Bass speaker versterken

Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar zorg dat de polariteiten overal hetzelfde aangesloten zijn, in dit geval vooral bij de twee woofers. Anders gaan ze elkaar "tegenwerken".

Op 28 april 2020 19:34:59 schreef Twan1983:
Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar zorg dat de polariteiten overal hetzelfde aangesloten zijn, in dit geval vooral bij de twee woofers. Anders gaan ze elkaar "tegenwerken".

De 2 woofers gezamenlijk 50 watt zitten op 1 kanaal van 100 watt

Andere rest van de speakers zijn gezamenlijk 60 watt ook op 1 kanaal van 100 watt

Ik vind het zo vervelend te zeggen dat je alles fout doet ;)

Tweede woofer doet waarschijnlijk meer fout dan goed.
Zoals al diverse malen aangegeven moet je basreflex pijpen berekenen. Ze heen en weer schuiven verandert de lengte en diameter niet, alleen het inwendige volume van de behuizing wordt ietsje groter.
Behuizing voor de woofer zo groot mogelijk maken, desnoods een extra plankje voor de linker en rechter kast (en de blokken hout eruithalen), zodat de 'subwoofer' behuizing nog doorloopt achter de linker en rechter luidsprekers.
Ook mooi als je de 'subwoofer' apart kunt aansturen met een actief filter + versterker. (Evt. Aliexpress 2.1 versterker).

Op 28 april 2020 23:09:32 schreef r-p:
Ik vind het zo vervelend te zeggen dat je alles fout doet ;)

Tweede woofer doet waarschijnlijk meer fout dan goed.
Zoals al diverse malen aangegeven moet je basreflex pijpen berekenen. Ze heen en weer schuiven verandert de lengte en diameter niet, alleen het inwendige volume van de behuizing wordt ietsje groter.
Behuizing voor de woofer zo groot mogelijk maken, desnoods een extra plankje voor de linker en rechter kast (en de blokken hout eruithalen), zodat de 'subwoofer' behuizing nog doorloopt achter de linker en rechter luidsprekers.
Ook mooi als je de 'subwoofer' apart kunt aansturen met een actief filter + versterker. (Evt. Aliexpress 2.1 versterker).

Ik heb juist liever dat je mij er op aanspreekt/corrigeerd. Voel je absoluut niet vervelend. Ik ben nog ik zelf ontwikkeling waarbij ik kennis van anderen wil benutten.

Het berekenen van de bassreflex ben ik nog eens wezen Googlen maar dat is geen makkelijke som. De info die ik goed kan benutten is de diameter van de pijp en de lengte van de pijp. Ik ben totaal niet in het straatje van formules ;)

Betreft het schuiven van de pijpen is naar buiten schuiven zodat die binnen werks meer ruimte krijgt maar de lucht moet zijn afstand nog steeds 14 cm afleggen om naar de buitenlucht te kunnen.

Je zegt de ruimte vergroten dat kan uiteraard.

Die balkjes zijn voor de versteviging bij de ophanging.

Je zou ook kunnen zeggen van laat die balkjes zitten en die bredden er uit ( noem maar voorbeeld ) jullie zijn daar toch wat vakkundiger er in dan ik.

Ik had toen ik hier aan begon een leuk beeld erbij zelf een soundbar ontwikkelen met kwaliteits geluid. Helaas ga ik dat toch somber inzien.

Op 28 april 2020 22:56:38 schreef dannykram:
[...]

De 2 woofers gezamenlijk 50 watt zitten op 1 kanaal van 100 watt

Andere rest van de speakers zijn gezamenlijk 60 watt ook op 1 kanaal van 100 watt

Oke, maar als je dan de plussen en minnen van de speakers niet hetzelfde aansluit doven ze elkaar uit...

Arco

Special Member

Je zou ook kunnen zeggen van laat die balkjes zitten en die bredden er uit

Wat zijn 'bredden'???
Baspijpen zijn er ook instelbaar:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/h5o-WeLe4BGb4qGoa_kim4Q4HwIWkJraTdpN-3qCas-QD0EgaBqTw3pa4wRrOA4CVRo-A-iy51swJHGBvqF3gCZ4Gg

Waarom zit er 1 speaker aan de bovenkant?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goeie speakers maken kan je best zelf doen, zolang je maar 'volgens het boekje' werkt.

Dus met speakers met bekende Thiele/Small parameters, alle kastmaten invoeren in WinISD enzovoorts.

De belangrijkste parameters kan je ook zelf meten. Er staat een tutorial op www.zelfbouwaudio.nl

Je grootste struikelblok hier is dat je met een afwijkend type kast aan het experimenteren bent. Kleine speakers kunnen verrassend stevig laag geven (kijk eens naar de Wharfedale Diamond serie, en zelfs de Philips 422 doet het erg goed voor z'n formaat).

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Op 29 april 2020 10:43:21 schreef Twan1983:
[...]

Oke, maar als je dan de plussen en minnen van de speakers niet hetzelfde aansluit doven ze elkaar uit...

Plus en min zijn correct aangesloten rood + zwart -

Op 29 april 2020 10:53:29 schreef Arco:
[...]
Wat zijn 'bredden'???
Baspijpen zijn er ook instelbaar:

[afbeelding]

Waarom zit er 1 speaker aan de bovenkant?

Excuus met bredden bedoel ik de 2 staande plaatjes in het middel die de kamers maken

Op 29 april 2020 10:53:35 schreef Ledlover:
Goeie speakers maken kan je best zelf doen, zolang je maar 'volgens het boekje' werkt.

Dus met speakers met bekende Thiele/Small parameters, alle kastmaten invoeren in WinISD enzovoorts.

De belangrijkste parameters kan je ook zelf meten. Er staat een tutorial op www.zelfbouwaudio.nl

Je grootste struikelblok hier is dat je met een afwijkend type kast aan het experimenteren bent. Kleine speakers kunnen verrassend stevig laag geven (kijk eens naar de Wharfedale Diamond serie, en zelfs de Philips 422 doet het erg goed voor z'n formaat).

Het klopt ze komen namelijk ook van een Lenco xbb070 computer set waar ik best tevreden mee was helaas is de versterker opgeblazen. ( basstest niet overleefd. Inmiddels het defecte is nu zoon 10 jaar geleden

Het beste wat je kan doen is exact de behuizingen namaken, waar de speakers oorspronkelijk uit komen.
Beter doen dan de fabrikant is lastig, zeker als je het compacter wil hebben.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

Zoals gezegd, zonder uitgebreide informatie van de gebruikte woofer (thiele & small parameters) kan je eigenlijk geen goede kast bouwen. Bass fundament klinkt dan niet goed, of te weinig of heel boemerig.

Ervaren bouwers beginnen daar niet aan, of meten parameters van de woofer zelf op, zodat ze aan de hand daarvan de kast kunnen simuleren in winISD bijvoorbeeld.

Als je dus door wil gaan met bouwen raad ik je aan een andere woofer te gaan gebruiken waar je wél de gegevens van hebt. Of deze te zelf op te meten, maar daar zal je de kennis en apparatuur niet voor hebben, denk ik.

De originele Lenco was een bandpass kast zag ik, 4de orde, gesloten compartiment waar de woofer in gemonteerd zit en daarvoor een gepoorte ruimte.

Bassreflex: bedenk dat alléén de lengte van de poort in combinatie met het volume van de kast, de afstemfrequentie bepaalt.
De oppervlakte van de poort niet, maar die kies je aan de hand van de maximaal toelaatbare luchtsnelheid in de poort. Die ligt daarom min of meer vast.
Te kleine oppervlakte = teveel snelheid = turbulentie en dat hoor je als ruis.
Te lange poort = te lage afstemming

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 30 april 2020 09:13:06 schreef 12V HiFi:
Zoals gezegd, zonder uitgebreide informatie van de gebruikte woofer (thiele & small parameters) kan je eigenlijk geen goede kast bouwen. Bass fundament klinkt dan niet goed, of te weinig of heel boemerig.

Ervaren bouwers beginnen daar niet aan, of meten parameters van de woofer zelf op, zodat ze aan de hand daarvan de kast kunnen simuleren in winISD bijvoorbeeld.

Als je dus door wil gaan met bouwen raad ik je aan een andere woofer te gaan gebruiken waar je wél de gegevens van hebt. Of deze te zelf op te meten, maar daar zal je de kennis en apparatuur niet voor hebben, denk ik.

De originele Lenco was een bandpass kast zag ik, 4de orde, gesloten compartiment waar de woofer in gemonteerd zit en daarvoor een gepoorte ruimte.

Bassreflex: bedenk dat alléén de lengte van de poort in combinatie met het volume van de kast, de afstemfrequentie bepaalt.
De oppervlakte van de poort niet, maar die kies je aan de hand van de maximaal toelaatbare luchtsnelheid in de poort. Die ligt daarom min of meer vast.
Te kleine oppervlakte = teveel snelheid = turbulentie en dat hoor je als ruis.
Te lange poort = te lage afstemming

Klopt daar kwam ik gister ook achter dat de woofer een bandpass.

Ik zal denk ik eerst wat informatie moeten inwinnen van de speaker. Voor dat ik verder kan