Show your projects! Part 33

Voor mijn 3D printer heb ik een controllerboard met drivers gemaakt. Dit boardje heeft opzet-stekkers. Dat is -voor mij- wat makkelijker om de drivermodules in te steken. Ik had hierover op CO al eerder gepost, i.v.m. de zoektocht naar "card edge connectoren".
De insteekmodules zijn voorzien van wat zwaardere stepperdrivers dan bij de gangbare stepsticks. Daarnaast is elke insteekmodule voorzien van 2 aansluit-stekkers voor een steppermotor. Dan kunnen er meerdere steppermotoren per as worden aangesloten / aangestuurd.

Ik ben net klaar met solderen, en dat is zichtbaar bij de insteekmodules (ik heb het nog niet goed schoon gemaakt). Binnenkort ga ik de sourcecode (Marlin) er voor aanpassen en testen. De foto's hieronder zijn aanklikbaar voor een groter formaat (1024x768)

Controllerboard :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a1s.jpg

Controllerboard :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a2s.jpg

Controllerboard + drivermodules :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a3s.jpg

Controllerboard onderkant :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_a4s.jpg

Driver-modules :
https://www.uploadarchief.net/files/download/3d-oompfh_b1s.jpg

Overigens, de controllerboard mist nog de CP2102 (USB-UART) aan de onderkant. Heeft geen haast, komt nog wel..

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

Ha heer miedema,

Voor de Fc neem bijvoorbeeld 11 MHz is een stuk rustiger voor het fase gedrag.

Dat wilde ik nog schrijven die zilver mica van vandaag de dag zijn ook opgerold net als alle andere condensatoren :D
De oude modellen nog al eens op ebay aangeboden laten liggen want die vallen uit elkaar !
Ik heb zilver mica smd uitvoering maar voor hoogfrequent is ceramisch overwegend het beste dit zijn nog echt plaatjes.
In een aantal situaties voorzichtig zijn met ceramisch zoals bij de oscillator en modulator dit in verband met het piezo effect.
De condensatoren met het zwarte bovenkantje is NP0 dit is het enige condensator type die niet verouderd door de aangelegde spanning en een vrij strak Tc heeft 0 +/- 30 ppm / °C.
Maar ook je ringkernen zijn vrij groot en voor wat de doorvoeren betreft als je draadjes aan de componenten heb kousje er over en door het gaatje is tig keer beter als een of andere doorvoer waar je aan beide kanten moet solderen |:(

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
blackdog

Golden Member

Hi oxurane,

Ziet er doordacht uit, verder neem ik aan dat je de printjes nog poetst met IPA als ze werken. ;)

Nog wel een vraag over de driver IC, hebben die in jouw toepassing geen koelelement nodig?

Groet,
Bram

Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"

Gertjan,

In het boek "Arbeitsbuch für den HF-Techniker" van E.T.Red heerst er bij de ingangsfilters van HF-ontvangers ook extreme hokjes cultuur. De filter-C's naar gnd zijn deels uitgevoerd als doorvoer-C, wat grote verwachtingen wekt. Ik denk niet dat je aan deze wijsheid veel hebt, want er weinig winkels zijn die b.v. een E6 reeks zullen leveren.

@BlackDog :
De printjes worden inderdaad nog even gepoetst. IPA heb ik nog een beetje van liggen in een spuitbus. Ik heb hier ook nog een 1L jerrycan ethanol. Ik denk dat het ethanol gaat worden. Met IPA ben ik momenteel wat spaarzamer, zeker omdat de prijs zo omhoog is geschoten.

Wat betreft koeling voor deze driver-ICs : ik heb in het verleden modules gemaakt voor een lasersnijmachine. Daar zitten deze driver ICs ook op. Ik gebruik daar een koelblokje van 100 x 70 x 15 mm waarmee 2 driver ICs worden gekoeld. In de afgelopen jaren is me opgevallen dat het koelblokje nauwelijks warm wordt (lees : niet merkbaar warmer dan omgevingstemperatuur). Meeste energie lijkt te worden verstookt in de steppermotoren zelf.

Blijkt achteraf dat het met de 3D printer toch (te) warm wordt, dan heb ik 2 opties :
1) Hier liggen nog kleinere koelblokjes met een kleeflaag. Kan er zo opgeplakt worden.
2) Een paar koperbuizen platknijpen/slaan en gaten in boren. Vervolgens de ICs erop schroeven en de uiteinden van de koperbuis op een koelblok aansluiten. Een dergelijke constructie werd ook wel gebruikt in PCs van Shuttle (van die kleine PCs met een normale CPU erin).

Ik zie wel wat het gaat worden.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...

@oxurane
bij een Shuttle PC zijn dit normaal niet zomaar platgeslagen buisjes maar heatpipes.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Heat_pipe

miedema

Golden Member

Ha electron920,

Helder dat het kantelpunt van een filter uit de buurt van de werkfrequenties gehouden moet worden i.v.m. de fase draaiing.
Bij mijn audio ontwerpen koos ik altijd kantenpunten minstens een octaaf buiten de audioband om de fase draaiing ook buiten de audioband te houden....

Dit W3NQN filter is overigens in dit opzicht merkwaardig: bij het kantelpunt van 10MHz zit er GEEN scherpe draai in de fasecurve.....

Bij de doorvoeren was ik vooral bezorgd voor de extra capaciteit. Maar ja, wat is een paar pF extra parallel aan 470pF :-)

Dank voor de condensator info. Dat zilver-mica ook gewikkeld is, was nieuw voor mij. Ik koos het vooral om de stabiliteit. (en 1%)

.

Ha 575!
Ik heb inderdaad bij mijn doorvoer overpeinzingen ook overwogen om die filtercondensatoren C3 en C5 dan maar gewoon te vervangen door de doorvoer C's. Helaas zat 470pF niet in mijn voorraad.
En nu heeft electron920 mij geleerd dat dat eigenlijk niet zo'n goed idee is, omdat je moet proberen de filterstromen uit de scheidingsschotjes te houden :-)

groet, Gertjan.

@ Gertjan e.a.,

allereerst excuses voor het feit, dat ik je naam consequent als Gert-Jan heb geschreven. Het excuus dat ik heb, is dat ik een zendamateur ken, PA0GJH, die wel Gert-Jan heet, hi.

Ontzettend leuk wat er allemaal weer voorbij komt, naar aanleiding van jouw bijdrage, het 10 MHz filter. Dat geeft wel aan, dat de liefhebbers van deze materie "hongerig" zijn naar bijdrages op dit terrein. Het was ook wel erg rustig de laatste tijd op CO over dit domein.

Het is voor de lezers wel goed om je te realiseren, dat zowel Gertjan als ondergetekende een specifieke toepassing in gedachten hadden bij de bouw van onze filters. Gertjan voor een schoner spectrum van zijn signaalbron bij metingen aan versterkers etc. Ondergetekende voor een schoon signaal bij Intermodulatiemetingen aan ontvangers etc. Voor die toepassingen lijken (ik formuleer het maar voorzichtig, want je weet maar nooit....), de gebruikte filters adequaat.

Voor andere toepassingen en/of frequentiegebieden gaan bepaalde aspecten een (belangrijke) rol spelen. Dan zijn schotjes wel noodzakelijk of wenselijk; zijn Styroflex condensatoren niet meer te gebruiken. Maar dat geldt mutatis mutandis evenzeer voor het gebruik van ringkernen, omdat luchtspoelen daar beter zijn etc. etc.

Kortom, zoals Henk electron920 al eerder schreef, filters zijn altijd een beetje met mysterie omgeven elementen in onze hobby.

Als laatste nog een plaatje van de Reflecie Demping (RL) van het filter tot 10 MHz. Tot 1 GHz is niet zo heel veel te zien. Met bijna 30 dB refectie demping op de Soll Frequentie, ben ik wel tevreden.

Veel bouwplezier gewenst!

Gr. N.

@ Blackdog. Als ik naar je indrukwekkende verzameling kijk, is mijn voorzichtige conclusie, dat je op nog meer radiomarkten bent geweest dan ondergetekende, hi.

@ 575 Kan het zijn, dat we elkaar kennen van het HF-6 Project van Jan, PA0SSB?

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

@ all

nog een paar aanvullingen geplaatst in het voorgaande bericht. De meting van de Reflectie Demping is zonder extra verzwakker.
Configuratie: Siglent SSA3021X SA, meetbrug ZRB 2 R&S, Load BTRM-50+ van Mini-Circuits.

Gr. N.

nil volentibus arduum niets is moeilijk voor hen die willen

Ha NKHteB,

Dat ziet er redelijk uit ik heb nog een aantal experimenten gedaan met een bandfilter.
Maar misschien is het wijzer om een topic van jou of van @heer miedema te gebruiken dit is tenslotte een show topic :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

P1 monitor PCB + aansluiting watermeter.

Hierbij een opzet print voor de raspberry pi.

De interne uart wordt gebruikt voor de seriële data.
En GPIO-17 voor de watermeter.

Lambiek

Special Member

Op 12 augustus 2020 08:44:17 schreef miedema:
Helder dat het kantelpunt van een filter uit de buurt van de werkfrequenties gehouden moet worden i.v.m. de fase draaiing.
Bij mijn audio ontwerpen koos ik altijd kantenpunten minstens een octaaf buiten de audioband om de fase draaiing ook buiten de audioband te houden....

Weet je nog dat je zo reageerde toen het over een project van mij ging.

code:

He he, eindelijk hier weer verder met de orde van de dag :-).

Zie je nu wat er bij je zelf gebeurt als er interesse en belangstelling voor is. Beetje flauw was dat toen.

Leuk project trouwens. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
miedema

Golden Member

Ha Lambiek,

Je hebt je Icon goed gekozen :-)
Verder een compliment voor je geheugen! Dat wat je aanhaalt was ik al lang weer vergeten....

Overigens vindt ik dat ook over mijn filter eigenlijk langer doorgepraat is dan zou moeten in dit showtopic.
Volgende keer zal ik zoiets, als er te verwachten is dat het reacties losmaakt, in een apart topic posten.

En deze posts zijn natuurlijk ook vervuiling in het showtopic, dus dit was het laatste van mij over dit onderwerp...

hartelijke groet, Gertjan.

Lambiek

Special Member

Op 22 augustus 2020 12:13:49 schreef miedema:
Verder een compliment voor je geheugen! Dat wat je aanhaalt was ik al lang weer vergeten....

Daar is gelukkig niets mis mee.

Overigens vindt ik dat ook over mijn filter eigenlijk langer doorgepraat is dan zou moeten in dit showtopic.

Dat vind ik dus van niet, moet je dan maar niet meer reageren als je vragen krijgt? Er wordt interesse getoond in je gemaakte en getoonde project, daar hoor je op te antwoorden. Tenminste zo denk ik er over.

En deze posts zijn natuurlijk ook vervuiling in het showtopic, dus dit was het laatste van mij over dit onderwerp...

Daar verschillen we dan van in mening, van mij mag het gewoon doorgaan. :)

Je weet ook niet wat anderen hier nog voor info uit kunnen halen hé, daar moet je ook bij stilstaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Via een side quest op het werk was ik op het idee gekomen om een zelfbouw voeding te maken, maar dan een digitaal variant en met zo weinig mogelijk onderdelen. Heb nu alles opgebouwd met development bordjes waardoor het heel veel lijkt, maar feitelijk zijn het nog geen 20 componenten (ontkoppel C'tjes niet mee geteld). Momenteel haal ik 0-5A en 0-30V. Een toetsen bediening is nog niet geïmplementeerd, het instellen van spanning/stroom gebeurt nog even via USB. Later wil ik capacitieve knoppen toevoegen, maar dan ga ik eerst een nieuwe layout maken :)

Er zit een H-bug in (DRV8412), een 5V voedinkje (LM25011) die gemodificeerd is en ook nog 10V output, en een PSoC5 device waar eigenlijk de magie gebeurt.

HW setup:

en een glimp van de PSoC implementatie vanuit de IDE:

Hopelijk kan ik de tijd nog vinden om er een mooi printje van te maken :)

Ojeke

dat wil ik ook al een tijdje eens gaan proberen met een arduino. en zelf een wisselspanning/functie generator deel in maken

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Als je een functie generator wil maken moet je ook eens kijken naar de PSoC, er zit standaard support in van een 'wave dac'. Dan kan je een stuk memory (tot 12 bit adres space) koppelen aan een DAC via een DMA. Dan plaats je in memory simpelweg de punten die de functie generator moet doorlopen, en de DMA schrijft deze dan een voor een weg naar de DAC. De wizzard ziet er simpel uit. Verders zitten er nog DAC's in waar je offset mee kan introduceren en een aantal instelbare analoge amplifiers om de offset te mengen en eventueel een gain versterker te maken.

ojeke

Op een moderne STM32 heb je ook een DAC. En ook DMA. Dus dan kan je precies hetzelfde doen. Nouja, misschien moet je de offset-schakeling extern maken. Maar tot een paar MHZ per sample moet soepeltjes gaan.

De 'F405 is "performance" en ik heb de indruk dat dit 1 van de eerste was met de DAC. Oudere als de F1xx serie hadden hem niet. Maar sindsdien heeft ook de "value line" de DAC aan boord.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Regelmatig dat ik een testschakeling opbouw op een breadboard, om te testen gebruik ik meestal mijn labvoeding. Vaak heb ik ook een dubbele voeding nodig en bouw is steeds de 78xx en 79xx op het breadboard of werk ik met accu's om te testen, wat niet altijd even ideaal is.

Nu voor dit heb ik even een voeding in elkaar gestoken met verschillende mogelijkheden:
* 2 instelbare spanningsbronnen (U var pos en neg), instelbaar 1,25V, 2,50V, 3,30V of 5,00V (groene display's)
* stroommeting op positieve en negatieve voeding (rode display's), kan je schakelen op welke voeding je de stroom wil monitoren. (+en - 1A max)
* vaste spanningen +/-5V, +/-10V en +/-15V, deze zijn afzonderlijk beschikbaar via jack output of 1 van de 3 spanningen beschikbaar op de banaanstekker-output (witte display's)

De vaste spanningen hebben een gemeenschappelijke massa, maar Uvar pos en neg zijn zwevend, dus kan je naar wens koppelen met de andere voedingen...
Genoeg tekst, hieronder de fotoreportage:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-1.jpg
de printjes net geëtst en geboord
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-2.jpg
print van jack-outputs met de relais voor het schakelen van de stroommetingen
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-3.jpg
de achterzijde van de jack-outputs
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-4.jpg
bestukken van smd componenten van displayprint en bestuur/meet-print
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-5.jpg
soldeerzijde van de hoofdprint. De 78xx, 79xx en 317's zijn er terug afgesoldeerd, deze had ik even ter test gemonteerd en moesten nog definitief op de koelribben komen.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-6.jpg
de hoofdprint met koeling.
Aangezien de regelaars niet nieuw zijn, waren de pootjes net te kort, dus even moeten verlengen
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-7.jpg
overzicht van de printen.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-8.jpg
de soldeerzijde van de printen
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-9.jpg
iets minder gewoon, maar ik heb er een acryl behuizing bij gemaakt, hier in opbouw en test of alles ook wel juist werkt.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-10.jpg
een blik op de binnenzijde, ziet er iets warrig uit met alle verbindingen.
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-11.jpg
de voorzijde...
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/img-12.jpg
een blik op de zijkant. De hoogglansverf lijkt nog nat, maar is uiteraard niet zo. Wel beetje een tegengevaler dat de verf wat "brobbelig" oogt. (gelukkig minder erg dan op deze close up foto)
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/13.jpg
als laatste nog een blik van de voorzijde, hier even andere spanningen geselecteerd dan op de eerdere foto...

zoeken tot het werkt en dan nog zoeken

Ha hobbyelektro,

Wouw :D :P

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Jeroen

Moderator

Klein projectje: ik heb jaren geleden zelf een subwoofer gebouwd met daarin een kant-en-klare versterker module. Die module had geen functie om automatisch in- en uit te schakelen, dus daarom had ik dit projectje van Elliot Sound Products in elkaar gesoldeerd.

Ik heb dat echter nooit goed aan de gang gekregen. De subwoofer krijgt vanuit de receiver alleen het bassignaal, dus bij een talkshow o.i.d. schakelt de subwoofer na een tijdje vanzelf uit. En af en toe kwam er bij het uitschakelen weer een piekje op de ingang van de detectieschakeling waardoor hij weer inschakelde - en dan kwam ie in een oneindige loop van uit- en inschakelen terecht.

Het leek mij daarom beter te detecteren wanneer de receiver aangezet wordt en dan ook direct de subwoofer in te schakelen. Door het verschil in opgenomen vermogen van de receiver in standby en aan (0 -> 50 W) zou dat makkelijk moeten zijn.

Voor de 230 V stroomdetectie heb ik dit printje gekocht. Hierop zit een WCS2702 Hall stroom sensor en een comparator die kan triggeren boven een bepaalde stroom. Het printje werkt verder prima, alleen de kruipafstand is véél te weinig doordat het ground plane tot de randen is gevuld.

De eenvoudigste optie is dan de Dremel :P

Van de oude detectie print heb ik alle overbodige componenten gehaald. Hier blijft nu alleen nog een voeding en een driver voor het relais over.

Nu achteraf bedenk ik mij dat een master-slave stekkerdoos makkelijker was geweest :X, maar zelf maken is toch wel leuker :P.

Een tussendoor projectje, een Acoustic Continuity tester. De frequentie varieert aan de gemeten weerstand, hoorbaar vanaf 1KΩ tot 9MΩ. Het stelt niet zo veel voor en met maar 2 transistors en het geluid komt uit magnetic buzzer.

Het prototype:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200904_143659sm.jpg

Het opgebouwde printje:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200905_160640sm.jpg

Het resultaat in een OKW 100x50x25mm behuizing:
https://www.uploadarchief.net:443/files/download/20200916_115235sm.jpg

miedema

Golden Member

Ha flash2b,

Leuk projectje! Een grappig idee, een akoestische Ohm meter. Zo kun je je ogen op het te meten object houden. Ben benieuwd hoe dat in de praktijk bevalt.

Zo te zien heb je de oorspronkelijke budget bananenbussen van je AD584 Ha Qi Xin Voltage Reference hergebruikt :-)

Ook leuk om te zien is je breadboard hulpje/behuizing: handige aansluitingen bij de hand, en wat afscherming kan ook geen kwaad...

Groet! Gertjan.

Sine

Moderator

Op 13 september 2020 22:52:52 schreef Jeroen:

Het leek mij daarom beter te detecteren wanneer de receiver aangezet wordt en dan ook direct de subwoofer in te schakelen.

Jep, zelfde problemen hier met een commerciële subwoofer, die ging ook te snel uit in zijn 'autodetect' mode.
Dat heb ik lekker lomp opgelost (KISS) een USB aansluiting van de versterker stuurt een SSR in een tussenstekker. amp aan = sub aan.

Van de oude detectie print heb ik alle overbodige componenten gehaald. Hier blijft nu alleen nog een voeding en een driver voor het relais over.

Let op met die kleine bloktrafo's die gebruiken stiekem toch nog best veel in rust. Ik had een projectje waar in met zo'n hulpvoeding een dikke (250VA) ringkern inschakelde.
Die ringkern had minder eigenverbruik dan het blokje, en het blokje verbruikte meer dan het zelf kon leveren 8)7

@Flash,
gebruik je 56k in serie met de ingang? Dan is het ding stiekem ook nog een beetje bestand tegen spanning op zijn ingang.

Jeroen

Moderator

Op 16 september 2020 14:23:23 schreef Sine:
Dat heb ik lekker lomp opgelost (KISS) een USB aansluiting van de versterker stuurt een SSR in een tussenstekker. amp aan = sub aan.

Mijn receiver is daar te oud voor, helaas geen USB-aansluiting of iets anders waar spanning op komt als ie aan gaat :).

Let op met die kleine bloktrafo's die gebruiken stiekem toch nog best veel in rust.

Goede tip, ik zal er eens de wattmeter aan hangen.