Batterij Trek fiets BionX

Mijn fiets die reeds een vijftal(of meer) oud is(WTU 277DH0318H).
De batterij hiervan ( Trek BionX Ride+ R220/R420 48V- coax laderaansluiting-39 cellen) is denk ik aan vervanging toe. Ik kan nog een 20-tal km rijden.
Ik wou eens kijken of ik dat zelf kan. MAAR ik krijg deze batterij niet zo maar open na verwijderen van vijzen. Waarschijnlijk heeft dit met waterdichte afsluiting of lijm te maken. Iemand een idee hoe ik deze open krijg?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

:) "vijzen": in het Noorden ook wel "schroeven" genoemd, of door echte progressievelingen "screws". :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Alle vijzen zijn verwijderd ( 4 maal voor het hoofd-deksel en 8x voor de montage-geleider op de fiets). Het deksel beweegt zo goed als niets van de onderplaat, ook afschuiven geprobeerd.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Zit niets anders op dan op de naad voorzichtig open te breken, te beginnen bij de stekker aansluiting.
Ik heb vorig jaar ook accu pakket laten vervangen. Is goed te doen.

fred101

Golden Member

Ik zie op 2 fotos een grote inbus aan de zijkant. Ik heb geen idee hoe fiets accu pakken zijn opgebouwd maar op de foto lijkt het alsof je dat rode ding eruit kunt trekken nadat je die imbus hebt losgedraaid. Maar als dat zo was had je dat waarschijnlijk zelf ook al gezien.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Op 16 maart 2020 08:36:44 schreef fred101:
Ik zie op 2 fotos een grote inbus aan de zijkant.

Dat is geen inbus, maar de oplaadstekker in coax-formaat.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Durf ik die batterij, zonder te beschadigen in een oven steken en opwarmen tot 50 a 60° en zo de dichting of lijm soepel maken?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

of je dat durft of niet, weet ik niet.

maar ik zou dat niet doen.
eerder afkoelen, zodat het plastic broos wordt en breekt op de lijmnaad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In de diepvrieze dan voor een half uurtje?
Durven....zie mijn handtekening.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Shiptronic

Overleden

Als dat apparaat niet tegen 50 a 60 graden kan dan zit er een ontwerp fout in, zet hem een buiten in de zon en ga meten, je komt hoger uit ;)

Zo heb ik de koplampen van mijn auto wel gerepareerd, gewoon een tijdje in de oven, en ik kon het glas zo van de behuizing pakken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 16 maart 2020 08:01:34 schreef BenI2C:
Zit niets anders op dan op de naad voorzichtig open te breken, te beginnen bij de stekker aansluiting.
Ik heb vorig jaar ook accu pakket laten vervangen. Is goed te doen.

Ik heb jouw raad opgevolgd en de batterij open gekregen. Rest nu nog het cellen-pakket, liefst met de interne verbindingen te vinden( ik heb geen punt-las-apparaat en met tin is het waarschijnlijk uit den boze). Google heeft mij geen raad gebracht voor het cellen-pakket alleen volledige herstellingen (o.a. KWS Seuren).
Kan mij hier iemand helpen zo een pakket van 39 cellen 18650.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

Dat lijkt me niet echt een leuk klusje om dat allemaal weer goed te krijgen... :X
Je kunt ze ook laten reviseren, da's bijna even duur als de losse cellen aanschaffen: https://www.accu-company.nl/nl/trek/2386-fietsaccu-reparatie-trek-bion…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 12 mei 2020 10:47:50 schreef Arco:
Dat lijkt me niet echt een leuk klusje om dat allemaal weer goed te krijgen... :X
Je kunt ze ook laten reviseren, da's bijna even duur als de losse cellen aanschaffen

Het dubbele van de prijs!! 3 a 4 Euro per cel maal 40= 160€ zonder verzending. De herstelling is 310€ zonder verzending en upgrade. Voor 150€ eigen werk door een gepensioneerde die (alle) tijd heeft??? Inderdaad, ik moet de verbindingen met tin solderen en heb geen garantie. Tussen haakjes, vindt je hier in België gezamenlijke aankopen van elektrische fietsen voor ongeveer 900€. Toch twijfel ik uw raad te volgen.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.
Arco

Special Member

Om alle bedrading weer goed vast te krijgen (met name de bandkabel) lijkt me geen leuk werkje, ikzelf zou daar zeker niet aan beginnen... ;)
Daarbij moet alles nog heel goed vast zitten en geisoleerd zijn. (krijgt nogal wat schokken te verduren, en bij sluiting exploderen de cellen meestal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

@ARCO.
Ik snap wat je bedoeld, mijn fiets rijdt nog ongeveer 20 Km op volledige ondersteuning. Voor mij is dat(voorlopig) voldoende. Ik kijk bij wijze van spreken nog even de (ka) fiets uit de boom.
Dank voor uw reactie.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

We zijn ondertussen weer een jaar verder en de batterij is er natuurlijk niet op verbeterd.

Ik las ergens(waar of niet) dat je bekabelde batterijen zo in zijn geheel kunt kopen of is hier niemand die dit kareitje kan en wil ( uiteraard mits betaling) kan en wil uitvoeren?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ik ken deze accu's niet, maar hou er rekening mee dat het vervangen van de cellen alleen niet voldoende is om weer kilometers te kunnen maken.
Grote kan dat de staat van de cellen in een slim chipje bijgehouden wordt, waardoor alleen het plaatsen van nieuwe cellen (wat misschien ook nog eens op een speciale manier moet) geen zin heeft.

Het is dat je erg ver weg woont, anders had ik je m'n puntlasser wel willen lenen.

Je kunt eventueel bij nkon eens kijken naar cellen met Z-lippen om zelf te solderen. Maar of dat bij dergelijke aantallen nog een net resultaat oplevert vraag ik me af.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Veel tijd hebben is geen goed argument om zelf fietsbatterijen te reviseren ;)

In de streek zit er een batterijen revisor en ook die koopt zijn pakketten bij een gespecialiseerde firma in Duitsland.
Hier solderen ze enkel de bedrading/sensors er terug aan en steken ze dan terug in de behuizing.

Uw pakket is een ramp om dat zelf te doen, Bosch batterijen zitten in een houden, wat op zich beter is maar ook niet voor beginners.

LDmicro user.

Is er geen firma die enkel de samenstelling van de cellen doet en de bekabeling voor de balansoplading met de 20- polige stekker? Het opnieuw samenstellen in de batterijhouder lukt mij wel. Het eventueel upgraden of aanpassen zijn latere problemen.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

Ik heb het pakket volgens een tekening laten maken. Moest zelf de balans draden etc solderen. Niet echt moeilijk.Ik weet even niet of die firma dat nog wil doen en wat de kosten zullen zijn.Indien interesse stuur mij dan een pm . Ik kan dan volgende week ofzo wel bij ze informeren.
Gr. Ben

enerprof.de maakt wel packs, denk dat die ook op maat kunnen solderen.
mijn accu komt ook van daar.
gewoon de cellen aan elkaar met strip, geen balancekabels, bms of behuizing

lader en bms kocht ik dan ook los

dacht 275€ voor de accu, 20€ voor lader en 20€ voor bms. spotgoedkoop, want als je naar fiets accu's kijkt van 36V 20Ah (720Wh) vragen ze al vlot 500-800€ voor dergelijk pack

[Bericht gewijzigd door fcapri op zaterdag 10 april 2021 23:15:43 (27%)

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Ik heb ten slotte toch beslist mijn batterij te laten herstellen. Ongeveer 350 euro met verzending inbegrepen. De juiste prijs weet ik als de batterij hersteld ie en klaar staat om te verzenden.
Ik zou van dit contact nog willen profiteren om te vragen of iemand mij kan helpen om via een knop mijn fiets te laten rijden zonder trappen. De snelheid (25 km/uur )hoeft niet verhoogd te worden.

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

@opabob mag ik vragen naar waar je de batterij hebt opgestuurd en of je tevreden bent?
Ik heb hetzelfde type batterij maar deze staat al jaren stil en is waarschijnlijk volledig ontladen en wil niet meer opladen. Iemand tips hoe ik deze nog terug tot leven kan wekken?
Ik had het plan om deze alvast eens open te maken om te kijken welke cellen erin zitten. maar dankzij uw foto's is dit niet meer nodig! Het is inderdaad een ingewikkeld pakket om zelf even na te maken.
Ik zit ook met het probleem dat de behuizing niet zomaar open wil.

@gast: Ik had mijn batterij opgestuurd naar "www.accucompany.nl".
Oorspronkelijk afgesproken voor een prijs ongeveer een dikke 300€ te betalen na herstelling en voordat de batterij werd opgestuurd, hetgeen weinig is, waardoor ik nogmaals een bevestiging vroeg, met het antwoord dat er nog een paar euro's konden bijkomen bij gebrek aan grondstoffen bij de cel- leveranciers. Een paar dagen later krijg ik opnieuw een antwoord dat de BMS stuk was, supplement 200€ waar ik van in het begin voor vreesde. Bij mijn antwoord waarbij ik melde dat ik elektronicus was geweest en de batterij zelf had geopend en vastgesteld had dat ik tot maximum kon opladen (36V) met de oorspronkelijke lader, waardoor ik zeker was dat de BMS niet stuk was welke allen dient voor de Balance-lading maar dat de capaciteit van de cellen zelf was afgenomen. Ik vroeg dus om voor de oorspronkelijke prijs van 350€ de batterij terug te sturen zonder de BMS te vervangen, hetgeen ze niet wilden. Ze hebben dan mijn niet herstelde batterij terug gestuurd.
Ik zoek verder en ondertussen rijd ik nog met mijn oude batterij met beperking van een 25 tal kilometers.
Indien jij positiever nieuws zou hebben, wil je mij dat dan laten weten?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

ok, dan ga ik ze zeker niet opsturen.
Ik heb een collega die wel handig is in die dingen en heb hem de foto's laten zien en hij beweert dat hij dat batterijpack zelf wel kan namaken. Hij heeft enkel een spotwelder nodig. Even met de baas overleggen of we dat voor de firma kunnen aankopen :-) We zullen er deze week eens mee beginnen.
Tips voor een goede, niet dure, spotwelder?