Aeg inductie kookplaat

Goedemiddag,

Ik wil graag advies van de experts hier:

Mijn nieuwe inductie kookplaat is een AEG IPE8453SFB. Nu hoort daar dit aansluitschema bij.
Ik heb altijd gedacht dat een 2-fase kookplaat gewoon op een krachtgroep aangesloten kan worden, maar dat kan ik niet uit het schema herleiden.

Mijn vraag aan jullie: kan ik deze plaat ‘gewoon’ op een krachtgroep aansluiten?

Alvast bedankt!
Patrick

Ach, laat ik eens als eerste reageren.
Heb je alle onderwerpen over kookplaten icm 3 fase al doorgelezen hier :->

In dit geval 2 (vd3) fase gebruiken, de N's bij elkaar nemen.

Heb ik inderdaad gedaan Kees, maar ik zag nergens een vergelijkbaar aansluitschema.
Dank je wel voor je bericht.

De 3e draad zet je op de loze aansluiting, dan kun je evt. later nog wisselen voor een betere verdeling over de fasen.

Zoek je het antwoord:

"Ja, links L1, L2, L3 aansluiten op 1, 2 en 3. Rechts de geelgroene (aarde) en de nul met een brugje naar zowel 4 als 5. "

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik heb de 2 nullen nu in de stekker samen gepakt. Is het beter om op de plaat een bruggetje te maken?

mel

Golden Member

Op 25 april 2020 19:00:46 schreef Patvk:
Ik heb de 2 nullen nu in de stekker samen gepakt. Is het beter om op de plaat een bruggetje te maken?

Ja , altijd.
Het is eenvoudiger om in de plaat een brug te zetten dan in de stekker te frotten.Neem je wel passende aderhulsen?En op het toestel zelf is het ook overzichtelijker.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Dit draadje lijkt al bijna uitgestorven maar ik heb hier nog wel een opmerkelijke aanvulling op:

Ik heb een soortgelijke inductieplaat (IAE8442SFB) en heb had deze ook via een 3-fasen aardlekautomaat aangesloten met L3 los in de meterkast. (Dit om eventuele kortsluiting in de kookplaat te voorkomen.)
Ik heb dezelfde sticker op de achterkant zitten en volgens mij is dit alleen een verklaring van de aansluitpunten en absoluut geen volwaardig schema.

Ik ben hier des te meer van overtuigd nadat gisteren een monteur van AEG langs geweest is om mijn inductieplaat te repareren. (Per ongeluk de nul-draad niet goed vast gezet bij groepenkast uitbreiding; dat vindt de elektronica niet leuk 8)7 )

Deze man keurde de 3-fasen methode van aansluiten af en beweert dat je de kookplaat moet aansluiten via een kookgroep EN de 2 automaten van die kookgroep gevoed moeten worden vanuit 1 fase omdat de plaat niet tegen fase-verschuiving kan. Omdat ik dat zo'n onzin verhaal vond heeft hij nog zijn chef bij technische dienst gebeld en die was het eens met deze bewering.

Dit zou dus betekenen dat iedereen met inductie een 1x40A of 3x35A aansluiting bij z'n netbeheerder moet aanvragen.

Op alle websites waar je deze AEG inductieplaten kunt kopen en ook op de AEG site zelfs staat "aansluiting 2 fasen"

Het lijkt wel of ze zelf een beetje de weg kwijt zijn....

Omdat ik mee kon kijken bij de reparatie (op 1,5 meter afstand uiteraard) heb ik gezien hoe het intern aangesloten is. LET WEL: Type IAE8442SFB)
Aansluitklem 3 is intern nergens op aangesloten en zou je de L3 veilig op kunnen bedraden.
1-5 en 2-4 zijn volledig gescheiden circuits. Er is een master print en een slave print die communiceren dmv een 4 draads flatcable.

Ik denk dat de monteur alleen intern iets vergeten is aan te sluiten want mijn plaat gaat nu helemaal niet meer aan.
Voor de zekerheid heb ik hun aansluit methode geprobeerd op een enkele fase maar dan gaat de plaat ook niet aan.

Voor de geïnteresseerde heb ik een foto van de print bijgevoegd.
[attachment=0

Shiptronic

Overleden

Hoe lever je iets af zonder te testen? Lijkt me ook op 2 fasen te moeten werken (brugje erin) maar een lossen Nul is vragen om problemen :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Waarom wil men hier toch perse een bruggetje tussen de 2 nullen op deze plaat hebben terwijl de fabrikant dit niet aangeeft?
Een reden om het niet te doen is dat wanneer anders een van de nullen wordt onderbroken, er 32 A door de resterende nul kan gaat vloeien en daar is een 2,5 mm2 draad niet voor gemaakt....
Men kan wel 3 fasen aan gaan sluiten maar afgaande op het getoonde schema blijft de belasting toch gewoon twee maal 1 fase.

inductie hoeft niet perse op een kookgroep, 2 aparte fasen nemen en de nul doorlussen werkt net zo goed. de nul goed vastzetten is uiteraard veel belangrijker bij een krachtvoeding. heb al vaker inductieplaten en printen hersteld die 400V op hun mieter hadden gehad, vaak klapt de grote varistor eruit aan de ingang, met geluk is er niet veel meer als de zekering ( of printspoor ) en die varistor gaar. in een perilex stekker past 2x 1,5 in dubbele huls ook. die stekkers zijn voor 2,5mm2 gemaakt, maar dat zit nergens meer aan tegenwoordig.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij die AEG platen (plus nog een paar merken) is er nog iets anders wat problemen kan veroorzaken.

https://www.kookplaat.info/2018/11/22/emat-fornuisgroep-aardlekautomaa…

Dat probleem zit niet zozeer in de kookplaat, maar meer in het feit dat ze een kookgroep gebruiken met aardlekautomaten.

Op 26 juni 2020 11:59:59 schreef KlaasZ:
Dat probleem zit niet zozeer in de kookplaat, maar meer in het feit dat ze een kookgroep gebruiken met aardlekautomaten.

Men kan met dezelfde stelligheid het omgekeerde beweren nl. dat het probleem niet zozeer zit in de omschreven toepassing van de aardlekautomaat maar meer in de drie genoemde kookplaten, omdat de vele platen buiten deze drie en wel met geïsoleerde nullen, zonder problemen werken wanneer ze direct achter een aardlekautomaat zitten.

Op 25 april 2020 16:09:03 schreef Patvk:
Goedemiddag,

Ik wil graag advies van de experts hier:

Mijn nieuwe inductie kookplaat is een AEG IPE8453SFB. Nu hoort daar dit aansluitschema bij.
Ik heb altijd gedacht dat een 2-fase kookplaat gewoon op een krachtgroep aangesloten kan worden, maar dat kan ik niet uit het schema herleiden.

Mijn vraag aan jullie: kan ik deze plaat ‘gewoon’ op een krachtgroep aansluiten?

Alvast bedankt!
Patrick

Hallo Patvk. Heb je de plaat uiteindelijk aan de praat gekregen op 2 van de 3 fasen?
H.J.