BLDC Motor

De aggregaat en brandstof blijft op de grond. Nu is de 25kw wel piek inderdaad maar deze moet die wel gewoon kunnen trekken aangezien er een zware last in de lucht gaat hangen.

Als je tienduizenden euro's gaat uitgeven aan motoren, kunnen ze die vast wel custom voor je wikkelen.

@fcapri: deze discussie hebben we veel te vaak gehad; de motor bepaald de stroom niet, dat doet de regelaar. Dat maximum van 250A geldt bij elk toerental, inclusief stilstand. Als je zo'n motor 100% pulsbreedte geeft op 120V, blijft de stroom niet beperkt tot 250A, dat worden vele kA, en een seconde later staat alles in brand.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De "overstroom factor"(*) is tussen de 50 en de 200 bij dat soort motoren.

(*) Heb ik zojuist bedacht. Als er een bestaande term voor is gebruik ik die graag, maar dan moet iemand het me vertellen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2020 11:02:20 schreef CaptainJack:
En de opdracht is meer voor de uitdaging en of het gaat lukken is nog niet zeker.

Voor een uitdaging die eigenlijk gedoemd is te mislukken hangt er een aardig prijskaartje aan, maar dat is mijn mening.

Maar het zal wel mooi zijn als het kan.

Ik weet niet of je daar al naar gekeken hebt, maar beging eens met het uitrekenen van de gewichten, zoals motoren, het frame waar je motoren in hangen, de kabel die nodig is enz. Tel die gewichten bij elkaar op en je weet of het haalbaar is om dan nog X kilogram te gaan tillen.

En een hoger voltage heb ik ook aan gedacht nu is alleen het probleem dat ik voor dezelfde kilo's veel meer vermogen nodig heb met de motors die er tot nu toe op de markt zijn.

Een kW is een kW, het hangt dus af of een ander type motor met het zelfde vermogen lichter of zwaarder is.

Dus dan krijg je uiteindelijk hetzelfde probleem.

Dat je een probleem hebt ben je dus al achter. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 6 februari 2020 13:04:43 schreef Lambiek:
Een kW is een kW, het hangt dus af of een ander type motor met het zelfde vermogen lichter of zwaarder is.

En zoals Sparky zegt: Een motor (her) wikkelen voor een grotere spanning heeft eigenlijk geen gevolgen voor gewicht of andere performance parameters. Het enige is dat je een geschikte controller voor de nieuwe spanning moet hebben. En ook dat kan een uitdaging worden. Maar aan de motor kant is een "hogere spanning" geen enkel probleem.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2020 14:52:41 schreef rew:
En zoals Sparky zegt: Een motor (her) wikkelen voor een grotere spanning heeft eigenlijk geen gevolgen voor gewicht of andere performance parameters.

Ik doelde eigenlijk op een draaistroommotor, maar die zal wel zwaarder zijn denk. Al heb je die tegenwoordig ook wel in aluminium.

Het enige is dat je een geschikte controller voor de nieuwe spanning moet hebben. En ook dat kan een uitdaging worden. Maar aan de motor kant is een "hogere spanning" geen enkel probleem.

Ja, helemaal mee eens.

Maar dan nog, tel alle gewichten bij elkaar op plus de kabel. Dan vraag ik me af of er nog iets te tillen overblijft. En laten we het dan maar niet over de prijs hebben. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
benleentje

Golden Member

120V en 250A of 250V 120A Dat scheelt inderdaad heel erg veel maakt dingen al een heel stuk eenvoudiger. Ik denk zelfs dat de motor er ook iets lichter door kan worden of blijft de totale oppervlak van de wikkelingen min of meer gelijk?

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Aangenomen dat je de beschikbare ruimte voor koper al volledig gebruikt had, maakt het weinig uit; immers, om de tegen-EMK te verdubbelen, moet je twee keer zoveel windingen leggen, dus die draad wordt twee keer zo lang, met de halve doorsnede, anders past het niet. De weerstand wordt dus 4x zo hoog, en dat valt precies weg tegen de stroom, die gehalveerd is, omdat de verliezen kwadratisch evenredig zijn met de stroom.

Dit geldt echter voor de draad in de motor; de kabel er naartoe kan ook dunner worden, en dat scheelt enorm in het gewicht!

Als je de draad in de motor echt dun maakt, krijg je in verhouding meer isolatie, dus uiteindelijk kun je minder koper kwijt, maar meestal is dat verwaarloosbaar.

@Lambiek: asynchrone motoren kunnen gewoonlijk niet tippen aan de vermogensdichtheid van BLDCs, al doet Tesla het tegenwoordig best redelijk. Een BLDC kun je in outrunner of axiale flux varianten maken, meestal voor lage toerentallen en hoge koppels, en dat kan, zover ik weet, niet met asynchrone motoren. Daarbij is het rendement doorgaans beter, omdat je geen rotor verliezen hebt, maar de magneten zijn wel duur.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Op 6 februari 2020 21:20:47 schreef SparkyGSX:
@Lambiek: asynchrone motoren kunnen gewoonlijk niet tippen aan de vermogensdichtheid van BLDCs, al doet Tesla het tegenwoordig best redelijk.

Ik dacht ergens gehoord te hebben dat Tesla op BLDC overgestapt was met de Model3. Niet meer asynchroon maar synchroon.

Update: Wel met permanente magneten, maar misschien niet BLDC. Als ik tijd heb zoek ik het verder uit. Nooit te oud om te leren.

[Bericht gewijzigd door rew op vrijdag 7 februari 2020 14:00:06 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2020 21:20:47 schreef SparkyGSX:
Een BLDC kun je in outrunner of axiale flux varianten maken, meestal voor lage toerentallen en hoge koppels,.....

Dat zou dan betekenen dat de TS een motor moet laten wikkelen naar zijn specificaties, zoals je al eerder aan haalde. Zal een nog duurdere grap worden. :)

en dat kan, zover ik weet, niet met asynchrone motoren.

Dat weet ik ook niet, al is het rendement van nieuwe motoren niet slecht te noemen tegenwoordig.

Maar stel dat de TS een motor laat wikkelen naar zijn specificaties, "dus ook gelijk voor een hogere spanning" dan zit je nog met het feit dat je een driver moet vinden die op die hogere spanning werkt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.