Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een ouder projectje. nu opgefrist ivm nieuwe netwerk apparatuur in mijn huisnetwerk.

Jaren terug heb ik een stekkerslof vol chinese voedings adapters vervangen door een enkele zelfbouw multi-adapter. Toen ook maar wat extra's aangebracht: overspanningsbeveiliging en remote switching (current loop).

Nu in de derde versie ben ik van de oorspronkelijke 1xDC en 2xAC naar 3xDC gegaan. Moderne nerwerkapparatuur komt steeds vaker met DC voeding. In plaats van de meegeleverde adapter wil ik graag een zichtbare voeding van bekende kwaliteit. Voor mijn netwerk PI's had ik ook 5V nodig, opgelost met een VMA404 LM2596 boardje van Velleman. Kost wat meer en dan verwacht je kwaliteit. Is wel wat op ante merken. Chinese elco's, een NS ic (?) en een Bourns look-alike trimpot die niet erg stabiel was. Trimpot meteen maar vervangen. Bordje werkt verder goed. De overspanningsbeveiliging uitgebreid met extra zekeringen. Alle aanwezige elco's gecontroleerd.

Al met al is het nog steeds dezelfde basisopzet, werkt al 10 jaar nu.

PS,
Excuus voor de DC connectoren. Ik had ze al.
Wist dat ze prijzig zijn, maar zo duur...

Op 23 maart 2020 15:42:37 schreef Tidak Ada:
Over zeldzame nixies gesproken, ken jij de ZM1251 van Mullard?

Dat is een 5×7 dotmatrix nixie dsisplay ter grootte van een postzegel in flat-pack behuizing. Links en rechts een dp.

Ik heb er ooit één weten te bemachtigen. Ik wil daar nog eens een werkende opstelling van maken.

[bijlage] [bijlage] [bijlage]

Wow, die is wel echt extreem gaaf!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 22 maart 2020 18:39:10 schreef Tidak Ada:
Dat waren fake nixies met echte neonbuizen er in, evenwel toch imposant.

Het schijnt toch dat de 'echte' nixies ook een soort van neon-achtige techniek bevatten! Wiki

Sine

Moderator

@Markce,
Jep, ik ken het probleem, ik geloof dat ik mijn oplossing ook al eens heb laten zien.
Maar die is gebaseerd op een delta medical grade SMPS, vooral om het ding zo efficiënt mogelijk te houden, het staat toch 24/7 aan.
Van waar de keuze voor een klassieke trafo?
En wat bedoel je met 'remote switching' ik gok dat die RJ45 daar iets mee te maken heeft?

Op 4 april 2020 19:50:12 schreef necessaryevil:
[...]
Het schijnt toch dat de 'echte' nixies ook een soort van neon-achtige techniek bevatten! Wiki

Je meent het 8)7
Dat is toch een iets andere techniek dan neon licht reclame, want dat zat er in die evoluon "nixies".

@Sine
De keuze voor een klassieke trafo is al van een tijd terug. Twee van de drie adapters die vervangen werden waren AC. Het eenvoudigst was dit ook in de centrale voeding in AC te doen, een trafo dus. Mijn kastje leverde 25% besparing in standby verbruik, doordat er maar een (kwaliteits-) trafo in zit.
In de nieuwe situatie is het andersom. De nieuwe netwerkapparatuur heeft switching adapters. Nu lever ik met de centrale voeding 9% in: van 10.2 naar 11.1W. Nog niet eens heel veel gezien de extra functies en basale degelijkheid van de centrale adapter met trafo.

Aan de 7.5V hangt een Wifi access point dat ik wil kunnen afschakelen. Hiervoor heb ik een simpele schakeling met 1 transitor en een relais toegevoegd. Via de RJ45 en een vrije UTP kabel kan ik op afstand de 7.5V schakelen.

Een medical grade SMPS met voldoende uitgangsspanningen kan ook een hele mooie oplossing zijn.

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik heb een Pi-Hole gevoed uit een van mijn server op USB poort, dat scheelde ook 1 adapter :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Ha, die truc ken ik.

Maar dan moet je er bij het plat gooien van de server wel aan denken dat er nog meer aan hangt ;)

Mijn Pi doet DNS, DHCP, NTP en dan kan dat niet.

[Bericht gewijzigd door markce op maandag 6 april 2020 01:40:15 (21%)

Op 5 april 2020 21:56:41 schreef Sine:
Maar dan moet je er bij het plat gooien van de server wel aan denken dat er nog meer aan hangt ;)

Een 5Vstandby is genoeg om een pi te voeden. Dus zolang je met "plat" de gewone soft aan/uit gebruikt en niet de schakelaar op de voeding.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Dat kan inderdaad, als je een bordje hetbt wat de usb-tjes onder spanning houdt is dat simpel.

Maar vaak hebben ze dat niet, dan is een losse voeding toch handiger.

Ik heb toch meer dingen die prik nodig hebben
(switches, modem, router, ... ) en het gros daarvan vreet 12V

Vandaar die extra voeding in de meterkast, verder heb ik daar een DCDC aan hangen die van die 12V weer 3xUSB maakt voor 5V spul (ikea dingetje wat eigenlijk voor 24V bedoeld is)

Voor "iets" wat zo nu en dan 12V nodig heeft, vind ik zo'n oude PC voeding wel geinig. Zelf nog niet echt in de praktijk gebracht, maar je kan dus de pi laten bepalen of de grote voeding aangeschakeld wordt. En dan eventueel met mosfets of relais kan je nog individueel bepalen welke andere devices er aangaan met de 12V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@rew
Houd er rekening mee dat het rendement van die (oude) PC voedingen bij lage belasting dramatisch is.
Dan doet mijn klassieke trafo oplossing het heel wat beter.

Corona project: Mini Jukebox upgrade, van FM radio en standaard lampjes naar Arduino met WS2811 leds & SD kaart gebaseerde MP3 speler.

Filmpje:

https://youtu.be/XMWIoKi6k5s

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
bprosman

Golden Member

Vandaag mijn RS232 testertje afgemaakt. Heb het schema ooit eens gevonden op het internet. Ideale tester voor de 4-voudige RS232 "Hub" waar ik mee bezig ben.

RS232_Tester.pdf

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Heb weer eens een projectje gemaakt, staat ook onder artikelen. Had er alleen nog geen print voor gemaakt.

Schema fase aansnijding.

Print fase aansnijding.

Foto printplaat.

Ik heb de triac expres niet op de print gezet omdat ik dan makkelijk uit verschillende types kan kiezen, de triac staat op een koelplaat. Het gebruikte type triac is een BTA25.

Het geheel is getest met verschillende motoren en werkt prima, alles blijft lekker koel. De signalen zien er op de scoop ook netjes uit, ik ben tevreden. :)

Op de print zit ook een extra ingang voor de vrijgave van de regelaar, die staat niet op het schema. Die heb ik er tijdens het print ontwerp bij gemaakt. De ingang voor de vrijgave gaat via een optocoupler en een filter.

Hier nog een stukje software.

pic basic code:


Device = 12F683

Xtal 4                      ; 4MHz

Config INTRC_OSC_NOCLKOUT,_ ; Oscilator op 4MHz
       WDT_OFF,_            ; WatchDog Timer uit
       PWRTE_ON,_           ; Power-up Timer Enable aan
       MCLRE_OFF,_          ; Externe Master Reset Enable uit
       CP_OFF,_             ; Code Protection uit
       CPD_OFF,_            ; Data Code Protection uit
       BOREN_ON,_           ; Brown-out Reset Selection bits aan
       IESO_OFF,_           ; Internal External Switchover bit uit
       FCMEN_OFF            ; Fail-Safe Clock Monitor Enabled bit uit
                         
All_Digital TRUE            ; Alle ingangen digitaal

Declare Adin_Res   = 8      ; Resolutie 8 bits      
Declare Adin_Tad   = frc    ; Set rc osc     
Declare Adin_Stime = 50     ; Sample tijd 5

Symbol VRIJGAVE = GPIO.1    ; Ingang vrijgave
Symbol PULS_IN  = GPIO.2    ; Ingang nuldetectie 

Symbol TRIGGER  = GPIO.4    ; Uitgang trigger puls triac
Symbol LED      = GPIO.5    ; Uitgang led vrijgave
                                   
Dim WAARDE As Word          ; Variabele waarde

Clear                       ; Wis geheugen 

         ;543210            ; Hulpregel Poort IO
GPIO   = %000000            ; Zet poort op nul    
TRISIO = %000111            ; Poort I/O

         ;76543210          ; Hulpregel adcon register
ADCON0 = %00000001          ; A/D control register
ANSEL  = %00000001          ; ADC 0

;-----------------------------
; TRIGGER PULS TRIAC OP NUL.
; VRIJGAVE REGELAAR.
; CONTROLE LED UIT.
;-----------------------------

VRIJGAVE_REGELAAR:


    TRIGGER = 0
    
    LED = 0

    If VRIJGAVE = 1 Then
     GoTo START
    EndIf
    
GoTo VRIJGAVE_REGELAAR

;-----------------------------------------
; INLEZEN POTMETER OP ANALOGE INGANG NUL.
; TRIGGER PULS VOOR TRIAC OP NUL ZETTEN.
; WAARDE VERGELIJKEN EN NAAR RUN LUS GAAN.
;-----------------------------------------

START:


    LED = 0

    WAARDE = ADIn 0
    
    WAARDE = WAARDE * 4

    TRIGGER = 0

    If WAARDE < 1018 Then
     GoSub RUN
    EndIf
    
    If VRIJGAVE = 0 Then
     GoTo VRIJGAVE_REGELAAR
    EndIf
    
GoTo START

;---------------------------------------------------
; INLEZEN POTMETER OP ANALOGE INGANG NUL.
; WAARDE VERGELIJKEN EN NAAR START LUS GAAN.
; WAARDE VERMENIGVULDIGEN MET ACHT.
; NULDETECTIE PULS LEZEN EN TRIGGER PULS UITSTUREN.
;---------------------------------------------------

RUN:


    LED = 1

    WAARDE = ADIn 0
    
    WAARDE = WAARDE * 4

    If WAARDE > 1018 Then 
     Return
    EndIf 
    
    WAARDE = WAARDE * 8 
    
    If PULS_IN = 1 Then
     TRIGGER = 0
      DelayMS 1
      DelayUS WAARDE
     TRIGGER = 1
    EndIf
    
    If VRIJGAVE = 0 Then
     GoTo VRIJGAVE_REGELAAR
    EndIf
      
GoTo RUN  

End
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

@Lambiek Vraagje: Had je de opto voor je nuldoorgangs pulsen niet achter de voeding brug kunnen zetten, en daar dan weer een diode achter richting c's en regelaar. Spaar je een brug uit, dacht ik.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Op 13 april 2020 17:45:28 schreef eSe:
@Lambiek Vraagje: Had je de opto voor je nuldoorgangs pulsen niet achter de voeding brug kunnen zetten, en daar dan weer een diode achter richting c's en regelaar. Spaar je een brug uit, dacht ik.

Hoe zie je dat? Je moet dat gedeelte bufferen met een elco en dan ben je je puls van de nul detectie kwijt.

Dit is de bedoeling.

En dat krijg je niet als je het gelijk gerichte signaal af gaat vlakken met een elco.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

idd zoals Thevel aangeeft.

Hij was weer sneller :-)

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Lambiek

Special Member

Ik weet niet of dat goed werkt. Zelfs als je met de scoop meet reageert het al, het is dus erg gevoelig. Dus vandaar dat ik twee brugjes gebruikt heb.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
blackdog

Golden Member

Hi,

Mijn voorkeur zou ook richting de tweede brug gaan, de onderdelen kosten bijna niets en je hebt nu gescheiden circuits, iets wat ik meestal prettig vind.

De gevoeligheid kan ondermeer komen doordat er geen snubber is toegepast, heb je daarmee getest Lambiek?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Op 13 april 2020 18:17:00 schreef Lambiek:
Zelfs als je met de scoop meet reageert het al, het is dus erg gevoelig.

Gevoelig?, dat begrijp ik niet, het stuurt toch een led?

Lambiek

Special Member

Op 13 april 2020 18:19:45 schreef blackdog:
De gevoeligheid kan ondermeer komen doordat er geen snubber is toegepast, heb je daarmee getest Lambiek?

Begrijp me niet verkeerd Bram, als je met twee probes aan de twee brugjes meet heeft dat invloed op het regel gedrag. Anders niet natuurlijk.

Snubber zit er in en filtert goed op de aansnijding.

Op 13 april 2020 18:19:50 schreef Thevel:
Gevoelig?, dat begrijp ik niet, het stuurt toch een led?

Zie reactie naar Bram.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
eSe

Honourable Member

Beste Lambiek,

Begrijp me niet verkeerd, ik doe geen afbreuk aan je schakeling, zeker niet. Je bent iemand met kennis en vaardigheid die op dit forum mooie dingen presenteert en hulp bied aan degene die ze nodig heeft/kan gebruiken.

Maar ik ben iemand die altijd het onderste uit de kan wil :-) 1 onderdeel minder is er 1 minder. Less is more.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Dit topic is gesloten