Het "wat is / doet dit onderdeel" topic Deel 8

Dit topic is gesloten

Dank Arco!

Enig idee waar het andere SMD component voor dient met kenmerk QAVNH19? op de oude printplaat stond AE79AM op hetzelfde onderdeel)

Op 24 december 2020 13:25:23 schreef MNM(tm):
...in de voedingslijn van de drive. Duidelijk doorgebrand, omdat er ergens verderop een kortsluiting zit.

Ik heb de gehele print afgezocht maar verder nog geen mankementen kunnen vinden. wellicht intern in een IC?

Merk en modelnummer harddisk?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 24 december 2020 13:44:57 schreef MNM(tm):
Merk en modelnummer harddisk?

het is een Seagate 3 TB barracuda HDD ST3000DM008. SN: Z505821S PN: 2DM166-302 FW: CC26

Ik heb via aliexpress een nieuw PCb besteld en die werkt. dat wil zeggen de HDD draait weer. Alleen nog de BIOS chip overzetten.

Noot:
De oude PCB wil ik gebruiken om mijn SMD soldeer vaardigheden op te oefenen en te kijken of ik die ook werkend krijg

tegelijk oefen ik hiermee mijn kennis om foutjes op te sporen. Dus dank voor de hulp die jullie geven.

Arco

Special Member

QA is een 5v TVS diode. (compatible met SMAJ5.0A)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Yep en dat andere ding is waarschijnlijk een diode.

Die twee weerstandjes werken als een soort van zekering. Die gaan stuk als er ergens in het toestel een probleem ontstaat. En ze zorgen ervoor dat het probleem in het apparaat blijft en niet iets anders buiten apparaat stuk maakt.

zeker een externe schijf? verkeerde DC adapter erop gestoken en de varistor heeft ingegrepen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Over het algemeen is hier de situatie:

Iemand heeft een 18V of 20V voeding op de harddisk (in een externe behuizing) aangesloten. De TVS gaat dan stuk en... Red de rest van de HDD met z'n eigen leven.

TIP: TVS verwijderen. Dan doet ie het weer. Hier (heb ik zelf nog nooit in levende lijve gezien) moet je ook nog even met een kloddertje soldeer de nul ohm weerstanden overbruggen.

Nu doet hij het weer. Haal de data er af en hang hem aan de muur. Klaar.

Wel dus uitkijken dat je niet WEER 20V als voeding gebruikt: Je hebt net alle beveiligingen om de hdd te beveiligen tegen dat soort ongein onklaar gemaakt. Dus doe je dat toch, DAN ben je je data kwijt.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Met een dikke middelvinger naar alle fabrikanten die een 2.1/5.5 pluggebruiken voor 20V. (Ja Acer en Asus ... ik kijk naar jullie)

Dat heeft al HEEL veel dooie schijven opgeleverd.

die truc ken ik, en heb ik al vaker toegepast gehad. er zit een 5V en 12V tvs in, de 12V lijn komt doorgaans direct vanuit de adapter, die tvs klapt eruit. de 5V komt uit de converter welke in de externe behuizing zit.

tegenwoordig zijn die oude hp inkjet printers met die 30V adapter wel gehemeld onderhand, dat was voorheen een bekende reden met omwisselen van de stekkers..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 24 december 2020 14:57:11 (27%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat fijn al de informatie dank! _/-\o_

Ik ga proberen om die TVS te verwijderen en de 0-ohm weerstanden te overbruggen.

De HHD hoeft alleen maar even te werken om data eraf te krijgen en kan dan voor niet essentiële doeleinden gebruikt worden.

Het was inderdaad na aansluiten alhoewel ik niet weet wat er fout ging. In een nieuw gebouwde PC gewoon aangesloten met betreffende voedingskabel waar nu een andere HDD prima op draait.

Dit zijn mooie projectjes om wat van te leren.

Hartelijke groet,

Rob

Op 24 december 2020 13:57:31 schreef Arco:
QA is een 5v TVS diode. (compatible met SMAJ5.0A)

Dank nogmaals arco.

Waar/hoe kan ik het beste dat soort info vinden voor de volgende keer dat ik iets wil opzoeken? Ik zat hier te kijken : http://www.s-manuals.com/smd/qa Maar daar kon ik niet echt uitkomen... Dat zal zeker aan mijn nog gebrekkige kennis liggen, maar die wil ik graag uitbreiden.

Arco

Special Member

Het zoeken op 'TVS diode QA' gaf al snel bruikbare info... (gezien plaats en model was 't overduidelijk een TVS diode)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 24 december 2020 16:10:12 schreef Arco:
Het zoeken op 'TVS diode QA' gaf al snel bruikbare info... (gezien plaats en model was 't overduidelijk een TVS diode)

Ah, ja dat moet je dan net weten... ;) En hoe doe je het als je dat niet weet wat voor componenten het zijn en alleen afhankelijk bent van het opschrift? :? Of wordt het dan lastig?

maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
fatbeard

Honourable Member

Het is ook geheel mogelijk dat de twee zichtbare condensatoren (die bruine dingen) kortsluiting hebben: MLCCs kunnen in bepaalde gevallen ook als TVS reageren op overspanning...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Op 24 december 2020 23:22:37 schreef fatbeard:
Het is ook geheel mogelijk dat de twee zichtbare condensatoren (die bruine dingen) kortsluiting hebben: MLCCs kunnen in bepaalde gevallen ook als TVS reageren op overspanning...

Dank Fatbeard, Ga ik ook nog even naar kijken.

Het is toch simpel? begin met de zichtbaar kapotte TVS er af te halen. Dan kan je makkelijk met een multimeter meten of er nog steeds "kortsluiting op de voeding" te meten is.

Eerlijk gezegd: ik zie hints dat het de 5V TVS zou zijn. Ik vind dat raar. In mijn ervaring is het 12V exemplaar stuk.

edit: @mnm hieronder: Oh, in de startpost van dit sub-onderdeel had ik gelezen dat "dat onderdeel wat er haaks op staat" ook kapot zou zijn. En dat is ook m'n eigen ervaring. Maar nu ik hem herlees: D'r staat niet letterlijk dat ie zichtbaar kapot is.

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 26 december 2020 15:13:07 (30%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Waar zie jij een zichtbaar kapotte TVS dan?!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Iemand die dit type schakelaar herkent? Komt uit joystick van kraan. Is niet gewoon aan uit, is een proportionele regeling.

KGE

Golden Member

Nummers van de sticker overnemen en dan de sticker er af peuteren. Eronder staat vast wel een merk o.i.d.

Arco

Special Member

Bij een scheidingstrafo van MP kreeg ik ook deze kleinere erbij:

Weet iemand er meer van? (er zitten nogal wat aansluitingen aan)
Ik ga vanavond alle windingen eens doormeten (de 6 dikke draden zijn duidelijk secundair)

Ik denk dat de bruin/blauw/zwart/wit draden aan de onderzijde (foto 2) primair zijn.
(blauw en bruin zitten kruiselings aan een zwart/witte vast, ik vermoed om serie/parallel te kunnen schakelen voor 115/230v)
Ik kon wel iets over de 4-407-7194 vinden (heel andere trafo), maar niets over de 4-407-7196... (het ding weegt bijna 8 kilo)

Anders wordt 't de trial and error methode... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fatbeard

Honourable Member

Het andere nummertje is dat van een 2x30V/10A powersupply...

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Arco

Special Member

Ah,

Ik vermoed dat 'ie dan uit een DF1730SC10A komt... ;)
http://www.chdzjc.com/view.asp?id=76

Helaas geen schema's van te vinden... :/

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ho, deze loopt over .... tijd voor een vers topic.

Hier : https://www.circuitsonline.net/forum/view/152601 gaan we verder.

[Bericht gewijzigd door Sine op dinsdag 29 december 2020 11:34:19 (43%)

Dit topic is gesloten