Bass speaker versterken


Lengte 1M
Hoogte 14cm
Diepte ?

Speaker links recht 7cm doorsnee
Bass speaker 12cm doorsnee

Edit:

122cm lang
16 hoog
Diepte ?

Dit is momenteel het resultaat zoals ik hem zelf graag zou willen. De middelste speaker is een bass speaker..

Helaas nog niet met het gewenste resultaat aan bass. Wanneer de achterkant er op zit en je houd je oor voor de bass pijp dan klinkt die wel lekker maar wanneer je op afstand gaat staan +-2 meter dan valt er een hele hoop weg. Wat zijn jullie wijze tips nog. De soundbar is 1,22m lang delen door 3 zeg maar afgerond 40,5 cm per vakje 16 cm hoog 16 diep

Linker kleine luidspreker lijkt licht door te laten omdat er een gleufje naast zit, klopt dat? Hoe hoger de frequentie, hoe minder het uitmaakt maar met name voor lage frequenties geldt dat de voorzijde en de achterzijde van elkaar gescheiden moeten zijn: de overdruk die de uitgaande beweging van een conus maakt, moet niet kunnen worden 'kortgesloten' met de onderdruk van de achterzijde van de conus. Geluid bestaat bij gratie van drukverschillen, dus als dat drukverschil meteen wegstroomt en er dus niet is, is er ook geen geluid.

De baspijp, heb je die berekend of zomaar wat gedaan? Ik heb in mijn experimentele fase vaak een handdoek in mijn (slecht berekende) baspijp gestopt omdat dit gewoon beter klonk*... Dus dat kun je sowieso proberen. In principe demp je de werking dan flink en als het maar strak genoeg opgerold is, sluit je de baspijp af en is het eigenlijk gewoon een gesloten behuizing.

* toen ik 17 was heb ik eens een frame gemaakt van 50x50x180 van 30 jaar oude balken (= volledig uitgewerkt) en dit zou 32mm aanrechtblad wanden krijgen (subwoofer van >60kg). Mijn vader zou dit frame op zijn LTS laten vlakken en die hebben het volledig verziekt en na uithuilen heb ik het nooit meer opgepakt. De 38cm woofers in 'isobaric loaded push-pull' configuratie zijn er dus nooit meer ingekomen. Eén van deze twee woofers heeft later in een 18mm kant-en-klare kubus gezeten waar ik bovenop ging zitten voor de spelletjes Doom op de studentenflat. De basreflexpijp was wel berekend, maar de behuizing eigenlijk te klein, dus dat klonk beter in gesloten behuizing.

Dit is nog een oude foto. De meest recente foto zou ik vanavond even posten.

De soundbar is rondom afgesloten en compleet dicht de baspijp is verplaatst die zitten nu links en rechts van de bass speaker met een 40mm doorsnee pijp de oude zoals op de foto is weer dicht gemaakt. Ik heb de ruimtes al verkleint met bredden om te kijken of ik de druk kon verhogen maar helaas niet het gewenste resultaat.

Wanneer ik de achterzijde open laat zoals op de foto en ik ga er achter staan dan hoor je de bass veel beter. Nu zit er een 2de bass speaker full range bij in van 25 watt gemonteerd aan de bovenzeide wat je ook wel goed hoort maar hij komt buiten te hangen dus moet wel vocht dicht zijn

De verbinding tussen het middelste compartiment en de twee zijcompartimenten moet helemaal luchtdicht zijn. Anders gaan de kleinere luidsprekers de werking van je basreflexsysteem beinvloeden en heeft de berekeing van de pijp geen zin.
Heb je die berekend? Of is dit allemaal "op de tast"? :-)

De werking van de basreflexpijp is nu minimaal, want hij zit bijna tegen de andere wand aan.

Zorg voor een zo stijf mogelijke kast. Er mag niets resoneren.

Als je de kast dicht hebt, dan kan je met een toongenerator en een eenvoudige multimeter testen of de poort goed is afgestemd. (2 gelijke bulten in de impedantiegrafiek).

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Op 28 april 2020 09:45:25 schreef Boudie:
De verbinding tussen het middelste compartiment en de twee zijcompartimenten moet helemaal luchtdicht zijn. Anders gaan de kleinere luidsprekers de werking van je basreflexsysteem beinvloeden en heeft de berekeing van de pijp geen zin.
Heb je die berekend? Of is dit allemaal "op de tast"? :-)

De werking van de basreflexpijp is nu minimaal, want hij zit bijna tegen de andere wand aan.

Zorg voor een zo stijf mogelijke kast. Er mag niets resoneren.

Als je de kast dicht hebt, dan kan je met een toongenerator en een eenvoudige multimeter testen of de poort goed is afgestemd. (2 gelijke bulten in de impedantiegrafiek).

Okee ik zal de tussen strookjes even dicht kitten.

Wat betreft de bass reflex die pijp is verplaatst zoals op boven staan foto is niet het bestaande dat gat heb ik weer opgevuld. Er zitten nu 2 pijpen in de front links en rechts van de bass speaker

Op 28 april 2020 06:47:12 schreef dannykram:
Ik heb de ruimtes al verkleint met bredden om te kijken of ik de druk kon verhogen maar helaas niet het gewenste resultaat.

Vergelijk het met een boksbal op de kermis. Voor een flinke uithaal beweeg je eerst je arm ver naar achteren zodat je een flinke afstand hebt omde vuist zo veel mogelijk te versnellen.

Wat je doet met je 'bredden' is alsof je een muur achter je rug hebt staan bij de boksbal. Je kunt nu je arm nauwelijks nog naar achteren bewegen, dus je kunt lang niet zo hard slaan...

Als een conus naar voren beweegt, daalt de druk in de behuizing. Als die behuizing groot is, daalt dit van 1 bar naar 0,9 bar. (En tijdens de inwaartse beweging stijgt deze naar 1,1 bar). Nu maak je de behuizing half zo groot. Dan worden de waardes 0,8 bar en 1,2 bar. nu maak je de behuizing minimaal: de druk wordt nu (even theoretisch) bijna vacuüm in de behuizing. De buitendruk zal nu de beweging van de conus HEEL erg tegenwerken, terwijl dit nauwelijks het geval is wanneer de binnendruk 0,9 bar is.

Lange uitleg om aan te geven dat behuizing verkleinen alleen negatieve effecten heeft.
Wat je wel kunt doen is er losjes wol in stoppen, dit heeft als effect dat de behuizing voor de luidspreker ietsje groter lijkt, maar dat is maar 10-20% (precieze waarde zou ik moeten opzoeken).

mel

Golden Member

Het berekenen van een basreflexbox is specialistenwerk.Ik denk dat de gemiddelde amateur dit niet echt tot een goed einde brengt.
Een akoestische box,aan de andere kant, dat gaat meestal WEL goed.
Wel de inwendinge maten (volume) in de gaten houden.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als jullie mee willen kijken dit is nu het model.

Indien jullie opties zijn voor verbetering dan hoor ik dat graag. Eventueel foto's uit een bepaalde hoek

Wol heb ik nog liggen dat wilde ik er inderdaad ook nog inatoppen

Een basreflexpijp is niet iets wat je zomaar ergens inboort.
Ik kan nu net gaan doen alsof ik er veel van weet, maar lees dit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Thiele/Small_parameters
en let dan op de zinsnede:
"the TSP calculations indicate to the speaker design professionals how large a speaker cabinet will need to be and how large and long the bass reflex port (if it is used) should be."

Proefondervindelijk kan je best ver komen als je in staat bent om een beetje nauwkeurige impedantiemeting te doen.

Ik herhaal: Je basreflexpijpen doen nu waarschijnlijk niks, omdat ze letterlijk met hun rug tegen de muur staan.

Als je tijd (en geld) genoeg hebt, dan is luidsprekerkasten bouwen een leuke hobby, dus laat je vooral niet afschrikken (en bouw een Klipsch hoorn voor het laag...). ;-)

Leuk vanuit de lucht: https://youtu.be/DrnBaUXwbFA

Ik kan de bassreflex nog heen en weer schuiven voor 3en betere geluid vorming. Ik ben meer van het horen en als het goed klinkt ben ik al tevreden. Ik ben ook geen specialist :)

Maar vond dit wel een leuke uitdaging om te maken op zich het klinkt nog niet echt bagger slecht maar kan altijd beter. Liefst willen we natuurlijk de harman kardon effect. Maar dat zal ik hier niet in krijgen.

Ik.ga je link nog even rustig doornemen

Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar zorg dat de polariteiten overal hetzelfde aangesloten zijn, in dit geval vooral bij de twee woofers. Anders gaan ze elkaar "tegenwerken".

Op 28 april 2020 19:34:59 schreef Twan1983:
Waarschijnlijk een overbodige opmerking, maar zorg dat de polariteiten overal hetzelfde aangesloten zijn, in dit geval vooral bij de twee woofers. Anders gaan ze elkaar "tegenwerken".

De 2 woofers gezamenlijk 50 watt zitten op 1 kanaal van 100 watt

Andere rest van de speakers zijn gezamenlijk 60 watt ook op 1 kanaal van 100 watt

Ik vind het zo vervelend te zeggen dat je alles fout doet ;)

Tweede woofer doet waarschijnlijk meer fout dan goed.
Zoals al diverse malen aangegeven moet je basreflex pijpen berekenen. Ze heen en weer schuiven verandert de lengte en diameter niet, alleen het inwendige volume van de behuizing wordt ietsje groter.
Behuizing voor de woofer zo groot mogelijk maken, desnoods een extra plankje voor de linker en rechter kast (en de blokken hout eruithalen), zodat de 'subwoofer' behuizing nog doorloopt achter de linker en rechter luidsprekers.
Ook mooi als je de 'subwoofer' apart kunt aansturen met een actief filter + versterker. (Evt. Aliexpress 2.1 versterker).

Op 28 april 2020 23:09:32 schreef r-p:
Ik vind het zo vervelend te zeggen dat je alles fout doet ;)

Tweede woofer doet waarschijnlijk meer fout dan goed.
Zoals al diverse malen aangegeven moet je basreflex pijpen berekenen. Ze heen en weer schuiven verandert de lengte en diameter niet, alleen het inwendige volume van de behuizing wordt ietsje groter.
Behuizing voor de woofer zo groot mogelijk maken, desnoods een extra plankje voor de linker en rechter kast (en de blokken hout eruithalen), zodat de 'subwoofer' behuizing nog doorloopt achter de linker en rechter luidsprekers.
Ook mooi als je de 'subwoofer' apart kunt aansturen met een actief filter + versterker. (Evt. Aliexpress 2.1 versterker).

Ik heb juist liever dat je mij er op aanspreekt/corrigeerd. Voel je absoluut niet vervelend. Ik ben nog ik zelf ontwikkeling waarbij ik kennis van anderen wil benutten.

Het berekenen van de bassreflex ben ik nog eens wezen Googlen maar dat is geen makkelijke som. De info die ik goed kan benutten is de diameter van de pijp en de lengte van de pijp. Ik ben totaal niet in het straatje van formules ;)

Betreft het schuiven van de pijpen is naar buiten schuiven zodat die binnen werks meer ruimte krijgt maar de lucht moet zijn afstand nog steeds 14 cm afleggen om naar de buitenlucht te kunnen.

Je zegt de ruimte vergroten dat kan uiteraard.

Die balkjes zijn voor de versteviging bij de ophanging.

Je zou ook kunnen zeggen van laat die balkjes zitten en die bredden er uit ( noem maar voorbeeld ) jullie zijn daar toch wat vakkundiger er in dan ik.

Ik had toen ik hier aan begon een leuk beeld erbij zelf een soundbar ontwikkelen met kwaliteits geluid. Helaas ga ik dat toch somber inzien.

Op 28 april 2020 22:56:38 schreef dannykram:
[...]

De 2 woofers gezamenlijk 50 watt zitten op 1 kanaal van 100 watt

Andere rest van de speakers zijn gezamenlijk 60 watt ook op 1 kanaal van 100 watt

Oke, maar als je dan de plussen en minnen van de speakers niet hetzelfde aansluit doven ze elkaar uit...

Je zou ook kunnen zeggen van laat die balkjes zitten en die bredden er uit

Wat zijn 'bredden'???
Baspijpen zijn er ook instelbaar:

https://lh3.googleusercontent.com/proxy/h5o-WeLe4BGb4qGoa_kim4Q4HwIWkJraTdpN-3qCas-QD0EgaBqTw3pa4wRrOA4CVRo-A-iy51swJHGBvqF3gCZ4Gg

Waarom zit er 1 speaker aan de bovenkant?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Goeie speakers maken kan je best zelf doen, zolang je maar 'volgens het boekje' werkt.

Dus met speakers met bekende Thiele/Small parameters, alle kastmaten invoeren in WinISD enzovoorts.

De belangrijkste parameters kan je ook zelf meten. Er staat een tutorial op www.zelfbouwaudio.nl

Je grootste struikelblok hier is dat je met een afwijkend type kast aan het experimenteren bent. Kleine speakers kunnen verrassend stevig laag geven (kijk eens naar de Wharfedale Diamond serie, en zelfs de Philips 422 doet het erg goed voor z'n formaat).

Op 29 april 2020 10:43:21 schreef Twan1983:
[...]

Oke, maar als je dan de plussen en minnen van de speakers niet hetzelfde aansluit doven ze elkaar uit...

Plus en min zijn correct aangesloten rood + zwart -

Op 29 april 2020 10:53:29 schreef Arco:
[...]
Wat zijn 'bredden'???
Baspijpen zijn er ook instelbaar:

[afbeelding]

Waarom zit er 1 speaker aan de bovenkant?

Excuus met bredden bedoel ik de 2 staande plaatjes in het middel die de kamers maken

Op 29 april 2020 10:53:35 schreef Ledlover:
Goeie speakers maken kan je best zelf doen, zolang je maar 'volgens het boekje' werkt.

Dus met speakers met bekende Thiele/Small parameters, alle kastmaten invoeren in WinISD enzovoorts.

De belangrijkste parameters kan je ook zelf meten. Er staat een tutorial op www.zelfbouwaudio.nl

Je grootste struikelblok hier is dat je met een afwijkend type kast aan het experimenteren bent. Kleine speakers kunnen verrassend stevig laag geven (kijk eens naar de Wharfedale Diamond serie, en zelfs de Philips 422 doet het erg goed voor z'n formaat).

Het klopt ze komen namelijk ook van een Lenco xbb070 computer set waar ik best tevreden mee was helaas is de versterker opgeblazen. ( basstest niet overleefd. Inmiddels het defecte is nu zoon 10 jaar geleden

Het beste wat je kan doen is exact de behuizingen namaken, waar de speakers oorspronkelijk uit komen.
Beter doen dan de fabrikant is lastig, zeker als je het compacter wil hebben.

Zoals gezegd, zonder uitgebreide informatie van de gebruikte woofer (thiele & small parameters) kan je eigenlijk geen goede kast bouwen. Bass fundament klinkt dan niet goed, of te weinig of heel boemerig.

Ervaren bouwers beginnen daar niet aan, of meten parameters van de woofer zelf op, zodat ze aan de hand daarvan de kast kunnen simuleren in winISD bijvoorbeeld.

Als je dus door wil gaan met bouwen raad ik je aan een andere woofer te gaan gebruiken waar je wél de gegevens van hebt. Of deze te zelf op te meten, maar daar zal je de kennis en apparatuur niet voor hebben, denk ik.

De originele Lenco was een bandpass kast zag ik, 4de orde, gesloten compartiment waar de woofer in gemonteerd zit en daarvoor een gepoorte ruimte.

Bassreflex: bedenk dat alléén de lengte van de poort in combinatie met het volume van de kast, de afstemfrequentie bepaalt.
De oppervlakte van de poort niet, maar die kies je aan de hand van de maximaal toelaatbare luchtsnelheid in de poort. Die ligt daarom min of meer vast.
Te kleine oppervlakte = teveel snelheid = turbulentie en dat hoor je als ruis.
Te lange poort = te lage afstemming

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Op 30 april 2020 09:13:06 schreef 12V HiFi:
Zoals gezegd, zonder uitgebreide informatie van de gebruikte woofer (thiele & small parameters) kan je eigenlijk geen goede kast bouwen. Bass fundament klinkt dan niet goed, of te weinig of heel boemerig.

Ervaren bouwers beginnen daar niet aan, of meten parameters van de woofer zelf op, zodat ze aan de hand daarvan de kast kunnen simuleren in winISD bijvoorbeeld.

Als je dus door wil gaan met bouwen raad ik je aan een andere woofer te gaan gebruiken waar je wél de gegevens van hebt. Of deze te zelf op te meten, maar daar zal je de kennis en apparatuur niet voor hebben, denk ik.

De originele Lenco was een bandpass kast zag ik, 4de orde, gesloten compartiment waar de woofer in gemonteerd zit en daarvoor een gepoorte ruimte.

Bassreflex: bedenk dat alléén de lengte van de poort in combinatie met het volume van de kast, de afstemfrequentie bepaalt.
De oppervlakte van de poort niet, maar die kies je aan de hand van de maximaal toelaatbare luchtsnelheid in de poort. Die ligt daarom min of meer vast.
Te kleine oppervlakte = teveel snelheid = turbulentie en dat hoor je als ruis.
Te lange poort = te lage afstemming

Klopt daar kwam ik gister ook achter dat de woofer een bandpass.

Ik zal denk ik eerst wat informatie moeten inwinnen van de speaker. Voor dat ik verder kan