Multi meter aanschaffen.

Ik wil een zeer goede multimeter aanschaffen.

Mijn eerste blik, lijkt op een appa 99III te vallen. Heb ook voor het nieuwere model gezocht maar deze is lastig te vinden in Nederland.
Hierin neem ik mee de looks (moet niet op een gameboy gaan lijken) de eenfout in gebruik, de features van het apparaat.

Nou ben ik bij distrelec aan het kijken.. Alleen hun bieden multi meters aan zonder calibratie, en een duurdere variant.

Is die calibratie echt nodig bij aanschaf van een multi-meter.
Begrijp dat in de prof sector dit wel gewenst is.. Maar is het ook nodig als consument zijnde? Want zo kost de multimeter zomaar even 130 euro meer.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Hoe precies wil je meten? Voor de hobby- en consumentensector hoeft het naar mijn mening niet gecalibreerd te zijn. Als je de meter beroepshalve gebruikt, dan zou ik toch voor een stevig en robuust exemplaar gaan. Calibratie is nmm pas belangrijk voor precisiemetingen en als je (meet)rapporten moet schrijven. Het maakt niet uit of een electromotor op 231V of 230V loopt.

bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Deze heb ik ook op het lijstje staan:
Brymen BM869s alleen zie er niet erg veel accessoires voor.

De appa heeft nog een krokodille set erbij. En nog een andere set test leads. Heb verder geen idee of dat je met de brymen contactloos kan meten.
Er moet wel een reden zijn voor het prijs verschil.

Wil verder wel een precisie instrument hebben, maar moet geen bakken extra geld gaan kosten. En met een calibratie is het eigenlijk maar voor 12 maanden maar geldig.. Daarna kan je het weer laten doen en kost het je weer een duit.

[Bericht gewijzigd door elektronoob op woensdag 12 februari 2020 22:15:26 (28%)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

De eerste vraag inderdaad: waarvoor moet die aan te schaffen multimeter wel gaan dienen?

Redelijk cru voorbeeld: ik heb er twee in huis, enerzijds een "professionele" uit de uitverkoop van een eertijds bekende onderdelenwinkel in Mechelen (slordige 100 € incl. ruime set meetpennen/clips), anderszijds eentje van een habbekrats uit China. Keer op keer kies ik ze uit, en het gebruik is nogal 50/50.

Nog nooit heb ik de behoefte gevoeld/gezien aan calibratie, maar ik doe inderdaad maar aan hobbyistisch thuisgebruik.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Zoals mijn vader altijd zegt als het over goedkope draai- en freesbanken gaat : "De grootste afwijking zit toch bij de man/vrouw achter de bediening" ;-)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wat ik wil meten, zoveel mogelijk opties hebben.
Wil de meter rondom het huis kunnen gebruiken als voor de hobby.

De extra die erbij komen zijn alleen maar handig om erbij te hebben..
Ik ga er zeker electronica ermee meten, en daarvoor heb ik de continiteits optie wel bij nodig.. Verder handig als het elcos kan meten en voor andere component gebruikt kan worden.

Op 12 februari 2020 22:12:50 schreef bprosman:
Deze dingen doen het ook helemaal niet verkeerd :

https://www.aliexpress.com/item/32839539223.html

Daar zit waarschijnlijk geen of een gebrekkige handleiding erbij.
Misschien is het een optie voor een wat gevorderde gebruiker.

[Bericht gewijzigd door elektronoob op woensdag 12 februari 2020 22:22:22 (31%)

Jinny

Golden Member

Op 12 februari 2020 22:15:29 schreef bprosman:
Zoals mijn vader altijd zegt als het over goedkope draai- en freesbanken gaat : "De grootste afwijking zit toch bij de man/vrouw achter de bediening" ;-)

Dat is niet direct de juiste insteek bij meetinstrumenten, je moet inderdaad wel weten -wat- je meet, maar graag wel een stabiele meter bij profie gebruik, bij hobbymatig komt het er allemaal niet zo op aan.
Mijn 787 nieuw was ook iets van 1300 Euro of zo, maar ondanks dat nu de calibratie al reeds jaren verlopen is werkt het apparaat nog steeds stabiel.
Voor een hobby toestel is het veel te dik.

Wat er gezegd wordt, of er nu 230 of 231 Volt uit de wandcontactdoos komt is totaal niet interessant.
Voor een electronisch zelfbouwproject is het ook niet interessant of de spanning 12 of 13 Volt is qua voeding.
Je meet de verhoudingen.
Ergo, bedenk wat je meten wilt en hoe belangrijk de laatste 2 digits zijn.

Voorbeeld, ik meet professioneel, sleep een koffer met voor pak 'm beet 6 mille aan meetapparatuur mee.
Maar om even te kijken of er 24 Volt op de voedingsrail staat pak ik de goedkoopste DMM die er in de koffer zit.
Of er nu 23, 24 of 25 Volt op die rail staat boeit me niet, en als ik het ding laat glippen ligt er een ding van enkele tientjes in de bilge in de olie..
Wil ik weten bij welke stroom de meter 100 graden aangeeft pak ik mijn Fluke 771 om de stroom tot op enkele honderdsten mA te meten..
Bij wijze van spreken.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Op 12 februari 2020 22:13:28 schreef elektronoob:
Deze heb ik ook op het lijstje staan:
Brymen BM869s alleen zie er niet erg veel accessoires voor.

Wil verder wel een precisie instrument hebben, maar moet geen bakken extra geld gaan kosten. En met een calibratie is het eigenlijk maar voor 12 maanden maar geldig.. Daarna kan je het weer laten doen en kost het je weer een duit.

Mijn Brymen 869S is na meer dan 2 jaar dagelijks gebruik nog steeds spot-on en ik vind het nog steeds een geweldig ding. Gisteren hing ik hem aan 500V in de diode functie en hij gaf geen krimp. Hij heeft ook al diverse keren meer dan 1000V gezien (oa 1400V HV van een scoop) Hij gaf het gewoon weer. Ik heb nog een paar Flukes en een veeeeeel duurdere Agilent maar de Brymen is mijn favoriete hand-meter (ik gebruik ook vaak een benchmeter)

Accessoires zijn los te koop en of ze zinvol zijn hangt van je toepassing af. Ik gebruik alleen maar meetsnoeren met banaanpluggen aan beide kanten. Ik vind dingen die je op de probepunt moet duwen ondingen. Meestal gebruik ik een zwarte krokodil klem en een paar dunne grabbers als er weinig plaats is voor een krokodil. Daarnaast heb ik een aardige collectie zelfgemaakte accesoires (van probes met pogo pinnen tot naald probes en allerlei verloop kabeltjes zodat ik als het even kan niet met een krokodil voor massa aan de gang moet. Meestal soldeer ik een draadje aan een PCB en dan een female banaanbus of AMP schuif stekkertje (welke ik als tussen connectors voor van alles en nog wat gebruik.

Calibratie moet je vergeten, zonde van het geld en 1x is zinloos. Het heeft pas waarde na een paar jaar om een trend vast te leggen en zo te kijken of de metingen die je het afgelopen jaar gedaan hebt betrouwbaar waren. Je kunt ook min of meer voorspellen wat hij in de toekomst zou kunnen doen.

zelfs mijn 10 euro Aneng was spot on en is dat een paar jaar later nog steeds. Multimeters zijn op dat punt dankzij chipsets een stuk beter geworden.
(spot on als gemeten tegen een aantal standaards en calibrators, (ik repareer oa calibrators dus mijn eisen liggen wat hoger dan gemiddeld)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Waar kan je die accessoires voor de brymen BM896S eigenlijk krijgen.

Heb alleen een thermal probe gezien bij eleshop.(voor een brymen)

Iemand die misschien iets over de appa 99III kan mededelen?

Ik zie wel dat de TP momenteel uit de handel ligt..bij distrelec voor de appa.

De appa kost 255 euro (als je die niet extra laat kalibreren.)
De brymen 200 euro.

[Bericht gewijzigd door elektronoob op woensdag 12 februari 2020 23:00:30 (13%)

fred101

Golden Member

Op 12 februari 2020 22:58:45 schreef elektronoob:
Waar kan je die accessoires voor de brymen BM896S eigenlijk krijgen.

https://www.conrad.nl/zoeken?search=meetsnoeren&searchType=regular
https://nl.farnell.com/w/c/test-measurement/test-leads-test-probes/tes…

Je hoeft niet accessorizes van het zelfde merk te kopen. Ik ken zelfs het merk Appa niet

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
bprosman

Golden Member

@Fred, Brymen 896S of 869S ?

Verder handig als het elcos kan meten en voor andere component gebruikt kan worden.

Wil je wel dat alles in 1 instrument zit ? Kan me voorstellen dat je voor condensator (ESR) meting voor een losse Peak meter gaat.

[Bericht gewijzigd door bprosman op donderdag 13 februari 2020 07:07:22 (81%)

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Jeever

Golden Member

Op 12 februari 2020 21:41:46 schreef elektronoob:
Is die calibratie echt nodig bij aanschaf van een multi-meter.
Begrijp dat in de prof sector dit wel gewenst is.. Maar is het ook nodig als consument zijnde? Want zo kost de multimeter zomaar even 130 euro meer.

Ik zou voor normaal gebruik nooit kiezen voor een gekalibreerd apparaat. Ik heb voor mijn blog een aantal multimeters getest, van apparaten van een tientje tot veel duurdere, en stel vast dat deze altijd voldoen aan de nauwkeurigheid die in de specificaties is gesteld. Bovendien kunt u voor een tientje in China een spanningsreferentieprint kopen, waarmee u de nauwkeurigheid van uw meter voor DC-metingen zélf af en toe kunt controleren.

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

heb zelf laatst de BM869s (zie https://www.circuitsonline.net/forum/view/147628) aangeschaft.
Erg blij mee goed afleesbaar en autorange daar moet je van houden ik vind het erg prettig.
(na het nogmaals doorlezen van het topic kwam ik erachter dat ik had geschreven
de BM860s had aangeschaft maar ik heb de 869s gekocht)

[Bericht gewijzigd door TO-92 op dinsdag 25 februari 2020 10:08:25 (27%)

Alles begint met respect.

Op 12 februari 2020 22:58:45 schreef elektronoob:
Waar kan je die accessoires voor de brymen BM896S eigenlijk krijgen.

Heb alleen een thermal probe gezien bij eleshop.(voor een brymen)

Iemand die misschien iets over de appa 99III kan mededelen?

Ik zie wel dat de TP momenteel uit de handel ligt..bij distrelec voor de appa.

De appa kost 255 euro (als je die niet extra laat kalibreren.)
De brymen 200 euro.

Ik heb de II in Nieaf-Smitt jasje (De 98 III wordt voor iets meer dan 150 euro verkocht in dit jasje). Het is zeker geen slechte meter, wat wel opviel is dat Appa voor de II nog gekozen heeft voor trimmers in plaats van digitale calibratie. De lay-out van het lcd met de gekromde bar-graph moet je mooi vinden (ik vind het maar apart). Realiseer wel dat je voor minder dan de helft je een goede (of zelfs betere) multimeter kan kopen als je naar de tweedehands markt kijkt (in het geval van de II die ik heb was dat 3 tientjes...) .

Ter info:
Ik vind het onzin om een 15x duurder ding te kopen dan zo'n aneng. Ik koop veel liever 2 of 3 van die aneng dingen zodat ik niet met m'n instrument hoef te leuren omdat ik op de twee plekken waar ik wil meten zo'n ding heb liggen. Of als ik er 1 even niet kan vinden dat ik de andere kan pakken. Dus dat vind ik de voordelen van "meer meters" ten opzichte van 1 "super goede" die veel duurder is.

Tot nu toe, wat ik gelezen heb, zie ik geen reden in om zo'n duur ding te kopen.

Jou argument: "d'r zit een gebrekkige handleiding bij" ga ik ook niet voor. De dure dingen gaan je ook niet de standaard truuks van het meten uitleggen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jeever

Golden Member

Op 12 februari 2020 22:13:28 schreef elektronoob:
Deze heb ik ook op het lijstje staan:
Brymen BM869s alleen zie er niet erg veel accessoires voor.

Een uitgebreide review/test van de Brymen BM869s treft u aan op:
https://lygte-info.dk/review/DMMBrymen%20BM869s%20UK.html

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/

Meer multimeters is beter :)
Vaak genoeg wil ik de stroom in de gaten houden, terwijl ik ergens spanningen meet.

Ik heb al +- 15 jaar een simpele meter van velleman/hq power. Doet alle spanningen en stromen voldoende nauwkeurig voor de hobbyist, doet ook temperatuur, torretjes en condensatoren. Was destijds minder dan 40 euro.
Met z'n inmiddels vuil gele bumper kan ie ook tegen vele keren van het bureau vallen. Door mijn nieuwsgierigheid is er een kogeltje van de range schakelaar weggesprongen, en dat begint 'm zo langzamerhand op te breken (moet soms even aan de knop rommelen). Maar ondanks dat heeft ie het minstens 15 jaar volgehouden zónder dat soort problemen.

Voor 'achtergrondmetingen' heb ik graag een analoge meter. Een Voltcraft analoge meter met vast gemonteerde meetsnoeren had ik daar voor. Helaas is die kapot gegaan en was niet meer te fixen.
Nauwkeurig? Nee. Objectief een slecht ding. Maar ik vond 'm persoonlijk heel fijn werken doordat het een cheapo ding is en het meetinstrument snel reageerde.
Ik heb nu een mooiere Philips maar die gebruik ik weinig, omdat het instrument heel traag werkt.

Kortom: haal een cheapo meter van de Action voor het indicatie-werk, en een wat mooiere voor het 'echte meten'.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Ik vind over het algemeen die Appa fijne meters. Ik heb vier verschillende Appa's, maar dan in het blauw van Nieaf Schmitt. Allemaal erg degelijk maar ze lijken wat trager dan mijn Fluke meters.

Om heel eerlijk te zijn, ik sjouw me altijd wezenloos met twee flukes en een megger in m'n koffer maar ik gebruik deze het meeste, veel handiger om snel even een storinkje op te sporen:
https://www.morssmitt.nl/producten/400822/eazyvolt-pro-lcd?catId=40081…

fred101

Golden Member

Ik zou gek worden als die Aneng mijn enige meter was. Veel te klein, te veel functies die je met dat gele knopje moet rouleren en hij niet onthoud en veeeeeeel te traag in alles. Waardeloze common mode onderdrukking en overgevoelig voor EMI. Ik ben ook niet kapot van de meetsnoeren. Leuk om even te meten of er ergens spanning op staat maar ik moet er niet aan denken om hem voor een reparatie te gebruiken.

Ik gebruik geen ESR meters, ik heb meerdere LCR meters/bruggen en de meeste kunnen ook ESR meten naar ik gebruik dat nooit omdat fabrikanten van elcos de ESR niet specificeren (voor 100 kHz) Ik gebruik Cs en DF op 100 Hz (dat specificeren de fabrikanten wel (typical voor nieuw en ook bij welke waarde de elco als niet meer goed moet worden beschouwd.

De capaciteit meet functie van multimeters is handig in geval van nood en voor goede/nieuwe elcos, maar het kan geen LCR meter vervangen omdat ze op een heel andere manier meten en de meeste ook nog akelig traag. (de ESR beïnvloed de meting. Maar samen met een ESR meter is het beter dan niets)
Hangt van gebruik af, voor veel mensen is de C functie van een DMM voldoende.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Re: meetsnoeren

Die zijn héél belangrijk. Zorg dat je een setje meetsnoeren hebt met siliconen-isolatie, zoals de Weller WTCP kabeltjes.
Dat werkt zoveel soepeler dan doorsnee PVC-isolatie meetsnoeren!

Dat, en een setje meetsnoeren met krokodillenklemmetjes aan het eind. Kleps/grijpertjes zijn ook mooi, als je er met een krokodillenklem niet goed bij kan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
blackdog

Golden Member

Hi elektronoob ,

Ik zou voor de Brymen BM869s gaan als het binen je budget past.

Vertel een s wat volgens jou "accessoires" zijn en waarom dit belangrijk is?
Als je wat krokodillen bekjes nodig hebt van een bepaald type, dan koop je die apart van de grote en kleur die bij jouw toepassings gebied passen.

Wat mij betreft kies je daar geen meetinstrument op.
Ik heb sinds kort een Keysight 34465A en het zakje met "accessoires" ligt nog steeds in de doos :-)
Het zelfde geld voor de accessoires die bij de vijf hand multimeters die ik heb, het meeste wordt niet gebruikt.

Waarom de Brymen BM869s, goede meter met hoge resulutie, voorbeeldje: als je het meetinstrument vast zet op b.v. 60V DC, dan kan je nog steeds goed meten bij zeg 3.3V door de hoge resolutie en de nauwkeurigheid.
Doordat het meetinstrument niet hoeft te schakelen is het lekker snel en gaat het fout zoeken/testen een stuk confortabeler.
In mijn ogen is dit belangrijker dan de accessoires die bij het meetinstrument zit.

Denk niet dat ik de standaard meetsnoeren niet belangrijk vind, die koop ik los en de gene die ik koop zijn zeer goed.
Dat merk je vanzelf als jeverschillende meetkabels met elkaar vergelijkt op b.v. het Ohm bereik.

Denk niet omdat je een Fluke meetinstrument hebt of b.v. een Keysight, dat je dan Top! meetkabels er bij krijgt.
Ze zijn zeker niet slecht maar het kan een stuk beter.

Ik zal later evenvoor je uitzoeken wat de type numemrs zijn voor goede meetkabels en het hier posten.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.