plintmod

Lucky Luke

Golden Member

hallo mensen-met-electro-gekte.

ik heb een ideetje om de plint in een kamer te verlichten over een lengte van 5 meter, met 1 ledje op het eind van 18,5 centimeter. deze ledjes (20 totaal) wil ik laten knipperen met behulp van n led achterlicht waar 5 led's opzaten. ik ben nog bezig met een schama in ASCII dat komt zometeen.

mijn vraag is hoe ik het goed kan doen, en of mijn schema goed is.

de leds in het licht staan common annode. (KNAP, ja anode is positief anders zeg ik t nog fout)

ik wil niet dat er een stoot rook uit dat achterlicht komt, gevolgt door een niet-meer-knipperen ledplintverlichting. ik zou dus transtistoren op de uitgangen van dat achterlicht willen hangen, en ervoor zorgen dat die niet meer dan de leds nu al uit het achterligt halen uit het achterlicht halen (20 mA).

hoe doe ik dit? weerstandje ertussen?
heb ik PNP of NPN transistoren of nog wat anders nodig?
welke transistor kan 4x20 ma=80 ma aan van colector naar emitor, en 20 ma op zn basis hebben?

wat doe ik fout verder?

schema komt zo.

EDIT: schema:

code:




 led achterlicht commin anode
                                  .------------.
   0                              |            |
                                  |            |
 led achterlicht uitgangen      |/             |
      ___                    ---|              |
   0-|___|------------------'   |>             |
      ___                         |            |
   0-|___|-                       | 4 leds paralel
      ___                         V ->         |
   0-|___|-                       -            |
      ___                         |            |
   0-|___|-                       |            |
      ___                         |            |
   0-|___|-                       |            |
                                  |            |
      150 Ohm?                    |            |
                                  |            |
  3v + ---------------------------)------------'
 zelfde als voeding achterlicht   |
                ___               |
  3v ----------|___|--------------'
     2W weerstand om stroom door leds op 29 ma te brengen en houden


  voor elke uitgang zelfd weerstand+ transistor
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op dinsdag 5 april 2005 13:23:16

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

gaat dat werken?

en wie het schema duidelijker denkt te kunnen tekenen dan ik: ga uw gang, ik kan niet zo goed overweg met ascii

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

waarom bouw je niet het knipperlicht van deze site (met ne555)? kun je ook nog eens de snelheid van het knipperen regelen.

Danny

edit: ik snap nu dat je de effecten wilt gebruiken uit het achterlicht.

[Bericht gewijzigd door Danny op zaterdag 19 maart 2005 13:18:07

Lucky Luke

Golden Member

ja ik wil de effecten uit het achterlicht, die kan iets van 8 dingen ofzo dat vind ik wel leuk.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik denk dat ik een extra voeding zou gebruiken die een hogere spanning afgeeft en die gebruiken om de extra LEDs aan te sturen (en uiteraard eventueel ook het achterlichtprintje). Je kan met een hogere spanning de LEDs in serie zetten; een stuk eleganter. En als je de LEDs wel parallel wil nemen, neem dan op z'n minst voor élke LED een eigen voorschakelweerstand in plaats van een gezamenlijke.

als je nog meer effecten wilt kun je je pc gebruiken. kun je het zo programmeren als je wilt. dr zijn kant en klare programma's voor, zoals ksi8, maar ook winamp plugins zodat je je plint op de muziek kan laten knipperen.

(ik had m'n kerstboom knipperend op tiësto :D)

dit klinkt misschien moeilijk om te maken maar t maakt niks uit of je nou die 3 volt uit dat achterlicht gebruikt of de 5 volt uit de lpt poort. je kan dan 8 (of 12 als je kunt programmeren) kanalen appart laten knipperen.
Danny

Lucky Luke

Golden Member

Op 19 maart 2005 13:26:19 schreef W.F. van Norel:
Ik denk dat ik een extra voeding zou gebruiken die een hogere spanning afgeeft en die gebruiken om de extra LEDs aan te sturen (en uiteraard eventueel ook het achterlichtprintje).

als dat kan zonder het veel moeilijker te maken, maar het klinkt naar moeilijker. dat achterlicht werkt () op 3 volt() maar waarom een hogere spanning (ik wil meer leren van electro, en altijd nog meer.

Je kan met een hogere spanning de LEDs in serie zetten; een stuk eleganter. En als je de LEDs wel parallel wil nemen, neem dan op z'n minst voor élke LED een eigen voorschakelweerstand in plaats van een gezamenlijke.

waarom eleganter bij in serie?

waarom meerdere voorschakelweerstanden?

edit: ja ik ben nieuwsgierig.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Op 19 maart 2005 13:28:26 schreef Danny:
als je nog meer effecten wilt kun je je pc gebruiken. kun je het zo programmeren als je wilt. dr zijn kant en klare programma's voor, zoals ksi8, maar ook winamp plugins zodat je je plint op de muziek kan laten knipperen.

(ik had m'n kerstboom knipperend op tiësto :D)

dit klinkt misschien moeilijk om te maken maar t maakt niks uit of je nou die 3 volt uit dat achterlicht gebruikt of de 5 volt uit de lpt poort. je kan dan 8 (of 12 als je kunt programmeren) kanalen appart laten knipperen.
Danny

alleen moet dan continu mn PC aan staan. wat ik eigenlijk niet wil.

ik wil gewoon weten of mijn schema werkt, en hoe ik het zonder al te moelijk te doen, zonder PC's, Uc's of pic's kan verbeteren.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik heb een foutje in mn eigen schema ontdekt daarnet.

ik heb een foto van de aangepaste die ik ga uploaden.

wil iemand me als ik m heb ge-uploaded even kijken welke transistoren ik nodig heb, en of dat achterlicht en de led's het overleven?

EDIT: kom niet ingelogd bij het upload-archief. waar kan ik zonder registratie ook uploaden?

EDIT2: gelukt:
klik

vergeet niet te vergroten om de tekst te lezen.

wat ik wil weten is:

1- welke transistoren ik moet gebruiken.
2- of het werkt met de gekozen weerstandswaarden en de boel dit ook overleeft?
3- als de boel het niet overleeft, wat ik moet veranderen.

(ik heb al LED'tjes)

alvast bedankt voor de hulp, ik zal foto's posten als het klaar is. (kunnen anderen er ook wat mee)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 19 maart 2005 23:39:32

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

4 leds in serie geeft met 3 volt, 0,75V per led. Heb je 1 van de 1000 threads over leds gelezen op CO ?
De collectors en emitors van je torren ztten ook verkeerd om.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 19 maart 2005 23:16:08 schreef Lucky luke:
ik heb een foutje in mn eigen schema ontdekt daarnet.

ik heb een foto van de aangepaste die ik ga uploaden.

wil iemand me als ik m heb ge-uploaded even kijken welke transistoren ik nodig heb, en of dat achterlicht en de led's het overleven?

EDIT: kom niet ingelogd bij het upload-archief. waar kan ik zonder registratie ook uploaden?

EDIT2: gelukt:
klik

vergeet niet te vergroten om de tekst te lezen.

wat ik wil weten is:

1- welke transistoren ik moet gebruiken.
2- of het werkt met de gekozen weerstandswaarden en de boel dit ook overleeft?
3- als de boel het niet overleeft, wat ik moet veranderen.

(ik heb al LED'tjes)

alvast bedankt voor de hulp, ik zal foto's posten als het klaar is. (kunnen anderen er ook wat mee)

Je moet in ieder geval voor elke keten een aparte weerstand nemen, en zoals fry zegt kun je niet met 3v 4 leds voeden. Verhoog dus of de voedingsspanning of zet de leds parrallel. Bij parrallel verviervoudigt de stroom dus. Elke generalpurpose transistor moet dit kunnen. Neem gewoon een bc547. Ik zou alleen de basisweerstand verhogen naar 1kohm ofzoiets, 20mA is niet veel, maar neem het zekere voor het onzekere;).

Lucky Luke

Golden Member

die led's moeten idd paralel, had dat in gedachten, maar heb mijn gedachten niet goed op papier gezet.

ik zal het schema aanpassen met wat ik hier gelezen heb, en opnieuw ter conterolle hier posten.

die basisweerstand voor de transistor heb ik op 20 ma gezet omdat dat achterlicht met led'tjes werken en led'tjes 20 ma nodig hebben, die kan ik wel hoger maken als ik daarmee met bc547 kan werken is dat fijn.

ik zal ook dat emiter/colector omdraaien maar ben niet zo thuis met transistoren dus als ik weer wat fout doe, zeg het dan alstublieft.

ik post foto's als het klaar is, ik heb al hele mooie ledtjes, van die standaard gele, maar dan meer oranje. daar ik de plint ook oranje denk t emaken gaat dat wel geinig worden, te meer omdaat ik ook oranje krimpkous ga gebruiken om de pootjes te isoleren, en de utp kabel die ik ga gebruiken ga ik ook oranje maken (ben geen fan van het koningshuis ofzo, ze zijn niet slecht maar ik vind oranje gewoon een mooie kleur).

schema komt zo (aangepast) weer hier.

edit:
aangepast schema in jpg. bekijk op 100% van de grote, anders vallen er lijnen weg. (ik waarschuw maar ff, voordat men die ontbrekende lijnen als fout ziet)

die LED's hebben per 4 paralelle een voorschakelweerstand die niet is weergegeven, en een waarde heeft van 38 Ohm, als deze niet verkrijgbaar is, waarschuw dan even, dan neem ik de dichtsbijzijnde hogere waarde.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 20 maart 2005 13:25:13

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik heb de datasheet van de bc547, ik ga die denk ik ook maar gebruiken. kan iemand mn schema nakijken op fouten?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Op 19 maart 2005 13:28:26 schreef Danny
(ik had m'n kerstboom knipperend op tiësto :D)

[offtopic] :+ cool.

http://www.tinus-online.nl :: Corolla G6 :: EOS 5D
Lucky Luke

Golden Member

Op 20 maart 2005 13:48:02 schreef Tinus-online:
[...]

[offtopic] :+ cool.

jammer dat ik geen kerstboom heb... een plint op tiësto is ook wel vet, maar ik hou het bij een achterlicht om de boel te sturen.

de vraag is: zitten er fouten in dat schema dat ik gemaakt heb?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

transistors met de collectors aan elkaar? ik weet niet of het kan, maar wordt gemeenschappelijke-emitter-schakeling niet meer gebruikt?
voor de rest klopt het schema wel, de waarde van de weerstand enzo hebk niet gekeken.

greetz leon

Lucky Luke

Golden Member

dus ik moet in mijn schema de collectors verwisselen met de emitors?

let op dat ik probeer de negatieve kant te schakelen. die leds op dat achterlicht stonden common anode, en die zat continu aan de + van de batterijen van dat ding. de leds zatne met hun kathode aan de kloderchip van dat achterlicht, evenals de aan/uit schakelaar. die led's wil ik vervangen door dat gebeuren met transistors, omdat ik vrees dat ik niet ongestraft 4 leds paralel op de uitgangen van dat ic kan zetten. ik kan t wel proberen, dat licht was maar E1 bij blokker, maar ik vrees dat ze m niet meer verkopen en een andere word dus duurder en deze kan lekker veel efecten.

zou ik iets met optocouplers kunnen mischien, hoe werken die exact? van binnen een ledje+lichsensor ofzo?

welke optocouplers vragen voor dat led'je maar 20 ma of minder?

en kunnen min. 80, liefst ruime (kluns-proof) marge, door de lichtsensor hebben?

en op 3 volt werken?

en zijn die optocouplers erg duur ofzo? dat ik niet E10 p/s hoef te betalen ofzo.

of zit ik onzin uit te slaan? (ik weet niks van optocouplers behalve dat ze getekend worden als een ledje+lichtsensor in een afgesloten doosje en dat ze eruit zien als 8 poots IC's)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 20 maart 2005 14:32:16

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

klopt dat idee van mij over optocouplers hierboven?

kunnen die in mijn schema ipv de transistors?

hoe?

zijn optocouplers over t algemeen te koop? (dus niet dat ik per-se naar iets al sconrad ofzo moet?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

en wat ik me dus ook afvroeg, gaan die transistoren open van een negatief signaal op de basis?

in crocclips werkt dat niet. ik heb er geen ervaring mee dus kan iemand me dat vertellen? want in crocclips kunnen wel vaker dingen niet die in t echt wel kunnen. lampjes van 6 volt op 9 volt bijvoorbeeld.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik denk dat ik maar optocouplers neem, want verder zou ik niet weten hoe het simpel op te lossen.

kan iemand me zeggen welke optocouplers ik dan nodig heb?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Je schema is eeeeerg onduidelijk... mss moet je eens EAGLE proberen, of AA circuit. Hier kan ik weinig mee...

Op 20 maart 2005 15:19:13 schreef Lucky luke:
en wat ik me dus ook afvroeg, gaan die transistoren open van een negatief signaal op de basis?

in crocclips werkt dat niet. ik heb er geen ervaring mee dus kan iemand me dat vertellen? want in crocclips kunnen wel vaker dingen niet die in t echt wel kunnen. lampjes van 6 volt op 9 volt bijvoorbeeld.

Dit kan, dan moet je PNP transistoren nemen, zoals de bc557 of de bc327

Ik heb je schema nog eens beter bekeken. Zo moet het wel werken, maar dan moet je PNP transistoren nemen. En vergeet vooral de LED voorschakelweerstand niet.

[Bericht gewijzigd door Berend op zondag 20 maart 2005 21:16:07

Lucky Luke

Golden Member

dus een bc557. ok ga eens een datasheetje zoeken.

en dat aa circuit heb ik maar vind iik niet zo goed werken. staat eagle ook hier bij de dowloads? dan probeer ik dat ook eens want ik had wel door dat mn schema vaag was maar beter kan ik het zo niet.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik heb t vast geprobeerd in croc-clips en t werkt.

ik wist wel dat er npn en pnp transistoren waren en dat pijlnaarplaat verhaal hoe je ze in een schema herkent, maar het verschil ertussen wist ik nog niet.

nu nog niet echt, maar ik weet nu wel dat pnp i.i.g ook bij negatief op basis opengaat.

bedankt voor de tip, nieuw schema komt later (toch nog even ter conterole, ik vertrouw mezelf niet erg bij het ontwerpen van dingen, en ik denk dat eenieder hier kan zeggen dat dat terecht is, zonder te liegen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

het nieuwe schema

klopt dit schema wel?
of moet ik de emitor en de colector van de transistorren omdraaien?
zijn het de juiste transistoren?
moet er nog een weerstand bij de led's, welke waarde?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Draai de leds en de voeding om, dan werkt het beter.

En 20 leds paralel op een weerstand? Lijkt me spannend...