Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Er zitten wat ic's achtige dingen in, en een spoel en een TO220 ding op een koellichaam. (hij is intussen weer dicht).
Ik had m ooit op mijn eerste koelkast, het lichtje daarvan deed dan wel wat raar, maar het leek stroom te besparen (heb m een week met en een week zonder via een tussenstekker vermogensmeter gebruikt).
Maar ik kan me goed voorstellen dat ze die techniek nu in de koelkast zelf plaatsen. En ik had de hoop dat iemand het omschreven ding wel zou herkennen, en eens beter had bekeken.

zit sinds 2009 in de PV.
Hensz

Golden Member

Dit is te vaag. Schroef maar weer open en plaats hier de foto's.

Don't Panic!
Sine

Moderator

Op 13 april 2020 23:42:02 schreef andre1973:
Er zitten wat ic's achtige dingen in, en een spoel en een TO220 ding op een koellichaam. (hij is intussen weer dicht)

Da is een beetje mijn punt inderdaad, zonder kristalen bol gaat het anders niet lukken.

fatbeard

Honourable Member

Op 14 april 2020 08:27:18 schreef Sine: ... zonder kristalen bol gaat het anders niet lukken.

Ik heb er een, maar de batterijen zijn leeg...:+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ik heb er een, maar de batterijen zijn leeg...

Als 't een goeie bol is, had je dat vooraf kunnen weten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik probeer de specs te vinden van dit TO-252 component. Ik vermoed dat het een 5V > 3.3V converter is, maar zou graag de exacte specs weten.

Heb gezocht op ZE33/ZF33, ZE83/ZF83 maar krijg niet echt bruikbare hits.

[Bericht gewijzigd door ThinkPad op woensdag 22 april 2020 10:22:03 (21%)

fatbeard

Honourable Member

Op 14 april 2020 17:23:25 schreef Arco:
[...]
Als 't een goeie bol is, had je dat vooraf kunnen weten... ;)

Tja, klaarblijkelijk een van bedenkelijke makelij...
Was wel erg voordelig. :+

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 22 april 2020 10:59:19 schreef bobbes1:
Wat dacht je van deze: https://www.transistormosfet.com/transistor?searchBe=ZE33

Bedankt voor het meedenken. Echter, misschien ligt dat aan mij, staat er niet bijster veel informatie over deze chip op die pagina :?

maartenbakker

Golden Member

Het allerbelangrijkste echter wel; dat het waarschijnlijk om een AIC1086ZE33 gaat. Door dat getalletje 1086 en 33 weet je dat het om een lineaire 3,3V spanningsregelaar gaat, kennelijk afgeleid van de aloude LM1086. Als je op AIC1086 niets vindt, kun je altijd nog doorgaan met LM1086.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op woensdag 22 april 2020 11:24:31 (14%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Waarschijnlijk idem als de LD1117-33.

[Bericht gewijzigd door henri62 op woensdag 22 april 2020 12:02:03 (10%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Thanks, daar kom ik wel verder mee :)

Ik vond dit in een oude server:

Ik hou het er op dat helemaal links de 12V binnenkomt, en de grote connector heeft aan deze kant GNDGND VCC GND VCC GND ... en aan de andere kant GND VCC GND VCC.... Daarnaast heeft ie kennelijk nog 16 "control signals". Dit is de DCDC converter die van ongeveer 10A 12V zo'n 100A 1V maakt voor de CPU.....

Mijn interesse gaat uit naar de vierkante blokken. Tantaal-achtige condensatoren? Ik denk het niet. Ik heb op de "converter mist" positie gemeten: Geen kortsluiting. Bij de andere posities over het blokje: wel verbinding. Ik denk dat het de spoelen zijn.

Het opschrift is 101-... dus ik zou 100uH verwachten. Maar 100uH lijkt me erg veel voor zo'n kleine spoel. Zou zo'n converter echt kunnen werken op zo'n hoge frequentie dat 100nH voldoende is?

OP basis van "ongeveer 100W bij ongever 1V" moeten we rekenen op ongeveer 20A per spoeltje!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Is dat een VRM (Voltage regulator module) van de CPU? Die control signals geven aan welke spanning de module moet maken.

Bij de eerste VRMs voor een pentium II waren het 4 pinnen voor de selectie van de voeding, later zijn het 5 bits geworden.
Wat het tegenwoordig is in PC's weet ik niet.
In embedded systemen heb je vaak een PMIC die via I2C (SMB) gestuurd wordt en kun je "fusable" versies kopen van dat soort chips voor de default settings zodat je normaal kunt booten, later in de software kun je dan de core en I/O voltages in software tunen.

P.S. Die spoeltjes staan in serie zo te zien 300nH totaal voor 1 tak. Zitten er op de achterkant geen tantaals oid?
Alleen wat ceramische c-tjes erboven, waarschijnlijk moet er op het main board nog een hele bak elco's zitten.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Op 5 mei 2020 12:31:22 schreef henri62:
Is dat een VRM (Voltage regulator module) van de CPU?

Jep. Denk ik ook.

P.S. Die spoeltjes staan in serie zo te zien 300nH totaal voor 1 tak. Zitten er op de achterkant geen tantaals oid?

Dat denk ik niet. Ik denk dat het een 5- of 6-fase converter is. De 12V input condensator krijgt dan veel minder te verduren, en ook de uitgangsspanning wordt rustiger: de spoelen worden 1 voor 1 weer "opgeladen" om de gewenste stroom te blijven leveren. En dus ook de uitgangselcos gaan zoiets in dank afnemen....

Alleen wat ceramische c-tjes erboven, waarschijnlijk moet er op het main board nog een hele bak elco's zitten.

Ja. Achterkant: Ik verwacht dat daar de mosfets zitten: Ik denk: ruimte voor 12 stuks, 10 gemonteerd. Het koel-element zit daar, Zeker geen ruimte voor iets groter dan 0805. Goed... Het koelelement loopt niet door naar het 12V input gedeelte. Daar zit 1 van ruimte-voor-twee 2512 condensator en nog 2 "grote" 0805 condensators (1.25mm hoog, niet de standaard <watlager>). Die zijn DUIDELIJK hoger dan wat er onder de koelvin past. Correctie: zou net passen, maar dan maken de contactvlakjes van de condensatoren contact met de koelvin. Past net wel, maar gaat niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het type is wel hier en daar te vinden: DD-1091-4C2 Ook een bordje zonder de spoeltjes vond ik.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.

Gevonden!

Goed mijn vraag, Is dit nou een 7406 of een SN15862N?
Ik kan het natuurlijk proberen maar het zou toch aan het typenummer te zien moeten zijn.

EDIT: dan moet je natuurlijk wel de foto plaatsen...

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 11 mei 2020 17:12:47 (15%)

PE2BAS
StijnN

Golden Member

Is een SN15862N uit week 6 van 1974.

A person who never made a mistake never tried anything new.

Top het eerste stukje was dus de datum. Een verraderlijke datum. Dank U :)

PE2BAS
RAAF12

Golden Member

Leuk zo'n oude DTL IC. In '74 werd er al volop gebruikt gemaakt van TTL. DTL was in winkels niet meer te koop.

maartenbakker

Golden Member

TTL IC's uit 1974 zijn nog leuker ;)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ik heb hier nog meer oudere IC's liggen, ik kan ook niet van alles een datasheet vinden. Het idee is om dit allemaal een beetje te organiseren, of ik er ooit iets mee ga doen weet ik niet maar het ligt ook niet in de weg. Wellicht dat er nog wat meer foto's komen van onderdelen. Misschien makkelijker om eerst alles te inventariseren en dan een foto te maken met alles waarvan de datasheets ontbreken.

PE2BAS
benleentje

Golden Member

Ik denk dat het een 5- of 6-fase converter is.

Het is inderdaad multi phase. Je hebt ze ook met 10 of 12 fasen. Op mijn moederbord zitten naast de CPU 24 van dat soort blokjes en 24 fets om 2 spanningen te maken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Op 11 mei 2020 19:55:07 schreef hardbass:
Ik heb hier nog meer oudere IC's liggen, ik kan ook niet van alles een datasheet vinden. Het idee is om dit allemaal een beetje te organiseren, of ik er ooit iets mee ga doen weet ik niet maar het ligt ook niet in de weg. Wellicht dat er nog wat meer foto's komen van onderdelen. Misschien makkelijker om eerst alles te inventariseren en dan een foto te maken met alles waarvan de datasheets ontbreken.

Heb jij ‘de bijbel van Texas Instruments’? Ik In ieder geval wel. Misschien kan ik wat voor je opzoeken? Ik koester ook nog een aantal van die oude Signetics boeken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

Nee die heb ik niet :)

Maar ik heb eigenlijk het meeste al gevonden en de paar die overblijven zijn denk ik niet meer de moeite waard om te houden. Er zit ook al wat oxide op de pinnen en er zitten een aantal tussen die duidelijk zijn los gesoldeerd. Om daar nog iets mee te willen maken is denk ik vragen om problemen. Zeker nu de meeste onderdelen geen drol meer kosten is goedkoper om nieuw aan te schaffen zodra je het nodig hebt dan lopen prutsen met onderdelen die niet te vertrouwen zijn.

Hoe dan ook ik heb inmiddels een leuke verzameling logica aan overgehouden. Mocht ik ooit nog eens verder willen met mijn z80 project komt dat wel leuk van pas.

Bedankt voor het aanbod igg.

PE2BAS

Dit topic is gesloten