Sparta Ion banaanaccu

Ja oke die ntc sensor die zit op 1 van de kleine ic,s dat weet ik wel
dat is te veranderen door een weerstand.

Dan heb je nog de draad tussen die de tussen de 20 cellen die zal 12 volt zijn die als de accu leeg is en zal spanning verschil meten tussen de 10 cellen denk ik zo .

Maar waar de spanning gemeten wordt om de accu af te laten slaan bij low voltage die kan ik niet zo gauw vinden .

Dacht als die kan aanpassen naar 22.5 volt ben ik er want meer doet de oude bms niet

En dan de nieuw bms uitgang spanning op de oude bms aansluiten
er is nog genoeg ruimte over om 8 cellen en een nieuwe bms te plaatsen dat ik gemeten

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zondag 28 juni 2020 10:39:35 (14%)

Er is geen apart circuit voor de onderspanning, het is een microcontroller die de spanning meet.

Door NTC vervangen door een weerstand gaat niet, want het BMS wil juist de opwarming zien aan het eind van het laadproces.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De oude bms hoeft ook niet af te slaan , want dat moet de nieuwe bms doen.

Dat lijkt me niet zo probleem

Het idee is meer gekomen omdat de nimh accu cellen moeilijk te vinden zijn voor een redelijke prijs en ook die 3.3 Ah aan kan voor laden

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zondag 28 juni 2020 11:57:26 (40%)

Gefeliciteerd, maar dat oude BMS gaat de motor vertellen dat het klaar is, en dat lijkt me praktisch gezien toch wel een beetje een probleem.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

De spanning van de nieuwe bms is 29.5 volt bij afslag, dat is lager dan de afslag spanning van de oude die loopt tussen de 30.5 en 31 volt
Zie daar niet zo probleem in. dat zoiets als de lader uitzetten voor hij stopt met laden bij de oude bms dan kan je gewoon fietsen

Hoe kijk jij daar tegen over dan ?

[Bericht gewijzigd door vraag1 op zondag 28 juni 2020 12:42:43 (20%)

Dat heb ik je al verteld, dat oude BMS maakt een SOC schatting, en als hij denkt dat het niet meer klopt gaat hij dienst weigeren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Een beetje hetzelfde verhaal zoals met laptop batterijen. Als daar de BMS zegt; het zaakje stinkt... Dan ben je eraan voor de moeite.
Dat wordt dan een nieuwe accu. Heel zelden lukt het nog wel eens om die opnieuw leven in te blazen.
Meestal verkrijg je gewoon een dure veredelde presse-papier.

[Bericht gewijzigd door CrossFireX op zondag 28 juni 2020 15:30:02 (28%)

A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
benleentje

Golden Member

@vraag1 ik heb een banaan accu over die ik niet meer gebruik. Je kan bij mijn gegevens mijn email adress vinden en me een PM sturen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Vraag waarom moest de lader altijd op de accu blijven ?
lijkt me zelf niet goed dan blijft de accu 100 % vol en kan zijn energie niet kwijt

Hij moet zijn energie niet kwijt; dan zou hij ontladen worden.

De lader hangt niet altijd aan de accu, de lader hangt altijd aan de fiets; het BMS beslist of de accu ook daadwerkelijk geladen wordt. Het is helemaal niet essentieel dat de lader altijd aangesloten is, maar dat zeggen ze om te voorkomen dat mensen de accu net helemaal opladen en dan direct de lader lostrekken, en daarmee het BMS nooit de kans geven om het accupakket te balanceren.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Hoe kan die de cellen balanceren ?
er zit maar 1 draad tussen de 10 cellen per cel zit geen aansluiting
naar de bms

Bij NiMh cellen kun je balanceren/egaliseren door er een lage stroom (0,1C of lager 0,05) door te laten lopen voor een langere tijd.

NiMh en Nicads hebben geen eindspanning zoals de lithium en loodaccu`s.

lithium heeft een max spanning van 4,2volt (samsung durft tot 4,35 te gaan)
zonder de BMS kan er over de volle cellen een hogere spanning als 4.2 komen te staan wat niet gewenst is.

vandaar dat bij een lithium variant ALTIJD een BMS aanwezig is.

Oke maar de lader geeft altijd 3.3 ampere dus zal dat niet werken om te balanceren.

Volgens mij was het zo dat de lader gestopt wordt en blijft het display bij 100% knipperen en na een poosje laad deze weer verder en stop dan met laden.

Zal ook niet veel doen denk ik want de meeste banaan accu,s gaan vaak 2 cellen stuk.

Vind ook dat de cellen veel te warm worden als de lader afslaat
meet ook een terug val van spanning op de accu voor deze afslaat , dus overlaat die gewoon , dit kan de reden zijn dat er altijd wel een cel defect gaat.

De 11000 mAh banaan heeft helemaal een probleem heb deze zou vaak in de afval bak zien liggen bij de fietsenmaker wat daar niet klopt weet ik niet

Toch bijzonder, eerst weet je überhaupt niet hoe balanceren werkt bij NiMH accu's, nu weet je het opeens beter en heb je besloten dat honderdduizenden fietsen onmogelijk zouden kunnen werken, waarbij je totaal negeert dat velen daarvan al jaren probleemloos rondrijden, en tot slot denk je ook nog vast te kunnen stellen dat de cellen overladen worden "omdat de spanning terugvalt"?

NiMH cellen mogen warm worden tegen het eind van de laadcyclus, zolang de stroom en daarmee het vermogen maar beperkt blijft, want *dat is hoe je ze balanceert*.

Het is niet zo vreemd dat je dergelijke accu's "vaak" in de afvalbak ziet liggen; er zijn er honderdduizenden van gemaakt, en sommige zijn al meer dan 10 jaar oud.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken