Remeha Avanta interface via Recom software

Waar heb je dan welke foutmelding ?

Soms heb ik bij het begin in Recom "ketel niet gevonden".
Nogmaals "gegevens ophalen", bestandsnaam bevestigen en dan loopt het vervolgens.

groeten Erik ;-)

Een kabel gekocht op AliExpress, ziet er prima uit. Wordt herkend door de laptop als RS232 bridge en deze ingesteld op poort 10. Kabel aansluitvolgorde komt overeen met de 1e post van Sine, zie foto. Daarnaast de aansluitingen van de bridge op voltage doorgemeten. Er staat 4.9V op de fase (rood). Op de RX +2.8V (groen) en RX -5.8V (wit).

Helaas krijg ik via de Recom software geen verbinding. Iemand misschien nog een tip waarin ik het dien te zoeken? Misschien toch TX en RX omdraaien?

Ik heb ook al via 2 manieren geprobeerd om met mijn ketel te communiceren.
Via USB <> RS232 met zo een CP2102 usb geval, en direct op een ESP8266 met esp-link er op. Beide zonder enige communicatie waar te nemen. Ook recom ziet de ketel niet.

Lijkt wel alsof de poort niet aan staat / stuk is op de CV ketel.

Baal als een stekker want wil graag de ketel een beetje afstellen.

Als iemand ideeen heeft, ik hoor het graag.

Ik heb hetzelfde als Roy, hierboven. Een CP2102 USB naar RS232 maar geen communicatie mogelijk met de ketel. Dit is een Remeha Tzerra in mijn geval. Ideeen zijn welkom. Ik wil ook wat instellingen aanpassen.

Als je net zoals MIK een negatieve spanning op RX hebt dan is het signaal waarschijnlijk niet ttl maar rs232.
RS232 is geinverteerd en moet je dus wederom inverteren zodat je CP2102 het ook snapt.
De CP2102 kan niet zoals de FTDI chips in de settings worden geïnverteerd, dat wordt dus een inverter in elkaar solderen.

http://3.bp.blogspot.com/-FL35iggbiGQ/T8Ny9BmEGuI/AAAAAAAADtI/uuazflqZfO4/s1600/Conversor-RS232-TTL.gif

Waarbij de DB9 zijde aan je ketel komt en de rechter zijde aan je CP2102.

Ik heb naar het voorbeeld in dit topic een ESP01 geprepareerd met esplink firmware voor mijn Remeha Tzerra Ace 39c.

De ESP werkt naar behoren wanneer deze gevoed wordt vanuit FTDI usb stick gekoppeld aan de laptop. Ook wanneer ik als test direct "op de pinnen" van de RJ11 stekker (GND en VCC) koppel gaat de ESP aan.

Helaas werkt het het geheel niet wanneer ik de RJ11 aansluit op mijn Tzerra Ace. Het lijkt wel of de ESP geen voeding krijgt vanuit de Ace, er gebeurd gewoon helemaal niets. Wat mij wel opvalt is dat de poort op de printplaat van de Tzerra Ace 6 "aders" (RJ12) heeft i.p.v. 4 op de RJ11.

Iemand een idee hoe dit werkend te krijgen op een Tzerra Ace?

Lijkt goed te zitten, maar omkleuren is puzzelen :)

Maakt de RJ-stekker wel contact;
heb je het al even met ohm-meter doorgemeten ?

Kan natuurlijk zijn dat jou ketel toch niet voldoende stroom kan leveren voor de 5 volt.
Koppel VCC eens los en voed het bordje met separate spanning.

Kun je een foto maken van de RJ-connector met sporen.
En meet eens de spanningen per pin.

[Bericht gewijzigd door dsr9500 op maandag 1 maart 2021 15:01:54 (14%)

groeten Erik ;-)

Op 1 maart 2021 14:47:57 schreef dsr9500:
Lijkt goed te zitten, maar omkleuren is puzzelen ;-)

Hi Erik, ik heb (naar mijn idee) de aanwijzingen in dit topic gevolgd qua aansluitvolgorde. De kleuren zijn uiteraard verschillend en zijn puur gebaseerd op het stekkertje wat ik had liggen.

Ik heb het echter zojuist geprobeerd zoals jij het aangeeft (of zoals ik het begrijp). Helaas zie ik geen verschil, de ESP lijkt niet gevoed te worden vanuit de Tzerra Ace.

Zie hieronder, bedoel je het zo? Tips zijn welkom :)

Edit: Ik zie dat ik te snel was met reageren, je hebt je post aangepast :). Ik heb helaas geen Ohm meter... eventueel kan ik inderdaad apart voeden. Echter als ik de ESP vanaf mijn FTDI op 3.3v zet, gaat deze ook "aan", niet stabiel maar er gebeurd in ieder geval iets. Bij de CV gebeurd er echt niks.

Ik heb net m'n bericht geupdate.... verbindingen in voorlaatste foto zijn mi wel ok.

Wel wat extra suggesties toegevoegd.

[Bericht gewijzigd door dsr9500 op maandag 1 maart 2021 15:04:06 (12%)

groeten Erik ;-)

Op 1 maart 2021 14:47:57 schreef dsr9500:
Lijkt goed te zitten, maar omkleuren is puzzelen :)

Maakt de RJ-stekker wel contact;
heb je het al even met ohm-meter doorgemeten ?

Kan natuurlijk zijn dat jou ketel toch niet voldoende stroom kan leveren voor de 5 volt.
Koppel VCC eens los en voed het bordje met separate spanning.

Kun je een foto maken van de RJ-connector met sporen.
En meet eens de spanningen per pin.

Ik reageer even op opnieuw op je aangepaste post. Foto van de RJ connector is bijgevoegd. En helaas heb ik niet de beschikking over een multimeter o.i.d...

Moet je even aan de onderkant ook foto maken.
Kan nl ook 6P4C zijn; oftewel de 4 binnenste slechts aangesloten.

groeten Erik ;-)
Shiptronic

Overleden

Op 6 februari 2021 22:41:48 schreef 2N3055:
Als je net zoals MIK een negatieve spanning op RX hebt dan is het signaal waarschijnlijk niet serieel maar rs232.

Bijzondere uitspraak ;), ik denk dat je TTL bedoeld?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Anoniem

Op 1 maart 2021 15:14:02 schreef dezonnebril:
[...]

Ik reageer even op opnieuw op je aangepaste post. Foto van de RJ connector is bijgevoegd. En helaas heb ik niet de beschikking over een multimeter o.i.d...

De RJ12 connector op de foto is een eigen BDR-protocol. Daar kun je zonder servicetool van Remeha helemaal niets mee.

Op 1 maart 2021 15:14:02 schreef dezonnebril:
[...]

Ik reageer even op opnieuw op je aangepaste post. Foto van de RJ connector is bijgevoegd. En helaas heb ik niet de beschikking over een multimeter o.i.d...

Ik heb dezelfde print, heb even de print los gemaakt en de pinout bekeken...

Op 1 maart 2021 16:32:48 schreef dsr9500:
Moet je even aan de onderkant ook foto maken.
Kan nl ook 6P4C zijn; oftewel de 4 binnenste slechts aangesloten.

Nope, is een echte 6p6c connector...

Op 7 maart 2021 22:45:07 schreef HenkR:
[...]

De RJ12 connector op de foto is een eigen BDR-protocol. Daar kun je zonder servicetool van Remeha helemaal niets mee.

Dat zou mooi ruk zijn ...

Ik heb even wat pinnen bekeken en gevolgd en kom tot de volgende conclusie:
1: Rx of Tx (iig een data lijn, meter gaf aan 2~3 volt)
2: Rx of Tx (iig een data lijn, meter gaf aan 2~3 volt)
3: n.c.
4: Ground
5: n.c.
6: + 24V

Als ik wat meer tijd heb, zal ik eens de oscilloscoop op de datalijnen aansluiten en kijken of ik een protocol kan herkennen.

@iMars & @HenkR
bedankt voor het meedenken! Volgens de Remeha website is het wel mogelijk om de Tzerra Ace uit te lezen middels de Remeha Smart Service Tool i.c.m. Recom software.

Van de Remeha site:

De Smart Service Tool set bevat onder andere:

  • De Smart Service Tool Bluetooth communicatiemodule
  • 3 verbindingskabels voor diverse toestellen
  • Kabel A (rood label): Avanta, Tzerra (plus), Calenta, Quinta Pro, Calora Tower, Gas 210 ECO Pro en Gas 310 ECO Pro
  • Kabel B (blauw label): Evita
  • Kabel C (geel label): Tzerra Ace, Calenta Ace, Quinta Ace, Gas 120 Ace, Gas 220 Ace, Elga Ace, Neptuna, Mecuria en Eria Tower
  • Adapter met Euro stekker en UK stekker
  • USB kabel voor het opladen van de communicatiemodule en voor een bedrade verbinding met laptop (PC service Tool/Recom)

Vooral de laatste bullet doet mij vermoeden dat het wel degelijk mogelijk moet zijn om de Tzerra Ace middels USB aan een PC te kunnen hangen(?).

Toevoeging: Als ik een van de kabels (rood label) zie, lijkt het aan beide zijden een RJ12.. zou de communicatie module er dan altijd tussen moeten, ook voor bedrade koppeling met een PC?

Op 8 maart 2021 13:22:20 schreef dezonnebril:
@iMars & @HenkR
bedankt voor het meedenken! Volgens de Remeha website is het wel mogelijk om de Tzerra Ace uit te lezen middels de Remeha Smart Service Tool i.c.m. Recom software.

Van de Remeha site:
[...]

Vooral de laatste bullet doet mij vermoeden dat het wel degelijk mogelijk moet zijn om de Tzerra Ace middels USB aan een PC te kunnen hangen(?).

Toevoeging: Als ik een van de kabels (rood label) zie, lijkt het aan beide zijden een RJ12.. zou de communicatie module er dan altijd tussen moeten, ook voor bedrade koppeling met een PC?

Tuurlijk is het mogelijk... alleen zit er ergens wel een stukje hard- en/of software om de data om te zetten.
Maar dat stukje is (kennelijk) onduidelijk, bij mij wel in ieder geval. Als er standaard seriële data uit komt, kan je dat met een serial2usb hardware omzetten en lezen vanaf de computer. Als er een ander protocol uit komt (wat eerder al werd genoemd) wordt het al lastiger ...

Kijk het wordt ook voor die type interessant. Kabel C (geel label): Tzerra Ace, Calenta Ace, Quinta Ace, Gas 120 Ace, Gas 220 Ace, Elga Ace, Neptuna, Mecuria en Eria Tower

Alleen de bekabeling wordt net anders, maar dat is dus uit te pluizen.

Ik heb even wat pinnen bekeken en gevolgd en kom tot de volgende conclusie:
1: Rx of Tx (iig een data lijn, meter gaf aan 2~3 volt)
2: Rx of Tx (iig een data lijn, meter gaf aan 2~3 volt)
3: n.c.
4: Ground
5: n.c.
6: + 24V

Alleen als het echt +24 volt is ipv 5 volt dan moet daar nog een (extra/andere) regelaar tussen. Een LD1117 heeft max input voltage van 15 volt.

groeten Erik ;-)
Sine

Moderator

Eigenlijk heb je die 24V niet nodig, enkel als je er nog extern iets mee wilt voeden.

Anoniem

Op 9 maart 2021 17:24:33 schreef Sine:
Eigenlijk heb je die 24V niet nodig, enkel als je er nog extern iets mee wilt voeden.

Dat klopt helemaal. De rest is op basis van een CAN-bus met een eigen BDR protocol en zeker geen seriële poort die simpel uit te lezen is. Je hebt dus altijd een Service tool nodig om verbinding te maken. Een service tool kan rechtstreeks op een USB poort aangesloten worden en uitgelezen met Recom software of de Smart Service app.

Ik denk dat je beter een Opentherm gateway kunt gebruiken. Die werkt met bijna alle cv-ketels en de software is open source.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 9 maart 2021 22:21:40 (11%)

Op 7 februari 2020 14:29:34 schreef dsr9500:
@Herbert116. Graag een eigen thread/onderwerp aanmaken en daarin je eigen vraag stellen mbt onderhoud.
Dan gaan we hier verder met de Service-interface uitlezen.

@Meizel
Gefeliciteerd je interface is goed aangesloten.
Rest nu nog de settings op je PC in orde te krijgen.
Je bent er bijna :P

Welke "HW Virtual Serial Port 3.1.2" gebruik je de Single of de Multi.

Ik dacht ik de Single gebruik.
Mijn scherm ziet er zo uit....
[bijlage]

Zoals ik al schreef stel je het zo in ..
Op de PC een VCP programma (HW Virtual Serial Port 3.1.2).
Daarin bij settings de NVT uitzetten.
VCP aanmaken naar poort 23 van je ESP.

Recon instellen op de compoort die je met vcp hebt gemaakt.

Daarna start ik Recom. Bij mij vind Recom meestal gelijk de aangesloten keten op de Virtuele Com10.
[bijlage]

Anders onder "Communicatie instellingen" even zoek op ALL.
Selecteren en OK.

Dan "Communicatie"en dropdown "Actuele instellingen"
bestand "Opslaan Als", waar jij dat wilt.

En dan gaat het lopen....

Rechts komen waarden, de grafiek begint van rechts af
en in "HW Virtual Serial Port"lopen de communicatietellers op.
Dat scherm heb ik even bovenop gezet.

[bijlage]

Iets gaat hier nog niet goed, in ESP-link zie ik ook communicatie vanuit mijn Calenta ketel. Ook HW Virtual Serial Port is ingesteld zoals aangegeven. Desondanks wil recom er niets mee doen.
Zit dat in TX enabled die in ESP link 3.2.47 erbij is gekomen? Ik draai 3.0.14, de laatste "stable" release.

Ik heb de indruk dat de interface van de nieuwere modellen afwijkt van de oudere. Misschien geldt dit voor alle 'Ace' types?
Ik heb een Remaha Celanta Ace, en heb eens met een scope gekeken.
1 Rx
2 Tx
3 N.C.
4 ground
5 N.C.
6 24V DC
Zonder dat ik iets op pin 1 zet (Rx), krijg ik een paar keer per seconde een stream uit pin 1 (Tx). Niet 9600 baud zoals eerder vermeld bij de Recom en ESP discussies, maar 1 MHz. Pulsbreedte van 1 us in elk geval. Voltage is de meeste tijd 5V, en tijdens de 'pulsen' zakt die naar 2.5V. Het is dus geen gewone TTL interface, maar ook geen RS232 niveaus. Ik heb nog geen data gedecodeerd.
Maar dat zou in elk geval wel verklaren waarom niemand dit werkend krijgt met de oplossingen die een aantal jaar geleden werkten.
Ik heb met Remeha contact opgenomen, maar die willen geen antwoord geven. Ik zou het via mijn installateur moeten regelen, maar die weet uiteraard niet waar het over gaat, dus dat heeft ook geen zin.

(Is dit het juiste draadje in het forum? Het is wel het meest recente over dit onderwerp.)

Als ik deze waardes zie denk ik dat het een can-bus aansluiting is geworden.
In de heftrucks wordt deze ook al lang gebruikt.
Is een 4 polige aansluiting in de truck met daarop
24 volt
0 volt
Can-hi en can-low
Om een eerste diagnose wil stellen moet je meten aan can-hi en can-low ten opzichte van massa. Beide lijnen moeten dan ca 2,5 volt meten.
Ook zag ik een documentatie van een warmtepomp. Deze had ook een can-bus aansluiting.
De 4 polige RJ-11 aansluiting is waarschijnlijk vervangen door een 6-polige RJ-12 vanwege de 24 volt aansluiting.
De 24 volt wordt gebruikt voor de voeding van de Remeha Smart Tool.
Als je geen can-bus protocol hebt is er een uitdaging om de waardes uit te lezen.
Op de volgende youtube is duidelijk uitgelegd hoe problemen met de canbus op te lossen.
https://youtu.be/ulcKnrPmJqM

Op 8 maart 2021 13:13:22 schreef iMars:
[...]
Ik heb dezelfde print, heb even de print los gemaakt en de pinout bekeken...
[...]
Nope, is een echte 6p6c connector...
[...]
Dat zou mooi ruk zijn ...

Ik heb even wat pinnen bekeken en gevolgd en kom tot de volgende conclusie:
1: Rx of Tx (iig een data lijn, meter gaf aan 2~3 volt)
2: Rx of Tx (iig een data lijn, meter gaf aan 2~3 volt)
3: n.c.
4: Ground
5: n.c.
6: + 24V

Als ik wat meer tijd heb, zal ik eens de oscilloscoop op de datalijnen aansluiten en kijken of ik een protocol kan herkennen.

Is alweer een tijdje stil, maar ik kan met zekerheid bevestigen dat het canbus is. Er zit ook een connector op de printplaat met een 120Ohm weerstand.

Onlangs heb ik een kabel aangeschaft met de gedachte plug en play. Maar ook ik heb een communicatie fout met recom. Mijn remeha calenta uit 2016 krijg ik geen data van door.

Iemand een idee of ik dit nog werkend kan krijgen? In de kabel is gewerkt met een ft231xs chip.

De volgorde qua kleur lijkt goed als ik kijk naar de eerdere post.

De TX zit op de verkeerde pen in de RJ11.
Net die andere vrije pen pakken.

groeten Erik ;-)