Batterij Trek fiets BionX

Mijn fiets die reeds een vijftal(of meer) oud is(WTU 277DH0318H).
De batterij hiervan ( Trek BionX Ride+ R220/R420 48V- coax laderaansluiting-39 cellen) is denk ik aan vervanging toe. Ik kan nog een 20-tal km rijden.
Ik wou eens kijken of ik dat zelf kan. MAAR ik krijg deze batterij niet zo maar open na verwijderen van vijzen. Waarschijnlijk heeft dit met waterdichte afsluiting of lijm te maken. Iemand een idee hoe ik deze open krijg?

Met proberen ben ik getrouwd geraakt.

:) "vijzen": in het Noorden ook wel "schroeven" genoemd, of door echte progressievelingen "screws". :)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Alle vijzen zijn verwijderd ( 4 maal voor het hoofd-deksel en 8x voor de montage-geleider op de fiets). Het deksel beweegt zo goed als niets van de onderplaat, ook afschuiven geprobeerd.

Zit niets anders op dan op de naad voorzichtig open te breken, te beginnen bij de stekker aansluiting.
Ik heb vorig jaar ook accu pakket laten vervangen. Is goed te doen.

Ik zie op 2 fotos een grote inbus aan de zijkant. Ik heb geen idee hoe fiets accu pakken zijn opgebouwd maar op de foto lijkt het alsof je dat rode ding eruit kunt trekken nadat je die imbus hebt losgedraaid. Maar als dat zo was had je dat waarschijnlijk zelf ook al gezien.

www.pa4tim.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook oud en exotisch

Op 16 maart 2020 08:36:44 schreef fred101:
Ik zie op 2 fotos een grote inbus aan de zijkant.

Dat is geen inbus, maar de oplaadstekker in coax-formaat.

Durf ik die batterij, zonder te beschadigen in een oven steken en opwarmen tot 50 a 60° en zo de dichting of lijm soepel maken?

of je dat durft of niet, weet ik niet.

maar ik zou dat niet doen.
eerder afkoelen, zodat het plastic broos wordt en breekt op de lijmnaad

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

In de diepvrieze dan voor een half uurtje?
Durven....zie mijn handtekening.

Shiptronic

Golden Member

Als dat apparaat niet tegen 50 a 60 graden kan dan zit er een ontwerp fout in, zet hem een buiten in de zon en ga meten, je komt hoger uit ;)

Zo heb ik de koplampen van mijn auto wel gerepareerd, gewoon een tijdje in de oven, en ik kon het glas zo van de behuizing pakken.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 16 maart 2020 08:01:34 schreef BenI2C:
Zit niets anders op dan op de naad voorzichtig open te breken, te beginnen bij de stekker aansluiting.
Ik heb vorig jaar ook accu pakket laten vervangen. Is goed te doen.

Ik heb jouw raad opgevolgd en de batterij open gekregen. Rest nu nog het cellen-pakket, liefst met de interne verbindingen te vinden( ik heb geen punt-las-apparaat en met tin is het waarschijnlijk uit den boze). Google heeft mij geen raad gebracht voor het cellen-pakket alleen volledige herstellingen (o.a. KWS Seuren).
Kan mij hier iemand helpen zo een pakket van 39 cellen 18650.

Dat lijkt me niet echt een leuk klusje om dat allemaal weer goed te krijgen... :X
Je kunt ze ook laten reviseren, da's bijna even duur als de losse cellen aanschaffen: https://www.accu-company.nl/nl/trek/2386-fietsaccu-reparatie...i-ion.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Op 12 mei 2020 10:47:50 schreef Arco:
Dat lijkt me niet echt een leuk klusje om dat allemaal weer goed te krijgen... :X
Je kunt ze ook laten reviseren, da's bijna even duur als de losse cellen aanschaffen

Het dubbele van de prijs!! 3 a 4 Euro per cel maal 40= 160€ zonder verzending. De herstelling is 310€ zonder verzending en upgrade. Voor 150€ eigen werk door een gepensioneerde die (alle) tijd heeft??? Inderdaad, ik moet de verbindingen met tin solderen en heb geen garantie. Tussen haakjes, vindt je hier in België gezamenlijke aankopen van elektrische fietsen voor ongeveer 900€. Toch twijfel ik uw raad te volgen.

Om alle bedrading weer goed vast te krijgen (met name de bandkabel) lijkt me geen leuk werkje, ikzelf zou daar zeker niet aan beginnen... ;)
Daarbij moet alles nog heel goed vast zitten en geisoleerd zijn. (krijgt nogal wat schokken te verduren, en bij sluiting exploderen de cellen meestal)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

@ARCO.
Ik snap wat je bedoeld, mijn fiets rijdt nog ongeveer 20 Km op volledige ondersteuning. Voor mij is dat(voorlopig) voldoende. Ik kijk bij wijze van spreken nog even de (ka) fiets uit de boom.
Dank voor uw reactie.