inhoud ext. RAM zichtbaar maken.

trix

Golden Member

hallo,

voor de duidelijkheid dit gaat nog steeds over mijn "grote" project. maar ik heb een specifieke vraag die eigenlijk niet zo veel met de rest te maken heb.
ik gebruik een 23LC1024 ext. RAM. nou zou ik graag daar de inhoud van willen bekijken. ik doe dit nu met een 4x16 display waar ik d.m.v. drukknoppen naar de afzonderlijke adressen kan stappen, alleen is dit erg omslachtig.
die ext. ram hangt aan een atmega2560.
kan je die inhoud b.v. op de laptop laten zien ?

alvast bedankt.

eigenwijs = ook wijs

In plaats van door de adressen heen te stappen met drukknoppen kun je natuurlijk de atmega alle adressen bij langs laten gaan en de inhoud naar de seriële poort laten schrijven.

trix

Golden Member

die komen dan denk ik op de TX pin de atmega uit.
maar vanaf daar ? ik heb geen seriële poort op de laptop, enkel USB. dat zou wellicht nog met een omzetter kunnen denk ik.
welk programma kan ik dan gebruiken op de laptop om de data zichtbaar te maken ?

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

zal teraterm & putty eens bekijken, wellicht dat het daar mee gaat,

eigenwijs = ook wijs

En denk erom dat de tx pin op ttl nivo is en dus niet zondermeer met je laptop praat.

I thought, I thought of everything
bprosman

Golden Member

Op 29 augustus 2020 10:29:32 schreef paulp:
En denk erom dat de tx pin op ttl nivo is en dus niet zondermeer met je laptop praat.

Vandaard de serieel-USB converter.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

omzetten kan vrij eenvoudig met Python.

zo kun je bijvoorbeeld met pillow (python image library) een reeks bits omzetten in een afbeelding die je kan bekijken.

een eenvoudige manier is de data (300x300) als CSV door te sturen.
(dus puntcomma tussen iedere waarde, enter na iedere regel)
dan pak je een terminal programma (putty, minicom,etc) en kopieer je het in een CSV bestand. die open je met excel en met "voorwaardelijke opmaak" kleur je iedere cel op inhoud. vervolgens uitzoomen en klaar ;)

GMT+1
trix

Golden Member

dat klinkt precies als wat ik wil, nu nog werkend krijgen :)

eigenwijs = ook wijs

Op 29 augustus 2020 14:27:41 schreef trix:
dat klinkt precies als wat ik wil, nu nog werkend krijgen :)

Geen idee of het in je opzet past, maar het meest eenvoudige is denk ik om een arduino nano oid te gebruiken om het uit te lezen en de data daarna via de ingebouwde arduino usb serieel naar de laptop te schieten. Dan kun je kiezen of je de data in de arduino wil opmaken en via een laptop monitor (putty oid) uitleest of aan de laptop kant een programma hangt dat de data periodiek uitleest en meer realtime laat zien (ser. communiceren tussen laptop en arduino is vrij eenvoudig om zelf te programmeren).

trix

Golden Member

het hoeft niet realtime, ik vul die ext RAM in 1 run, daarna verandert hij niet meer. tnx voor de suggestie.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

@progger: kan je iets specifieker zijn hoe dat in zijn werk gaat, tnx,

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Als je weet hoe de data serieel verstuurd wordt is dat simpel op een pc grafisch te tonen met een programmaatje...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

ja......voor jou wellicht ;)
en welk programmaatje ?

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Als je opgeeft hoe de data verstuurt wordt kan ik wel wat in ilkaar kloppen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

dat zou heel mooi zijn, het zijn voorlopig om te testen in totaal 9000 bytes. die gaan gewoon achter elkaar naar buiten. die moeten worden weergegeven in een rechthoek, 300 bytes breed en 30 bytes hoog. is dit wel te doen ? als ik een goed voorbeeld heb zou al heel mooi zijn, tnx.

1 2 3 4 5 ...................300
301 302 303 304 305..........600
601 602 603 604 605..........900
.
.
30x
.
.
8401 8402 8403..............8700
8701 8702 8703..............9000

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Als ik maar weet hoe de boel in elkaar steekt...
Ik neem aan dat je 9000 bits bedoelt i.p.v. bytes? (als het wel bytes zijn, wat stellen die bytes dan voor?)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

nee het zijn echt bytes, die bytes staan vertikaal dus:
0
1
2
3
4
5
6
7
daar staan er 30 van onder elkaar, dat vormt een kolom.
en van die kolommen staan er 300 naast elkaar.
dus 30 x 300 = 9000 bytes.

wat stellen die bytes dan voor ?
begrijp niet goed wat je hiermee bedoelt, maar het is gewoon data uit een "scanner" als die een 4-kant heeft gescand dan staat er in dat weer gegeven plaatje van excel dezelfde 4-kant met allemaal "1"en.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

dit zou ik dan graag willen zien, in het geval van de letter P, maar dan 30x8 = 240 bits hoog en 300 bits breed.

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 29 augustus 2020 22:22:50 (13%)

eigenwijs = ook wijs
Arco

Special Member

Dus het wordt een rechthoek van 300x240 pixels? (kolom van 30 bytes is 240 pixels)
Of stuur je voor iedere pixel een hele byte over die 1 of 0 is?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
trix

Golden Member

een kolom van 30 bytes.
dit is 240 pixels inderdaad.

eigenwijs = ook wijs
trix

Golden Member

Op 29 augustus 2020 10:19:48 schreef bprosman:
Zo iets :
https://www.hobbyelectronica.nl/product/ch340g-serial-converter/

En dan bijvoorbeeld met "Teraterm"
PuTTY kan ook

ik heb de convertor uit bovenstaande link (van bprosman) op mijn werktafel liggen.
maar ik twijfel of dit wel werkt, volgens mijn is deze voor USB to TTL, terwijl ik TTL to USB moet hebben.
of kan dit allebei ?
tnx.

eigenwijs = ook wijs
bprosman

Golden Member

Het is beide kanten op , er zit een RXD en een TXD op.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
trix

Golden Member

dat is waar inderdaad.
er zitten LED's op, als er data overheen gaat verwacht ik dat er LED's gaan mee "flikkeren" op de data. klopt dat ?

[Bericht gewijzigd door trix op zaterdag 5 september 2020 15:23:20 (73%)

eigenwijs = ook wijs