Waarschijnlijk een lachwekkende vraag maar dit zit al een lang tijdje in mijn kop.
Kun je bijvoorbeeld een IRF AM moduleren op de Gate?
Misschien als/met series modulator? … of met een transformatortje?...
Bij een enkele IRF of zelfs een PP/dubbele trap?

(ik hoop niet dat ik gelijk afgeslacht word?)
VrGr Rob

Trafo in serie met de voedingsspanning en een audio versterker er achter?
Doen je andere projecten het trouwens al? O-)

Neen.

Een golf of een signaal kun je moduleren.

Een component niet.

Het is mogelijk om in de gate van een RF Mosfet te moduleren.
Het luisterd wel nogal precies hoe de bias voorspanning moet zijn.
De Mosfet moet daarbij zijn ingesteld met een bias voorspanning, de versterker staat daarbij in klasse A/B.
Het rendement is daarbij niet hoog van een dergelijke versterker, theoretisch 33% maar in de praktijk komt het rendement een stuk lager uit ongeveer op 25%.

Dat houdt in dat de Mosfet het grootste deel van de tijd gelijkstroom omzet in warmte, je hebt daarvoor adequate koeling voor nodig.
Vroeger deed men dat wel met een buizenzender, moduleren in één van de roosters van de zendbuis.

Tegenwoordig doet men dat vrijwel niet meer, vanwege het slechte rendement, tegenwoordig zijn andere mogelijkheden veel beter zoals PWM modulatie in de drain of anode.

.

[Bericht gewijzigd door electron920 op (99%)]

Ha rob007,

Ik denk het wel niet aan gerekend want ik weet niet welke FET (IRF) je zou willen proberen.
Maar beide signalen in de juiste verhouding op de gate van de FET geeft zeker een goede vierkantswortel-modulator.
Een band filtertje er achter en daar gaat rob007 ha ha ha :7

Groet,
Henk.

Er zijn overigens nog meer bezwaren om een HF eindversterker te moduleren in de gate of bij een buis in het rooster.
De gehele versterker moet zijn ingesteld op een goed lineair gedrag, wat inhoud dat de bias voorspanning en de grote van het HF stuurvermogen precies staat ingesteld.
Met anode modulatie of modulatie in de drain heb je die onvolkomen heden niet.

Ha Martin V,

Ja een square law modulator is dan ook low cost en juist niet lineair ha...ha |:(
Maar voor een experiment leuk om te doen ik gebruikte indertijd een SRA1 balans mixer om video te moduleren met een dc offset op het video deze modulator was een paar klasse beter als een torretje.
Maar @rob007 kan achter zijn modulator ook nog een versterker trapje plaatsen :D

PS; heb je nog iets aan het filtertje gehad qua idee ;)

Groet,
Henk.

Op 21 april 2020 16:32:04 schreef big_fat_mama:
Neen.

Een golf of een signaal kun je moduleren.

Een component niet.

Wel modelleren! maar dan doet ie het niet meer :)

Hi rob007,

Ieder versterker onderdeel dat lineair staat ingesteld, kan je ook redelijk goed AM moduleren.

Een IRF MOSFet in zender trapjes, staan meestal niet lineair ingesteld (C klasse) dus met als resultaat slechte AM als je het toch doet.
Dit is net zoiets als stuurrooster modulatie van een als klasse C ingestelde eindbuis, er komt herrie uit, maar modulatie diepte en kwaliteit, ho maar.

Wel heb ik vaak schermrooster modulatie toegepast met een pentode buisje (Clamptube modulatie) dan gaat redelijk goed,
maar je zal je vermogen van je buis flink moeten terug schroeven voor een redelijk vervormings arme modualtie.
Maar dit is dan toch weer een lineaire regeling van de draaggolf.

Kan het, komt er geluid uit, ja vervormd het nogal... 8)7

Groet,
Bram

Tussen de regels door het is moeilijk tot niet de moeite waard om te doen.
met buis is het gedaan maar daar ging het nu even niet over.
Ik vroeg het me gewoon af, ga hier zeker niets mee doen!
Het was maar een vraag beste mensen meer niet meer(niet bijten hoor!) ;)

Dankjewel voor jullie reacties!
VrGr Rob

Ha rob007,

Je kunt een experiment doen met een FET of BJT is gewoon mogelijk het is misschien onbekend.
Ik zou er aan kunnen rekenen wat de K2 en K3 zijn maar ik verwacht niet slechter als met een modulatie transformator.
Je kunt ook een balans mixer gebruiken en deze is beter als met een trafo en heeft een grotere bandbreedte.

Groet,
Henk.

Niet-lineariteit kun je oplossen met een regellus die de momentele ingangsspanning vergelijkt met de RF spanning (er vanuitgaand dat je dat netjes lineair kunt detecteren)
Regellus moet voldoende snel zijn en volledig hifi haal je er niet mee, maar dat is bij AM toch niet de bedoeling...

AM modulatie in de gate van een Mosfet is mogelijk, maar vaak is het audio signaal vervormd, dat is ook zo bij rooster modulatie in een buis.
Met schermrooster modulatie valt dat nog wel mee, zoals Blackdog schreef over clamp-tube G2 modulatie.
Om de gehele versterker goed lineair te krijgen is een hele klus, goede meet apparatuur is daar zeker voor nodig.

Het is makkelijker om een HF versterker in te stellen als telefonie versterker.
Hier wordt dan een gemoduleerd in één van de voorgaande versterker trappen zoals de driver of in een (diode) balans modulator.
We krijgen dan een HF klasse B instelling van de versterker, dit is makkelijker als de klasse A instelling met de modulatie in de gate of het rooster bij een buis.

Ik heb hier inderdaad nog meer dan genoeg andere dingetjes te doen,
Ik was echt alleen nieuwsgierig of het ook een kans zou hebben.

VrGr Rob

De analoge tv-zenders waren toch ook roostergemoduleerd klasse C. Het zou vrij lastig geweest zijn die 100 tot zelfs 1000 kW zenders in de anode te moduleren tot ruim 5 MHz. :)

Het is bij rooster (of gate)-modulatie gemakkelijker het slecht te doen dan bij anode (drain)-modulatie. Maar het kan wel goed.

Hi Frederick E. Terman,

Zo simpel als jij het steld is het natuurlijk niet. :)
Het gaat een beetje te ver om het hier allemaal uit de doeken te doen wat ik er over gelezen heb en hoede modulatie lineair wordt gemaakt.
Het is vrij complex en ik heb het zelf ook nog niet helemaal op een rijtje, het is namelijk niet mijn vakgebied.
Zoals je al aangeeft is Anode en/of Drain modulatie heel makkelijk redelijk goed te krijgen.
Alhoewel bij de simpele zenders er ook vaak nogal wat terugkoppeling naar voorgaande trappen optreed en de modulatie naar één zijband trekt.

In dit boek kan je vrij veel info vinden over TV modulatie: TV&Video Engeneer's Reference Book van Jackson and Towsand.

Maar laten we terug gaan naar AM modulatie voor radio toepassingen, ik vond een leuk en informatief artikel van ITU-R over modulatie diepte
voor omroep doeleinden.
Ik heb het document op mijn webserver gezet, interssant!

www.bramcam.nl/Diversen/Modulation-BS.2433-2018-PDF-E.pdf

Groet,
Bram

Ha ha, je hebt mijn post niet zo goed gelezen geloof ik.

Ik zeg daar niet dat drainmodulatie gemakkelijk is.
En ik zeg daar ook niet dat iets simpel is.

Lees goed: het is met roostermodulatie gemakkelijker het slecht te doen.
M.a.w. voor een amateur is het lastiger dit goed te krijgen.
Maar, gezien die tv-zenders: het kán dus wél goed.

Dat ITU-document ken ik natuurlijk; tenslotte gebruiken wij (luchtverkeersleiding) ook nog steeds AM. Maar dit behandelt alleen wat 'on air' is aangetroffen; niet hoe je moet moduleren.
Wel interessant, maar meer voor een andere vraag. :)

Hi Frederick E. Terman,

Ik weet niet of je het tegen mij heb, maar ik heb je de eerste keer uitstekend begrepen! :-)

Groet,
Bram

Op 21 april 2020 17:34:22 schreef electron920:
Ha Martin V,

Ja een square law modulator is dan ook low cost en juist niet lineair ha...ha |:(

ik denk dat een square out-law modulator beter bij Rob zou passen ;-) ;-)

Rob, grapje hoor. Je kunt AM modulatie verkrijgen met elk actief element dat de sterkte van een signaal kan varieren.
Er zijn de afgelopen honderd jaar miljoenen experimenten daarmee gedaan. Het is zowel in de praktijk als in de theorie compleet uitgemolken en alle denkbare experimenten zijn al tot in den treure uitgeprobeerd. Iets nieuws vinden is quasi onmogelijk. En wat goed bleek te werken heeft men op voortgebouwd, wat niet optimaal was werd al gauw in de vergeethoek geduwd.
Het is dus simpel. Als je iets bedacht hebt dat je verder wil uitproberen, zoek er dan info over op het web. Vind je er vanalles over, dan heb je heel wat slaagkans en ook hulp bij je project. vind je er niks of weinig over, dan is het een doodlopend spoor met veel nadelen, of het werkt niet.

Even een nadenkertje voor je. Als je voor je antenne een grote ventilator zou zetten met metalen schoepen. Dan zal je zendsignaal
in sterkte fluctueren afhankelijk van de snelheid van de ventilator.

Maar is je signaal dan ook AM gemoduleerd? maw , hoor je in een AM ontvanger een toon die overeenkomt met de snelheid van de ventilator?

Op 22 april 2020 10:09:00 schreef blackdog:
In dit boek kan je vrij veel info vinden over TV modulatie: TV&Video Engeneer's Reference Book van Jackson and Towsand.

Dat is een leuk museumboek: hoe deden ze dat ook alweer? Pas wel op dat het dertig jaar geleden uitkwam; de informatie zelf is dus nog ouder (en tamelijk Brits).
En struikel niet over de vele, vele drukfouten. In bijna iedere formule zit wel een fout: :)