Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 7

Jinny

Golden Member

So do I, zwaar lomp bureau.
Ik kan er gewoon met mijn gewicht op staan, waar ik wil.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
fred101

Golden Member

Mijn meettafel kan iets van 400 kilo hebben (gemaakt mbv een magazijn stelling) En mijn soldeertafel is ook zwaar.

Ik moet geen tafel waar de probes van een PCB schieten als ik tegen de tafel stoot en voor microscoop gebruik is stabiel ook een plus

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Lambiek

Special Member

Op 4 april 2020 14:13:05 schreef Bapaktus:
Dus bekijk de foto's, heb je rommel of plaats gebrek, het kan altijd erger :)

Daar zou ik dus knetter gek van worden, zo kun je toch niet werken. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb t er af en toe ook zo bij liggen, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar eigenlijk ook niet tegen kan. Dus ja, dan zit ik mezelf in de weg met m'n gebrek aan opruimdiscipline...

Op 6 mei 2020 12:33:59 schreef fred101:
Mijn meettafel kan iets van 400 kilo hebben (gemaakt mbv een magazijn stelling) En mijn soldeertafel is ook zwaar.

Ik moet geen tafel waar de probes van een PCB schieten als ik tegen de tafel stoot en voor microscoop gebruik is stabiel ook een plus

Mijn IKEA Jerker in het hobbyhok staat zelfs niet aan de muur vast, maar die gaat heus niet alle kanten op als je er simpelweg tegenaan stoot.

Voor het mechanische werk heb ik in de andere hoek een stuk aanrechtblad op een magazijnstelling. Daar kun je ook met 10 man op gaan staan dansen. En de boel staat aan de muur verankerd, want dat is wel fijn als je in een bankschroef staat te zagen en vijlen.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 6 mei 2020 13:31:43 schreef Jochem:
Ik heb t er af en toe ook zo bij liggen, maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik daar eigenlijk ook niet tegen kan. Dus ja, dan zit ik mezelf in de weg met m'n gebrek aan opruimdiscipline...

Als ik een stuk gereedschap gebruikt heb hang ik het direct terug. Of ik ruim het op als de klus klaar is.

Voor het mechanische werk heb ik in de andere hoek een stuk aanrechtblad op een magazijnstelling. Daar kun je ook met 10 man op gaan staan dansen. En de boel staat aan de muur verankerd, want dat is wel fijn als je in een bankschroef staat te zagen en vijlen.

Dat gaatjes-board wat op de achterwand zit, ga je daar je gereedschap op hangen?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, mijn gereedschap gaat ook (vrijwel) direct terug op de plek. Maar alle projecten en andere zooi die ik in m'n hok verzamel, dat stapelt zich op de meest uiteenlopende plekken op. En dat staat nog weleens behoorlijk in de weg.

De achterwand kunnen van die haakjes in om gereedschap op te hangen, maar ik gebruik het momenteel niet. M'n gereedschap heb ik namelijk grotendeels in een verrijdbare wagen zitten. Niet zozeer omdat ik er veel mee rondrijd, maar omdat hij onder de vlizotrap staat.

Vergeef me de scheve foto's. Deze vond ik ergens in het archief, gemaakt toen de boel net op z'n plek stond. De eerste met de trap omlaag en de wagen aan de kant gereden, de tweede met de trap opgeklapt en de wagen op die plek.

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ja, toen stond er nog niks... ;)

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

Op 6 mei 2020 13:31:43 schreef Jochem:...... want dat is wel fijn als je in een bankschroef staat te zagen en vijlen.

Dan krijg je hier gelijk een forse draai om je oren!

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

op school leerde ze leerlingen aan om een stuk koper leiding met de te solderen koppeling strak tegen de bankschroef aan te gaan solderen, en dat koste toch een partij gas :P

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 6 mei 2020 20:48:12 schreef Shiptronic:
Dan krijg je hier gelijk een forse draai om je oren!

Haha, het duurde even voor het kwartje viel. Het is wel zo'n bankschroef die al wat meegemaakt heeft in z'n leven. Kreeg 'm destijds van m'n schoonvader, en die had 'm weer uit de boedel van z'n voormalig werkgever.

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Ik ruim tegenwoordig steeds tussendoor op. Alle gereedschap ligt onder handbereik en opruimen scheelt gewoon tijd omdat ik nooit hoef te zoeken. Het is even wennen maar het werkt gewoon veel relaxter. Na elke reparatie ruim ik eerst alles op voor ik aan de volgende begin.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

ik ben dus erg lui...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

We staan dicht bij de natuur Sven :D

@fred: met afgeronde reparaties is het makkelijker. Ik heb allerlei onafgeronde projectjes rondzwerven...

Ik moet ook zeggen dat als er eenmaal rommel is ontstaan, nieuwe rommel ook makkelijker blijft liggen. En als m'n hok al vol met allerlei apparatuur staat omdat ik dat "even kwijt moest", dan gaan bijvoorbeeld de aanwinsten van een dagje radiomarkt ook niet gelijk op de plek waar ze horen.

Maar ik zit momenteel echt tegen het punt aan dat het praktisch onmogelijk wordt m'n hok te gebruiken. Het voordeel daarvan is dat er binnenkort een zeer grote opruimsessie zal moeten plaatsvinden. En als ik dat doe, dan doe ik dat meestal ook gelijk goed. En zo wordt de berg steeds groter.

In aanloop daarop ben ik vast wat hifi, oude computer rommel en andere meuk op ebay aan het zetten. Verbazingwekkend waar mensen nog geld voor neer willen leggen... :)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Op 7 mei 2020 12:11:11 schreef Jochem:
Ik moet ook zeggen dat als er eenmaal rommel is ontstaan, nieuwe rommel ook makkelijker blijft liggen.

Niet als je het dus opruimt. :)

Je hebt Mail Jochem.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Op 7 mei 2020 10:21:47 schreef High met Henk:
[...]

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Waar heb jij die spreuk nu toch vandaan?..... :+
Rommel is statisch: Het trekt steeds meer troep aan! Dat komt omdat ik nooit stil zit O-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
If you want to succeed, double your failure rate.
Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
maartenbakker

Golden Member

Voor m'n lopende projectjes wil ik een stel antieke notariskasten in gebruik gaan nemen zodra ik een beetje opgeruimd ben. Ook losse getimmerde "slots" zoals Rossmann gebruikt, kunnen een oplossing zijn voor het reparatiegebeuren. Ik denk ook over beklede slots voor platte televisies.

Op 7 mei 2020 12:11:11 schreef Jochem:
In aanloop daarop ben ik vast wat hifi, oude computer rommel en andere meuk op ebay aan het zetten. Verbazingwekkend waar mensen nog geld voor neer willen leggen... :)

Ik heb (hopelijk voor mn opslagruimte) geen interesse maar ben zelf ook bezig met ruimen, heb je een ebaylinkje voor me?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hoe bedoel je, een link naar mijn rommel op ebay?

Op 7 mei 2020 15:54:52 schreef Lambiek:
Vreemd, nogmaals verzonden.

De tweede poging wel gelijk ontvangen, ik reageer morgen even.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Ja, dat bedoel ik. Gewoon nieuwsgierig wat voor rommel, wat voor prijzen en kopers. Ik ben zelf nog nieuw op ebay.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ah zo, ik heb er momenteel nog maar 2 dingen op staan, de rest is verkocht. Maar ik zal je morgen even mailen, want het gaat erg off topic.

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Dankje!

Aanvulling op mijn vorige bericht. Als ik op MP zoek naar notariskasten krijg ik compleet wat anders. De kasten die ik heb geërfd zijn hoge kasten met diepe vakken van 50x30x15 ofzo (ik geloof dat een normaalbak net wel of net niet zou passen, maar dat ga ik niet doen i.v.m. het houtwerk) en houten roldeuren. Op stahoogte (bij uitstek geschikt voor gezond werken) zit een uitschuifblad om dossiers te parkeren of in te zien.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Jeever

Golden Member

Van elf naar eenentwintig apparaten
In mei 2020, twee jaar nadat ik mijn bedrijf had opgedoekt en besloten had mijn oude elektronica-hobby tóch weer op te pakken, zag mijn hobby-workbench er nogal magertjes uit:

Nu, één jaar later, ben ik best tevreden over de uitbreidingen met als mooiste aanwinsten een Fluke 8842A en een Marconi TF2015/2171. Met dank aan de sponsoren en donateurs van mijn blog!

Mijn enige wens (op dit moment): mijn Hantek scope nog eens vervangen door een iets professioneler model. Wie weet kom ik nog eens een mooi aanbod tegen op 'Vraag & Aanbod' van Circuitsonline!

Bezoek mijn elektronica-hobby blog https://verstraten-elektronica.blogspot.com/
Thevel

Golden Member

Alles netjes opgeruimd voor de foto (bijna steriel :) ), of is het altijd zo netjes?