Belgische WCD in Nederland gebruiken

Op 25 juli 2020 13:13:57 schreef KlaasZ:
Bij de opmerking dat polarisatie niet nodig is doelde ik in de eerste plaats op consumentenapparaten.

Bij de dubbel geïsoleerde apparaten met Eurostekker maakt het inderdaad weinig of niets uit. De grasmaaier vind ik al een twijfelgeval.

]
Bij zelfbouwapparaten die op de plank staan kan een schakelaar inderdaad nuttig zijn, maar dan zou ik eerder kiezen voor een dubbelpolige.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan zie ik geen noodzaak om elk apparaat een eigen schakelaar te geven. Het gaat voornamelijk over modelspoortoepassingen. Ik heb alles achter een verdeelslof gehangen en met die ene schakelaar zet ik alles aan en uit.

In mijn situatie is dat anders. Ik had in de hoogtijdagen als zendamateur tientallen kastjes met van alles er in in de shack staan. Die hadden allemaal een aan/uit schakelaar. Je hoeft lang niet altijd alles tegelijk aan te hebben en vaak wil je dat ook helemaal niet omdat het elkaar soms negatief beïnvloed. Die aan/uit schakelaar zat overigens niet altijd in de netspanning, maar soms in de 12V of 5V voor spul dat uit een gemeenschappelijke voeding werd gevoed. Die voeding had dan uiteraard wel een schakelaar in de netspanning. En in het begin van de hobby moest het op een studentenbudget en dubbelpolige schakelaars waren duur en minder makkelijk te vinden. En dubbelpolig zekeren is link Dat kan eigenlijk alleen veilig met gekoppelde automaten. Maar met glasbuiszekeringetjes kan het zo maar gebeuren dat bij een overbelasting de nul er uit gaat en de fase in stand blijft. Dat wil je niet...

Ik heb ook eens een microfoonversterkertje gebouwd. Daarbij heb ik bewust afgezien van een schakelaar omdat ik niet de netspanning door het hele apparaat wilde laten lopen. De netentree zit direct achter de voedingstrafo. Twee korte verbindingsdraadjes en meer is niet nodig.

Dat soort dingen hadden bij mij gewoonlijk geen eigen netvoeding...

Op 26 juli 2020 11:24:15 schreef buckfast_beekeeper:
[...]
<Vinckier>
Voor de rest werden deze stopcontacten veel gebruikt in bakkerij en beenhouwerij. Daar verdwijnen ze en in nieuwe installaties vind je nog alleen CEE. Hier ten huize is de kookplaat al jaar en dag permanent aangesloten.

Hier in NL hebben we iets soortgelijks gezien mbt tot Perilex. Die is in de industrie vrijwel geheel verdwenen ten faveure van CEE. Maar in woonhuizen is het nog wijd en zijd verbreid voor kooktoestellen. (Zowel voor 3X16A drie fasen als voor 2X16A enkelfase, maar dat is een ander verhaal)

Vast aansluiten van kooktoestellen zie je hier in woonhuizen eigenlijk nooit. Ik weet niet of het formeel ook niet mag, maar als het al mag, dan alleen met een dubbel of vierpolige werkschakelaar in de directe nabijheid van het toestel. Vroeger werden wasmachines in een badkamer wel vast aangesloten. Met een dubbelpolige trekschakelaar. Bij mij is dat om historische redenen nog steeds zo...

[...]
Dat zou bij mij al geen reden zijn om iets te verwijderen wat naar behoren functioneert. Kan extra veiligheid kwaad?

Dat hangt er van af. In eerste instantie zou je zeggen dat extra veiligheid nooit kwaad kan, maar als het aantal storingen daardoor toeneemt en/of het gebruiksgemak vermindert kan extra veiligheid omslaan naar schijnveiligheid en uiteindelijk averechts werken doordat er houtje-touwtje oplossingen worden bedacht om het ongemak te omzeilen. Ook is er de wet van behoud van risico. Bij de verplichte invoering van autogordels nam het aantal kwetsuren bij fietsers toe doordat automobilisten zich veiliger waanden en meer risico gingen nemen.

Op 26 juli 2020 11:32:50 schreef EricP:
[...]ALS het zou functioneren, DAN zou de behoefte om die ellende te verwijderen er ook niet zijn natuurlijk. Het feit dat mensen er vanaf willen geeft al aan dat het dus meestal niet functioneert.

Gelukkig zijn er hier gewoon WCDs zonder koter-beveiliging te koop.
Dan hoef je het er ook niet uit te slopen.

Pecies. Die matig tot slecht functionerende kinderbeveiliging is een goed voorbeeld van een beveiliging die zijn doel voorbij schiet. Overigens denk ik dat een kinderbeveiliging bij systemen met een aardpen aan de stekker minder problemen geven dan Schuko of penaarde op het WCD, waar het functioneren geheel afhankelijk is van het gelijktijdig insteken van de fase en nul pen. Een pluspunt voor IEC 60909-1. Maar dat terzijde...

Maar eh... ik snap nog steeds niet welk vermeend probleem hier opgelost moet worden. Het probleem dat niet de hele wereld hetzelfde is? Is dat een probleem dan?

Ja, dat kan een probleem zijn. Het simpele feit dat we hier een discussie hebben over de vraag of Belgische WCDs in NL zijn toegestaan laat zien dat het wel degelijk een kwestie is. Als het verschil er niet was, hadden we er ook geen discussie over. Al die verschillen zijn een hindernis in de internationale handel, zowel voor de consumenten als voor de fabrikanten. Toen producten nog exclusief voor de NL markt gemaakt werden met Kema keur waren ze een stuk duurder en was het aanbod veel kleiner.

Op 26 juli 2020 11:28:03 schreef GJ_:
[...]Ach, met de Duitse en Franse WCD's hebben we 90% van de EU toch al voorzien? De meeste stekkers zijn toch al passend in beide types.

De wereld is groter dan de EU, maar zelfs binnen de EU ben je er nog lang niet met die combi Frans/Duitse stekker. Niet alleen past hij lang niet overal, maar zijn er zelfs potentieel onveilige situaties waarbij je het eral dan net met enig geweld wel in krijgt, maar de aarde dan niet doorverbonden is. Zoals met een Deens WCD.

Dat een Schuko past in een klasse 0 WCD vind ik overigens ook een onveilige situatie. Klasse 0 WCDs zijn nog niet uitgestorven..

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 26 juli 2020 13:20:28 schreef Roetzen:

[...]
Hier in NL hebben we iets soortgelijks gezien mbt tot Perilex. Die is in de industrie vrijwel geheel verdwenen ten faveure van CEE. Maar in woonhuizen is het nog wijd en zijd verbreid voor kooktoestellen. (Zowel voor 3X16A drie fasen als voor 2X16A enkelfase, maar dat is een ander verhaal)

Vast aansluiten van kooktoestellen zie je hier in woonhuizen eigenlijk nooit. Ik weet niet of het formeel ook niet mag, maar als het al mag, dan ..

perilex als industrie wcd? is het nooit geweest, want kan niet tegen vallen en veel verder als pro keukens kwam je de perilex niet tegen. warmhoud karren oa werden ze nog weleens voor gebruikt. weet in een oud pand dat er op elke verdieping 1 in de gang zit, er is een aparte verdeelkast zelfs voor die perilex, maar niemand weet waar het ooit voor is aangelegd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Shiptronic

Overleden

Op 25 juli 2020 14:33:15 schreef KlaasZ:
Aangegoten stekker is wel handig, maar "moest" helemaal niet.

Die flauwe kul willen ze ook bij de arbeidsmiddelen keuring doen voor komen.

Met een goed gemonteerde stekker van het juiste type is niets mis, pis gezeik over niet meer 100% dubbel geisoleerd :(

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
EricP

mét CE

Ja, dat kan een probleem zijn. Het simpele feit dat we hier een discussie hebben over de vraag of Belgische WCDs in NL zijn toegestaan laat zien dat het wel degelijk een kwestie is.

Dat is natuurlijk onzin. TS denkt dat een pen aarde veiliger is. DAT is de enige reden van dit topic. Kun je ook gelijk over op de blauwe camping stekker. Ook goed verkrijgbaar in Nederland. En best gebruikelijk. En heeft zelfs een dikkere pen voor aarde dan de Belgen (nog veiliger in de ogen van TS?)

Voor de rest... Ik kom nog wel eens ergens. Aangenomen dat spanning, frequentie en beschikbaar vermogen bruikbaar zijn, koop je een lokale stekker en maakt een verloopje naar wat je zelf gebruikt. Immers, als de lokale WCD gebruikelijk is, dan zal de stekker die er in moet toch ook wel te scoren zijn, niet?
Gebruikelijk aan boord (op een bootje waar ik nu ff bezig ben) is CEE63A. Er zijn verloopjes naar de 125A en de 32A. Zelfs naar 16A, al is dat dan alleen voor de nacht. Maar ook 4-polig Holec (is het geloof ik) is er als stekker. Net als ander obscuur spul wat ik nog nooit eerder gezien heb, ergens van deze aardkloot. Dat eea. soms per haven verschilt... who cares? Ja, het kost een beetje tijd. Als het 'technisch weer' is, is dat est prettig :+

Die flauwe kul willen ze ook bij de arbeidsmiddelen keuring doen voor komen.

Het schijnt zo te zijn... dat je een Shucko wel zelf mag monteren (mits deskundig, zelfde IP rating en meer bla bla). En een euro stekker niet. Ohjee... Ik ben soms in overtreding! :)

bij apparaten gewoon nieuw snoer eraan zetten met aangegoten stekker, 95% van de tijd dubbel geisoleerd spul. bij een kabelhaspel gewoon nieuwe rubber stekker eraan zetten. immers, vind maar eens een goede ongeaarde rubber stekker. snoertje vervangen is zo gedaan, plus dan ben je van de volgende af, de snoer welke breekt bij het handvat..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 26 juli 2020 19:20:04 (19%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Op 26 juli 2020 19:09:34 schreef EricP:....Het schijnt zo te zijn... dat je een Shucko wel zelf mag monteren (mits deskundig, zelfde IP rating en meer bla bla). En een euro stekker niet. Ohjee... Ik ben soms in overtreding! :)

Er staat nergens iets over het al dan niet zelf monteren. Vaak is een netsnoer vervangen gemakkelijker, soms komt het gewoon niet uit. Lekker spannend allemaal.
Het enige irritante is dat je nog wel eens van die fop keur"meesters" tegenkomt die de helft van hun opleiding vanaf een barkruk gevolgd lijken te hebben.

EricP

mét CE

Ik meende iets in de 3140 ofzo.

[edit]De eerst hit - zonder de betrouwbaarheid van de bron ook maar bekeken te hebben hoor...

[Bericht gewijzigd door EricP op zondag 26 juli 2020 20:16:33 (76%)

in 3140 rapporten kom je wel meer dingen tegen waar je van denkt, wat is dit nu voor flauwekul. vooral de dingen mbt verkeerde kabelschoenen. zit er een schoen 35mm gat 10 terwijl de bout m8 is, afkeur. dat zit al 45 jaar zo, niet heet geweest of dergelijke, maar alles wat afwijkt moet gelijk vervangen worden, oude kasten zijn ellende, het breekt gelijk af. de reden is bekend, oppervlakte kabelschoen te klein voor een kleinere bout, wordt zo te warm. in de praktijk kun je die gevallen er zo uithalen, isolatie gesmolten of blauw aangelopen, of roest erop en de rest niet. keurder loopt ook met thermische camera rond, dus bewijs heb je dan zo..

dat het fout is, snap ik. maar dat is dan in installaties waar je geen vlees meer hebt in de stugge vmvk kabels. die zijn precies lang zat, komen meteen uit de beton, kan geen doos tussen. dergelijke punten herstellen veroorzaakt meer als dat het aan veiligheid oplevert.

pas had ik er 1 waar de kabel was afgekeurd, duitse kabel die dik zat was voor de voeding die erop zat, maar was geen grondkabel volgens keurder. evengoed, bij het verwijderen uit de kast bleek er toch weldegelijk een stalen mantel aanwezig te zijn, en was het ook gewoon grondkabel. er zitten ook zat dingen bij die echt wel fout zijn, buisopeningen die open zijn in de kast ( stof en muizen kunnen de kast in ) of 25A traag op een gewoon wcd, geen aardlek op buiten wcd's en nog veel meer. pas kwam ik toch een dela uitnodiging van een kast tegen, zelfgebouwde oude bras, t hing er gelijk los aan en in, aanraakveilig? is toch niet nodig in t donker buiten.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
GJ_

Moderator

Een M10 oog aanpersen op een M8 aansluiting is natuurlijk ook gewoon prutswerk.

Op 26 juli 2020 18:53:32 schreef testman:
[...]

perilex als industrie wcd? is het nooit geweest, want kan niet tegen vallen en veel verder als pro keukens kwam je de perilex niet tegen. warmhoud karren oa werden ze nog weleens voor gebruikt.

OK, "industrie" was misschien wat te ambitieus. Laten we het houden op "kleine nijverheid"...

In het Fysisch Laboratorium van RUU (nu Buys Ballot Lab) was toen ik daar werkte eind jaren 70 in elke ruimte Perilex (3 fase) aanwezig. Maar goed, dat is geen "industrie".

Op 26 juli 2020 19:09:34 schreef EricP:
[...]Dat is natuurlijk onzin. TS denkt dat een pen aarde veiliger is. DAT is de enige reden van dit topic.

Kan zijn, maar het feit is dat TS er nooit over beginnen zou zijn dat het ene veiliger zou zijn dan het andere als er in NL en BE hetzelfde WCD in gebruik zou zijn geweest. Dan hadden we deze discussie niet gehad.

Kun je ook gelijk over op de blauwe camping stekker. Ook goed verkrijgbaar in Nederland. En best gebruikelijk. En heeft zelfs een dikkere pen voor aarde dan de Belgen (nog veiliger in de ogen van TS?)

Over de blauwe campingstekker gesproken: Een jaar of 30 geleden toen die nog niet zo algemeen was, met name in Frankrijk, heb ik eens een Franse Campingbaas bij de neus gehad. Het was zo'n camping waar de baas niet 24/7 aanwezig was en je je maar vast moest installeren en dan kwam ie later wel langs. De stroom was daar niet gratis en daarom had hij overal CEE form WCDs geïnstaleerd ipv de toen nog overal op de Franse campings gebruikelijke peanaarde WCDs. Om stroom te krijgen moest je bij hem een kabeltje halen en dan was hij er van verzekerd dat je zou betalen voor de stroom. Maar ja, ik had uiteraard wel een blauwe stekker en dus mijzelf al lang aangesloten. Toen de camping baas kwam en zag dat ik al aangesloten was, zag je op zijn gezicht een blik van "ja maar... hoe kan dat nou?". Totdat hij het nummerbord op de auto zag en toen verzuchtte hij : Ah, vouz ete etrangé!" maw, daar kan ik niet tegen op. :). Uiteraard heb ik gewoon betaald voor de stroom.

Voor de rest... Ik kom nog wel eens ergens. Aangenomen dat spanning, frequentie en beschikbaar vermogen bruikbaar zijn, koop je een lokale stekker en maakt een verloopje naar wat je zelf gebruikt. Immers, als de lokale WCD gebruikelijk is, dan zal de stekker die er in moet toch ook wel te scoren zijn, niet?

Tegenwoordig niet zo veel meer, maar ik kwam ook nog wel eens ergens. Ik heb in de caravan een hele zak met verloopkabeltjes liggen die ik in de loop der jaren verzameld heb door precies dat te doen wat jij zegt: ter plaatse de lokale stekker kopen en een verloopje maken. In het begin van mijn kampeerhistorie ging dat zo. Dat is een beetje historie geworden omdat tegenwoordig op bijna alle campings binnen auto+caravan bereik de blauwe camping stekker wel standaard is. Zelfs in het VK..

Maar om nostalgische redenen koop ik nog altijd als ik er toevallig tegen aan loop, de plaatselijke stekker als ik die nog niet in mijn verzameling heb.

Gebruikelijk aan boord (op een bootje waar ik nu ff bezig ben) is CEE63A. Er zijn verloopjes naar de 125A en de 32A. Zelfs naar 16A, al is dat dan alleen voor de nacht. Maar ook 4-polig Holec (is het geloof ik) is er als stekker. Net als ander obscuur spul wat ik nog nooit eerder gezien heb, ergens van deze aardkloot. Dat eea. soms per haven verschilt... who cares? Ja, het kost een beetje tijd. Als het 'technisch weer' is, is dat est prettig :+[...]

Als je op vakantie bent, tijd geen rol speelt en je een beetje handig bent met schroevedraaier, knip/striptang en eventueel soldeerbout, niet zo'n probleem.

Maar niet iedereen is zo handig en het is niet altijd vakantie..

Het schijnt zo te zijn... dat je een Shucko wel zelf mag monteren (mits deskundig, zelfde IP rating en meer bla bla). En een euro stekker niet. Ohjee... Ik ben soms in overtreding! :)

Om het maar niet te hebben over de eurostekker contra, die in NL officieel niet eens bestaat, laat staan in schroefbare uitvoering. Welcome to the club.. ;-)

[Bericht gewijzigd door Roetzen op zondag 26 juli 2020 23:42:50 (76%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 26 juli 2020 23:01:20 schreef GJ_:
Een M10 oog aanpersen op een M8 aansluiting is natuurlijk ook gewoon prutswerk.

35mm2 schoenen op een 50mm2 kabel ook al tegengekomen, paar aders weggeknipt, zat al dik 40 jaar zo. ook al een stuk of 20 35mm2 kabelschoenen in 1 kast vervangen die een opgeboord gat hadden. soms kom je net op tijd, staat er al iets dagelijks weg te pruttelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

bij ons op het werk zaten vroeger in de besturingskasten een schuco en een Belgische wcd naast elkaar.
Was makkelijk als men er een pc instopte, en ook handig als er een monteur uit Belgie kwam . :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
EricP

mét CE

Kan zijn, maar het feit is dat TS er nooit over beginnen zou zijn dat het ene veiliger zou zijn dan het andere als er in NL en BE hetzelfde WCD in gebruik zou zijn geweest. Dan hadden we deze discussie niet gehad.

Als TS ter zake kundig zou zijn ook niet

Als je op vakantie bent, tijd geen rol speelt

Och, dit is gewoon werk. En de tijd die je daar aan kwijt bent, valt compleet in het niet bij de tijd die je in de landen die het wel 'standaard' hebben kwijt bent aan (ander) papier geneuzel en 'regeltjes'. Laat dat papier dan maar zitten (in de landen die het 'niet geregeld' hebben, z**kt men vaak minder om papier en regeltjes, daar mag je nog nadenken), dan ga ik wel een stekker kopen. Desnoods in de stromende regen. Kost heel veel minder tijd!

EricP

mét CE

soms kom je net op tijd, staat er al iets dagelijks weg te pruttelen.

Welnu, daarvoor hoeft het geen prutswerk te zijn. Zo eentje had een ex-werkgever van mij ook. Kom je 's ochtends binnen... Denk je... Hmz... plastic luchtje. Sleutel meterkast halen... Luchtje wordt sterker in de kast. FLIR erop. Ja, de aansluiting van L3 op de hoofdschakelaar is toch wel erg warm. Kast eens open. Inderdaad, staat lekker te pruttelen. Maar hey... wel de juiste schoen op de juiste kabel met een gecertificeerde tang geperst en met een gecertificeerde momentsleutel aangetrokken. Een maand eerder. Stond erbij en keek ernaar. Gokje wagen dat het ook nog een gecertificeerde monteur was? :+

Waarom het ding warm werd? Geen idee. Ik houd het erop dat de oorzaak in de schakelaar zat. Werkte prima tot iemand eraan ging trekken (nieuwe kabel). En dat zal wel iets getriggerd hebben...

GJ_

Moderator

Op 27 juli 2020 03:32:32 schreef mel:
bij ons op het werk zaten vroeger in de besturingskasten een schuco en een Belgische wcd naast elkaar.
Was makkelijk als men er een pc instopte, en ook handig als er een monteur uit Belgie kwam . :)

Ik heb geen enkele stekker die niet in beide past.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 26 juli 2020 11:32:50 schreef EricP:
[...]ALS het zou functioneren, DAN zou de behoefte om die ellende te verwijderen er ook niet zijn natuurlijk. Het feit dat mensen er vanaf willen geeft al aan dat het dus meestal niet functioneert.
[...]

In de reguliere WCD werkt het gewoon heel goed. Het is wat anders in bagger verdeelsloffen. Daar is het in het gros van de gevallen gewoon een hel.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Op 27 juli 2020 08:04:06 schreef GJ_:
[...]Ik heb geen enkele stekker die niet in beide past.

Ik heb er nog wel een paar liggen. (van beiden) Maar die gaan niet meer mee op reis. Mel had het dan ook over "vroeger". :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
EricP

mét CE

In de reguliere WCD werkt het gewoon heel goed. Het is wat anders in bagger verdeelsloffen. Daar is het in het gros van de gevallen gewoon een hel.

Tsja... Bij spatwaterdichte WCDs werkt het ook niet. En dan doel ik niet op het segment van 3-voor-een-tientje bij de bouwmarkt. Maar serieus (spat)waterdicht. Als het 'nieuw' al werkt, dan doet het dat de eerste 2 maanden. Daarna wordt het vuil en werkt het weer niet. Zeker in een machinekamer waar het lekker warm is.
Dus inderdaad... bij montage die meuk eruit en als dat niet simpel kan: boor 6.2mm erdoor voordat het ding dicht gaat. Koters hebben daar toch niks te zoeken, dus het vermeende probleem speelt niet.

Maar goed... het ging over penaarde in NL. Omdat dat beter zou zijn dan randaarde...

Op 27 juli 2020 07:35:00 schreef EricP:
[...]Als TS ter zake kundig zou zijn ook niet[...]

En als België zich in 1832 niet van Nederland had afgescheiden ook niet. Als, als als,,, er zijn er nog wel meer te bedenken.

Als TS ter zake kundig zou zijn. Dus als hij een gecertificeerde krimptang en momentsleutel heeft, in het tabelletje opzoekt op welke waarde die ingesteld moet worden en er verder niet over nadenkt, ja dan...

Maar helaas, TS is (volgens jou) niet ter zake kundig en heeft er dan maar eens over nagedacht. En dus hebben we deze discussie die we niet gehad hadden als in BE dezelfde WCDs in gebruik zouden zijn als in NL.

Maar goed... het ging over penaarde in NL. Omdat dat beter zou zijn dan randaarde...

Terug naar de vraag van TS dus. Ik denk dat hij best een punt heeft. Die randaarde is bedacht voordat ik geboren werd en dat is al een tijdje terug. Met de kennis van nu is het echt niet de beste oplossing. Die randcontacten verbuigen makkelijk en zelfs al verkeren ze in perfecte staat, dan is het contactoppervlak tussen dat vlakke stripje op de stekker en het gebogen eindstukje van het randcontact op het WCD maar klein. Het is weliswaar niet de bedoeling dat daar anders dan zeer kortstondig een hoge stroom vloeit, maar toch. Het ligt in de lijn der verwachting dat een penaarde contact een lagere overgangsweerstand heeft dan een randaardecontact. Het penaardecontact is beter en betrouwbaarder. Dus in die zin is de penaarde veiliger.

Of dat verschil in veiligheid groot genoeg is om ook in NL penaarde WCDs te gaan gebruiken is in deze discussie nog niet echt uitgespit.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 25 juli 2020 09:16:47 schreef Roetzen:
[...]Ik pleit voor omschakelen naar IEC 60906-1. :)

Ik ben voor! Dan wel "correct" zoals de Afrikaners doen, en niet de stekker adopteren zoals de Brazilianen, maar de spanningsniveaus aan hun laars lappen. De 60906-1 is uitsluitend voor 220-250V, niet voor 100-125V zoals ze daar doen.

Op 26 juli 2020 06:00:21 schreef New Beetle:
[...]In Gemenebest landen kan je ook dit vinden. Dit dient om een Europlug in een GB stopcontact te frotten. Dit past net goed genoeg om te functioneren en neemt nauwelijks plaats in.

Een pen in de aarde raggen en dan je europlug erin, pen er weer uit. Werkte prima toen ik mijn telefoonoplader in China wilde gebruiken.

Meep! Meep!
EricP

mét CE

En als België zich in 1832 niet van Nederland had afgescheiden ook niet. Als, als als,,, er zijn er nog wel meer te bedenken.

Volkomen onzin natuurlijk!
Als er van alles maar 1 zou zijn, tsja, dan zijn er zat mensen die niet nadenken over dat het ook anders zou kunnen. Dus verbied dan gelijk de blauwe 'camping stekker' ff. Want tsja... die heeft wel een dikkere aarde dan de Belg. Dus dat is vast veiliger (zelfde topic, ander setje).

Ik zie geen enkele meerwaarde in alles veranderen. Tenzij je fabrikant van dat spul bent, dan is er wat te verdienen (wat jij en ik uiteraard zouden moeten gaan betalen!). Laat maar.
Als je n standaards hebt, en je bedenkt iets wat die moet gaan vervangen, dan heb je daarna n+1 standaards. Dat ding waar jij zo'n fan van lijkt te zijn bewijst dat maar weer eens...

Alsof we nog niet genoeg EUSSR hebben... Vervang dan het kleinste aantal. En kom niet met allerlei redenaties als 'is kleiner' enzo. Wat maakt mij dat nou uit? Een M12 connector is nog kleiner. Kan ook 250V door. Waarom gebruiken we die dan niet? Het is nog standaard ook in de industrie! :+

Op 27 juli 2020 14:21:45 schreef roadrunner84:
[...]
Ik ben voor! Dan wel "correct" zoals de Afrikaners doen, en niet de stekker adopteren zoals de Brazilianen, maar de spanningsniveaus aan hun laars lappen. De 60906-1 is uitsluitend voor 220-250V, niet voor 100-125V zoals ze daar doen.

Inderdaad, hetzelfde gebruiken voor 230 en 120 Volt is niet handig. Maar ja, misschien hopen ze er op dat die 120 Volt netten snel uitgefaseerd worden en dat ze dan niet weer alle stekkers en stopcontacten moeten vervangen.

Overigens hadden we die situatie in Nederland ooit ook. Mijn grootvader van moeders zijde was schrijver en hoofd ener school in Den Haag. Hij kreeg vijf dochters. Ik had dus een opa en oma en wat tantes in Den Haag. In Den Haag was 127 Volt. Ik heb nog vage herinneringen aan de omschakeling naar 220 Volt. Het was een heel gedoe. De gloeilampen vervangen was nog het makkelijkste. Zelfs een theelichtje van mijn oma werd omgebouwd. Vraag me niet hoe, ik was tien of elf jaar en had nog geen idee van de complexiteit van zo'n operatie. Maar de stekkers en stopcontacten bleven hetzelfde...

https://www.haagsetijden.nl/tijdlijn/televisie-en-computers/van-127-vo…

In het artikel wordt gesproken over "aanpassingen in de stoppenkast" en "maximaal 150 woningen per dag". Daardoor vermoed ik dat de omschakeling per woning ging door aldaar om te schakelen van 127 Volt tussen de fase en nul maar 220 Volt tussen de fasen. Het net zelf bleef dus vooralsnog 127/220 Volt.

[Bericht gewijzigd door Roetzen op maandag 27 juli 2020 16:38:54 (11%)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
GJ_

Moderator

Op 27 juli 2020 14:21:45 schreef roadrunner84:
[...]
Ik ben voor! Dan wel "correct" zoals de Afrikaners doen, en niet de stekker adopteren zoals de Brazilianen, maar de spanningsniveaus aan hun laars lappen. De 60906-1 is uitsluitend voor 220-250V, niet voor 100-125V zoals ze daar doen.

Zuid afrika heeft SANS164-2 stopcontacten, Brazilie NBR14136. Er word niks aan de laars gelapt dus. Overigens lijken ze ook erg op de Zwitserse SEV1011 maar die passen dus niet.

Zo simpel is het: als de specs je niet aanstaan schrijf je gewoon nieuwe.

Op 27 juli 2020 13:08:47 schreef Roetzen:
Die randaarde is bedacht voordat ik geboren werd en dat is al een tijdje terug. Met de kennis van nu is het echt niet de beste oplossing. Die randcontacten verbuigen makkelijk en zelfs al verkeren ze in perfecte staat, dan is het contactoppervlak tussen dat vlakke stripje op de stekker en het gebogen eindstukje van het randcontact op het WCD maar klein.

Ligt ook aan de manier van construeren. Sommige van die contacten zijn zo gammel dat ze bij het insteken van de stekker niet opzij veren maar onder de stekker in elkaar frommelen. Met goed geconstrueerde kan dat niet gebeuren.

EricP

mét CE

Die randcontacten verbuigen makkelijk en zelfs al verkeren ze in perfecte staat, dan is het contactoppervlak tussen dat vlakke stripje op de stekker en het gebogen eindstukje van het randcontact op het WCD maar klein.

Je bedoelt bij een pen aarde waar de veren in de Chinese stekker moeten zitten is het per definitie beter?

Voor het doel waar het voor is, hoeft dat ook niet zo groot te zijn. Of zou iemand (klassieke installatie zonder ALS) het voor elkaar gaan krijgen om er gedurende lange tijd 16A ofzo door te gaan trekken? Dan nog... als het contactoppervlak effectief groter is dan 2.5mm2, dan is het niet slechter dan de draad die eraan zit.