Luidspreker(s) aanpassen

alexandre

Golden Member

Hallo allemaal, een probleem hoe luidsprekers aan te sluiten. Ik heb twee schitterende Grundig luidsprekerbolletjes kunnen kopen, ik denk minstens 45 jaar oud. Elk bolletje heeft 4 luidsprekers, totaal impedantie 4 ohm, met 25 Watt te belasten.
Het zijn midden/hoog bolletjes, vanaf 400Hz.
Ik wil ze aansluiten, voorlopig op een Denon receiver met een gewenste belasting tussen 6-16 Ohm. Daarbij zal ik dan iets moeten verzinnen voor de lage tonen, mag desnoods één centrale speaker zijn. Hoe brei ik dat aan elkaar? Het hoeft geen ultra HiFi oplossing te zijn. Het is bedoelt als setje in de slaapkamer, easy listening zo gezegd. En als ik een leuk nostalgisch receivertje tegenkom, b.v. een mini Uher setje ga ik die gebruiken.
Wie heeft de oplossing, Groet, Alex

In serie met de luidsprekerbollen (Trouwens mooi vintage spul) zou je een metalen 25 Watt werstand van 2+Ohm kunnen steken.
Wil je ze écht serieus en vaak gaan afstoffen, zou ik een 50 Watt exemplaar nemen.
2R2 is geloof ik een handelsmaat.

Hiermee kom je in iedergeval aan de minimum weerstand voor de receiver.

Een goede, grote woofer, ook met minimaal 6 Ohm met een Laag-doorlaatspoel in serie, in een flinke luidsprekerkast zou het geluidsbeeld dan completeren.

Ik weet niet of de luidsprekerbollen een intern scheidingsfilter hebben, maar je zou voor de zekerheid 2X een 2-weg met kantelpunt op 400 Hz scheidingsfilter kunnen plaatsen. (In ieder kanaal 1)
Desnoods bouw je die in een mooi kastje in.

Dan hoeft de woofer niet nog eens een aparte laag- doorlaatspoel in serie te hebben.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

De bolletjes anders bedraden zodat de impedantie verandert?

Damn the torpedoes, full speed ahead!
alexandre

Golden Member

De bollen zijn niet zo eenvoudig te openen. Daar begin ik liever niet aan met het oog op beschadigen.
Het liefst zou ik twee lage-tonen luidsprekers bijplaatsen met een simpel scheidingsfiltertje. Het hoeft allemaal niet zo super te zijn. Gewoon goed is goed genoeg.
Lex

Op zich, als het puur easy listening is, zou ik geen probleem hebben ze gewoon aan te sluiten. Versterkers geven de aan te sturen impedantie meestal aan omdat er een maximale stroom door de eind transistoren mag vloeien en/of door de voeding geleverd kan worden. Als je ver onder een kwart van het maximale versterkingsniveau blijft, kom je dus lang niet in de buurt van die stroom en zal het de versterker worst wezen.

Anoniem

Ga op zoek naar een kleine passieve subwoofer
Normaal hebben die een L/R LS aansluiting voor op je versterker
En na het ingebouwde filter een L/R LS aansluiting voor je "bolletjes"
Zo heb je geen geknoei met impedanties en filtertjes

Op 24 februari 2020 13:05:41 schreef anoniem015:
Ga op zoek naar een kleine passieve subwoofer
Normaal hebben die een L/R LS aansluiting voor op je versterker
En na het ingebouwde filter een L/R LS aansluiting voor je "bolletjes"
Zo heb je geen geknoei met impedanties en filtertjes

Exact, een beetje versterker heeft 2x Links en 2x Rechts uit voor de speakers. 1 setje voor de Grundig bolletjes, 1 setje voor een passieve sub naar keuze.

alexandre

Golden Member

O.K., ik zet de woofers op LS aansluiting 1, de bollen op 2. Heb ik dan geen probleem met Laag/hoog? Of begrijp ik dat ik een setje woofers moet vinden met een aansluiting voor de bollen?
Super, dat meedenken hier. Groet, Lex

vergeten

Golden Member

Het is bedoelt als setje in de slaapkamer, easy listening zo gezegd.

Is dat niet wat overgedimensioneerd voor de slaapkamer een subwoofer erbij :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
alexandre

Golden Member

De Grundig bollen zijn ontworpen als midden/hoog luidsprekers. Dus ik wil iets voor onder de 400Hz erbij. Natuurlijk is het veel van het goede, nu luister ik naar een eenvoudig ontvangertje. Het hoeft echt geen high-end te zijn. Maar het moet wel werken natuurlijk.
Lex

Op 24 februari 2020 17:52:50 schreef alexandre:
O.K., ik zet de woofers op LS aansluiting 1, de bollen op 2. Heb ik dan geen probleem met Laag/hoog? Of begrijp ik dat ik een setje woofers moet vinden met een aansluiting voor de bollen?
Super, dat meedenken hier. Groet, Lex

De Grundig bollen zijn bedoeld om direct op de speakerklemmen van een versterker aan te sluiten en hebben mogelijk een (basic) intern filter, of zijn simpelweg full range. Maar vanzelfsprekend full range tot een bepaalde frequentie, zeker in het laag bepaald o.a. de diameter van de conus de mate van het lage geluid.

Een passieve subwoofer is ook bedoeld om direct op de speakerklemmen aangesloten te worden en heeft een laag doorlaat filter, soms instelbaar om te kunnen tunen met de rest de speakers in de setup.

Op deze manier moet je het ongeveer zien hoe de frequenties verdeeld worden. De versterker doet hierin dus niets dan alleen het hele spectrum van het audiosignaal aan beiden speakers aanbieden,
Het zijn de speakers die op hun beurt dat deel van het audiospectrum weergeven wat zij aankunnen.
De Grundig bolletjes doen zeg maar hoog tot midden en een klein stukje laag, de subwoofer doet al het lage er onder tot ca. 20Hz. Zo geven ze theoretisch samen het hele hoorbare audiospectrum weer.

Je kunt 1 passieve subwoofer nemen die zowel links als rechts weergeeft en deze in een goede hoek van de luisterruimte zetten, omdat lage tonen gehoortechnisch minder richtingsgevoelig zijn.
Maar je kunt inderdaad ook twee subwoofers nemen en die echt links en rechts positioneren. Ooit werden dit soort setjes vaker verkocht, subjes op de grond en melkpak model speakers er boven aan de wand.

En je hebt inderdaad ook nog passieve subwoofers met een gefilterde uitgang. Het signaal vanuit de versterker gaat door het filter van de subwoofer en wordt daar gesplitst in 1 het laag voor de subwoofer zelf en 2 het midden/hoog voor losse aan te sluiten kleinere speakers, in jouw geval de Grundig bolletjes.
Deze optie zorgt er theoretisch voor dat de audiofrequenties netjes verdeeld worden en waardoor de kleinere speakers geen lage tonen hoeven te verwerken wat bij hoger volume ten koste van de geluidskwaliteit kan gaan.

alexandre

Golden Member

Ik ben er eindelijk achter hoe het hoort te zitten. In de Grundig handleiding staat het volgende: De Grundig bollen mogen niet rechtstreeks op de versterker worden aangesloten. De beide luidsprekeruitgangen worden verbonden met een Duo-bassbox. Dit is een box met twee gecheiden dichte compartimenten waarin een lagetoon speaker en een wisselfilter. Beneden 400 Hz. gaat naar deze speakers, daarboven naar de bollen. Daartoe zijn op de box twee aansluitingen aangebracht. Dat wordt dus knutselen, twee lage toon speakers en twee wisselfilters, alles in een kast. De originele, genoemd HiFi-Duo-Basbox, nergens gevonden.
Ik denk dat geschikte wisselfilters makkelijk te vinden zijn.
Lex

Anoniem

Het originele Duo-Box systeem was dus de voorloper van de subwoofer systemen
Bouw zelf voor L en R een box met daarin een kleine full-range en een 2-weg crossover (2a3kHz)
De full-range geven alles eronder weer, de bolletjes alles erboven
Je kan natuurlijk beide full-range en filters ook in 1 kist bouwen
Leuk project... nog meer als je het crossover ook nog zelf bouwt ;)

Op 26 februari 2020 09:32:11 schreef alexandre:
Ik ben er eindelijk achter hoe het hoort te zitten. In de Grundig handleiding staat het volgende: De Grundig bollen mogen niet rechtstreeks op de versterker worden aangesloten. De beide luidsprekeruitgangen worden verbonden met een Duo-bassbox. Dit is een box met twee gecheiden dichte compartimenten waarin een lagetoon speaker en een wisselfilter. Beneden 400 Hz. gaat naar deze speakers, daarboven naar de bollen. Daartoe zijn op de box twee aansluitingen aangebracht. Dat wordt dus knutselen, twee lage toon speakers en twee wisselfilters, alles in een kast. De originele, genoemd HiFi-Duo-Basbox, nergens gevonden.
Ik denk dat geschikte wisselfilters makkelijk te vinden zijn.
Lex

Dit komt neer op mijn voorlaatste reactie:

En je hebt inderdaad ook nog passieve subwoofers met een gefilterde uitgang. Het signaal vanuit de versterker gaat door het filter van de subwoofer en wordt daar gesplitst in 1 het laag voor de subwoofer zelf en 2 het midden/hoog voor losse aan te sluiten kleinere speakers, in jouw geval de Grundig bolletjes.
Deze optie zorgt er theoretisch voor dat de audiofrequenties netjes verdeeld worden en waardoor de kleinere speakers geen lage tonen hoeven te verwerken wat bij hoger volume ten koste van de geluidskwaliteit kan gaan.

Ergens kun je de Grundig speakerbolletjes wel direct op de versterker aansluiten maar het is de bedoeling om een full range geluid te krijgen, samen met de bijbehorende Grundig lage tonen module (subwoofer met filter).

Je kunt dit zoals anoniem015 zegt. deze zelf maken, of op zoek gaan naar een passieve subwoofer met uitgangen voor losse speakers die de midden-hoog tonen weergeven.

De Grundig DUO-Bassbox denk ik redelijk makkelijk terug te kunnen vinden op internet. Er bestaat (bestond) een model 401 en een model 402.
Ik vond zelfs een oude aanbieding op Ebay dus ze worden mogelijk nog af en toe aangeboden. Misschien leuk om je setje origineel te maken door een zoekopdracht op Ebay en/of Marktplaats achter te laten dan krijg je vanzelf e-mail als er weer aanbiedingen zijn.

[Bericht gewijzigd door Jeroen op donderdag 23 juli 2020 21:30:34 (0%)

Op 23 februari 2020 20:48:43 schreef Neovo Geesink:
2R2 is geloof ik een handelsmaat.

Op de een of andere manier is onder de tien ohm een ander "regime" en zijn er ook decimaal-mooie-getallen te krijgen. Zoals 2 ohm.

(getallen als 2.2 en 4.7 zijn "mooi" als je 12* 10log(waarde) neemt. De 2.2 en 4.7 zijn dan zelfs 4-vouden).

[Bericht gewijzigd door rew op woensdag 26 februari 2020 11:57:23 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
joopv

Golden Member

Op 26 februari 2020 09:32:11 schreef alexandre:
Ik ben er eindelijk achter hoe het hoort te zitten. ......

Het lijkt mij dat er iemand moet zijn die dat allemaal al heeft uitgezocht.

Ik zou eens gaan googlen met wat geschikte duitstalige sleutelwoorden.

Is het dit systeem? https://www.steijvers.com/2018/04/25/grundig-hifi-duo-basbox-en-kugels…

[Bericht gewijzigd door joopv op woensdag 26 februari 2020 12:11:40 (14%)

alexandre

Golden Member

Klopt Joop, die had ik gevonden. Mooie set, maar zoiets als Duo box ga ik zelf trachten te bouwen. Ik vond ook een gebruiksaanwijzing van Grundig met daarin de waarschuwing de bollen niet rechtstreeks aan te sluiten. Kantelfrquentie van de originele duo box is 4oo Hz.
Super dit forum dank allemaal. En voor verdere tips houd ik me vanzelfsprekend aanbevolen.Lex

Probeer via bijvoorbeeld marktplaats een Canton Plus C subwoofer te verkrijgen. Hierin zit al een cross-over voor de originele satellieten.
Daar sluit je dan de grundig bolletjes op aan.
Bose jamo etc zou je ook kunnen proberen, maar zeker bij bose zit er een corrigerend filter richting de sattelieten.

Let bij kant-en-klare subwoofers wel in de gaten dat ze voor 4 ohm geconstrueerd zijn (zoals bv. mijn antieke MB Quart).

Veelal zullen de filters 12dB of nog meer zijn. De condensator en de spoel hierin zullen dan berekend zijn om alles boven een bepaalde frequentie naar de 'satellieten' te sturen. Maar als de impedantie niet klopt, zullen de condensator en spoel bij verschillende frequenties werken en er dus een zooitje van maken.

Dit is in zijn algemeenheid: ze zullen sowieso nooit pas bij 400Hz filteren, dus nooit echt geschikt zijn voor jouw toepassing.

alexandre

Golden Member

Ik heb het plan om twee (sub)woofers, 4 ohm te kopen. En dan twee wisselfilters met een kantelfrequentie van 400Hz. te maken(kopen)
Maar ik begrijp dat dat ook weer een hele opgave wordt. Nogmaals het hoeft geen High-end te worden. Het wordt een slaapkamersetje, uitgangspunt zijn de mooie Grundig bolletjes. En dan een nostalgisch mini setje, b.v. van Uher, op de kop zien te tikken.

Als de subwoofers een beetje hetzelfde rendement hebben als de satellieten, dan is een 400Hz filter best makkelijk te maken, en veel goedkoper dan een 100Hz filter (kleinere condensatoren en spoelen nodig). En goed dat je er twee maakt, want zoals gezegd is het bij 400Hz al duidelijk te horen waar een geluidssignaal vandaan komt, dus hou ze elk in de buurt van de bijpassende Grundig.

https://link.marktplaats.nl/m1511494637

Hier is een oplossing.

Over de impedantie van je versterker zou ik me niet druk maken. Dat gaat pas parten spelen bij meerdere speakers op zo'n (multi channel?) ding bij hoge vermogens. Die bollen doen niet meer dan een paar watt en al helemaal niet in een slaapkamer.

^^^^^
Geen idee of het iets met de link te maken heeft (lijkt gewoon Marktplaats), maar die webpagina ging na een paar seconden over in een scam-site die zich voordoet als Ziggo.
(Win10, op Firefox, mijn vrouw zegt het ook te hebben op Edge.)

alexandre

Golden Member

Heb ik ook een irritant bericht, zou van xs4aal komen. Gratis telefoon, even de verzendkosten overmaken. En het originele bericht weg. Virus?

Dat heb ik gisteren ook gehad! Nu weet ik dan waar hij vandaan kwam. Ik zag de pagina pas een uur later staan..
Nu krijg ik het niet voor elkaar. Helaas heeft marktplaats een hele irritante manier van reclame tegenwoordig.

[Bericht gewijzigd door maus0611 op zondag 1 maart 2020 11:27:20 (34%)