Rood/grijs herkennen van teller op watermeter met CNY70

Kan ik stellen dat je hiermee dus voorkomt dat er teveel ligt op het te detecteren oppervlakte komt.

Zo kan je het stellen, ja. Er wordt ook vermeden dat er te weinig licht uitgestraald wordt.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Mooi.
Dan moet ik alleen nog even uitvogelen of er weerstandwaardes moeten worden aangepast.

Mocht iemand hier een antwoord op kunnen geven dan zou ik dat heel fijn vinden.
Ik zit meer in de digitale techniek.

Gisteren heeft Vitens een Sensus 620 meter geplaatst. In vergelijking met wat ik had is dit een hele verbetering. Ik gebruik nu een zelfbouw schakeling met een TCRT5000 en TLV3702 comperator. Ik heb ook een QRD1114 sensor gebruikt maar die detecteert alleen maar het plastic en niet wat daarachter ligt. Een QRB1114 die ik nog heb liggen moet ik nog testen maar die zal een net zo goed resultaat geven als de TCRT5000. Ik moet alleen wat hysteresis toevoegen voor de flanken van het wijzertje. Daar kan het nog instabiel worden als het wieltje daar net blijft stilstaan.

Ik heb de brochure van de sensor gelezen en vond daar ook een dwarsdoorsnede van de sensor. Ik maak uit de tekening op dat er twee spoeltjes in zitten die haaks staan op het wijzertje waarop het metalen plaatje is bevestigd. Door de twee spoeltjes kan de sensor vooruit/achter detecteren. Dus heb je een heel klein staafje ferriet dan kun je proberen met dun draad uit een motortje een spoeltje te maken. Als het spoeltje deel uitmaakt van een lc-kring dan vindt er verstemming plaats van het circuit. Dit kan bijvoorbeeld met een 555 of dual 555 om vooruit achteruit vast te stellen. Zomaar wat gedachten hierover.

Ik ben wel happy met deze meter.

I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----

De QRB1114 werkt niet. Deze detecteert alleen het doorzichtige plastic. De led en detector staan onder een hoek naar de meter te kijken. Eigenlijk logisch.

De CNY70 geeft net zoals een andere gebruiker al aangeeft een super resultaat.

Voor de verwerking van de signalen wil ik gebruik maken van een Arduino UNO Rev3, lekker simpel. Hoewel, in de meterkast hangt al een PLC die mijn vloerverwarming stuurt. Misschien ga ik die wel gebruiken als teller en uitlezen via Modbus. Die staat toch 99% niet te doen.

http://members.home.nl/xbasic/images/koyoplcmedium_462.jpg

[Bericht gewijzigd door Simplemind op woensdag 22 oktober 2014 23:07:49 (37%)

I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----

Een test met de hal sensor 95A geeft geen uitslag. Ik neem aan dat het een stalen plaatje is dat een kring kan verstemmen.

I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----
Sine

Moderator

Ik zou daar een inductieve proximiter voor gebruiken.

Sterker nog, dat heeft men al gedaan:

http://www.domoticz.com/wiki/images/9/9c/Mounted_sensor.jpg

Bonus voordeel is dat je die direct aan je plc kan knopen.

Goede tip om deze rechtstreeks te koppelen aan de PLC met deze opnemer. Ik zag dat de gangbare opnemers erg duur waren maar vond later deze opnemer op een Chinese site voor 6 of 7 euro.

Maar het is toch ook leuk, interessant en leerzaam om zelf te knoeien met discrete electronica. Texas Instruments beschrijft in SLAA138A een inductieve opnemer. Erg leerzaam.

[Bericht gewijzigd door Simplemind op zondag 26 oktober 2014 08:11:34 (28%)

I hear and I forget, I see and I remember, I do and I understand. ---- Confusius ----

Pros heb jouw schema aan die van mdamen geplakt.
zie de bijlage
Als er geen op of aanmerkingen komen maak ik een pcb

Shiptronic

Overleden

Topic is al 6 jaar oud?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.