plintmod

Lucky Luke

Golden Member

Op 20 maart 2005 13:48:02 schreef Tinus-online:
[...]

[offtopic] :+ cool.

jammer dat ik geen kerstboom heb... een plint op tiësto is ook wel vet, maar ik hou het bij een achterlicht om de boel te sturen.

de vraag is: zitten er fouten in dat schema dat ik gemaakt heb?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

transistors met de collectors aan elkaar? ik weet niet of het kan, maar wordt gemeenschappelijke-emitter-schakeling niet meer gebruikt?
voor de rest klopt het schema wel, de waarde van de weerstand enzo hebk niet gekeken.

greetz leon

Lucky Luke

Golden Member

dus ik moet in mijn schema de collectors verwisselen met de emitors?

let op dat ik probeer de negatieve kant te schakelen. die leds op dat achterlicht stonden common anode, en die zat continu aan de + van de batterijen van dat ding. de leds zatne met hun kathode aan de kloderchip van dat achterlicht, evenals de aan/uit schakelaar. die led's wil ik vervangen door dat gebeuren met transistors, omdat ik vrees dat ik niet ongestraft 4 leds paralel op de uitgangen van dat ic kan zetten. ik kan t wel proberen, dat licht was maar E1 bij blokker, maar ik vrees dat ze m niet meer verkopen en een andere word dus duurder en deze kan lekker veel efecten.

zou ik iets met optocouplers kunnen mischien, hoe werken die exact? van binnen een ledje+lichsensor ofzo?

welke optocouplers vragen voor dat led'je maar 20 ma of minder?

en kunnen min. 80, liefst ruime (kluns-proof) marge, door de lichtsensor hebben?

en op 3 volt werken?

en zijn die optocouplers erg duur ofzo? dat ik niet E10 p/s hoef te betalen ofzo.

of zit ik onzin uit te slaan? (ik weet niks van optocouplers behalve dat ze getekend worden als een ledje+lichtsensor in een afgesloten doosje en dat ze eruit zien als 8 poots IC's)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 20 maart 2005 14:32:16

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

klopt dat idee van mij over optocouplers hierboven?

kunnen die in mijn schema ipv de transistors?

hoe?

zijn optocouplers over t algemeen te koop? (dus niet dat ik per-se naar iets al sconrad ofzo moet?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

en wat ik me dus ook afvroeg, gaan die transistoren open van een negatief signaal op de basis?

in crocclips werkt dat niet. ik heb er geen ervaring mee dus kan iemand me dat vertellen? want in crocclips kunnen wel vaker dingen niet die in t echt wel kunnen. lampjes van 6 volt op 9 volt bijvoorbeeld.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik denk dat ik maar optocouplers neem, want verder zou ik niet weten hoe het simpel op te lossen.

kan iemand me zeggen welke optocouplers ik dan nodig heb?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Je schema is eeeeerg onduidelijk... mss moet je eens EAGLE proberen, of AA circuit. Hier kan ik weinig mee...

Op 20 maart 2005 15:19:13 schreef Lucky luke:
en wat ik me dus ook afvroeg, gaan die transistoren open van een negatief signaal op de basis?

in crocclips werkt dat niet. ik heb er geen ervaring mee dus kan iemand me dat vertellen? want in crocclips kunnen wel vaker dingen niet die in t echt wel kunnen. lampjes van 6 volt op 9 volt bijvoorbeeld.

Dit kan, dan moet je PNP transistoren nemen, zoals de bc557 of de bc327

Ik heb je schema nog eens beter bekeken. Zo moet het wel werken, maar dan moet je PNP transistoren nemen. En vergeet vooral de LED voorschakelweerstand niet.

[Bericht gewijzigd door Berend op zondag 20 maart 2005 21:16:07

Lucky Luke

Golden Member

dus een bc557. ok ga eens een datasheetje zoeken.

en dat aa circuit heb ik maar vind iik niet zo goed werken. staat eagle ook hier bij de dowloads? dan probeer ik dat ook eens want ik had wel door dat mn schema vaag was maar beter kan ik het zo niet.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ik heb t vast geprobeerd in croc-clips en t werkt.

ik wist wel dat er npn en pnp transistoren waren en dat pijlnaarplaat verhaal hoe je ze in een schema herkent, maar het verschil ertussen wist ik nog niet.

nu nog niet echt, maar ik weet nu wel dat pnp i.i.g ook bij negatief op basis opengaat.

bedankt voor de tip, nieuw schema komt later (toch nog even ter conterole, ik vertrouw mezelf niet erg bij het ontwerpen van dingen, en ik denk dat eenieder hier kan zeggen dat dat terecht is, zonder te liegen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

het nieuwe schema

klopt dit schema wel?
of moet ik de emitor en de colector van de transistorren omdraaien?
zijn het de juiste transistoren?
moet er nog een weerstand bij de led's, welke waarde?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Draai de leds en de voeding om, dan werkt het beter.

En 20 leds paralel op een weerstand? Lijkt me spannend...

waarom niet.. gewoon 400mA als stroom nemen... ik weet niet wat voor spanning je neemt... zeg 5V. 5V-1.6V=4.4V
4.4V/0.4A~10ohm. 0.4 * 4.4= 2Watt ongeveer... neem 5.

Btw... dit had je ook zelf gekund toch?

klein is fijn

Moderator

Op 25 maart 2005 00:06:17 schreef Berend:
5V-1.6V=4.4V

Shame on you!

En hij heeft als voeding 3V, dus als je er in het beste geval ledjes in zet met een spanningsval van 2V , dan kom je op 1 / 0,4 = 2,5 Ohm.
En daar dan 20 ledjes paralel op, dat lijkt me nog steeds spannend (en onverstandig).

En in het slechtste geval zet je er ledjes in van 3V, gebruik je geen weerstand, en heb je een eenmalige plint-stroboscoop/rookmachine...

Externe voeding van iets van 12V lijkt me een stuk beter plan, kan je ook die ledjes in serie met een weerstand zetten.

Lucky Luke

Golden Member

Op 24 maart 2005 18:45:07 schreef klein is fijn:
Draai de leds en de voeding om, dan werkt het beter.

En 20 leds paralel op een weerstand? Lijkt me spannend...

de voeding omdraaien gaat dat achterlicht niet leuk vinden vrees ik.

de LED's staan paralel, de stroom word verdeeld, 20 mA per LED, dat is 3/(20*0,02)=7,5 ja, beetje lage waarde, bestaat die?, en dan natuurlijk een 2 watt weerstand, want er moet 1,2 watt door. (als ik goed gerekend heb).

of zijn die led's net iets verschillend waardoor er bij paralel gewoon een paar doorbranden en vervolgens de rest ook omdat er eerst een 30 mA vraagt en krijgt, en de rest dus minder dan 20 mA, wat kan, en dat als die 30 mA vragende dan doorbrand dat de rest teveel krijgt en ook stukgaat?

daar kan ik me wel wat bij voorstellen, maar klopt dat ook?

en ze zullen vrees ik paralel moeten,, anders kan ik het niet laten knipperen.

of weet iemand een alternatief schema?
(dat achetrlicht werkt op 3 volt, heeft een schakelaartje voor hoe ie moet knipperen, constant aan moet of uit, een een klodderchip waar alle led'tjes met hun kathode aan hangen (elk op een andere aansluiting) vervolgens hangt de annode van alle led'tjes aan elkaar, en aan de plus van de batterijen (2*AA 1,5 volt of 1,2 volt).
er zitten 5 led's op dat ding.
de aansluiting voor de kathode noem ik "uit" in mijn schema.

hoe kan ik die led's in serie zetten, als ik dat knipperen wil houden?

ik kan ook per 4 parallele Led's een weerstand zetten, is dat beter?

ik wil het dus echt laten knipperen zoals dat achterlicht nu met 5 led's doet, en dan nu met 20. dus elke led van het achterlicht worden er 4 paralel. ik weet niet of het achterlicht dat houd als ik die 4 gewoon paralel ipv die ene eraan zet. in serie vrees ik dat niet gaat werken. dus neem ik die transistoren.

als iemand weet hoe het beter kan, teken het dan! (dat rijmt!)

ik wil gewoon iets dat goed werkt, hoe maakt me niet uit, mits het niet superduur word.

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 25 maart 2005 10:52:25

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

Op 25 maart 2005 01:02:00 schreef klein is fijn:
En in het slechtste geval zet je er ledjes in van 3V, gebruik je geen weerstand, en heb je een eenmalige plint-stroboscoop/rookmachine...

als ie nou nog meermalig was :P maar die rook stinkt ook zo! dus dat wil ik toch niet.

Op 25 maart 2005 01:02:00 schreef klein is fijn:
Externe voeding van iets van 12V lijkt me een stuk beter plan, kan je ook die ledjes in serie met een weerstand zetten.

hoe kan het met zo'n 12 volt voeding, rekening houdend dat ik ook 3 volt voor het achterlicht nodig heb? schema?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
klein is fijn

Moderator

Met de voeding en de ledjes omdraaien bedoelde ik zoiets:

code:



           +3V

            |
    ___   |<
  -|___|--|
          |\
            |____________
            |   |   |   |
            V-> V-> V-> V->
            -   -   -   -
            |   |   |   |
            |¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
            |
           .-.
           | |
           | |
           '-'
            |

           GND
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)

Als je dan toch een voeding van 12v gaat gebruiken, dan kan je die ledjes ook in serie zetten, dat is een stuk beter.

Over die drie volt, er bestaat een 78L03, en in combinatie met de 78xx voeding kan je daar een heel simpel 3V spanningsbronnentje van maken.

Wil je een meermalige rookmachine? Sluit eens een 1N4001 met plastic behuizing kort, het zal je verbazen hoeveel rook er uit zo'n klein dingetje kan komen.:+

Lucky Luke

Golden Member

die 3 volt weet ik wel waar ik die vandaan kan halen (regelbaar voedingkje, schema van electroboer gehad toen ik op zoek was naar een adaptertje. allen dan kan ik alleen 3 volt hebben, en geen 12. desnoods 3 en 8 a 9 ofzo, maar dan moet ik nog wat meer onderdelen hebben. (dat kan wel, maar ik doe liever alles op 3 volt.

die kan alleen maar 800 mA aan dacht ik... (ik heb geen zin mn trafo naar de eeuwige magneetvelden te jagen, maar ik test t schema dan wel met batterijen en een stroommeter ermee in serie.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

toch nog ter conterole:

code:








                              ___     --o------o------o-------.
                         .---|___|---'  |      |      |       |
                         |              V ->   V ->   V ->    V ->
 uitgang achterlicht     |              -      -      -       -
     ___               |/               |      |      |       |
 o--|___|--------------|                o-.----o------o-------'
                       |<                 |
                         |                |
                                          o
                        +3V               -
(created by AACircuit v1.28.5 beta 02/06/05 www.tech-chat.de)

weerstand voor transistror=150 Ohm, andere is nog onbekend.

ik kan wel weerstanden berekenen aan de hand van de stroom die er moet lopen, en de spanning die er staat, maar wat is de spanning na die led's en hoe neem ik dat mee in mijn berekening?

(ik ken alleen de wet van Ohm bij dit)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

kan dat schema kloppen?

(en dan bedoel ik niet dat je een kloppend geluid krijgt omdat er iets ploft, maar ik bedoel dat het zou kunnen werken?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

ok ik ga dat schema gebruiken ik laat aleen de gezamelijke weerstand voor de leds weg en zet voor elke led een afzonderlijke

ik heb leds gekocht en ga zeer binnenkort aan de slag

dan zal ik ook als ik klaar ben foto's posten, dan kan iedereen me naapen (wat ik geheel niet erg vind)

(dit is tevens om die lange stilte hier eens op te heffen en om een laatste conterole te vragen)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

*kickje*

is dat schema goed met de hierboven voorgestelde aanpassing van de weerstanden voor de LED's (en elk los, niet 1 gezamelijk) goed?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

*kickje*

eindelijk tijd hiervoor om te gaan bouwen! :)

klopt het schema?

met losse weerstanden van 100 ohm voor de leds en 150 voor de transistoren (BC557)?

ikzelf denk van wel, maar hoop dat er nog even iemand ja, klopt wil zeggen, of nee klopt voor geen meter dit-of-dat moet zo-en-zo.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

als het af is post ik foto's! maar kan iemand nog even conteroleren?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

moet het dan trial and error?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lucky Luke

Golden Member

zoveelste kick: klopt dat schema? met een losse weerstand voor elke led en een bc557?

edit: inmiddels geprobeerd, werkte (en zie nu ook in dat dat erg logisch is...)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zondag 22 mei 2005 11:21:47

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)