Ik heb een gemodificeerde Bocama/Lafayette en gebruik deze al heel veel jaren.
Ineens een probleem, na het vervangen van alle elco's, c's en weerstanden is er een probleem. Als ik hem inschakel en wacht tot hij gebruiksklaar is, zet er audio op dan klappert het linker-kanaal. Alles 50 keer gecontroleerd, nagemeten en nagekeken en alles is 100% goed aangesloten (ben ook geen sufferd als het hier om gaat). Als ik een meetpen op pootje 7 zet en aan de andere kant helemaal nergens, dan ik het kraken/klapperen helemaal weg en kan ik de versterker voluit zetten, haal ik de pen weg dan begint het allemaal weer.
De waardes van weerstanden en condensators zijn absoluut goed, ook dat heb ik wel 50 keer nagekeken.
Als ik van de voorste rij er één buis (EL84) per kanaal uithaal (het zijn er 2 per kanaal) gaat het licht brommen maar ik kan wel weer draaien ermee. Gebruik ik de voorste rij alleen dan knettert het weer.
Ik ben echt helemaal leeg wat dat aangaat. Ik heb alles geprobeerd maar niks werkt.
Wie kan mij helpen en weet waar ik het over heb?
Alvast bedankt.
Wat is een boahama? Schema, foto, type enz.
Veel mensen hier zijn electronicus en weten alles van heel veel soorten schakelingen en kunnen dus zo-ongeveer alles repararen. Maar veel zijn geen kenner van allerlei exotisch audio geweld.
Waarom heb je alle condensatoren enzo vervangen. Was er iets stuk? En wat zijn die modificaties?
[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op (17%)]
Bocama is een merk Buizenversterker zoals die heel lang geleden te koop waren. Het typenummer is LA224
Soldeer het punt waar je de meetpen houd eens door. soms kan ht een scheur in een koperbaan zijn die je met het blote oog nauwelijks ziet, druk van de meetpen kan dan net voldoende zijn om weer contact te maken.
Als hij het goed doet waarom ga je dan alle condensatoren en weerstanden vervangen? Ergens een Weerstand een factor paar duizend verkeerd geplaatst?
Waar op het schema is pootje 7?
Is geen pcb maar losse bedrading.
Staat ergens te oscileren dus.
Pootje 7 waarvan? Zitten meer buizen in dan EL84's.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Ineens een probleem, na het vervangen van alle elco's, c's en weerstanden is er een probleem.
Kapot gerepareerd dus.
De waardes van weerstanden en condensators zijn absoluut goed, ook dat heb ik wel 50 keer nagekeken.
Waar zijn die onderdelen gekocht ? Bekende verdeler zoals Farnell, Mouser, Digikey of Ebay / Ali en ander "vage" leveranciers.
Laats nog een apparaat ter herstelling gehad waar alle elco's vervangen waren door Chinese meuk van Ebay. Gelukkig had men de oude elco's bewaard, meer dan de helft kon terug, en wat echt verlopen / defect was vervangen door elco's besteld bij Farnell.
In je verhaal spreek je over een EL84, maar in je schema staan alleen ECL86's. Heb je ook het goede schema van jou uitvoering voor op dit forum?
Piet
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hoe dan ook, de fout is geïntroduceerd bij het werk dat je eraan gedaan hebt. Opzich zaten er waarschijnlijk nog papiercondensatoren in dus het werk was niet persé helemaal nutteloos, maar je loopt altijd een zeker risico als je alles ineens vervangt. Zeker het vervangen van alle weerstanden lijkt onzinnig en dus een onverantwoord risico. Dat risico op achteruitrepareren is altijd even de afweging en een van de redenen dat je niet zomaar willekeurige onderdelen moet vervangen.
Een aantal instinkers zijn: kommafouten in de waarde, verkeerde verbindingen, verkeerde routering, defecte of te laag gespecificeerde nieuwe onderdelen, letterlijk alle onderdelen vervangen behalve net dat ene defecte onderdeel, gewerkt vanaf een verkeerd(e versie van het) schema of onderdelenlijst, oxide tussen een soldering, kruipstroom door contactspray.
Als je eens laat weten om welke pen 7 het gaat, is er misschien nog wat te deduceren.
Je zou ook eens wat gedetailleerde foto's van je werk kunnen plaatsen.
Op 25 juli 2020 20:40:46 schreef Roland van Leusden:
Kapot gerepareerd dus.
Waar zijn die onderdelen gekocht ? Bekende verdeler zoals Farnell, Mouser, Digikey of Ebay / Ali en ander "vage" leveranciers.
Laats nog een apparaat ter herstelling gehad waar alle elco's vervangen waren door Chinese meuk van Ebay. Gelukkig had men de oude elco's bewaard, meer dan de helft kon terug, en wat echt verlopen / defect was vervangen door elco's besteld bij Farnell.
Ik ben geen sukkel die maar wat aan klooit in de hoop dat het blijft werken...onderdelen gehaald bij een gerenommeerde winkel waarvan de eigenaren al 40 jaar buizenbakken bouwen en verkopen. De versterker is van origine 60 jaar oud en de weerstanden vervangen leek me een hele goede optie omdat ik bij diverse de dopjes in m'n handen hield (haarscheurtjes) als gevolg van aan, uit, heet, koud worden etc.
Verkeerde waardes heb ik niet omdat op de weerstanden zelf de waarde i.p.v. kleurencode staat. Heb nu wel kleurcodes en heb deze nog nagemeten voordat ik ze op hun plek gezet heb dus dat was allemaal niet zo moeilijk over te nemen. Ook één voor één gedaan en niet alles eruit en kijken waar het ook alweer zat.
Voedings-elco's (van het merk JJ) en andere c's hebben ook de juiste waarde met het verschil dat 50 µF niet meer gemaakt wordt en dat dus 47 µF geworden is. Verder alles gelijk! Ook maak ik altijd foto's van hoe het e.e.a. zat. kans op vergissingen is uitgesloten, althans naar de achtergrond verschoven want links zit exact zo als rechts.
Het enige wat ik kan bedenken is dat ik wat dunnere draadjes gebruikt heb bij bedrading die ik wilde vernieuwen en slappe i.p.v. stugge draadjes gebruikt heb...wellicht is dat een reden? Of een UGT overleden maar ineens? zomaar zonder eerste tekens van slijtage op stukgaan te vertonen?
Op 25 juli 2020 20:40:46 schreef Roland van Leusden:
[knip]Laatst nog een apparaat ter herstelling gehad waar alle elco's vervangen waren door Chinese meuk van Ebay. Gelukkig had men de oude elco's bewaard, meer dan de helft kon terug, en wat echt verlopen / defect was vervangen door elco's besteld bij Farnell.[/knip]
Waarom uitgaan van een dom iemand die niet weet wat hij doet en dus over zijn mindere kwaliteit vandaan haalt. Er zijn ook mensen die wel de goede wegen weten hoor.
Op 25 juli 2020 20:51:22 schreef Piet1950:
In je verhaal spreek je over een EL84, maar in je schema staan alleen ECL86's. Heb je ook het goede schema van jou uitvoering voor op dit forum?Piet
Kun je nagaan, die kreeg ik als zijnde het schema maar daarvandaan heb ik geen onderdelen gekocht hoor, dit waren nog weerstanden waar de waarde op gedrukt stond (200 Ohm, 1K, 100K, 250K...etc). Een echt goed schema schijnt niet voorhanden te zijn...ik heb hem nog nooit gezien.
Een paar goede voor en na foto's en schema's willen wel eens helpen. Als het schema er niet is is de eerste stap om dat even op te nemen.
Mochten daadwerkelijk de juiste componenten goed aangesloten zitten dan zou een onhandige routing of de veel lagere ESR van moderne elco's een probleem kunnen vormen.
Die Bocama's zijn verder niet speciaal of zeldzaam, en prima om wat mee te hobby'en imo. 
Op 25 juli 2020 20:22:51 schreef Hugo Welther:
Is geen pcb maar losse bedrading.
Staat ergens te oscileren dus.Pootje 7 waarvan? Zitten meer buizen in dan EL84's.
Pootje 1 (bedoel ik) van de ECC83 (fasedraaier) waar een c van 100 pF opzit die daarna met een weerstand van 200 ohm naar 247 volt voedingsspanning gaat. Beide c's eraf geknipt omdat ik die als enige niet heb vervangen...dinsdag maar even vervangen.
[Bericht gewijzigd door SystemII op (19%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 26 juli 2020 12:43:06 schreef SystemII:
[...]Waarom uitgaan van een dom iemand die niet weet wat hij doet en dus over zijn mindere kwaliteit vandaan haalt. Er zijn ook mensen die wel de goede wegen weten hoor.
Jep, dat wist ik ook zeker tot ik ontdekte wat de belangrijke dingen zijn waar je op moet letten. Grote kans dat je de juiste spullen had, maar om vragen te voorkomen is het handig om zo uitgebreid mogelijk aan te geven wat je gedaan hebt, dus ook dit soort informatie (niet dat je het wel weet, maar simpelweg wat je gebruikt hebt).
Verder hoef je geen sukkel te zijn om fouten te maken of niet op te merken, dat gebeurt iedereen. En zeker om een fout op te merken moet je weten waar je het moet zoeken.
Slappe draad versus stijve draad maakt in principe niet uit zolang de bedrading op precies dezelfde plek ligt. Een uitgangstrafo slijt niet, die is stuk of niet stuk. Je symptomen wijzen niet direct op stuk.
Pin 1 van een ECC83 is een van de anodes. Dat klopt met je beschrijving van de schakeling. Alleen is de fasedraaier de andere helft van de buis. Deze heft zorgt voor de aansturing van de fasedraaier. De 100p condensator zit in een boucherot netwerkje dat bedoeld is om oscillaties te voorkomen en is dus inderdaad verdacht. Geen garantie op succes maar als je hem niet kunt meten is testen door vervanging nu de beste stap.
Een kloppend maar matig gescand schema staat op https://www.buizenradioclub.nl/media/kunena/attachments/784/LA224-sche…
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (53%)]
Op 26 juli 2020 12:50:18 schreef Aart:
[knip] Mochten daadwerkelijk de juiste componenten goed aangesloten zitten dan zou een onhandige routing of de veel lagere ESR van moderne elco's een probleem kunnen vormen.[/knip]
Een onhandige routing wil zeggen?
Ik heb hele dunnen draadjes gebruikt bij het vervangen van de oude vaak bijna bloot liggende...dat waren stugge en ik heb geen stugge draadjes gebruikt....
Is het trouwens ook normaal wanneer ik twee van de 4 EL84 eruit haal (van elk kanaal 1) er een brom ontstaat? Want op twee speelt hij perfect alleen heeft hij duidelijk minder kracht.
Een mogelijkheid is dat een UGT naar de vaantjes is op één kant.
[Bericht gewijzigd door SystemII op (15%)]
Pootje 1 (bedoel ik) van de ECC83 (fasedraaier) waar een c van 100 pF opzit die daarna met een weerstand van 200 ohm naar 247 volt voedingsspanning gaat. Beide c's eraf geknipt omdat ik die als enige niet heb vervangen...dinsdag maar even vervangen.
Het hierbij gevoegde schema is mogelijk ook jou schema. Op de ECC83 zit een 100pf met een 30k. Deze dient als frequentie stabilisatie, en is beslist nodig. Dus ook maar aanbrengen, en dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Piet
[attachment=0]
Paul Welther
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Op 26 juli 2020 13:48:38 schreef Piet1950:
[...]Het hierbij gevoegde schema is mogelijk ook jou schema. Op de ECC83 zit een 100pf met een 30k. Deze dient als frequentie stabilisatie, en is beslist nodig. Dus ook maar aanbrengen, en dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Piet
[bijlage]
Bedankt Piet maar nee ik haalde ze er net af, voor die tijd was het probleem al dik en dik aanwezig. Ik zal hem weer terugzetten maar het heeft niks met de storing te maken. Het kraken is zo erg dat de speaker naar binnentrekt. Uiteraard kan er met een trafo geen gelijkspanning op de speaker staan maar het lijkt er wel even op.
Op 26 juli 2020 13:48:38 schreef Piet1950:
[...]Het hierbij gevoegde schema is mogelijk ook jou schema. Op de ECC83 zit een 100pf met een 30k. Deze dient als frequentie stabilisatie, en is beslist nodig. Dus ook maar aanbrengen, en dan is je probleem waarschijnlijk opgelost.
Bedankt Piet maar nee ik haalde ze er net af, voor die tijd was het probleem al dik en dik aanwezig. Ik zal hem weer terugzetten maar het heeft niks met de storing te maken. Het kraken is zo erg dat de speaker naar binnentrekt. Uiteraard kan er met een trafo geen gelijkspanning op de speaker staan maar het lijkt er wel even op.
Ik heb zeker al 30 van die LA224's gerestaureerd maar van uiteenvallende bedrading heb ik nog nooit gehoord laat staan gezien ook geen kaduke weerstanden.
Standaard vervangings onderdelen zijn de koppel C's, de voedings elko's en de twee olie C's in de pre-amp. Setje nieuwen buizen kan meestal ook geen kwaad.
Heel soms zijn de kathode elko's bij de EL84's slecht.
Op 26 juli 2020 17:05:10 schreef Hugo Welther:
Ik heb zeker al 30 van die LA224's gerestaureerd maar van uiteenvallende bedrading heb ik nog nooit gehoord laat staan gezien ook geen kaduke weerstanden.Standaard vervangings onderdelen zijn de koppel C's, de voedings elko's en de twee olie C's in de pre-amp. Setje nieuwen buizen kan meestal ook geen kwaad.
Heel soms zijn de kathode elko's bij de EL84's slecht.
Dan heb ik dus een uniek geval of pech gehad maar ik hield de dopjes zo in m'n handen en zag daar gewoon haarscheurtjes in zitten...dus wordt de boel vervangen.
Wat ik vaak op foto's zie, is dat bij zeer mooi ogende high end buizenversterkers , de binnenkant een ware puinhoop is. Bedrading loopt kris kras door elkaar en kennelijk bestaan de regels die je vroeger hanteerde bij de montage van buizenversterkers niet meer. Evenwel zijn de gebezigde impedanties en spanningen allemaal veel hoger en een verkeerde ligging van of een te lange roosterleiding, kan al aanleiding geven tot ongewenst oscilleren. Bedrading in buizenversterkers is op sommige plaatsen kritisch en door een juiste ligging voorkom je sommige problemen. Ik noem een paar regels.
Het is zinvol om gloeidraadleidingen te twisten. Anodeleidingen en roosterleidingen liever zo ver mogelijk van elkaar en vooral zo kort mogelijk. Soepele leiding in plaats van het massieve montagedraad, wil ook al niet goed op zijn plaats blijven. Overigens heb ik nog nooit in een oude radio of versterker gezien dat het draad versleten of teruggelopen was in waarde. Dat kwam alleen voor in zeer oude radiotoestellen waar de rubber isolatie van de bedrading verbrokkeld was. Om dat te bezweren, haal je een kant los en verwijder je het rubber en schuif je over dezelfde draad een nieuw kunststof kousje. Meestal gebruik ik dan teflon kous, omdat dat bij solderen op lastige plaatsen niet meteen smelt als je met de bout er tegen komt. Deze manier bespaart je het weer uitzoeken van de originele ligging van de bedrading, omdat de kous gewoon de oude koperkern volgt. Ook is de kans dat je de draad aan een verkeerd punt terug soldeert 50% kleiner.
Ik ben overigens helemaal geen voorstander van recappen en dergelijke werkzaamheden, je schiet er meestal weinig mee op. Meet het apparaat na of het de specificaties nog haalt en zonee, repareer het dan door de defecte onderdelen te vervangen. Een enkel onderdeel wil ik best na een groot aantal jaren preventief vervangen, omdat die behoorlijke schade kunnen aanrichten aan andere onderdelen. Oude papiercondensatoren als koppelelement naar een eindbuis etc leveren bij lekkage een groot probleem op voor de eindbuis.
Ook hier is dus maar weer eens aangetoond, dat lukraak vervangen niet altijd een verbetering is........Het geeft wel het gevoel dat je goed bezig bent, maar of het dat allemaal waard is.
Op 26 juli 2020 19:29:51 schreef SystemII:
[...]Dan heb ik dus een uniek geval of pech gehad maar ik hield de dopjes zo in m'n handen en zag daar gewoon haarscheurtjes in zitten...dus wordt de boel vervangen.
Geen uniek geval, je hebt gewoon wat veranderd zonder te weten wat.
Als je dan ook nog kennis van electronica opdoet, kun je met wat meetinstrumenten ook de geïntroduceerde fout oplossen........
Vraag, zit de tegenkoppeling vanaf de uitgangstrafo weer correct aangesloten?