IR led straalhoek beperken.

trix

Golden Member

hallo,
ik ben bezig met IR led's (TSAL 6100) waarvan ik de straal hoek wil beperken. (is standaard: Angle of half intensity: ? = ± 10°)
nu zet ik daar een "koker" overheen met een lengte van 40mm, en dat lijkt vooralsnog te voldoen.
alleen is deze koker grijs van kleur (kon niks anders makkelijk aan komen) nu vroeg ik me af in hoever de kleur bepalend is in deze toepassing.
want zou zwart b.v. beter zijn, dan heb ik maar een koker nodig van b.v. 30 mm (i.p.v. 40mm).

foto's voor de beeldvorming: het zijn nu 2stuks 20x20 mm PVC stroken op elkaar (om te testen). en weet iemand waar ik stroken 20x20 mm PVC kan bestellen (waarschijnlijk zwart) ?
bedankt.

eigenwijs = ook wijs
Lambiek

Special Member

Een koker met gaatjes erin zou moeten werken, denk niet dat de kleur veel uitmaakt voor de werking. En qua gezicht zou je ze kunnen spuiten in de kleur die jij mooi vindt.

Je hebt ook lensjes om de afstand te vergroten.

Wat ben je aan het maken, een licht gordijn?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
trix

Golden Member

lichtgordijn inderdaad, onderdeel van een redelijk groot project waar hier
verschillende topics over gaan.

afstand is geen probleem, spreidingshoek wel.

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 8 augustus 2020 19:04:50 (18%)

eigenwijs = ook wijs
elmowww

Golden Member

Wij hebben een soortgelijk systeem gemaakt, ik neem aan met een andere toepassing.

Let op dat ir licht zich niet zo gedraagt als je precies zou denken. Sommige kleuren kunstof laten heel goed ir door, en sommige niet.

Infrarood camera is daarvoor handig /nodig.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
fatbeard

Honourable Member

Op 8 augustus 2020 11:23:15 schreef trix:
... en weet iemand waar ik stroken 20x20 mm PVC kan bestellen (waarschijnlijk zwart) ?

Altero zegt het te hebben.

@elmoww heeft wel een punt: materialen hoeven voor IR niet hetzelfde te reageren als voor zichtbaar licht.
Er zijn bijv. zwarte markers die voor IR volkomen onzichtbaar zijn, andere materialen kunnen er wit uitzien en toch IR absorberen.
Check met een IR camera.

[Bericht gewijzigd door fatbeard op zondag 9 augustus 2020 07:13:37 (25%)

Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.

Mijn inziens zal het materiaal/kleur van je koker de IR moeten absorberen. Als dat het namelijk niet doet, dan spiegelt het om een zelfde hoek weer verder.

Of moet moet lensjes gebruiken,maar vind dat maar eens.

Al gekeken of er voordelige IR laserdiodes zijn?

Dat van: "de kleur in IR" is erg belangrijk: Dat kan jij helemaal niet inschatten.

Je kan het zo zien: De marsmannetjes kunnen alleen groen en blauw zien/onderscheiden. Dus als iets groen+blauw (cyaan) of groen+blauw+rood (wit) uitstraalt, dat verschil zien ze niet. Of een object wat alleen rood weerkaatst (rood) of niets (zwart): Het verschil zien ze niet.

Dus er zijn dingen die voor ons "zwart" zijn, maar in het infrarood al dan niet die (IR) golflengte weerkaatsen. Als het nu aardig werkt: Afblijven, zorg dat het geheel gaat werken. Alleen als het niet werkt moet je nu wat beters gaan verzinnen. Laat je niet afleiden door allerlei details. Optimaliseren kan altijd nog.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gezien je de IR leds één voor één laat werken en de overeenkomstige TSOP opvraagt is niet de straalhoek uw probleem maar de AGC van de TSOP's, maar dat werd al in het andere topic geschreven.

LDmicro user.
elmowww

Golden Member

Kijk eens naar de tssp serie, die hebben een ander gain stage systeem

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
bprosman

Golden Member

Best leuk natuurlijk om zo iets zelf te maken maar is een lichtgordijn zoals in liften gebruikt worden niet iets? Die werken veelal (ook) met IR

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2020 07:09:31 schreef fatbeard:
materialen hoeven voor IR niet hetzelfde te reageren als voor zichtbaar licht.

Wij hebben toen voor een sprekende prullenbak zwart gebruikt en dat werkt goed. zit een heel klein gaatje in waar de straal door schijnt.

En het kan inderdaad zomaar een verschil zijn bij verschillende kleuren.

Check met een IR camera.

De camera van je telefoon kan ook goed. Door je camera een beetje te verplaatsen kun je aardig de hoek van de straling bepalen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Lucky Luke

Golden Member

Toen ik eeuwen geleden een lijnvolgrobotje maakte, met IR sensoren, kon dat een zwarte lijn op zwart papier volgen. Beiden zwart, behalve blijkbaar in IR: eentje reflecteerde IR goed, de andere absorbeerde het. (Zwart papier als in “gekleurd papier in de kleur zwart”, niet een zwart geprint vel. De lijn was zwarte isolatietape, waarschijnlijk pvc)

Op 9 augustus 2020 08:22:08 schreef rew:
Dat van: "de kleur in IR" is erg belangrijk: Dat kan jij helemaal niet inschatten.

Mwah. Niet op het oog, nee. Op basis van een tabel of experimenteel onderzoek moet het wel lukken materialen te kiezen die in meer of mindere mate IR absorberen of reflecteren.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Lambiek

Special Member

Op 9 augustus 2020 11:56:55 schreef Lucky Luke:
Op basis van een tabel of experimenteel onderzoek moet het wel lukken materialen te kiezen die in meer of mindere mate IR absorberen of reflecteren.

Precies, gewoon uitproberen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
elmowww

Golden Member

Maar als je van een bepaald materiaal een soort hoekbegrenzer maakt een er vervolgens achter komt dat het materiaal helemaal geen ir licht absorbeerd ben je misschien al veel tijd en geld kwijt. Als je er al wel aan denkt dat dit het geval zou kunnen zijn.

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Lambiek

Special Member

Nieuwe producten kosten nu eenmaal tijd en geld.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
elmowww

Golden Member

Op 9 augustus 2020 16:22:10 schreef Lambiek:
Nieuwe producten kosten nu eenmaal tijd en geld.

Maar liever niet aan zinloze dingen die vooraf goed in te schatten zijn als je weet waar je mee te maken hebt

PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Arco

Special Member

Een goedkope laserdiode is waarschijnlijk makkelijker en beter: https://nl.aliexpress.com/item/32400618751.html

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Dan heb je een mechanisch probleem, heb dat toen ook getest, trillingen zijn uit den boze en je moet ze elk apart kunnen bijregelen.
Toen ook een test gedaan met een lijn laser diode, daarmee kun je alle ontvangers in 1 keer belichten maar dan heb je een 'kijkhoek" probleem.

Het grote voordeel van lasers te gebruiken is de snelheid, je kunt alle lasers tegelijk laten oplichten en alle ingangen inlezen in in minder dan een mS, geen strooivelden oid. maar zoals al gezegd is de mekaniek de uitdaging.

LDmicro user.
eSe

Honourable Member

Ik denk dat je geen "hoekbegrenzers" kan maken met wat buisjes ofzo. Als je bundel bij de ir zender een hoek maakt van 10° dan zal die dat ook doen na het buisje, en misschien nog meer (difractie).

Over zeer korte afstanden kan het helpen, maar na enkele cm zal het terug uitdijen. Licht is nu eeenmaal een golfverschijnsel. (jaja, ik weet het 't zijn deeltjes, fotonen, doet hier niet terzake)

Hoeken kleiner maken doe je met lenzen. Jammer maar helaas.

Is het "gewoon" statisch licht, of is het gemoduleerd? Bij dat laatste heb je dan misschien geen lenzen nodig. Wel een "intelligent" systeem.

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..
Sine

Moderator

Op 9 augustus 2020 08:46:56 schreef MGP:
Gezien je de IR leds één voor één laat werken en de overeenkomstige TSOP opvraagt is niet de straalhoek uw probleem maar de AGC van de TSOP's, maar dat werd al in het andere topic geschreven.

Dit inderdaad.

Die TSOP's vangen zo ongeveer iedere halve foton de ergens van af ketst nog op.

trix

Golden Member

sorry voor de wat late reactie,
ik heb eerder wat testen gedaan met een enkele IR led. met een kokertje van 20 mm werd de kijkhoek een stuk kleiner, dus dat bied hoop.
dat van absorberen/reflecteren is wel een goed punt, dat moet ik in de kijk houden, alsmede de kleur.
ik heb een oude smartphone waarmee ik IR kan zien.
van de AGC lijk ik geen last te hebben. de zender/ontvanger TSAL/TSOP is 4mS actief en vervolgens 100 mS rust.

ik zou mischien ook nog een koker over de ontvanger kunnen zetten, maar liever los ik het aan een kant op.

eigenwijs = ook wijs

Wat is de reden dan om de straalhoek te verkleinen als je ze toch één voor één laat werken?

LDmicro user.
trix

Golden Member

ze gaan niet echt 1 voor 1.
elke PCB heeft 24x zender of ontvanger, op de PCB gaan ze 1 voor 1.
maar wel alle PCB's tegelijk.
als de kijkhoek te groot is, dan zal TSAL #1 van de ene PCB de TSOP #1 van de 2e PCB belichten.
dit is een afstand van ca. 240 mm.

@fatbeard: ik zal eens kijken bij altero,..bedankt.

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Als ze op 10mm van elkaar komen (uit een van de vorige posts) dan kun je met gewone leds wel vergeten dat een 'aanpalende' TSOP dat niet op zou vangen, die zijn erg gevoelig.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

10 mm klopt, alleen is dat geen probleem, die kunnen elkaar niet "belichten"
alleen die v/d volgende of de vorige PCB kunnen worden belicht, en dat is altijd een afstand van ca. 240 mm.

eigenwijs = ook wijs