Belgische WCD in Nederland gebruiken

Mag je een belgische WCD in Nederland gebruiken? Onder de goed keuring?

Ik zelf vindt aard pen net wat veiling dan een rand aarde.

Of zie ik dit verkeerd?

Ik denk niet dat penaarde veiliger is dan randaarde. Maar ik zou ook niet weten waarom je een penaarde WCD in Nederland niet zou mogen gebruiken. Voordeel is dat tegenwoordig bijna alle geaarde stekers zowel voor randaarde als voor penaarde geschikt zijn.
Nadeel is dat je naar België moet om zo'n WCD te kopen want in Nederland heb ik ze nog nooit gezien.

Herstel: ik zag net dat er diverse Nederlandse webshops zijn die wcd's met penaarde verkopen.

[Bericht gewijzigd door KlaasZ op vrijdag 24 juli 2020 22:28:52 (12%)

oa niko heeft zowel de penaarde versie als de randaarde versie uit de machines rollen. bij de grote leveranciers kun je ook beide versies verkrijgen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 24 juli 2020 21:56:20 schreef Breaker.evert:
Mag je een belgische WCD in Nederland gebruiken? Onder de goed keuring?

Ik zelf vindt aard pen net wat veiling dan een rand aarde.

Of zie ik dit verkeerd?

Dat kan je vinden :) maar waarom?
Zolang ze maar contact maken is het net zo veilig.
Ze maken beide eerst contact voordat de "spanningspinnen" contact maken.
Dus mocht het om een geaard apparaat gaan (veel is tegenwoordig dubbel geisoleerd, zonder aarde) dan is de aarde er eerst voordat er spanning op komt.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Een verschil tussen de NL randaarde en de Belgische aardpen WCDs is dat bij de aardpen WCDs de stekker er maar op één manier in kan. Dus dan kun je altijd weten wat de fase en wat de nul is. Of dat een voordeel is of niet, daarover zijn de meningen verdeeld.

Maar als je zeker wilt zijn dan moet je een Franse WCD nemen, want in België zijn ze vergeten af te spreken welke de nul en welke de fase is. In Frankrijk is met de aardpen boven de fase rechts en de nul links. :)

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 25 juli 2020 00:28:35 schreef Roetzen: want in België zijn ze vergeten af te spreken welke de nul en welke de fase is.

Da's natuurlijk nog altijd minder erg als in Nederland, daar hebben ze potentiele polarisatie nog niet uitgevonden :)

Wat de vraag van de TS betreft. Een pen is wel solieder. Ik ben al vervormde randaardecontacten tegengekomen, een gebogen aardingspen heb ik echter nog nooit gezien. Ook bij een kortsluiting via de aarde heeft een pen betere overlevingskansen.

evelo

Golden Member

Omgekeerd mag in ieder geval niet: geen stopc met enkel randaarde toegelaten in België.

En een kinderbeveiliging is ook verplicht in installaties vanaf 1981.

mel

Golden Member

Die zou ik er dus als eerste uithalen..wat een ondingen, die kinderbeveiliging..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Waarvoor wil je deze wcd toepassen?
En waarvoor wil je het risico lopen dat het niet mag, of dat het er op een of andere reden allemaal uit moet.

Er is niets mis mee om op een speciale plaats voor een speciaal doel een andersvormige wcd toe te passen. Dus een wcd voor NIET algemeen gebruik.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 25 juli 2020 04:40:21 schreef New Beetle:
[...]Da's natuurlijk nog altijd minder erg als in Nederland, daar hebben ze potentiele polarisatie nog niet uitgevonden :)

In mijn huis zijn alle WCDs bedraad met de fase rechts. Alle aangegoten haakse stekkers die ik gemeten heb, hebben ook de bruine draad rechts aangesloten.

Wat de vraag van de TS betreft. Een pen is wel solieder. Ik ben al vervormde randaardecontacten tegengekomen, een gebogen aardingspen heb ik echter nog nooit gezien. Ook bij een kortsluiting via de aarde heeft een pen betere overlevingskansen.

Inderdaad, die randaarde contacten willen nog wel eens verbuigen. Die penaarde is solieder, maar niet elegant. Ik pleit voor omschakelen naar IEC 60906-1. :)

https://2.bp.blogspot.com/-68fFsRwQXvM/VFXiO1unyMI/AAAAAAAABwY/uBGlNZSINyc/s1600/plug_typeN.jpg

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
help

Golden Member

Op 25 juli 2020 07:55:32 schreef mel:
Die zou ik er dus als eerste uithalen..wat een ondingen, die kinderbeveiliging..

In goed schakelmateriaal heb ik nog nooit problemen gehad met de kinderbeveiliging.

Op 25 juli 2020 09:16:47 schreef Roetzen:
In mijn huis zijn alle WCDs bedraad met de fase rechts. Alle aangegoten haakse stekkers die ik gemeten heb, hebben ook de bruine draad rechts aangesloten.

Zoiets heeft een heel beperkt nut, veel stekkers zijn immers in het opzicht van randaarde symmetrisch of zijn gewoon tweepolig. Ook in BE kan je mensen vinden die dat doen,

Op 25 juli 2020 09:38:31 schreef New Beetle:
[...]Zoiets heeft een heel beperkt nut, veel stekkers zijn immers in het opzicht van randaarde symmetrisch of zijn gewoon tweepolig. Ook in BE kan je mensen vinden die dat doen,

Beperkt nut is ook nut. Bij de randaardestekkers merk ik de fase met een stipje rode nagellak.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Op 25 juli 2020 04:40:21 schreef New Beetle:
Da's natuurlijk nog altijd minder erg als in Nederland, daar hebben ze potentiele polarisatie nog niet uitgevonden :)

Polarisatie is ook nergens voor nodig. In België hebben ze die optie wel, maar die wordt niet consequent toegepast.

GJ_

Moderator

Er is geen wet die het verbied, zoals in België. Het kan in een norm staan, maar dat is nou eenmaal geen wet. Je zou wel een verzekering kunnen treffen die een keuring vereist en een inspecteur die het vervolgens levensgevaarlijk vind en afkeurt. Dan kun je een andere verzekering zoeken of het aanpassen. Dat is zo'n beetje het ergste wat je kan overkomen.

Die inspecteur moeten ze dan maar naar België verbannen. :)

Tidak Ada

Golden Member

Voordeel van het huidige Schuco systeem (pen + RA), is dat het universeler is en dus veiliger.

Is BE strenger (uit schaamte?) omdat ze langer 'knoeiers' waren?

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 25 juli 2020 10:22:28 (27%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 25 juli 2020 10:04:48 schreef KlaasZ:
[...]Polarisatie is ook nergens voor nodig.

Voor de meeste toepassingen maakt het inderdaad niet uit. Maar ik heb nogal wat eigenbouwsels gemaakt en die voorzag ik dan altijd van een eigen glaszekering van passende waarde en een enkelpolige netschakelaar.

Dan is het best wel zinnig als die schakelaar en zekering in de fase zitten en niet in de nul. Vooral als je er in bedrijf aan wilt meten..

In België hebben ze die optie wel, maar die wordt niet consequent toegepast.

Tja, daar zitten ze ook nog met de historie van die 230 Volt netten zonder nul. Daar heb je altijd twee fasen...

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V

Ik voorzie mijn eigen bouwsels nooit van een netschakelaar. Gewoon aan en uit met de stekker, of met de dubbelpolige schakelaar van een verdeelblok.
En als je in bedrijf aan een schakeling wil meten dan maakt het niet uit waar de schakelaar zit. Als je hem uit zet valt er toch niks meer te meten.

Op 25 juli 2020 10:27:28 schreef KlaasZ:
Ik voorzie mijn eigen bouwsels nooit van een netschakelaar. Gewoon aan en uit met de stekker, of met de dubbelpolige schakelaar van een verdeelblok.

Zo doen we allemaal de dingen op onze eigen manier. Apparaten met de stekker aan en uit zetten vind ik veel te lastig, Die stekker zit vaak ergens onder op een verdeelblok en bij zo'n verdeelblok heb je vaak ook nog twee handen nodig. Verdeelblokken met schakelaars bestonden nog niet in de jaren zestig. En toen was het ook nog gebruikelijk dat een apparaat gewoon uit ging als je er mee klaar was.

En als je in bedrijf aan een schakeling wil meten dan maakt het niet uit waar de schakelaar zit. Als je hem uit zet valt er toch niks meer te meten.

Het maakt wel uit of die schakelaar makkelijk bereikbaar is. Het maakt zeker wel uit waar de zekering zit. En bij een Driehuis-Westerveld- of U-buis schakeling is het ook wel prettig als het chassis niet aan de fase hangt. *1)

Ik vind het onder sommige omstandigheden best prettig dat de fase en nul vast liggen. Jij vind polarisatie nergens voor nodig. Maar ik mag aannemen dat het je ook niet in de weg zit. Bij een systeem met gepolariseerd contactmateriaal zijn we dus allebei blij.

*1) Wees gerust, Driehuis-Westerveld- en U-buis schakelingen heb ik al een halve eeuw niet meer gebruikt. Ik noemde het maar als extreem voorbeeld ter verduidelijking.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
RAAF12

Golden Member

Ik meet gewoon waar de fase zit. En een aan/uit knop op een apparaat vind ik wel zo prettig. Vooral bij apparatuur die op de tafel of plank staat of weleens meegesleept wordt naar een andere locatie. Maarja, smaken verschillen. Er zijn leuke 230V schakelaars te koop met ingebouwd Ledje. Hoef je niet te zoeken in het donker....

Bij de opmerking dat polarisatie niet nodig is doelde ik in de eerste plaats op consumentenapparaten.

Bij zelfbouwapparaten die op de plank staan kan een schakelaar inderdaad nuttig zijn, maar dan zou ik eerder kiezen voor een dubbelpolige.

Als ik naar mijn eigen situatie kijk dan zie ik geen noodzaak om elk apparaat een eigen schakelaar te geven. Het gaat voornamelijk over modelspoortoepassingen. Ik heb alles achter een verdeelslof gehangen en met die ene schakelaar zet ik alles aan en uit.

Ik heb ook eens een microfoonversterkertje gebouwd. Daarbij heb ik bewust afgezien van een schakelaar omdat ik niet de netspanning door het hele apparaat wilde laten lopen. De netentree zit direct achter de voedingstrafo. Twee korte verbindingsdraadjes en meer is niet nodig.

buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 25 juli 2020 07:55:32 schreef mel:
Die zou ik er dus als eerste uithalen..wat een ondingen, die kinderbeveiliging..

Bij niko nog nooit problemen mee gehad. Installatie wordt afgekeurd als ze niet aanwezig zijn in nieuwe stopcontacten.

Op 25 juli 2020 09:16:47 schreef Roetzen:
[...]

Inderdaad, die randaarde contacten willen nog wel eens verbuigen. Die penaarde is solieder, maar niet elegant. Ik pleit voor omschakelen naar IEC 60906-1. :)

[afbeelding]

Toch niet naar de Zwitserse brol omschakelen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
RAAF12

Golden Member

Dat ben ik met je eens, Klaas. In bromgevoelige toepassingen kan ook een switch met verlengas voor de 230V dan kan die geplaatst worden waar de 230V de kast binnenkomt, die zijn/waren er ook voor potmeters. Maar het vergt extra werk en dan is er te kiezen voor de makkelijke weg. Vaak is batterij/accu voeding beter in dat soort toepassingen. Of een stekkervoeding...