Inductor R82 734 043?

Hi,

Ik vroeg me af of iemand mij kan helpen met het vinden van een (stroom)inductor. Op de bovenkant staat het volgende nummer R82 734 043.
Een aantal leveranciers gemaild van SMD componenten, maar die konden niet helpen of wilden niet helpen.
Betekend R82 de weerstand van het component. Is het mogelijk om een component te gebruiken met een lagere of hogere weerstand, in dit geval een laptop?

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
Sandra

't zal een 820 nH spoel zijn. Naast de zelfinductie is met name de verzadigingsstroom van belang.

Maar waarom wilt u hem vervangen ?

Wow, die controller (Z5038Q1) is goed voor 60A continue. Tamelijk heftig, en dat stelt wel eisen aan de rest van de componenten.

Misschien zit hier iets bij:
https://www.tme.eu/nl/en/katalog/smd-power-inductors_112360/?s_field=1…

Maar waarom wil je een nieuwe? Je hebt er toch al één? De kans dat die stuk is lijkt me erg klein.

Arco

Special Member

Zoiets: https://www.distrelec.nl/en/inductor-smd-82uh-16a-10khz-8mohm-bourns-s…
Dit soort spoelen gaat zelden kapot. En als het al gebeurt is er meestal wel (veel) meer overleden in het apparaat.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hoi bedankt voor de reacties,

De reden dat ik het component wil vervangen, is omdat deze is doorgebrand.

Mvg,
Sandra

mel

Golden Member

Dan vrees ik het ergste voor dat apparaat, repareren is prima, maar ik ben bang dat er veel meer aan stuk is.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Waarom denk je dat? Omdat je 0 ohm meet met een multimeter?

Als het ding daadwerkelijk stuk is, is de controller vrijwel zeker ook stuk; sterker nog, dat is zo'n beetje de enige realistische oorzaak, als er geen mechanische schade is.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Als dat ding is doorgebrand kun je dat doorgaans heel goed zien ook door een fikse brandschade.

Voor iemand die een spoel uitscheld voor een weerstand lijkt me dit een lastige reparatie worden. Een spoel heeft doorgaans een weerstand die zo klein mogelijk is. Het liefst zelfs nul Ohm. Dan komt er nog bij dat dit soort spoelen zeer zelden stuk gaan. En als ze stuk gaan gaat dat gepaard met serieuze rookwolken en brandschade en misschien explosie geluiden. Bijkomstigheid hiervan is dat er dan ook nog eens veel andere componenten gaan hemelen en het apparaat total-loss is.

Dus waarom denk je dat dat spoeltje dat er op de foto prima uitziet defect is?

Hierbij de after foto in de bijlage. Ik heb tijdens mijn opleiding, lang geleden, met smd componenten gewerkt. Dus neem me niet kwalijk als ik het verkeerd verwoord.

En mijn laptop is toch stuk, het zou mooi zijn als mijn oude laptop weer functioneert door het vervangen van dat onderdeel

Arco

Special Member

Het is altijd het beste om een foto van de echte spoel te laten zien, dat voorkomt speculaties... (spoel op de eerste foto ziet er n.l. heel uit... )
(aan een foto van een andere spoel hebben we weinig, alleen handig om de maat te bepalen, verder niet)
Je moet inderdaad wel rekening houden met meer kapot spul, die spoelen gaan niet zomaar kapot...

[Bericht gewijzigd door Arco op zondag 20 september 2020 21:30:52 (16%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

De spoel is zo te zien wel hetzelfde, alleen met de eigen spoel is wat aan de hand.

Op 20 september 2020 20:48:58 schreef sandra20061987:
Hierbij de after foto in de bijlage. Ik heb tijdens mijn opleiding, lang geleden, met smd componenten gewerkt. Dus neem me niet kwalijk als ik het verkeerd verwoord.

En mijn laptop is toch stuk, het zou mooi zijn als mijn oude laptop weer functioneert door het vervangen van dat onderdeel

Een laptop van 2017 is technisch meestal nog lang niet afgeschreven, dus die verdient een serieuzere poging wat mij betreft.

Dat hij het na vervangen van de spoel zonder meer gaat doen kun je met 90% kans vergeten zonder verdere diagnosestappen. Het geeft veel meer bevrediging als de reparatie ook echt lukt. Dit is nu eigenlijk een reparatietopic, dus het zou handig zijn als je (o.a. om een schema te vinden) het merk en type van de laptop plaatst. Ik heb gemerkt dat het soms ook loont om het type moederbord te zoeken (zoekmachine, of direct op sites zoals Ali Express) om dat in zijn geheel te vervangen. Soms maar een paar tientjes, waarvoor je niet kunt gaan klooien als er MOSFETS, IC's en spoelen zijn opgeblazen zonder direct aanwijsbare oorzaak.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."