Remeha Avanta interface via Recom software

Heren electronici,

Een vraag van een forum-n00b,

Na enige tijd zoeken vond ik een aantal postings van een interface- kabel tussen een Remeha cv-ketel en de software van Recom. De connector aan de zijde van de ketel dient -naar ik heb begrepen- een 4p4c (RJ10) modulair connectortje te zijn en aan de andere zijde een db-9 (serieel) of een usb-2 connector en in dit laatste geval met daartussen een FTDI chip of iets dergelijks. (rs-232<>usb).

Mijn vraag is nu, heeft iemand of is iemand bekend met de aansluitingen aan de ketelzijde? ...dus op de 4p4c connector zelf? (gnd-tx/rx).
Er was eens een blog over dit onderwerp, maar deze werkt niet meer, helaas.

Nu zou je zeggen, zet er een scoop op of zo, of probeer het gewoon uit, ja, dat zie ik nu even niet zo zitten om te gaan klieren met die cv-ketel, want 'Murphy' waart hier nog steeds rond en buiten is het echt koud.

Wie kan mij dit vertellen?
Bij voorbaat mijn dank!

P.S.: ...en nee, Remeha ga ik niet bellen, aangezien zij geen mededeling doen (heb ik al geprobeerd), zij hebben liever dat je de benodigde materialen van hun betrekt. Ja, dat begrijp ik, maar is niet de bedoeling.

Sine

Moderator

Met een multimeter kun je dat er al uit meten (tegen massa)

anyhoo, ik heb er ooit eentje gemaakt met een usb-ttl omzetter die ik waarschijnlijk van ebay geplukt heb.

code:

1. zwart    massa
2. oranje   Tx (van kabel)
3. geel     Rx (van kabel)
4. rood     +5V

Die +5V is niet nodig, die komt uit de ketel. Bij mijn kabel zit ie er nog in, bij een andere kabel heb ik deze weggelaten.

Plaatje voor de pin nummers, niet voor de kleuren

Sine, geweldig en bedankt voor de informatie. Zal eerst de interfacekabel maken en dan maar eens kijken wat de cv-ketel te vertellen heeft.

Ik ben ook benieuwd of je de firmware van de ketel van een 'update', kunt voorzien (bij mij v1.5) voorzover dit wat toevoegt natuurlijk anders heeft zoiets weinig zin.
Volgens de handleiding van de Recom software is het mogelijk deze update's te kunnen downloaden bij Remeha zelf, alleen daar kan ik ze niet vinden en heb zo'n vermoeden dat die nou net offline zijn gehaald.
Maar goed, da's een tweede punt van aandacht.
Nogmaals dank!

Sine

Moderator

Ik weet ook niet of je de ketel opnieuw moet inregelen na het opnieuw schieten van firmware, dus dat zou ik niet zomaar doen.

Verder kun je via het installateurs menu een stapel parameters verstellen tot buiten het gebied waarvan remeha aangeeft dat verstandig is.

Zorg dat je de installatiehandleiding van je ketel te pakken krijgt, daar staan deze limieten in.
Je kunt bijvoorbeeld het ventilator toerental (=minimum brander vermogen) verder dicht schroeven dan handig (en/of veilig) is.

Als je bij AliExpress zoekt op Calenta vind je kant en klare USB-seriele kabel

groeten Erik ;-)
HenkR

Golden Member

Op 26 januari 2019 12:16:04 schreef radiobuis:
Sine, geweldig en bedankt voor de informatie. Zal eerst de interfacekabel maken en dan maar eens kijken wat de cv-ketel te vertellen heeft.

Ik ben ook benieuwd of je de firmware van de ketel van een 'update', kunt voorzien (bij mij v1.5) voorzover dit wat toevoegt natuurlijk anders heeft zoiets weinig zin.
Volgens de handleiding van de Recom software is het mogelijk deze update's te kunnen downloaden bij Remeha zelf, alleen daar kan ik ze niet vinden en heb zo'n vermoeden dat die nou net offline zijn gehaald.
Maar goed, da's een tweede punt van aandacht.
Nogmaals dank!

Ik zal je uit de droom helpen. Firmware van de ketel kun je niet upgraden. Die moet met een programmer in de controller geschoten worden even als de parameterset. Dit is iets wat een fabrieksmonteur van Remeha zelfs niet mag en kan. Je kunt wel updates downloaden voor de Recom software. Dat is waar in de handleiding op gedoeld wordt. Het upgraden van de Recom software is handig voor servicemonteurs omdat er nieuwe ketels bij komen die met Recom dan ook uitgelezen kunnen worden. Verder kun je met Recom een aantal parameters instellen.

Groet, Henk

Ik heb de interface gemaakt via Wifi dmv een ESP8266 tbv mijn Remeha Calenta.

De ESP-01S geprogrammeerd met "esp-link".
ESP geplaatst op onderstaande interface board (V1.0 Breakout PCB Adapter).
Die verzorgt tevens spanningsconversie van 5 naar 3.3 volt
Een 4p4c telefoonkabeltje eraan gesoldeerd.

Stekkertje in de ketel steken.
De ESP wordt gewoon gevoed vanuit de ketel ;-)

ESP-link start eerst op als Acces-Point, dus die opzoeken en connecten
192.168.4.1
Juiste ESP versie selecteren
Aanmelden op wifi
Logging uitzetten.
Compoort instellen op 9600 baud,8,N,1

Op de PC een VCP programma (HW Virtual Serial Port 3.1.2).
Daarin bij settings de NVT uitzetten.
VCP aanmaken naar poort 23 van je ESP.

Recon instellen op de compoort die je met vcp hebt gemaakt.

En werkt ! Nu kan ik overal in huis de ketel connecten.

Links onderin de ketel naast het display zit nog een loze ruimte.
Wit afschermdeksel verwijderd. Kabeltje via de rubberafsluitdop.
Zo kan ik er makkelijk bij om evt programma update te doen, mocht via OTA eens fout gaan.

groeten Erik ;-)
HenkR

Golden Member

En ook op deze wijze kun je de firmware van de ketel niet updaten. Helaas kun je alleen de ketel uitlezen en wat instellingen wijzigen op gebruikersniveau en verder niets. Nogmaals voor alle duidelijkheid: de firmware van wat voor ketel dan ook kun je nooit updaten.

[Bericht gewijzigd door HenkR op 18 april 2019 19:38:26 (22%)]

Groet, Henk
Franssel

Golden Member

Op 26 januari 2019 12:16:04 schreef radiobuis:

!

bij u versie v1.5 ?
mijn calenta van 6 maanden oud heeft een versie van 1.2 of zie ik dat verkeerd

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
HenkR

Golden Member

Op 18 april 2019 20:38:44 schreef Franssel: voor ieder ketel model a
[...] bij u versie v1.5 ?
mijn calenta van 6 maanden oud heeft een versie van 1.2 of zie ik dat verkeerd

De software is voor iedere ketel anders. Het is dus mogelijk.

Groet, Henk

Erik,

Ik ben zelf ook bezig een m.b.v een esp32 bordje een interface te bouwen voor het uitlezen van een remeha calenta.
Zou jij je project willen delen zodat ik hier van kan leren.

mvg

heinik

Om het heel makkelijk te maken gewoon het bordje "V1.0 Breakout PCB Adapter" bestellen bij bv Aliexpress.
Die verzorgt spanningsconversie van 5 naar 3.3 volt.

groeten Erik ;-)