Op 2 juli 2020 12:41:09 schreef Activate:
LTO heb ik inderdaad gekozen voor de levensduur van meer als 20.000 cycly.
De oude lood accu's waren/zijn sneller"op"als ik dacht deze kosten 200,- per stuk en ik dacht ga het gelijk goed doen dat ik de eerste 15 jaar niet weer hoef te wisselen.
Op de oude loodaccu's heb ik een Ctek MXS 7.0 lader staan deze is idd niet meer geschikt voor de LTO (geen 16.8V) en zal dus vervangen moeten worden.
De Victron Smart Solar kan wel aangepast worden naar 16,8V dus dat hoeft geen probleem te zijn.
Maar hoevaak gebruik je die caravan? Al zou je 200 dagen in t jaar weggaan, dan ben je nog steeds snel 10 jaar bezig voordat je in theorie door de levensduur van LiFePO4 bent. Reken in de praktijk geen 200 dagen per jaar, en geen volle laadcycly, dus nog langer.
Tegen die tijd zijn de ontwikkelingen al zoveel verder dat dat imho de investering van een afwijkend accutype (LTO) niet rechtvaardigd.
18x LTO cel kost snel richting de 1000 euro, voor 120Ah capaciteit.
LiFePO4 kost je nog nieteens de helft voor 120Ah
150Ah: 450 euro. En vanuit de EU dus geen gedoe met invoerrechten enz
https://nl.aliexpress.com/item/4000316031708.html
En 4x3.2 = 12.8V, dat is ook een stuk makkelijker kwa aansluiten/laden/apparatuur.