Ja oke die ntc sensor die zit op 1 van de kleine ic,s dat weet ik wel
dat is te veranderen door een weerstand.
Dan heb je nog de draad tussen die de tussen de 20 cellen die zal 12 volt zijn die als de accu leeg is en zal spanning verschil meten tussen de 10 cellen denk ik zo .
Maar waar de spanning gemeten wordt om de accu af te laten slaan bij low voltage die kan ik niet zo gauw vinden .
Dacht als die kan aanpassen naar 22.5 volt ben ik er want meer doet de oude bms niet
En dan de nieuw bms uitgang spanning op de oude bms aansluiten
er is nog genoeg ruimte over om 8 cellen en een nieuwe bms te plaatsen dat ik gemeten
[Bericht gewijzigd door vraag1 op (14%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Er is geen apart circuit voor de onderspanning, het is een microcontroller die de spanning meet.
Door NTC vervangen door een weerstand gaat niet, want het BMS wil juist de opwarming zien aan het eind van het laadproces.
De oude bms hoeft ook niet af te slaan , want dat moet de nieuwe bms doen.
Dat lijkt me niet zo probleem
Het idee is meer gekomen omdat de nimh accu cellen moeilijk te vinden zijn voor een redelijke prijs en ook die 3.3 Ah aan kan voor laden
[Bericht gewijzigd door vraag1 op (40%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Gefeliciteerd, maar dat oude BMS gaat de motor vertellen dat het klaar is, en dat lijkt me praktisch gezien toch wel een beetje een probleem.
De spanning van de nieuwe bms is 29.5 volt bij afslag, dat is lager dan de afslag spanning van de oude die loopt tussen de 30.5 en 31 volt
Zie daar niet zo probleem in. dat zoiets als de lader uitzetten voor hij stopt met laden bij de oude bms dan kan je gewoon fietsen
Hoe kijk jij daar tegen over dan ?
[Bericht gewijzigd door vraag1 op (20%)]
SparkyGSX
Dat heb ik je al verteld, dat oude BMS maakt een SOC schatting, en als hij denkt dat het niet meer klopt gaat hij dienst weigeren.
CrossFireX
A good housewife opens the fridge-door at zero cross point of AC cycle.
Een beetje hetzelfde verhaal zoals met laptop batterijen. Als daar de BMS zegt; het zaakje stinkt... Dan ben je eraan voor de moeite.
Dat wordt dan een nieuwe accu. Heel zelden lukt het nog wel eens om die opnieuw leven in te blazen.
Meestal verkrijg je gewoon een dure veredelde presse-papier.
[Bericht gewijzigd door CrossFireX op (28%)]
benleentje
Golden Member
@vraag1 ik heb een banaan accu over die ik niet meer gebruik. Je kan bij mijn gegevens mijn email adress vinden en me een PM sturen.
Vraag waarom moest de lader altijd op de accu blijven ?
lijkt me zelf niet goed dan blijft de accu 100 % vol en kan zijn energie niet kwijt
SparkyGSX
Hij moet zijn energie niet kwijt; dan zou hij ontladen worden.
De lader hangt niet altijd aan de accu, de lader hangt altijd aan de fiets; het BMS beslist of de accu ook daadwerkelijk geladen wordt. Het is helemaal niet essentieel dat de lader altijd aangesloten is, maar dat zeggen ze om te voorkomen dat mensen de accu net helemaal opladen en dan direct de lader lostrekken, en daarmee het BMS nooit de kans geven om het accupakket te balanceren.
Hoe kan die de cellen balanceren ?
er zit maar 1 draad tussen de 10 cellen per cel zit geen aansluiting
naar de bms
Bij NiMh cellen kun je balanceren/egaliseren door er een lage stroom (0,1C of lager 0,05) door te laten lopen voor een langere tijd.
NiMh en Nicads hebben geen eindspanning zoals de lithium en loodaccu`s.
lithium heeft een max spanning van 4,2volt (samsung durft tot 4,35 te gaan)
zonder de BMS kan er over de volle cellen een hogere spanning als 4.2 komen te staan wat niet gewenst is.
vandaar dat bij een lithium variant ALTIJD een BMS aanwezig is.
Oke maar de lader geeft altijd 3.3 ampere dus zal dat niet werken om te balanceren.
Volgens mij was het zo dat de lader gestopt wordt en blijft het display bij 100% knipperen en na een poosje laad deze weer verder en stop dan met laden.
Zal ook niet veel doen denk ik want de meeste banaan accu,s gaan vaak 2 cellen stuk.
Vind ook dat de cellen veel te warm worden als de lader afslaat
meet ook een terug val van spanning op de accu voor deze afslaat , dus overlaat die gewoon , dit kan de reden zijn dat er altijd wel een cel defect gaat.
De 11000 mAh banaan heeft helemaal een probleem heb deze zou vaak in de afval bak zien liggen bij de fietsenmaker wat daar niet klopt weet ik niet
SparkyGSX
Toch bijzonder, eerst weet je überhaupt niet hoe balanceren werkt bij NiMH accu's, nu weet je het opeens beter en heb je besloten dat honderdduizenden fietsen onmogelijk zouden kunnen werken, waarbij je totaal negeert dat velen daarvan al jaren probleemloos rondrijden, en tot slot denk je ook nog vast te kunnen stellen dat de cellen overladen worden "omdat de spanning terugvalt"?
NiMH cellen mogen warm worden tegen het eind van de laadcyclus, zolang de stroom en daarmee het vermogen maar beperkt blijft, want *dat is hoe je ze balanceert*.
Het is niet zo vreemd dat je dergelijke accu's "vaak" in de afvalbak ziet liggen; er zijn er honderdduizenden van gemaakt, en sommige zijn al meer dan 10 jaar oud.
Dag, ik slinger deze oude discussie weer omhoog of beter een nieuwe maken?
Na het een en ander gelezen te hebben dacht ik mijn Sparta ION wel te kunnen reparereren, de klacht was dat de accu er heel snel mee ophield. Alles functioneede dus nog wel. Ik heb de banaanaccu opengemaakt en de accu direct belast met twee auto koplampen in serie. Hierbij één defecte cel gevonden.
Op zoek naar een vervangende cel een partij gebruikte accu's gevonden en gekocht.
Op één accu staat goed en lijkt het inderdaad te doen maar de ondersteuning werkt niet, ik denk dat het opgelost kan zijn na het aanmelden wat bij een fietsenmaker moet gebeuren.
Een andere accu bleef een E0005 geven wat iets met de communicatie naar de motor schijnt te zijn, deze heb ik ook opengemaakt en bleek een goed accu pakket te hebben.
Het gehele batterij pakket overgezet naar de originele printplaat maar helaas, nu zegt hij dat de accu leeg is en geladen moet worden. Met laden lijkt er niets te gebeuren en hij is ook eigenlijk vol.
Ik dacht op het forum te lezen dat deze bms juist niet op slot zou springen na het losnemen van de cellen, want de zekering kan er toch ook uit worden gehaald? . Mischien ook verschillende versies?
De printplaat is ingegoten in blauw rubber bij mijn versie, ik kom je dus niet makkelijk bij om een pin aan massa te leggen oid.
Nou barst maar los, wat heb ik fout gedaan en kan ik nog doen?
Bij de motor kun je massa lenen.
Zolang een accu geen 00003 aangeeft is er nog hoop.
0003 betekend einde printplaatje van de accu. Of anders einde processor.
Als de printplaat nog goed is en je hebt een andere met waterschade dan kun je de atmega omsolderen
Egalisatielading/onderhoudslading
Je sluit de lader aan en trekt de zekering aan de onderkant eruit, en stopt hem er na een 10 seconden weer in. De accu moet nu gaan laden, tellent vanaf 0 naar 100 procent.
Hier moet je een beetje mee spelen/uitproberen.
Vanaf deze egalisatie lading kan de print redelijk betrouwbaar de mate van lading inschatten.
0005 betekent inderdaad geen connectie met de motor, krijgt deze wel spanning de connectoren zijn schoon. Relais schakeld?
Mocht je motor en accu of display uit verschillende fietsen komen dan kan het zijn dat de fietsenmaker ze aan elkaar moet voorstellen met de computer.
[Bericht gewijzigd door tuxie op (15%)]
Hoi, hij blijft bezig met laden geven en 0%. Ook na het verwijderen en terugplaatsen van de zekering.
Ik heb de goede cellen uit de banaan met de E0005 gehaald, dus die fout hoef ik niet meer op te lossen. Connectoren inspuiten hielp toen niet, zal een ander defect zijn in de elektronica.
Maar ik sta hier te typen naast de fiets en zie hem nu op 2% staan.
. Kennelijk gebeurt er toch wat!
heb je niet het probleem dat de cellen 'vol' zijn, de BMS denkt dat ze leeg zijn en hij het aantal amperes telt dat er in gaat om te laden.
als je nu die 2 koplampen ook over de cellen kan zetten zodat ze leeg lopen, en zodat je die dan via de bms weer kan bijladen
Op zondag 14 juni 2026 16:12:07 schreef fcapri:
heb je niet het probleem dat de cellen 'vol' zijn, de BMS denkt dat ze leeg zijn en hij het aantal amperes telt dat er in gaat om te laden.
als je nu die 2 koplampen ook over de cellen kan zetten zodat ze leeg lopen, en zodat je die dan via de bms weer kan bijladen
Eigenlijk dacht ik daar ook aan en zitten er daarom nog extra draden over de cellen heen, maar ik was te ongeduldig, hij laadde nu bij tot iets van 27% en toen ik bezig was om hem in te pakken met die handdoek om hem warm te laten worden sprong hij in een keer naar 100%.
Wat nog wel vreemd is dat als ik de fiets test zoals hij daar hangt de ondersteuning nog steeds niet lijkt te werken. Eerst de accu maar samen bouwen en in het frame terugzetten.
Op zondag 14 juni 2026 16:53:03 schreef FrituurFrequentie:
[...]Eigenlijk dacht ik daar ook aan en zitten er daarom nog extra draden over de cellen heen, maar ik was te ongeduldig, hij laadde nu bij tot iets van 27% en toen ik bezig was om hem in te pakken met die handdoek om hem warm te laten worden sprong hij in een keer naar 100%.
Wat nog wel vreemd is dat als ik de fiets test zoals hij daar hangt de ondersteuning nog steeds niet lijkt te werken. Eerst de accu maar samen bouwen en in het frame terugzetten.
Heb je wel de temperatuursensoren op de baterijen geplakt!!!
Hij doet dt/dv de lader is in principe een domme adapter die 3Ampere geeft.
Het batterij printje is intelligent en bekijkt aan de hand van een stroommeting en de temperatuur en voltage hoe vol de batterij is.
Hiervoor moet je wel via de aansluiting in het frame laden en niet direct op de cellen aansluiten.
Op zondag 14 juni 2026 16:53:03 schreef FrituurFrequentie:
[...]Eigenlijk dacht ik daar ook aan en zitten er daarom nog extra draden over de cellen heen, maar ik was te ongeduldig, hij laadde nu bij tot iets van 27% en toen ik bezig was om hem in te pakken met die handdoek om hem warm te laten worden sprong hij in een keer naar 100%.
Heb je wel de temperatuursensoren op de baterijen geplakt!!!
Hij doet dt/dv de lader is in principe een domme adapter die 3Ampere geeft.
Het batterij printje is intelligent en bekijkt aan de hand van een stroommeting en de temperatuur en voltage hoe vol de batterij is.
Hiervoor moet je wel via de aansluiting in het frame laden en niet direct op de cellen aansluiten. Grijs en gele draad 
Edit 2
Hoe vol de accu's zijn bij een egalisatie lading maakt niet veel uit als ze alle 20 maar van dezelfde capaciteit( 7ah of 11 ah bijvoorbeeld)zijn en allen ongeveer even vol..
De sensoren liggen nu nog los in de behuizing van de accu, maar ga ze natuurlijk netjes monteren. Eerst even testen voordat alles weer vastgeplakt is. Ik laad natuurlijk wel via de normale connector.
Op zondag 14 juni 2026 18:25:53 schreef FrituurFrequentie:
De sensoren liggen nu nog los in de behuizing van de accu, maar ga ze natuurlijk netjes monteren. Eerst even testen voordat alles weer vastgeplakt is. Ik laad natuurlijk wel via de normale connector.
Aaargh de sensoren horen op de accu's,
Ni-mh hebben tijdens het laden een temperatuur verloop die moet kunnen worden gemeten door het printje, anders weet de print niet of ze vol raken.
Vermoedelijk is dat je antwoord op de vraag waarom loopt hij niet verder dan 27 procent.
Gáán met die banaan.
Hij is niet voor niets krom.
Mannetje met een elektrisch fiets.
1500 Euro onkosten na 3 jaar voor zijn accu en die van zijn vrouw.
Leve de groene revolutie.
[Bericht gewijzigd door BRNRDS op (57%)]
Op zondag 14 juni 2026 19:36:23 schreef BRNRDS:
Gáán met die banaan.
Hij is niet voor niets krom.
Mannetje met een elektrisch fiets.
1500 Euro onkosten na 3 jaar voor zijn accu en die van zijn vrouw.
Leve de groene revolutie.
Dat is idd veel geld, ik ga dit eerst zo proberen en anders komt er of een universele display/controller op met een originele banaan. Of er gaat gelijk lithium-ion in. De fiets is eigenlijk erg mooi en er mankeert verder niets aan en koste me maar €70.
Hij fietst trouwens ook prima zonder die accu.