Buck-boost lijkt me niet de ideale oplossing, want 'dom' 13.8V op een accu zetten != goed laden.
Is niet waar. Bij mij werkt dit al heel wat jaren (accu's inmiddels een jaar of 10) uitstekend.
Alleen was dat wel met 'domme' loodaccu's en was ook het af en toe bijvullen met demi water onderdeel van normaal onderhoud.
Ook dit is wel een bijzonder oude koe.
Overkokende leeg geelektroliseerde (beetje raar woord eigenlijk wel) accu's stammen uit de tijd van de gelijkstroomdynamo's en elektromechanische spanningsregelaars. Mijn oudste auto (1962) had dat ooit als nieuwe auto. Maar dat systeem is al jaren geleden 'voor dat ik hem had' vervangen door een modernere wisselstroom dynamo met ingebouwde gelijkrichter.
Ik heb pas nog een auto (1968) veranderd naar een wisselstroom dynamo en de elektromechanische regelaar overbrugt. Het elektrische schema van de auto blijf daardoor origineel. Draadbrug weg en de wisselstroomdynamo vervangen door de oude gelijkstroomdynamo en de ingreep is weer ongedaan gemaakt.
Een oude elektromechanische regelaar bestaat uit een aantal relais contacten die continu staan te schakelen. Je hoort het apparaat ook nonstop zoemen. Die contacten schakelen de spanning die van de dynamo naar het boordnet doorlaten constant aan en uit. De schakeltijden zijn afhankelijk van de spanning die de dynamo levert en de stroomvraag. Het was eigenlijk een schakelvoeding met mechanische schakelcontacten. De gelijkstroomdynamo leverde ook als hij in vol bedrijf was een betrekkelijk hoge spanning van wel 16 volt of meer.
Die relais contacten werden zo afgesteld er een gemiddelde spanning van 13,8 volt werd afgeleverd aan de accu. Je kunt je voorstellen wat er gebeurt als door slijtage, hoge temperaturen en andere externe oorzaken de contacten wat langer blijven plakken. Dan gaat de gemiddelde spanning omhoog. En die spanning kan bij permanent plakkende contacten zo hoog worden dat accu's gaan overkoken of zelfs ploffen. En als een accu overgekookt was moest je zowel zuur als demiwater toevoegen. En met de zuurweger testen of alles in verhouding was. Als er alleen maar water was weggeelektroliseerd dan was bijvullen met demiwater voldoende.
Maar de tijd van de elektronische regelaars is al erg lang geleden begonnen en daarmee is ook demiwater bijvulverhaal geëindigd.
Die wil ik niet met een relais of diode lomp aan de startaccu parallel zetten.
Een relais heeft een zekere onzekerheid betreft de werking. Zeker die z.g. intelligente relais. Eigenlijk omdat intelligente dingen alleen de dingen goed doen waarvoor ze geprogrammeerd zijn. Als er een kleinigheid iets anders is, kunnen intelligente dingen opeens heel dom gaan doen.
Ik vind de diode oplossing de mooiste. Accu's worden netjes met de gewenste 13,8 volt geladen. En de accu bepaald zelf met hoeveel stroom dat gebeurt. De diode zorgt dat er alleen voor dat de accu's elkaar niet kunnen laden of ontladen. Bij mij is de dynamo spanning gecompenseerd om de diode spanningsverliezen teniet te doen. En dit werkt echt uitstekend. Ik heb zelfs meerder accusets (Met elk een eigen diode) die ik allemaal uit de dynamo kan laden. Dat kunnen verschillende soorten accu's (Lood/zwavelzuur, litium, NiMh, enz zijn. Elke accu heeft wel zijn eigen lader. En de startaccu gebruikt dus gewoon de boordspanning als laadspanning. Je moet alleen wel zorgen dat de dynamo voldoende capaciteit heeft.
Een pv paneel heb ik nog niet, maar ik heb wel voorzieningen getroffen door twee extra diodes bij te plaatsen. Met die twee extra diodes kan ik dan zeg maar een pv panel en een walstroomvoeding parallel aan de dynamo zetten. Waar ik ook ben kan ik op deze manier alle mogelijkheden benutten om stroom(lading) in de accu's te verzamelen. Ik hoef ook nooit na te denken. Als ik ergens aankom stop ik gewoon de 230 volt steker in het walstopcontact en de accu's gaan laden totdat ze vol zijn of als het andere accu's zijn dan de loodzwavelzuur accu's regelt de lader dat. Ik heb nog geen paneel maar als ik dat straks wel heb gebeurt er hetzelfde als de zon aan of uitgaat.
Helaas gaat dit niet werken met een modern intelligent laadsysteem. Dat is dan intelligentie die dom wordt doordat er een kleinigheid iets anders is. Je zou die intelligentie dan dus eigenlijk opnieuw moeten programmeren zodat die weer slim wordt. Gaat dat niet dan is misschien een tweede dynamo een optie. Tegenwoordig is zelfs dat lastig. Een eenvoudige pully op een motor is ook te simpel. Dat moet per see een moeilijke tandriem zijn. Wat dat betreft is niet elke elke vernieuwing ook een verbetering.
@BFM Waarom een Fiat Ducato? Ik denk dat ik voor een iveco met 4x4 zou gaan of eigenlijk eerder deze:
Dit is veel betaalbaarder dan b.v. een vw bus. Heeft een moderne benzine motor. Je mag er dus overal mee komen. Je kunt hem kaal kopen en zelf met camperzooi volbouwen of zoals hier kant en klaar. En hij heeft grote wielen en 4x4. Je kunt ook naar een ander soort campings dan de geasfalteerde langs de snelweg. Je staat niet vast in een molshoop.