Op 27 juli 2020 14:28:19 schreef EricP:
Ik zie geen enkele meerwaarde in alles veranderen. Tenzij je fabrikant van dat spul bent, dan is er wat te verdienen (wat jij en ik uiteraard zouden moeten gaan betalen!).

Het lijkt me wel een aardig werkgelegenheidsproject voor al die mensen die nu door de coronacrisis hun baan hebben verloren of binnenkort gaan verliezen. School ze om tot stopcontact- en stekker vervangers. En ja, dat gaat de belastingbetaler geld kosten. Maar dat kost het ook als ze in de bijstand komen...

Als iedereen dacht zoals jij, hadden ze in Den Haag en Delft nog 127 Volt. Maar gelukkig denkt niet iedereen zoals jij. :)

Op 27 juli 2020 16:47:57 schreef KlaasZ:
[...]Ligt ook aan de manier van construeren. Sommige van die contacten zijn zo gammel dat ze bij het insteken van de stekker niet opzij veren maar onder de stekker in elkaar frommelen. Met goed geconstrueerde kan dat niet gebeuren.

Klopt. Maar een pen in gat constructie heeft minder mogelijkheden voor dat soort extreme gammelarij dan zijcontacten.

Op 27 juli 2020 17:19:34 schreef EricP:
[...]Je bedoelt bij een pen aarde waar de veren in de Chinese stekker moeten zitten is het per definitie beter?

In elk geval niet slechter dan de zijcontacten in het Chinese WCD.

Maar je hebt wel een punt. Die veren voor de penaarde kunnen beter niet in de stekker zitten. Die zitten beter in het WCD, waar ze dan meer kans hebben van dezelfde kwaliteit te zijn als die voor de fase- en nulpen. Zoals bij IEC 60906-1 :-)

Dan nog... als het contactoppervlak effectief groter is dan 2.5mm2, dan is het niet slechter dan de draad die eraan zit.

2.5 mm2 ga je nooit van zijn leven halen met die kleine straal van die ellipsoïde en veerdruk van het contactdeel van het randcontact. Met enige honderdsten mm2 mag je blij zijn.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op (27%)]

Het lijkt me wel een aardig werkgelegenheidsproject voor al die mensen die nu door de coronacrisis hun baan hebben verloren of binnenkort gaan verliezen. School ze om tot stopcontact- en stekker vervangers. En ja, dat gaat de belastingbetaler geld kosten. Maar dat kost het ook als ze in de bijstand komen...

Ja, vreemd volk over de vloer. Handig om het moment. En dan iets verbouwen wat ik helemaal niet wil... Waarna alleen de euro stekkers nog passen en je bij de rest wat anders kunt gaan monteren. Ja, winst! Echt!

Als iedereen dacht zoals jij, hadden ze in Den Haag en Delft nog 127 Volt. Maar gelukkig denkt niet iedereen zoals jij. :)

Zoals vrijwel al je eerdere vergelijkingen in dit topic... raakt ook deze kant nog wal...

Klopt. Maar een pen in gat constructie heeft minder mogelijkheden voor dat soort extreme gammelarij dan zijcontacten.

Eh... die heeft ook 2 zijcontacten. Alleen zitten ze nu tegen de pen aan. Conceptueel is het niet anders...

In elk geval niet slechter dan de zijcontacten in het Chinese WCD.

Die zijn toch prima? Er staat tenslotte CE op :+

Maar je hebt wel een punt. Die veren voor de penaarde kunnen beter niet in de stekker zitten. Die zitten beter in het WCD, waar ze dan meer kans hebben van dezelfde kwaliteit te zijn als die voor de fase- en nulpen. Zoals bij IEC 60906-1 :-)

Ja. Die dus alleen met zichzelf compatile is. En daarmee uitgefaseerd voordat productie begonnen is... Noem het maar een voordeel...

2.5 mm2 ga je nooit van zijn leven halen met die kleine straal van die ellipsoïde en veerdruk van het contactdeel van het randcontact. Met enige honderdsten mm2 mag je blij zijn.

Ik denk dat dat wel mee valt. En dan ook nog 2x. Ook hier: het is zo goed als de maker van de WCD het maakt. De meeste WCDs hier in huis hebben redelijk platte randaarde contacten. Aan de 'buitenkant' wat afgerond om de stekker erin te krijgen. Voor de rest gewoon 5, 6mm parallel een de stekker.
Die Chinees die 3x niks haalt, doet dat vast ook niet op de pennen. Waar wel continu een behoorlijke stroom kan lopen...

Op 27 juli 2020 18:15:59 schreef EricP:...Die zijn toch prima? Er staat tenslotte CE op :+

Nee, op een WCD staat geen CE. En op een stekker ook niet.

Eh... Nog nieuw in verpakking. Een week of 3 geleden verkocht. Of zie ik dingen die jij niet ziet?

Dat is een overtreding. Mag niet.

Huishoud wcd's, huishoud stekkers, multistekkers, reisstekkers enz: mag geen CE op.
Verlengkabels, industriële connectiren enz verplicht.

Ik vind het prima. Merk is Busch-Jäger mocht het je interesseren. Dus wat dat betreft niet de eerste de beste Chinees. Feit is dat het er op staat, of het nou mag of niet.

Feit is dat het een overtreding is. Merk doet niet ter zake.

Ik heb een keer een CE markering aangetroffen op een redelijk duur horloge van een echt merk. Die heb ik gebeld en gevraagd wat de reden was van die CE. Bleek dat een NB had gezegd dat het moest voor de EMC, en die hadden ook voor veel geld de keuringen verzorgd. En dat mag dus niet. Later hebben ze contact opgenomen om te zeggen dat ze de markering er voortaan van af lieten omdat een betrouwbaardere NB ze had bevestigd dat het niet mocht.

Er zijn nogal wat malafide NB's. In Nederland hebben we bijvoorbeeld DARE, ook zo'n club die gewoon nutteloze keuringen verricht en wazige certificaten uitgeeft.

Het zal.
Ander ding. Ook om een stek(k)er in te frotten. Staat ook CE op... Naast Kema Keur. Blijkbaar ook een wazige NB? (zijn ze dat eigenlijk überhaupt?)

Dit bewijst alleen maar dat heel die keurmerken weggegooid geld zijn,
en dus waarom ook niemand meer op een product kijkt of er überhaupt een CE keurmerk opstaat.
Zegt toch niks meer...
Kunt er net zo goed een grijs vierkant op zetten

Voor die CE op zoiets hoef je geen NB in te schakelen. Ik ben benieuwd welke richtlijn ze hiervoor bedacht hebben om eerlijk te zijn. De LVD is glashelder: daar mag het niet voor zijn.

Op 27 juli 2020 19:02:48 schreef DK:
Dit bewijst alleen maar dat heel die keurmerken weggegooid geld zijn,
en dus waarom ook niemand meer op een product kijkt of er überhaupt een CE keurmerk opstaat.

Het is geen keurmerk. En als ie er onterecht op staat staat ie er voor marketingdoeleinden, en dat is dus verboden. Die markering geeft aan dat er een EC verklaring voor dit product is. En die wil ik wel eens inzien.
Weggegooid geld is een CE niet, dankzij die markeringen kan ik zonder gezeik overal in de EU machines neerzetten. Voorheen was dat een drama dat per machine in bv Belgie en Frankrijk betekende dat je met een heel team gewoon minstens twee dagen langer bezig was dan nodig omdat ze ergens een bejaarde keurmeester vandaan moesten toveren. Welk weggegooid geld heb je het dan over?

edit: de EC verklaringen ingezien: die zijn niet voor de LVD maar voor de RohS. Ook fout, want daarvoor moet je wel een verklaring afgeven maar mag je niet markeren.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (19%)]

Welk weggegooid geld heb je het dan over?

Eerst betaalde de klant van de machinebouwer dat. Nu mogen we er met z'n allen voor lappen. Hoe dan ook blijft het weggegooid geld. Dat verandert niet met wie er voor lapt...

Ik ben het helemaal met DK eens: het zegt niks. Het staat op afval (nou ja, spulletjes in de winkel die je echt niet zou moeten willen gebruiken) en dat is goed. Het staat op producten die op zich best behoorlijk in elkaar zitten. En dat is niet goed. Ik stem voor dat grijze vierkant (yeah! en nieuw logo!)

[edit]Jammer dat je niet ff de link naar die verklaringen hebt neergezet. Al wordt het wel steeds meer off-topic...

Op 27 juli 2020 19:19:15 schreef EricP:
[...]Eerst betaalde de klant van de machinebouwer dat. Nu mogen we er met z'n allen voor lappen.

Wat is dat nou voor flauwekul. De kosten zijn juist enorm afgenomen. Op alle fronten. En denk jij dat jij niet meelapte voor de kosten van die klant? Dat zat gewoon in de prijs van zijn producten. Alle producten dus, die jij dagelijks koopt.

En inderdaad, we raken off-topic.

De kosten zijn juist enorm afgenomen.

Voor de klant van de machine bouwer wel. De rest van de EUSSR moet nu best aanzienlijke kosten maken om iets op de markt te kunnenmogen brengen. Of er zelf veel tijd in steken - wat uiteindelijk ook gewoon geld kost. Terwijl je het voor die CE onzin gewoon maakte en verkocht. Klaar.

Op 27 juli 2020 18:28:26 schreef EricP:
Eh... Nog nieuw in verpakking. Een week of 3 geleden verkocht. Of zie ik dingen die jij niet ziet?

hier eenzelfde wcd, ook nieuw, echter komt deze niet van de bouwmarkt of dergelijke af, geen CE erop..

Op 27 juli 2020 18:15:59 schreef EricP:
[...]
Eh... die heeft ook 2 zijcontacten. Alleen zitten ze nu tegen de pen aan. Conceptueel is het niet anders...

Toch wel. Bij het randaarde contact is de arm van de "veer" veel langer dan bij het pen contact. Gevolg: de contactdruk is bij het pencontact veel hoger. Kun je zelf makkelijk vaststellen door bij het insteken van de stekker een smal strookje papier tussen het contact te laten komen. Bij het randaardecontact trekt je het er zo tussen uit en blijft het papier heel. Bij het pencontact scheurt het papier als je probeert het los te trekken.

ach, wrik een lompe bouwstekker in het wcd met penaarde en de aardklem in de stekker is ook niet meer zo goed. steek maar zat stekkers met vermogen in een wcd en stuk gaat het wel. wcd's in bouwkasten hebben zo ook nogal wat te lijden..

Op 27 juli 2020 18:35:50 schreef GJ_:
Er zijn nogal wat malafide NB's.

NB's worden toch door de overheid aangewezen? Is er dan bij de overheid niemand die hun handelwijze controleert?

Op 27 juli 2020 15:08:31 schreef GJ_:
[...]Zuid afrika heeft SANS164-2 stopcontacten, Brazilie NBR14136. Er word niks aan de laars gelapt dus. Overigens lijken ze ook erg op de Zwitserse SEV1011 maar die passen dus niet.

Zo simpel is het: als de specs je niet aanstaan schrijf je gewoon nieuwe.

De 60906-1 is een internationale standaard, de SANS is daarmee "geharmoniseerd", de NBR is dat niet. Het suffe is dat de 60906 ook voorziet in een 100-125V standaard, maar Brazilië was lekker eigenwijs en koos iets anders. Gevolg: ieder stopcontact moet voorzien worden van een label zodat je weet hoeveel sap eruit komt.

Op 27 juli 2020 18:15:59 schreef EricP:
[...]Ja. Die dus alleen met zichzelf compatibel is. En daarmee uitgefaseerd voordat productie begonnen is... Noem het maar een voordeel...

De 60906-1 accepteert eurostekkers, dus voor het overgrote deel van de huishoudelijke apparaatjes is deze prima bruikbaar.

Wat een gedoe zeg, nu begrijp ik één reden waarom de GB de EU verlaat
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2016…

Overigens zou ik nooit een BE WCD in NL gaan gebruiken. Al was het alleen maar in geval van brand. Verzekeraars zoeken altijd een reden om niet te hoeven uitbetalen. En het kost veel moeite, tijd en geld om het tegendeel te bewijzen dat het niet aan de BE WCD lag.

Dat lijkt me nogal vergezocht. Dus als een verzekeraar iets vindt wat afwijkt van het gangbare, dan hoeven ze niet te betalen? En wat als die verzekeraar ook in België klanten heeft?

Ik denk dat ik daar overgevoelig voor geworden ben. Dat zal komen door de de verhalen die ik las over dit onderwerp. En, uit eerste hand een verhaal gehoord, een aantal jaren geleden brak er een brand uit een paar straten de verderop en volgens de brandweer lag het aan de bedrading. Vervolgens werd de eigenaar verplicht het hele huis, van een nieuwe installatie te voorzien. Meterkast, draden ect, alles nieuw.

Op 28 juli 2020 11:12:25 schreef RAAF12:
Wat een gedoe zeg, nu begrijp ik één reden waarom de GB de EU verlaat

Dat gedoe is ander een heel stuk minder gedoe dan voor de CE. En bovendien heeft de link helemaal niks met die WCD's te maken.
De EU bemoeit zich niet met huishoudelijke WCD's in de lidstaten.

Die guide bleu is een handige gids, maar in dit soort gevallen niet nodig. Zoek de EC verklaring van de fabrikant om uit te vinden voor welke richtlijnen de markering is. In dit geval alleen de RoHS. Alle richtlijnen zijn bij Eurlex eenvoudig terug te vinden in alle talen. In de RoHS zul je zien dat er geen CE markering vermeld staat.

Het VK is in dit topic ook nogal off-topic. Ze komen er nog wel achter als ze zelf niks meer naar de EU kunnen exporteren omdat ze geen EC verklaringen mogen opstellen. En dus ook geen CE markering plaatsen. Maar zoals ik al opmerkte: in het geval van WCD's off-topic.

De enige relatie is dat de Britten nu zeker geen Belgische wcd's gaan gebruiken. ;)

Op 28 juli 2020 11:02:57 schreef roadrunner84:
[...]

De 60906-1 is een internationale standaard, de SANS is daarmee "geharmoniseerd", de NBR is dat niet. Het suffe is dat de 60906 ook voorziet in een 100-125V standaard, maar Brazilië was lekker eigenwijs en koos iets anders. Gevolg: ieder stopcontact moet voorzien worden van een label zodat je weet hoeveel sap eruit komt.

Voor WCDs in de publieke ruimte is zo'n label zinvol. Voor in woningen lijkt het me niet echt nodig. Onder aanname dat de spanning in het hele dorp of in elk geval in de hele wijk hetzelfde is. In Den Haag zaten er ook geen stickers op de 127 Volt stopcontacten. Maar wel jammer dar ze in Brazielië toch net weer iets anders hebben dan IEC-60906. Zo hebben ze 10A en 20A materiaal. Geen 16A zoals IEC-60906.:(

[...]
De 60906-1 accepteert eurostekkers, dus voor het overgrote deel van de huishoudelijke apparaatjes is deze prima bruikbaar.

Er is ook een tweepolige stekker voor Klasse II apparaten. Ik neem aan dat dat iets anders is dan de eurostekker, die maar tot 2,5A gaat. Ik neem aan iets voor stofzuigers en grasmaaaiers en zo, maar ik kan er weinig over vinden...

Op 28 juli 2020 11:12:25 schreef RAAF12: Verzekeraars zoeken altijd een reden om niet te hoeven uitbetalen. En het kost veel moeite, tijd en geld om het tegendeel te bewijzen dat het niet aan de BE WCD lag.

Verzekering werkt niet op die manier toch niet in BE, er moet immers een oorzakelijk verband bestaan tussen de penaarde en die brand. De verzekering kan idd claimen dat dit het geval is. In BE brandverzekering heeft elke verzekering inherent rechtsbijstand, dat is wettelijk bepaald. Je kan dus op kosten van diezelfde verzekeraar advocaten en experten aanstellen om het tegendeel te bewijzen. Blijft er onenigheid dan bepaald een rechter wie er hier gelijk heeft, ook al heeft die geen r**t verstand van pen- of randaarde. Zo'n rechtszaken en expertises kosten handenvol geld ook voor een verzekeraar met een dikke bankrekening, die gaat echt niet bij de kleinste scheet mijn naam is haas roepen.