Softclipping NAD C272

Het softclipping circuit zit rond Q431, Q430 en Q429 links op het schema.

#edit Q431 foutje eruit gehaald.

[Bericht gewijzigd door Martin V op maandag 21 september 2020 17:02:51 (21%)

Telefunken Sender Systeme Berlin
Frederick E. Terman

Honourable Member

Zeker, maar dat circuit zelf is in orde. (Q431 - niet Q321 - doet trouwens niet mee, dat is een mute-transistor; maar hij kan de fout ook niet veroorzaken.)

Het gaat om de spanning SCP; die is niet in orde. Beschrijving in mijn vorige post hierboven.
Ten overvloede: als SCP weer ok is, komt SCN vanzelf ook weer op zijn juiste waarde.
 

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik heb het schema even in de sim gezet, misschien dat dat de zaak nog iets verduidelijkt. Zie onderstaand plaatje (klik voor groter).
Rechts heb ik de weerstand weggehaald ('is kapot'); ik had ook de zener kunnen verwijderen, of de +64V-voeding.
Je ziet dat de gelijkspanningen overeenkomen met de metingen, en de uitgangsspanning met het scoopbeeld. Daarom denk ik dat mijn suggestie een goede gooi naar de oplossing doet.
 

Simetrix

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Dit klinkt inderdaad als een goede oplossing, ik ga het morgen eens bekijken. Alles mat goed maar ik zal dit nog een keer nameten. Wat voor simulator is dat trouwens? Zou nog eens van pas kunnen komen

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ach ja, dat moet ik er even bij zetten, nu gedaan. Is de demoversie van Simetrix.
Andere CO'ers gebruiken ook vaak LT-Spice, die is ook goed hoor ik. Zelf ben ik aan deze gewend.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Na het verwarmen en afkoelen van R782 begon de waarde enorm te schommelen, deze mat dus in eerste instantie goed maar is inderdaad kapot, heel erg bedankt voor de hulp!