Schooltaak

Ja, ik had gezien dat Bieke dat eerder geantwoord had, maar dan komt er niks zinnigs uit de som, omdat de accu voortijdig leeg is zoals terecht eerder opgemerkt. Vandaar mijn suggestie dat nog eens te checken. Met 0,3 kW gaat het sommetje wel.

Sommetje gaat altijd. Voor de eindtemperatuur maakt het niet uit hoe snel de accu leeg is als het maar binnen of gelijk aan de gestelde 20 minuten is. Hier is dat een kwartier.

Anoniem

We kunnen erover blijven discuteren.

Een accu van 10Ah belasten met 40A zal bovendien slechts een deel van de opgegeven capaciteit leveren. Kan een pak minder zijn.

Het is gewoon een ongeloofelijk onhandig en fout vraagstuk.
Als het de bedoeling is zo de leerlingen aan het denken te zetten is het gelukt, maar ik vind het een mager excuus voor een miskleun.
Iemand op het verkeerde been zetten vind ik geen goede lesmethode.

@ Ohmpi, alle straling uit een gloeilamp is warmtestraling. Het zichtbare gedeelte valt daar ook onder. Door de hoge temperatuur van de gloeidraad is hier het leeuwendeel van de warmteverspreiding straling, terwijl geleiding en convectie maar een klein aandeel hebben.
Bij een dompelweerstand is er enkel geleiding en convectie van de vloeistof. De langgolvige IR straling die wel uitgestraald wordt door de weerstand wordt geheel door het water geabsorbeerd.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op woensdag 3 juni 2020 23:31:24 (54%)

joopv

Golden Member

Op 3 juni 2020 22:59:01 schreef ohm pi:
Sommetje gaat altijd. Voor de eindtemperatuur maakt het niet uit hoe snel de accu leeg is als het maar binnen of gelijk aan de gestelde 20 minuten is. Hier is dat een kwartier.

Inderdaad,

Allereerst moet je berekenen dat de accu helemaal leeggetrokken wordt.

Vervolgens bereken je de hoeveelheid energie (in joules) die in totaal beschikbaar is in de accu.

1 joule = 1 watt gedurende 1 seconde. 1 watt = 1 volt bij 1 ampere.

oftewel: energie (joule) is volt x ampere x tijd

Vervolgens zoek je de soortelijke warmte op van water: hoeveel joule is er nodig om 1 gram water, 1 graad in temperatuur te doen stijgen.

De rest is rekenwerk met delen en vermenigvuldigen. En dan komt naar voren of je het echt begrepen hebt.

Dat geleuter over infrarood straling, inwendige accu weerstand enz enz. is allemaal offtopic.

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 4 juni 2020 10:01:49 (11%)

Op 4 juni 2020 09:56:55 schreef joopv:
[...]
Inderdaad,

Allereerst moet je berekenen dat de accu helemaal leeggetrokken wordt.

dat is idd een handigere manier. alle energie (90%) van de accu gaat gewoon in het water

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Dat is ook de hele truc van deze opgave, de leerling moet ontdekken dat de accu het geen 20 minuten gaat volhouden bij deze belasting.

Arco

Special Member

Zo leer je logisch denken: alles wat niet relevant is eerst uit de vergelijking verwijderen voordat je gaat rekenen... ;)
Het enige juiste antwoord lijkt me om te vermelden hoeveel energie er in dat water wordt gestoken.

Zonder enige info omtrent de omgeving valt er niets zinnigs over de temperatuur te zeggen.
Als het een (niet bestaande) ideale omgeving was zou dat er wel bij hebben gestaan...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Anoniem

Ik ben buiten filterresearch dan, niet zo voor het principe van de Dirac-puls. Verwarring zaaien en het niveau van de leerlingen inschatten aan de hand van de reacties.

Ik was ooit een redelijk schaker. Schaken leert men door een aantal openingen die gekend zijn als zinvol uit het hoofd te leren en dan
strategisch te denken.

Je zou ook kunnen alle minder goede openingen uitproberen en ervaren en begrijpen waarom ze niet werken. Ik ben overtuigd dat je op die mnier minstens een even goed schaker wordt, beter zelfs. Maar niemand doet het omdat het een omweg is en het oneindig veel langer duurt voor je iets bereikt.

Een andere verklaring: Er zijn zat leraren die in een wetenschappelijke richting ook wat basisprincipes van elektriciteit moeten verkopen, en wel wetenschappelijk maar niet technisch gevormd zijn.
Daardoor hebben ze geen praktisch inzicht en hebben het moeilijk om vragen te stellen die enigzins realistisch zijn.