Op 27 juli 2020 19:19:15 schreef EricP:
[...]Eerst betaalde de klant van de machinebouwer dat. Nu mogen we er met z'n allen voor lappen.

Wat is dat nou voor flauwekul. De kosten zijn juist enorm afgenomen. Op alle fronten. En denk jij dat jij niet meelapte voor de kosten van die klant? Dat zat gewoon in de prijs van zijn producten. Alle producten dus, die jij dagelijks koopt.

En inderdaad, we raken off-topic.

De kosten zijn juist enorm afgenomen.

Voor de klant van de machine bouwer wel. De rest van de EUSSR moet nu best aanzienlijke kosten maken om iets op de markt te kunnenmogen brengen. Of er zelf veel tijd in steken - wat uiteindelijk ook gewoon geld kost. Terwijl je het voor die CE onzin gewoon maakte en verkocht. Klaar.

Op 27 juli 2020 18:28:26 schreef EricP:
Eh... Nog nieuw in verpakking. Een week of 3 geleden verkocht. Of zie ik dingen die jij niet ziet?

hier eenzelfde wcd, ook nieuw, echter komt deze niet van de bouwmarkt of dergelijke af, geen CE erop..

Op 27 juli 2020 18:15:59 schreef EricP:
[...]
Eh... die heeft ook 2 zijcontacten. Alleen zitten ze nu tegen de pen aan. Conceptueel is het niet anders...

Toch wel. Bij het randaarde contact is de arm van de "veer" veel langer dan bij het pen contact. Gevolg: de contactdruk is bij het pencontact veel hoger. Kun je zelf makkelijk vaststellen door bij het insteken van de stekker een smal strookje papier tussen het contact te laten komen. Bij het randaardecontact trekt je het er zo tussen uit en blijft het papier heel. Bij het pencontact scheurt het papier als je probeert het los te trekken.

ach, wrik een lompe bouwstekker in het wcd met penaarde en de aardklem in de stekker is ook niet meer zo goed. steek maar zat stekkers met vermogen in een wcd en stuk gaat het wel. wcd's in bouwkasten hebben zo ook nogal wat te lijden..

Op 27 juli 2020 18:35:50 schreef GJ_:
Er zijn nogal wat malafide NB's.

NB's worden toch door de overheid aangewezen? Is er dan bij de overheid niemand die hun handelwijze controleert?

Op 27 juli 2020 15:08:31 schreef GJ_:
[...]Zuid afrika heeft SANS164-2 stopcontacten, Brazilie NBR14136. Er word niks aan de laars gelapt dus. Overigens lijken ze ook erg op de Zwitserse SEV1011 maar die passen dus niet.

Zo simpel is het: als de specs je niet aanstaan schrijf je gewoon nieuwe.

De 60906-1 is een internationale standaard, de SANS is daarmee "geharmoniseerd", de NBR is dat niet. Het suffe is dat de 60906 ook voorziet in een 100-125V standaard, maar Brazilië was lekker eigenwijs en koos iets anders. Gevolg: ieder stopcontact moet voorzien worden van een label zodat je weet hoeveel sap eruit komt.

Op 27 juli 2020 18:15:59 schreef EricP:
[...]Ja. Die dus alleen met zichzelf compatibel is. En daarmee uitgefaseerd voordat productie begonnen is... Noem het maar een voordeel...

De 60906-1 accepteert eurostekkers, dus voor het overgrote deel van de huishoudelijke apparaatjes is deze prima bruikbaar.

Wat een gedoe zeg, nu begrijp ik één reden waarom de GB de EU verlaat
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2016…

Overigens zou ik nooit een BE WCD in NL gaan gebruiken. Al was het alleen maar in geval van brand. Verzekeraars zoeken altijd een reden om niet te hoeven uitbetalen. En het kost veel moeite, tijd en geld om het tegendeel te bewijzen dat het niet aan de BE WCD lag.

Dat lijkt me nogal vergezocht. Dus als een verzekeraar iets vindt wat afwijkt van het gangbare, dan hoeven ze niet te betalen? En wat als die verzekeraar ook in België klanten heeft?

Ik denk dat ik daar overgevoelig voor geworden ben. Dat zal komen door de de verhalen die ik las over dit onderwerp. En, uit eerste hand een verhaal gehoord, een aantal jaren geleden brak er een brand uit een paar straten de verderop en volgens de brandweer lag het aan de bedrading. Vervolgens werd de eigenaar verplicht het hele huis, van een nieuwe installatie te voorzien. Meterkast, draden ect, alles nieuw.

Op 28 juli 2020 11:12:25 schreef RAAF12:
Wat een gedoe zeg, nu begrijp ik één reden waarom de GB de EU verlaat

Dat gedoe is ander een heel stuk minder gedoe dan voor de CE. En bovendien heeft de link helemaal niks met die WCD's te maken.
De EU bemoeit zich niet met huishoudelijke WCD's in de lidstaten.

Die guide bleu is een handige gids, maar in dit soort gevallen niet nodig. Zoek de EC verklaring van de fabrikant om uit te vinden voor welke richtlijnen de markering is. In dit geval alleen de RoHS. Alle richtlijnen zijn bij Eurlex eenvoudig terug te vinden in alle talen. In de RoHS zul je zien dat er geen CE markering vermeld staat.

Het VK is in dit topic ook nogal off-topic. Ze komen er nog wel achter als ze zelf niks meer naar de EU kunnen exporteren omdat ze geen EC verklaringen mogen opstellen. En dus ook geen CE markering plaatsen. Maar zoals ik al opmerkte: in het geval van WCD's off-topic.

De enige relatie is dat de Britten nu zeker geen Belgische wcd's gaan gebruiken. ;)

Op 28 juli 2020 11:02:57 schreef roadrunner84:
[...]

De 60906-1 is een internationale standaard, de SANS is daarmee "geharmoniseerd", de NBR is dat niet. Het suffe is dat de 60906 ook voorziet in een 100-125V standaard, maar Brazilië was lekker eigenwijs en koos iets anders. Gevolg: ieder stopcontact moet voorzien worden van een label zodat je weet hoeveel sap eruit komt.

Voor WCDs in de publieke ruimte is zo'n label zinvol. Voor in woningen lijkt het me niet echt nodig. Onder aanname dat de spanning in het hele dorp of in elk geval in de hele wijk hetzelfde is. In Den Haag zaten er ook geen stickers op de 127 Volt stopcontacten. Maar wel jammer dar ze in Brazielië toch net weer iets anders hebben dan IEC-60906. Zo hebben ze 10A en 20A materiaal. Geen 16A zoals IEC-60906.:(

[...]
De 60906-1 accepteert eurostekkers, dus voor het overgrote deel van de huishoudelijke apparaatjes is deze prima bruikbaar.

Er is ook een tweepolige stekker voor Klasse II apparaten. Ik neem aan dat dat iets anders is dan de eurostekker, die maar tot 2,5A gaat. Ik neem aan iets voor stofzuigers en grasmaaaiers en zo, maar ik kan er weinig over vinden...

Op 28 juli 2020 11:12:25 schreef RAAF12: Verzekeraars zoeken altijd een reden om niet te hoeven uitbetalen. En het kost veel moeite, tijd en geld om het tegendeel te bewijzen dat het niet aan de BE WCD lag.

Verzekering werkt niet op die manier toch niet in BE, er moet immers een oorzakelijk verband bestaan tussen de penaarde en die brand. De verzekering kan idd claimen dat dit het geval is. In BE brandverzekering heeft elke verzekering inherent rechtsbijstand, dat is wettelijk bepaald. Je kan dus op kosten van diezelfde verzekeraar advocaten en experten aanstellen om het tegendeel te bewijzen. Blijft er onenigheid dan bepaald een rechter wie er hier gelijk heeft, ook al heeft die geen r**t verstand van pen- of randaarde. Zo'n rechtszaken en expertises kosten handenvol geld ook voor een verzekeraar met een dikke bankrekening, die gaat echt niet bij de kleinste scheet mijn naam is haas roepen.

Op 28 juli 2020 11:56:02 schreef RAAF12:
Ik denk dat ik daar overgevoelig voor geworden ben. Dat zal komen door de de verhalen die ik las over dit onderwerp. En, uit eerste hand een verhaal gehoord, een aantal jaren geleden brak er een brand uit een paar straten de verderop en volgens de brandweer lag het aan de bedrading.

Dat je vaak verhalen leest of hoort over brand door "kortsluiting" wil niet zeggen dat alle verhalen over brand door gebrekkige bedrading onzin zijn. Misschien had de brandweer wel gelijk en was de bedrading inderdaad rot en was dat (mede) de oorzaak van de brand. Misschien lag er nog wel rubber met katoen... Heb je die bedrading zelf gezien?

Vervolgens werd de eigenaar verplicht het hele huis, van een nieuwe installatie te voorzien. Meterkast, draden ect, alles nieuw.

Want anders?

Op 28 juli 2020 13:08:06 schreef KlaasZ:
De enige relatie is dat de Britten nu zeker geen Belgische wcd's gaan gebruiken. ;)

Zou anders geen slecht idee zijn, die Britse stekkers zijn immers nog lomper als de Belgische en ik hoef niet steeds op zoek naar theelepels :D

[Bericht gewijzigd door New Beetle op (10%)]

Op 28 juli 2020 13:34:50 schreef Roetzen:
[...]
Voor WCDs in de publieke ruimte is zo'n label zinvol. Voor in woningen lijkt het me niet echt nodig. Onder aanname dat de spanning in het hele dorp of in elk geval in de hele wijk hetzelfde is. In Den Haag zaten er ook geen stickers op de 127 Volt stopcontacten. Maar wel jammer dar ze in Brazielië toch net weer iets anders hebben dan IEC-60906. Zo hebben ze 10A en 20A materiaal. Geen 16A zoals IEC-60906.:(

Je neemt aan dat huizen van één spanning voorzien worden, echter gebruikt Brazilië het gesplitste fase systeem zoals in de Verenigde Staten. Feitelijk een 2 fase systeem met een fase verschuiving van 180°. De fase-fase spanning is dan dus het dubbele van de fase-nul spanning. Zo is het mogelijk om uit dezelfde draden zowel 115V als 230V te betrekken. Zeker in bijvoorbeeld een keuken kan het best zinvol zijn om die 230V ter beschikking te hebben voor de zware apparaten, terwijl de oudere 115V apparaten ook gebruikt moeten kunnen worden.
Daarnaast heeft de NBR ook bedacht dat de 4.5mm van 60906 niet handig is, dus hebben ze voor 10A 4mm en voor 20A 4.8mm gaten. Dus wederom in strijd met de 60906.

[...]
Er is ook een tweepolige stekker voor Klasse II apparaten. Ik neem aan dat dat iets anders is dan de eurostekker, die maar tot 2,5A gaat. Ik neem aan iets voor stofzuigers en grasmaaiers en zo, maar ik kan er weinig over vinden...

Ja, de klasse II stekker heeft 4.5mm pennen, net zoals de klasse I stekker. Eurostekkers hebben 4mm pennen. Bovendien zijn eurostekkers ontworpen met de pinnen iets naar binnen staand, zodat ze altijd goed contact maken bij de verschillende Europese stopcontacten, de klasse II stekker heeft gewoon rechte pinnen.
De afstand tussen de gaten en de diepte ervan is wel zodanig dat een eurostekker gewoon past, met inachtneming van de 2.5A natuurlijk.

Op 28 juli 2020 13:57:43 schreef New Beetle:
[...]Zou anders geen slecht idee zijn, die Britse stopcontacten zijn immers nog lomper als de Belgische :D

Wie weet gaan ze nog wel eens over naar IEC-60906-1. :)

Maar nee, dat denk ik niet. Er is nog een andere afwijking dan alleen WCD en stekker aan het Britse systeem. Ze hanteren daar het systeem van de ringleiding en daardoor krijgt een WCD van twee kanten voeding. Je kan 30 A uit een WCD trekken voordat de voorliggende zekering er uit gaat. Om dat te voorkomen zit er een zekering in de stekker. Meestal 13A. Dus om van dat BS 1363 spul af te komen, moet ook de distributie omgebouwd worden van de ringleiding naar een ster systeem. Ik zie ze nog eerder rechts gaan rijden, ;-)

Op 28 juli 2020 13:43:12 schreef New Beetle:
[...]Verzekering werkt niet op die manier toch niet in BE, er moet immers een oorzakelijk verband bestaan tussen de penaarde en die brand.

In NL moet de verzekeraar dat ook aantonen. Succes daarmee. Een verzekeraar zal normaal gesproken altijd uitbetalen tenzij het er duimendik bovenop lag dat je zelf echt heel erg schuldig bent.

Op 28 juli 2020 14:06:21 schreef roadrunner84:
[...]
Je neemt aan dat huizen van één spanning voorzien worden, echter gebruikt Brazilië het gesplitste fase systeem zoals in de Verenigde Staten. Feitelijk een 2 fase systeem met een fase verschuiving van 180°. De fase-fase spanning is dan dus het dubbele van de fase-nul spanning. Zo is het mogelijk om uit dezelfde draden zowel 115V als 230V te betrekken.

Ah, ik wist niet dat ze in (sommige delen van?) Brazilië het NA systeeem hanteerden. Dit plaatje:

https://www.plugsocketmuseum.nl/IEC/NBR14136socket_label.jpg
lijkt te impliceren dat het om 127/220 drie fasen netten gaat.

[...]
Ja, de klasse II stekker heeft 4.5mm pennen, net zoals de klasse I stekker.

En zou die passen in een Schuko WCD?

Ik zou graag eens wat van dat spul in handen willen hebben, mede vanwege dit soort vragen...

Die Braziliaanse is anders qua afmetingen dan bv de Zwitserse en de Zuid Afrikaanse.

Op 28 juli 2020 14:56:46 schreef GJ_:
Die Braziliaanse is anders qua afmetingen dan bv de Zwitserse en de Zuid Afrikaanse.

De Zwitserse is anders doordat de aardpen 5mm vanaf de centrele lijn staat itt 3mm bij IEC 60906 en Braziliaans.

Wat ik er van begrijp zijn de verschllen tussen Brazilië en Z Afrika alleen in de pendikten. 4,5 mm voor Zuid Afrika (16A) en 4, resp 4,8 mm voor 10 resp 20A Brazilië. Ik heb het sterke vermoeden dat sommige combinaties wel passen.

We zien dat de wereld van de stekkers en stopcontacten ook nog uiteenvalt in:

1) Landen die één stekker/WCD combinatie van 16A hebben.
(NL, BE,D,F)

2) Landen die twee stekker/WCD combinaties hebben voor resp 10A
en 20A. (CH, I, BR)

3) Exoten met een andere waarde dan 10, 16 of 20A. B.v. VK 13A.

En dan heb je nog het Australische systeem, met stekkers voor 10, 15, 20, 25 en 32A. Iedere "lagere" steker past in "hogere" stopcontacten.

De steker zelf lijkt nog het meest op een bastaardkind van een amerikaanse en britse steker. Wat wel weer toepasselijk is, want er is wel meer in Australie dat op een mengsel van Brits en Amerikaans lijkt.

Maar de spanning is zelfs binnen Australie niet gestandaardiseerd: Het oosten gebruikt 230V, Western Australia is 240V. En nee, er is geen landelijk koppelnet.

Op 28 juli 2020 13:50:45 schreef Roetzen:
[...]
Dat je vaak verhalen leest of hoort over brand door "kortsluiting" wil niet zeggen dat alle verhalen over brand door gebrekkige bedrading onzin zijn. Misschien had de brandweer wel gelijk en was de bedrading inderdaad rot en was dat (mede) de oorzaak van de brand. Misschien lag er nog wel rubber met katoen... Heb je die bedrading zelf gezien?
[...]
Want anders?

De eigenaar van de woning vertelde dat er een oude installatie inzat die in zijn geheel vervangen moest worden. De huizen daar zijn van rond 1925. Dat zal inderdaad katoen in metalen buizen zijn.
@New Beetle

Verzekering werkt niet op die manier toch niet in BE, er moet immers een oorzakelijk verband bestaan tussen de penaarde en die brand.

Ik doelde op de situatie in de topic titel; een Belgische WCD in een Nederlandse woning monteren. Dat wekt argwaan bij een verzekeringsinspecteur kan ik me zo voorstellen als er een brand in de woning is ontstaan. Overigens vroeg ik me nog af of de contactdruk bij goede stekkers met rechthoekige stekkerpinnen zoals in de USA gebruikelijk is beter zijn dan de veelal ronde Europese modellen.

Op 28 juli 2020 14:52:22 schreef Roetzen:
[...]
Ah, ik wist niet dat ze in (sommige delen van?) Brazilië het NA systeeem hanteerden. Dit plaatje:

[afbeelding]
lijkt te impliceren dat het om 127/220 drie fasen netten gaat.
[...]
En zou die passen in een Schuko WCD?

Ik zou graag eens wat van dat spul in handen willen hebben, mede vanwege dit soort vragen...

Je hebt gelijk! Ik dacht dat het 115V/230V was, maar met 127V/220V is het inderdaad driefase. Weer wat geleerd.

Ja, de 60906 ongeaarde stekker past in een schuko, de penafstand en -lengte zijn gelijk, alleen de pendiameter is 4.5mm voor 60906, terwijl die van een schuko 4.8mm is.

Curieus genoeg zou een afgevijlde schuko dus ook in de 20A NBR stopcontacten passen!