Ik gebruik een ESP8266 op een Calenta 28c en merkte dat deze 9 vd 10 keer niet goed startte, de voeding vanuit de ketel zakte dan van 5v naar 3,5v.
Condensator van 470uF over de voedingspinnen op de ESP gezet en nu werkt het stabiel en zonder problemen.

Ik gebruik ESPHome icm een aangepaste dietrich.h, zie https://github.com/kakaki/esphome_dietrich/issues/8#issuecomment-15647… voor details.

Er lijken nog wel wat fouten in te zitten (bijv. pressure wordt gerapporteerd als 190 bar ipv 1,9) maar dat lijkt allemaal makkelijk op te lossen.

@Joey, zou je je code willen delen voor de Calenta 28c? Alvast bedankt.

Oud topic, weet ik, maar ik heb e.e.a. behoorlijk goed doorgenomen en ik hoop dat er nog mensen actief zijn hier die me een stapje verder kunnen helpen.

Ik heb hier een Remeha Avanta 28c waar ik wat diagnose-informatie uit zou willen halen met de Remeha tool. Onderliggend probleem is een terugkerende storing E05 (ionisatie) onder vollast. Ik zou graag wat parameters monitoren terwijl de storing optreedt zodat ik wat meer houvast heb in probleemoplossing.

De historie van deze ketel is me niet bekend; hij zat in het huis toen we het kochten een jaar of 2 terug. Tot een aantal jaren geleden moet er regulier onderhoud aan gepleegd zijn gezien de stickers/aantekeningen op de ketel (gerenommeerd bedrijf). Ik heb niet de indruk dat er ooit iemand mee heeft gerotzooid (voordat ik ten tonele verscheen...) en er is ook geen aanwijzing op een storing anders dan de intermitterende E05 waar het allemaal mee begon.

Nou krijg ik alleen geen verbinding met de ketel.

Geprobeerd met een ESP8266 en ESP-Link; ESP-Link als zodanig werkt en kan ik ook testen met bv. een loopback device of een Arduino, dus ik weet dat ik seriële communicatie kan maken met die ESP-Link. Hang ik de ESP-Link aan de ketel, dan krijg ik niets. Ik zag een screenshot van een meneer die in het monitor schermpje van zijn ESP-Link netjes een periodieke identifier van de ketel krijgt. Ik zie helemaal niets gebeuren.

Dan maar een USB-UART interface aan de laptop gehangen en daarmee met de ketel verbonden. Seriële monitor (termite) gestart op 9600 8N1, maar alleen doodse stilte. Recom software opgestart op de juiste COM poort, en na heel lang zoeken vindt die ook niets.

Alles tig keer nagelopen m.b.v. de info in dit topic, maar het maakt geen enkel verschil. Contact tussen de connector (RJ10) op de ketel en mijn interface is in orde (doorgemeten). TX en RX zitten zoals ze moeten, en ja, andersom heb ik ook geprobeerd...

Scope aan beide middelste pinnen van de ketel-interface gehangen om te zien of er op één van beide iets gebeurt. Een paar minuten staan turen, ketel een keer opnieuw opgestart (stekker eruit en erin), maar er gebeurt niets.

Ik meet met de multimeter de volgende spanningen op de RJ10:
Tussen GND en +5V: 4.88V
Tussen GND en de pin naast GND: 3.90 tot 4.10V
Tussen GND en pin naast +5V: 4.88V

Die pin zweeft rond 4V, als ik die met 4k7 naar GND trek, dan blijft er 0.12V ofzo op staan. Ik vermoed dat dat de RX van de ketel is - klopt met dat het de 'TX van de kabel' moet zijn.
Trek ik die andere datapin (die normaal 4.88V meet) met 4k7 naar GND, dan blijft ie rond 4.4V hangen; er gaat dus netjes ca. 1mA lopen, wat suggereert dat het een active-high poortje is, zoals je bij een TX zou verwachten.

Maar geen data. Niets. Nada. Noppes.

Is het mogelijk dat de seriële interface op zo'n ketel is uitgeschakeld? Of is er een vrijmetslaarshanddruk nodig om het ding aan de praat te krijgen?

Ik heb ook zoiets raars mijn Recom werkt uitstekend op de Avanta, probeerde met de Calenta te koppelen en wat ik ook probeerde (op allerlei manieren laten zoeken) krijg steeds de melding geen apparaat gevonden.
herkend misschien iemand dit probleem?
mogelijk is dit een zelfde communicatie probleem, ik zag nl bij Bol.com bij de Remeha Smart Service Tool 7729879 diverse kabeltje bijgeleverd worden...

Tsja, vreemd. Mijn conclusie tot zover is dat het TX poortje op onze ketel gewoon dood is. Waarom...geen idee. Misschien dat ik ooit nog de moed opvat om een 2e hands branderautomaat erin te zetten en kijken of die het wel doet.

Overigens lijkt de ketel weer goed te functioneren na vervanging van de ontsteektrafo. Zit er nu een paar dagen in en nog geen storing.

Oud draadje, maar misschien toch wel interessant voor sommigen... Ik heb een Calenta Ace ketel en had in eerste instantie niet door dat het een Ace was. Stug geprobeerd om een ESP8266 D1 Mini aan te sluiten alsof er een seriële aansluiting was. Waarschijnlijk de 24V lijn aangesloten met als resultaat een kapotte D1 Mini.

Pas toen ontdekte ik dit draadje, die ik met aandacht heb gelezen. Ik had nog nooit gehoord van een CAN bus, maar hoe moeilijk kan het zijn? Ik heb voor iets meer dan 10 euro een USB CAN adapter gekocht en heb deze aangesloten dmv de RJ12 aansluiting. Uiteraard heb ik deze keer eerst even gemeten om te voorkomen dat er weer ergens 24V terecht kwam waar dat niet de bedoeling was...

Ik had nog een Raspberry Pi 3B+ liggen en heb daarop de command-line tools cansniffer en candump geïnstalleerd. En verdraaid: er verscheen data!

Ik kon er nog niet echt chocola van maken, dus ik heb me een beetje verdiept in de CAN standaard. Op een gegeven moment kwam ik er achter, dat de berichten de CANopen standaard volgen. Dit is weer een laag bovenop CAN.

Het bericht met ID 076 (hexadecimaal) is een tellertje: elke keer als deze langs komt op de bus, is de waarde één hoger. Het is een byte, dus de hoogste waarde is (uiteraard) FF. Daarna begon de teller weer vrolijk op 00. Leuk, maar niet echt nuttig...

Het bericht met ID 100 bestaat uit 6 bytes en representeert de huidige datum/tijd, zoals ingesteld op de ketel. De eerste vier bytes zijn het aantal milliseconden sinds middernacht, de laatste twee het aantal dagen sinds 1 januari 1984. Zie https://www.csselectronics.com/pages/canopen-tutorial-simple-intro. Ik kwam er achter, dat de data "little endian" wordt verstuurd en dat betekent dat je de bytes eigenlijk van rechts naar links moet zien ten opzichte van wat ik gewend ben. Het jaartal uit mijn screenshot is dus 0x3976 en dat is omgerekend 14710. 14710 dagen na 1 januari 1984 komt uit op 10 april 2024. En de tijd is 0x04E981E0 oftewel 82412000 milliseconden sinds middernacht. Hier zien we, dat de ketel zelf blijkbaar in hele seconden werkt, want op welk moment ik ook keek: de laatste drie cijfers waren altijd 000. Even omrekenen levert de tijd op: 22:53:32. Ook dit is leuk, maar nog niet echt nuttig.

Mijn doel was, om uit de CAN berichten te kunnen afleiden, (1) of de ketel in gebruik is en (2) zo ja, of dat dan voor heet water of voor de verwarming is. Om dat dan vervolgens te kunnen tonen in Home Assistant. Maar hoe kom je daar achter in de brij van berichten die langs komen? Ik vond een tool waarmee je allerlei analyses kunt uitvoeren op berichten van de CAN-bus: SavvyCAN. Zie https://www.savvycan.com.

Ik heb met candump logfiles gemaakt waarbij ik steeds één actie uitvoerde, in de hoop dat SavvyCAN er iets mee kon. Eerst deed ik de warmwaterkraan aan, liet 'm even lopen en toen weer uit. Door middel van de "range state" functie kun je SavvyCAN laten zoeken naar mogelijke signalen in de data. Op de eerste byte van CAN-ID 0x282 zag ik een interessant signaal:

Dit leek behoorlijk goed overeen te komen met het moment van openen van de kraan (de eerste piek) en het weer sluiten (uiteindelijk weer terug naar 0). Nog steeds geen idee wat het precies is, maar zou dit gebruikt kunnen worden als indicatie van warm water?

De volgende actie was het aanzetten van de verwarming. Helaas leidde dit ook tot een signaal op het eerste byte van CAN-ID 0x282:

Het ziet er wel anders uit en het feit dat de waarde nu naar 100 gaat, doet vermoeden dat het om een percentage gaat. Is het de modulatie van de ketel? Is er ongeveer 10% vermogen nodig om warm water te leveren?

Naast het eerste byte van 0x282, was er nu ook ineens een signaal zichtbaar op CAN-ID 0x382. Beide signalen in één grafiek:

Dit lijkt overeen te komen met het moment dat de circulatie in de CV-leidingen begint en weer eindigt als de warmtevraag weer is verdwenen. Eerst gaat de pomp aan, daarna begint de ketel het CV-water te verwarmen. Hoe zit het met het eerste byte van 0x382 bij warm water? Weer terug naar de eerste grafiek, maar nu met het eerste byte van 0x382 er bij:

Dus: met de ketel ingeschakeld voor heet water, heeft het eerste byte van 0x382 steeds de waarde 0. Logisch? Als de ketel bezig is met warm water, is er geen circulatie?

Met de logica die ik nu heb, heb ik een script gemaakt dat de CAN bus in de gaten houdt en een JSON bestandje klaarmaakt met daarin de datum/tijd van de ketel en de status van de ketel:

• IDLE = niet in gebruik: byte 1 0x282 = 0
  • DHW = domestic hot water = warm kraanwater: byte 1 0x282 > 0 en byte 1 0x382 = 0
  • HEAT = verwarming: byte 1 0x282 > 0 en byte 1 0x382 > 0

Ik heb dit nu zichtbaar in Home Assistant. Eens kijken of dit goed werkt... Er zou nog veel meer uit de data te halen moeten zijn. Ik hoop dat ik bijvoorbeeld de CV-druk kan vinden. Daarmee zou ik dan een automatisering kunnen maken die waarschuwt als het tijd is de ketel bij te vullen.

Wat ik tot nu toe heb, is niet al te zeer gehinderd door kennis van zaken. Ik heb niet echt verstand van CV ketels, maar probeer op basis van de berichten die er zijn toch iets te vinden waar ik iets aan heb. Garantie tot de deur, zullen we maar zeggen. De scripts die ik nu heb, zijn Linux shell scripts (Bash, om precies te zijn). Het is nog een beetje pionieren en het kan/moet allemaal nog wat netter, maar als iemand interesse heeft wil ik ze best delen...

Hoi cancan. Gisteren een Remeha Tzerra Ace gekregen. Dacht snel ff aan de Home Assitant te knopen.. Maar geen serie maar CAB-bus aansluiting ;-( Ik vroeg me af of je al wat verder bent gekomen met het ontwarren van de data. Can/spi interface is besteld in Eindhoven. Groet Jan

Hoi! Ja, ik ben er weer een stuk verder en heb inmiddels aardig wat data in Home Assistant. Ik heb de scripts die ik gebruik op Github gezet en ben bezig om er wat meer documentatie omheen te zetten. Voortgang ten opzichte van de vorige keer:

• Ik kan de druk in het systeem uitlezen.
  • De status van de ketel hoeft niet meer afgeleid te worden uit meerdere gegevens: ik heb dé plek gevonden waar de status is te vinden.

Het zou allemaal nog steeds mooier kunnen, maar voor mij zijn de belangrijkste doelen gehaald. Zie mijn Github pagina voor de scripts.

Ik heb sinds kort een Remeha Calenta ACE 40L die ik hoop ook op Home Assistant te kunnen aansluiten.
Dus ook een USB CAN bus adapter gekocht en de CAN-H en CAN-L aangesloten, alleen lijkt er niet veel te gebeuren. Ik heb de USB adapter in m'n laptop gedaan en zou verwachten dat ik iets van tx/rx signalen zou zien binnenkomen, maar het blijft erg stil.
Iemand een tip hoe ik het beste kan testen of de CAN signalen goed binnenkomen? (Er staat idd ~2.5V op die 2 aansluitingen)

Alvast bedankt,
Alex