Onkyo TX-NR900e geen geluid meer

Mijn versterker geeft geen geluid meer. Gaat gewoon aan en hoor daarna verschillen relais klikken, een paar seconden later nog een of meer relais. Geen geluid uit speakers, hoofdtelefoon doet het ook niet.
Radio afstemen gaat ook niet, geeft continue aan dat er stereo signaal is, terwijl afgestelde frequentie zeker niet goed is.
Iemand enig idee?

[Bericht gewijzigd door Dirk Inductie op woensdag 13 mei 2020 08:21:21 (22%)

Volumeregelaars staan op minimum?
Mute ingeschakeld?
Geen signaalbronnen aangesloten of ingang zonder signaalbron gekozen?

beruchte reeks ivm hdmi/netwerk ic wat overlijd door te heet worden.

maar begin bij het begin, andere geluids bron kiezen, of reset geven helpt niet?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
dutn

Golden Member

Op 9 mei 2020 19:30:29 schreef testman:
beruchte reeks ivm hdmi/netwerk ic wat overlijd door te heet worden.

Ja helaas. Je kunt dit vrij snel vaststellen. Deze DSP chip zit bovenin de unit, op de HDMI print. Als je met een fohn de chip warm maakt en hij begint weer te spelen, dan weet je dat de slechte soldering onder de chip het probleem is.

In het firmware menu zie je bij de DSP versie vaak "?????" staan als deze geen geluid meer geeft. Ook een netwerk kabel aansluiten geeft geen link meer. Allemaal symptomen van een DSP chip probleem.

Tuner op AM ingeschakeld, zou altijd ruis moeten geven, niets dus.
Hoe resetten?
Dit type heeft DTS chip met pootjes rondom.
Hoe kom ik in dat menu?

dutn

Golden Member

Op 9 mei 2020 19:49:36 schreef Dirk Inductie:
Tuner op AM ingeschakeld, zou altijd ruis moeten geven, niets dus.
Hoe resetten?
Dit type heeft DSP met pootjes rondom.
Hoe kom ik in dat menu?

Op mijn lijst met DSP issues staat dit type, maar ik ken ze eigenlijk alleen maar als BGA chip. Ook zie ik nu dat deze geen HDMI board heeft met een hele rij aan connectors. Mogelijk is dit een ouder type.

Voor de bekende types kun je de firmware opvragen door:
Indrukken (en ingedrukt houden) van de "Display" knop, daarna kort op de standby knop. Dan met de pijltjes naar de regel beginnende met "D" (2x rechts uit mijn hoofd).

Krijg alleen naar boven:
MainVer: 03512A
SubVer: 03324A
NetVer: 03227A

[Bericht gewijzigd door Dirk Inductie op zaterdag 9 mei 2020 21:06:08 (55%)

Enkele foto's
Service manual gevonden, helaas te groot om te uploaden. Wel link beschikbaar: https://www.manualslib.com/manual/699922/Onkyo-Tx-Nr900e.html?page=2#m…

[Bericht gewijzigd door Dirk Inductie op maandag 11 mei 2020 22:23:12 (86%)

Komt blijkbaar voor dat de crystal, die gekoppeld zit aan DTS het vaker begeeft. Hoe kan ik deze kristal(oscillator) testen terwijl deze nog op de print zit, zonder oscilloscoop?
(Service manual met print, schema en componentenlijst gelukkig op internet te vinden).

op blz. 3 van jouw meegestuurde link: copy/paste

2. To initialize the unit
This device employs a microprocessor to perform various
functions and operations. If interference generated by an
external power supply, radio wave, or other electrical source
results in accident which causes the specified operations
and functions to operate abnormally.
To perform a result, please follow the procedure below.
1.Press the STANDBY ON button to turn on the unit.
2.Press and hold down the VIDEO 1 button, then press the
STANDBY/ON button.
3.After "CLEAR" is displayed, the preset memory and each
mode stored in the memory, such as surround, are
initialized and will return to the factory setting.
4.Unplug the power supply cord

Dank je. Had ik vanmorgen net gedaan. Helaas zonder resultaat de reset.

Wil je hem zelf repareren?

Of wil je dit eventueel uitbesteden?
Ik ken iemand die dit dagelijks doet. Eigen zaak. Staat heel goed bekend. Ik kan je het adres wel geven. Hij doet reparatie Audio Video. Al vanaf je jaren 80.

Er ist wieder da...

Dat is wel de bedoeling om kosten te besparen. Heb al her en der naar bedrijven gebeld voor prijzen. Ik probeer wat achterstallige klussen weg te werken, waaronder dit, maar moet wel de kosten in de gaten houden in deze tijd. Het zou me niet verbazen als er een enkel eenvoudig componentje kapot is, waardoor (waarschijlijk) die print eruit ligt. Er moet toch wel iemand zijn die er meer kennis van heeft en even wil helpen? Maar bedankt voor de tip.

Hierbij link service manual: https://elektrotanya.com/onkyo_tx-nr900.pdf/download.html#dl

Op 13 mei 2020 10:45:56 schreef Dirk Inductie:
Hoe kan ik deze kristal(oscillator) testen ..., zonder oscilloscoop?

Niet! Het is een gecompliceerde versterker. Ik zag al drie kristaloscillatoren. Zonder scoop zou ik er niet aan beginnen.
Je hebt een schema, dus je kunt de voedingsspanningen nameten.
Je kunt met een signaalinjector je eindversterker testen.
Dat kan wel zonder scoop.

Was ik al bang voor.. Ondertussen maar achter scoop aan.

het zou me niet verbazen dat er een voedingslijn mist of te hoog/laag meet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Zeer complexe apparaten met microcontrollers, processoren en exotische componenten die je met het blote oog nauwelijks kunt zien. Zoals al hier al eerder gesteld, wat als je een analoge line-ingang kiest? Volgens het blokschema gebruik je dan de digitale route niet?
Je begint altijd met de voeding te controleren, zoals testman noemt.
Volgens mij begrijp ik uit de openingspost dat het stereo lampje altijd aan is? Als je dit signaal terug zoekt kom ik op een uP uit, stereo-niet signaal.
Wordt met pull-up weerstand aan de 5,6V voeding gelegd. deze 5,6V wordt met een LM7856 uit de 24V van de voeding gemaakt

Op 13 mei 2020 22:08:43 schreef ohm pi:
[...]Niet! Het is een gecompliceerde versterker. Ik zag al drie kristaloscillatoren. Zonder scoop zou ik er niet aan beginnen.
Je hebt een schema, dus je kunt de voedingsspanningen nameten.
Je kunt met een signaalinjector je eindversterker testen.
Dat kan wel zonder scoop.

Mijn JVC had ooit een storing en zodra ik aan het kristal probeerde te meten (met scoop) startte hij wel op ;)
Kristal vervangen (na lang zoeken) en hij deed het weer. Maar dat was een versterker uit 1990, al aardig wat processor-power voor die tijd ('signal prediction circuit' dat biasstroom varieerde om in klasse A te blijven oid), maar helemaal niets vergeleken met huidige HMDI bakbeesten...

Zelf met een Yamaha 7 kanaals (af en toe) bezig en daar ontbreken aardig wat voedingsspanningen op wat processoren, maar terugzoekend is er bij veel kleine schakelende voedingkjes al wat mis.

RAAF12

Golden Member

Op 14 mei 2020 09:45:14 schreef MJN:
Volgens mij begrijp ik uit de openingspost dat het stereo lampje altijd aan is?

De FM zenders zenden altijd stereo uit. In den beginne toen er ook nog in mono werd uitgezonden, zag je idd de lamp aan gaan tijdens een stereo uitzending. De radio's gaan over op mono als het zendersignaal te zwak is. Dan is er minder ruis hoorbaar.

Op 14 mei 2020 09:45:14 schreef MJN:
Zoals al hier al eerder gesteld, wat als je een analoge line-ingang kiest? Volgens het blokschema gebruik je dan de digitale route niet?
Volgens mij begrijp ik uit de openingspost dat het stereo lampje altijd aan is? Als je dit signaal terug zoekt kom ik op een uP uit, stereo-niet signaal.
Wordt met pull-up weerstand aan de 5,6V voeding gelegd. deze 5,6V wordt met een LM7856 uit de 24V van de voeding gemaakt

via platenspeler ingang ook niet, ook geen ruis/brom.
Ik kan geen LM7856 vinden..

Op 16 mei 2020 18:02:34 schreef MJN:
[bijlage]

Dank je, zie nu pas hoe de codering inelkaar zit :D . Ik had de zoekfunctie gebruikt. Gaan we volgende week ook nameten.

Alle uitgangen van voeding (Schema 8) nagemeten. Niets afwijkends gevonden.

vergeten

Golden Member

Bij de voeding begint het vrijwel altijd :)

Het zou mooier zijn als je weergeeft wat de spanning moet zijn en wat je hebt gemeten.
Maar verderop dieper in het schema worden er meer lagere spanningen gemaakt zoals in het stukje schema wat MJN 3 postings terug heeft gepost, en in mijn bijlagen.

Daar kan ook wat mis zijn! Het is en blijft tijdrovend speurwerk!

P.S. Gebruik eens de editknop

onder je eigen bericht posten lijkt op topic kicken.:)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.