Je mooiste meetapparatuur. Deel 10

@Titatommeke
Peak detectie is inderdaad een heel handige toevoeging. Met een scope kan het ook, maar in combinatie met auto-ranging is het met de PM2528 veel handiger en nauwkeuriger.

Ik was al begonnen met onderdelen verzamelen om op gaatjesboard te bouwen, maar dat is er niet van gekomen, op PCB leek een betere optie. Voor nu heb ik wat ik zocht, en al teveel andere projectjes.

De PM2528 wordt niet zo heel veel meer aangeboden, maar er zijn er best wel wat in omloop. Het was in 1982 "top of the range" van Philips maar werd toch vrij breed toegepast: process monitoring (o.a. Philips Licht), research (Natlab), centrale meetkamer, etc.

@Jochem
Als je de peak-optie in de PM2528 niet hebt, ligt het aan de firmware versie hoe de meter zich bij indrukken van 'peak'-knop gedraagt. Bij de oude versie firmware geeft de meter een vaste waarde, ongeveer + of - 17V of 34V bij p/p. Bij de nieuwere versie firmware doet de knop niets als de uitbreidingskaart niet aanwezig is.

@RAAF12
De diode's zijn een KBU-8M brugcel die op het frame gemonteerd zit, gekoeld dus.

Mijn mooiste Philips meter: PM2554 AC millivolt meter.

Op school 40 jaar geleden hadden we ze ook. Voor audio toepassingen 10Hz-400kHz ideaal en zeer nauwkeurig 1%.
Een hele praktische meter met een ingebouwde 1000mV referentie.

HP331A harmonische vervormingsmeter
Dank zij de giften van de sponsoren van mijn blog heb ik een mooie, oeroude Hewlett Packard op de kop kunnen tikken: een HP331A harmonische vervormingsmeter. Meet de THD tot een volle schaal van 0,1 % en dat tot 300 kHz. Helaas moet het bandsper filter met de hand afgestemd worden, dat is een heel gepriegel met de vier knoppen die daarvoor ter beschikking staan en die elkaar beïnvloeden.

Van binnen valt de geweldige mechanische constructie van dergelijke oude HP's op. Niet verbazingwekkend dat deze apparaten in de vorige eeuw zo duur waren! Het filter wordt afgestemd met een viervoudige variabele condensator, die fijn afgesteld kan worden met een knopje dat via een stel tandwielen de condensator aandrijft.

Natuurlijk onmiddellijk wat testjes uitgevoerd. Hieronder de vervorming op een 1 kHz sinus van mijn analoge functiegenerator IFG-422 van Intron Instruments. Dat was een Nederlands bedrijf, gevestigd in Kerkrade. Maakte elektronische meetapparatuur, bestaat uiteraard al lang niet meer, werd opgekocht door Temec Instruments die iets heel anders deden/doen. Mooi is de tweede harmonische te zien die het leeuwendeel van de 1,1 % grote vervorming veroorzaakt.

Hieronder hetzelfde resultaat voor mijn digitale Chinese functiegenerator FY3200S. De HP331A geeft een THD aan van 0,2 %, maar het frequentiebereik van het apparaat is te klein om de kwantiseringsruis in beeld te brengen. De zichtbare vervorming wordt waarschijnlijk veroorzaakt door de slechte lineariteit van de R/2R-DAC, die standaard in dergelijke goedkope digitale functiegeneratoren wordt toegepast. Eén weerstandje iets te hoge of te lage waarde en er ontstaat al een knik in de lineariteit van de digitaal naar analoog omzetting.

En nu dus nog een low distortion sinus generator.....

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
RAAF12

Golden Member

Zelfbouw of fabriekspul? Mooie meter zeg, dat moet je maar net tegenaan lopen!

Zelfbouw jaren 80 XR2206 met sweep, de Elektuur print laten etsen bij de printboer om de hoek en de voeding met 10MHz xtal toegevoegd. Die 10MHz output kan netter dat ga ik veranderen. Direct op de output van de oscillator op de BNC pin zetten! De max van 200kHz is nog wel te halen maar dan is de output lager. De regelbare sweep is erg handig om een versterker snel door te fluiten en om kamer resonantie's op te sporen. Met een losse triggerbare Xenon flitsbuis is ook prachtig de LF eigenschappen bijv. een woofer in een luidspreker te bestuderen.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op 9 december 2019 16:38:57 (78%)]

Ook een zelfbouw generator uit Elektuur, alleen ik denk van 1977 en in 1979 heb ik deze gebouwd:

De TTL puls generator heb ik iets later erbij gemaakt.

RAAF12

Golden Member

Keurig gemaakt! Die grote zwarte knop heb ik ook gebruikt op een remote bedienbaar gemotoriseerde potmeter van Alps en van ome ali. Waren dat Philips knoppen?

Ik denk het wel. Ik werkte toen als zaterdag hulp bij De Boer electronica dus kon vrij gemakkelijk aan alle spullen komen.