Show your projects! Part 33

Dit topic is gesloten

En dan natuurlijk tasmota erop flashen.

Sine

Moderator

Die stond er uiteraard al op, die hoefde ik enkel te updaten

Lambiek

Special Member

Op 21 maart 2020 22:29:13 schreef Sine:
Een drievoudige geschakelde wifi stekkerdoos,......

Mooi gemaakt zo, waar ga je het voor gebruiken Sine? De solid-state relais mogen +/- 8A schakelen, dus het zal niet voor al te zware lasten zijn denk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 18 maart 2020 17:17:39 schreef rew:
De 5V->5V isolated DCDC converters heb ik toch in grote aantallen in huis voor andere projecten.

Wat voor een type converters zijn dat. Ik ben er al een tijdje naar opzoek voor audio projectjes zodat een groundloop isolator eruit kan.

Met vriendelijke groet, Rob
blackdog

Golden Member

Hi Sine, :-)

Leuk gemaakt, heb je ook snubbers toegepast en kan je wat vertellen over de toepassing?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Sine

Moderator

Op 22 maart 2020 10:56:57 schreef Lambiek:
[...]
Mooi gemaakt zo, waar ga je het voor gebruiken Sine? De solid-state relais mogen +/- 8A schakelen, dus het zal niet voor al te zware lasten zijn denk.

Nee, kleinde dingetjes zoals verlichting inderdaad, ik heb het ding gezekerd met 3,15A
Die SSR's mogen welliswaar 8A doen, maar dan moet je ze toch al aardig koelen.
Dus ze zijn een beetje overkill, maar wat in de rommelbak ligt moet je af en toe ook gebruiken ;)

Op 22 maart 2020 11:49:00 schreef Robvansuilen:
[...]

Wat voor een type converters zijn dat. Ik ben er al een tijdje naar opzoek voor audio projectjes zodat een groundloop isolator eruit kan.

Google eens op B0505S bijvoorbeeld, maar die dingen zijn er in allerlei spanningen en vermogens.

Op 22 maart 2020 11:55:58 schreef blackdog:
Hi Sine, :-)

Leuk gemaakt, heb je ook snubbers toegepast en kan je wat vertellen over de toepassing?

Groet,
Bram

Geen snubbertjes, ik heb even gedacht over MOV-jes, maar zelfs dat heb ik lopen varen. Er komen vooral elektronische lasten achter, een paar LED lampjes en een paar SMPS-jes.

Helemaal netjes is dat niet, maar ik gebruik ze op andere plaatsen al jaren zo, zonder dat ik er ooit eentje om zeep geholpen heb.
Er zijn er zelfs enkele bij met een inductieve belasting, waar dit soort zero cross SSR's eigenlijk toch al niet ideaal voor zijn.

Worden die SSRs afzonderlijk geschakeld? (Ik weet niet of er in een standaard Sonoff genoeg vrije IO op de PCB te vinden is..?)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Jep, anders had het niet veel zin er drie te gebruiken.

IO12 is het bestaande relais
IO14 is op de oude sonoffs naar buiten gevoerd
IO04 kan met een beetje fijne punt rechtstreeks aan de ESP gepikt worden.

Ah, dan is het wel nuttig ja. Op een sonoff RF zal er wel wat meer IO bezet zijn denk ik..

Ik heb ze op het moment gewoon per stuk met het originele relais in gebruik. Uiteraard wel met tasmota. Jammer dat de RF niet gebruikt kan worden om MQTT berichten te genereren.

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

@Jochem,
Geen idee, het RF spul van sonoff gebruik ik niet.

Nog maar eentje dan ... een blokkie ... met 12V in.

Met een paar 555's en nog wat klein grut.

Met als doel? Een buisje demo-en in de vitrine kast.

Voor de kenners:

Lambiek

Special Member

Op 22 maart 2020 15:28:29 schreef Sine:
Nog maar eentje dan ... een blokkie ... met 12V in.

Dat is een grappig ding! :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Turbokeu

Golden Member

Mooie toepassing voor een anders weinig bruikbare nixiebuis Guido!

Dit zijn de 'zusjes' van de, actueel quasi onbetaalbare als je ze nog vindt, grootste Rodan/Okaya CD47/GR414 decimale nixiebuizen (voor de niet-ingewijden: digithoogte is 135mm, buis is 200mm hoog zonder de pinnen!).

Vermits deze grote nixiebuizen indertijd voornamelijk voor weegbruggen toegepast werden vindt je natuurlijk ook bijpassende symboolnixies terug (Kg, t (tarra?)).
Waren er nog andere symbolen beschikbaar Guido?
Met hoeveel anodespanning voedt je deze nixie? (300-350VDC?)

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Die Rodan's waren toch ontworpen voor de NASDAQ, of was het nu de NYSE?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Oh ja, da's waar en die waren nóg groter....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een bijna klaar project:
- een bestaande laptop omgebouwd met een RaspberryPi Zero erin (beeldscherm van laptop staat een fotootje
van het inwendige) en met een breadboard
- kubus met spiegels met de ws2812, aangestuurd de RaspberryPi programma in Python (probeer dit onder de
knie te krijgen)

https://twitter.com/i/status/1241271168444829696

Link werkt niet als je abo hebt.
Hier als nog het bestand.

RAAF12

Golden Member

Op 22 maart 2020 17:29:03 schreef Tidak Ada:
Oh ja, da's waar en die waren nóg groter....

Bij de ingang van het Evoluon waren grote nixie's die de bezoekeraantallen telden. Op 0:54 sec https://youtu.be/SWz52-expO8

Overigens vanavond een lichtshow ter ere van de zorgwerkers.

edit hieronder: inderdaad heel mooi en anno 1966 waren zulke telwerken nog een bijzonderheid.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 23 maart 2020 01:20:38 (12%)

Tidak Ada

Golden Member

Dat waren fake nixies met echte neonbuizen er in, evenwel toch imposant.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dat kan je zien,want de pootjes zijn niet aangsloten! :+

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 22 maart 2020 16:16:18 schreef Turbokeu:

Dit zijn de 'zusjes' van de, actueel quasi onbetaalbare als je ze nog vindt, grootste Rodan/Okaya CD47/GR414

Vermits deze grote nixiebuizen indertijd voornamelijk voor weegbruggen toegepast werden vindt je natuurlijk ook bijpassende symboolnixies terug (Kg, t (tarra?)).
Waren er nog andere symbolen beschikbaar Guido?
Met hoeveel anodespanning voedt je deze nixie? (300-350VDC?)

Helemaal correct, anode spanning is niet veel anders, iets van 170V, alleen met wat meer oomph (20mA)
Andere symbolen .. ik geloof dat er ook een + en - moet bestaan, maar die heb ik nog nooit in het wild gezien.

Deze heb ik ooit voor heel weinig van ebay geplukt en heeft al een zwaar leven achter zichm, de ballon is al aardig donker.

Op 22 maart 2020 16:48:03 schreef Tidak Ada:
Die Rodan's waren toch ontworpen voor de NASDAQ, of was het nu de NYSE?

Inderdaad de B7971 en die zijn flink kleiner dan de cd47. Voor de echte beurzen waren die overigens ook niet bedoeld, maar eerder voor de kleinere kantoortjes.

De grootste is een CD47, de buis daar naast is een z568m, die heeft ongeveer het zelfde formaat als een B7971, een klein verschil dus :)

Op 22 maart 2020 18:39:10 schreef Tidak Ada:
Dat waren fake nixies met echte neonbuizen er in, evenwel toch imposant.

Als iemand die ze nog net in het echt gezien heeft ... zeker.

Het zijn trouwens replica's van de ZM1040

Thevel

Golden Member

Op 22 maart 2020 17:54:25 schreef RAAF12:
Bij de ingang van het Evoluon waren grote nixie's die de bezoekeraantallen telden. Op 0:54 sec https://youtu.be/SWz52-expO8

Ik ben ±35 jaar geleden in het Evoluon geweest en die teller kan ik me nog goed herinneren.
Was best wel een mooi gezicht...

Turbokeu

Golden Member

Op 22 maart 2020 21:08:09 schreef Sine:
[...]

Helemaal correct, anode spanning is niet veel anders, iets van 170V, alleen met wat meer oomph (20mA)
Andere symbolen .. ik geloof dat er ook een + en - moet bestaan, maar die heb ik nog nooit in het wild gezien.

Deze heb ik ooit voor heel weinig van ebay geplukt en heeft al een zwaar leven achter zichm, de ballon is al aardig donker.

Bizar, de datasheet van de CD47/GR414 schrijft een minimum anodespanning van 250VDC voor, ik dacht zelfs dat Dieter Wachter in zijn eerste CD47 nixieklokproject daar nog bovenzat. (300VDC?)

Alhoewel na wat zoeken die minimum 250VDC door Dieter Wachter himself toch ook tegengesproken wordt:

I have made measurements on that tube with the following results:

CD47/GR-411 (used):
Ufiring = 140-145 V
Umaintaining = 142-148V (@ Ik = 25mA)

CD47/GR-414 (NIB and used):
Ufiring = 120-133 V
Umaintaining = 143 - 155V (@ Ik = 25mA)

So what we see:
Both will work on my power supply wich has 160 to 180 V adjustable. If I would use a 250V supply, the losses would increase. So I will go right with 170 Volts.
I can use it for my second and third CD47 clock

Ik heb allang de hoop opgegeven om ooit een CD47/GR414 op de kop te kunnen tikken, zelfs een 'DUD'...
In mijn geval gaat het om mijn 'nixie museum' (vitrinekast) met al mijn ongewone/zeldzame nixies/VFD's/numitrons (ik heb trouwens jaren geleden een ontgaste Z5680M van je overgenomen, en een defecte B7037 (Amerikaans equivalent van de Z5680M) van de Amerikaan Alan J. Franzman van Neonixie.

Horror! 8)7
Ik die al 20 jaar dacht dat de CD47/GR414 de grootste nixiebuis ter wereld ooit was:
Er heeft een NEC LD-738 bestaan met een digithoogte van 190mm, de buis zelf was 320mm hoog met de pinnen (290mm zonder).
Spijtig genoeg geen foto van gevonden...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Over zeldzame nixies gesproken, ken jij de ZM1251 van Mullard?

Dat is een 5×7 dotmatrix nixie dsisplay ter grootte van een postzegel in flat-pack behuizing. Links en rechts een dp.

Ik heb er ooit één weten te bemachtigen. Ik wil daar nog eens een werkende opstelling van maken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 23 maart 2020 15:42:37 schreef Tidak Ada:
Over zeldzame nixies gesproken, ken jij de ZM1251 van Mullard?

Dat is een 5×7 dotmatrix nixie dsisplay ter grootte van een postzegel in flat-pack behuizing. Links en rechts een dp.

Ik heb er ooit één weten te bemachtigen. Ik wil daar nog eens een werkende opstelling van maken.

[bijlage] [bijlage] [bijlage]

Zit ie niet bij je opruim spullen ?

Dit topic is gesloten