Absolute newbie zoekt advies :)

Ondanks mijn gebrek aan kennis over elektronica wil ik toch zelf iets maken om uiteindelijk mijn boot mee te kunnen besturen.

Ik heb een 12 volt reductiemotor aangeschaft die ik via een getande riem mijn stuur wil laten aansturen als ik boven op het dek zit.
Dit gaat in combinatie met een joystick schakelaar van een boegschroef.

Nu moet ik dus de polariteit richting de motor kunnen wisselen. Ik heb hier al veel over gelezen maar kom er toch niet aan ut wat ik hiervoor nodig heb. (h-brug , dubbelpolige wisselrelais)

Er is niet veel informatie te vinden over de motor maar dit zijn de specs die ik kan vinden:
12 volt 3030 rpm
18 volt 4520 rpm
Nominale spanning 18 VDC.
39 Watt.

max. 6 Ncm.
1,7 Ampére.
Gewicht 416 gram

De vraag is wat zou ik moeten kopen om dit, (veilig), voor elkaar te krijgen? Het liefst een kant en klare oplossing die samen kan werken met een joystickschakelaar. (geveerd tot nul-stand)

Alvast bedankt voor de mensen die hiervoor de moeite nemen!

Shiptronic

Overleden

Voor allen het ompolen heb je aan 2 wissel relais voldoende

Motor tussen de Com aansluitingen, Massa op NC en + op NO. afhankelijk van wel relais je stuurt krijgt 1 kant plus. de andere ligt via NC al aan massa.

Mocht je per ongeluk beide relais sturen is er ook niets aan de hand, dan krijgt de motor 2x + maar draait niet, en er ontstaat ook geen sluiting.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste shiptronic, bedankt voor de snelle reactie!
Even heel praktisch ingesteld. Zou dit een geschikt relais zijn in dit geval:

https://www.rdae.nl/275253-relais-wissel.html

Zoals ik al zei... ik weet er echt weinig vanaf ;)

Shiptronic

Overleden

Relais en leverancier = prima keus !

Doe jezelf een plezier , en neem er ook gelijk 2 van deze voetjes bij https://www.rdae.nl/relh45b-relaisvoet.html

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op donderdag 24 september 2020 17:12:30 (62%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Top, bedankt voor de snelle hulp!
Daar kan ik helemaal mee vooruit!

Shiptronic

Overleden

Hier schema met de relais nr's erbij :

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Helemaal goed. Ik ga het straks bestellen en eens kijken of ik eraan uitkom. Ik zal nog even feedback geven of alles is gelukt!

Shiptronic

Overleden

Voor die voetjes moet je wel een tang hebben die ongeïsoleerde schoentjes kan persen : low budget oplossing is deze : https://www.rdae.nl/krimp-1-krimptang-ongeisoleerd.html

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

@TS,

Wat denk je te gaan berijken met een motortje
die maar 6 Ncm doet?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
High met Henk

Special Member

Op 24 september 2020 18:54:06 schreef Lambiek:
@TS,

Wat denk je te gaan berijken met een motortje
die maar 6 Ncm doet?

De richtimgaanwijzer in de voormast??

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
pa3gws

Golden Member

Voor het stuurwiel zal hij toch niet zo heel veel kracht nodig hebben?

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Op 24 september 2020 18:54:06 schreef Lambiek:
@TS,

Wat denk je te gaan berijken met een motortje
die maar 6 Ncm doet?

Ik denk dat dat het koppel op de motoras is, niet het koppel na de tandwielkast.

@TS:
Zorg je er ook voor dat je een noodstop hebt, voor het geval dat door een plakkend relais of defecte schakelaar, de boel blijft 'sturen'?

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Lambiek

Special Member

Op 24 september 2020 19:25:30 schreef pa3gws:
Voor het stuurwiel zal hij toch niet zo heel veel kracht nodig hebben?

Dat kon nog wel eens tegenvallen. Al ligt het er wel aan of de besturing hydraulisch is of met een kabel. Maar het blijft erg weinig die 6Ncm.

Maar als de TS nu meer info geeft over de motor, merk en type.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

Ik zou dat nooit electrisch willen hebben..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hensz

Golden Member

Op 24 september 2020 22:14:00 schreef Lambiek:
Maar als de TS nu meer info geeft over de motor, merk en type.

Op 24 september 2020 17:00:05 schreef maikelkocx:
Er is niet veel informatie te vinden over de motor maar dit zijn de specs die ik kan vinden:
12 volt 3030 rpm
18 volt 4520 rpm
Nominale spanning 18 VDC.
39 Watt.

max. 6 Ncm.
1,7 Ampére.
Gewicht 416 gram

Don't Panic!
Lambiek

Special Member

Ja dat heb ik gezien, maar ik heb liever een datasheet.

Op 24 september 2020 22:17:08 schreef Jinny:
Ik zou dat nooit electrisch willen hebben..

Toch zijn ze er wel. En ook elektrisch hydraulisch.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik zie dat er in de tussentijd een hoop reacties zijn bijgekomen!

Ik begrijp dat mensen elektronisch niet de voorkeur geven. Ik ook niet, ik heb echter beneden een perfect werkend stuursysteem wat niet zomaar uit te breiden is met een tweede stuurstand. (geen hydraulisch dus)

De data van de motor zijn zonder de vertraging versnellingsbak. De motors worden gebruikt om flinke loopbanden aan te sturen en zou zonder moeite mijn stuur moeten kunnen draaien.

Er komen twee safety's op. 1 is de aan en uit schakelaar die voor de joystick zit en als tweede kan ik hem middels een pen ontgrendelen waardoor de normale sturing ten alle tijde te gebruiken is.

Ik ga vanavond starten met het project en zal wat foto's maken.

Tot nu toe is het in 1 x raak!
Alles netjes aangesloten volgens het schema van Shiptronic en het werkt perfect! Motor draait netjes beide kanten met de joystick!

Volgende week een passende getande riem zoeken en starten met de inbouw!

Op 24 september 2020 22:17:08 schreef Jinny:
Ik zou dat nooit electrisch willen hebben..

Waarom niet? De injectie en/of ontsteking van de motor is waarschijnlijk ook elektronisch, en zonder aandrijving is een boot heel snel stuurloos.

Het lijkt me wel onverstandig om dit te gebruiken op een moment dat een weigering of onverwachte stuurbeweging in korte tijd tot een ongeluk zou kunnen leiden, maar op open water zie ik er geen probleem in.

@TS: zorg je er wel voor dat je die pen eruit kunt trekken terwijl de motor het maximale koppel levert, terwijl het roer tegen de eindaanslag staat. Daarbij zou ik zeker een geschikte zekering gebruiken, brand is aan boord maakt een slechte dag.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Lambiek

Special Member

Op 25 september 2020 18:13:31 schreef maikelkocx:
De data van de motor zijn zonder de vertraging versnellingsbak. De motors worden gebruikt om flinke loopbanden aan te sturen en zou zonder moeite mijn stuur moeten kunnen draaien.

Als je het flink vertraagt zou dat moeten kunnen ja. Al vind ik het op het filmpje vrij hard draaien eerlijk gezegd, dat stuurt niet echt fijn.

Het mooiste zou zijn als je het via een H_brug zou doen. Dan kun je de snelheid van het sturen regelen, heb je wel een joystick met een potmeter nodig. Hoe verder je de joystick beweegt, hoe sneller je stuur verdraaid.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Of een enkele MOSFET om serie met die twee relais (met vrijloopdiodes op de juiste plaatsen, ook over de relais contacten), dat is simpeler dan een H-brug, tenzij je die als complete module inkoopt.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Op 25 september 2020 21:58:39 schreef maikelkocx:
Tot nu toe is het in 1 x raak!
Alles netjes aangesloten volgens het schema van Shiptronic en het werkt perfect! Motor draait netjes beide kanten met de joystick!

Volgende week een passende getande riem zoeken en starten met de inbouw!

AH! TOP ! mooi te lezen dat het werkt :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Lambiek

Special Member

Op 26 september 2020 17:56:51 schreef SparkyGSX:
Of een enkele MOSFET om serie met die twee relais (met vrijloopdiodes op de juiste plaatsen, ook over de relais contacten), dat is simpeler dan een H-brug, tenzij je die als complete module inkoopt.

Dat kan ook, heb ik zelf ook wel eens gedaan.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Kleine update, het systeem is gedeeltelijk ingebouwd.
Hoewel het functioneert naar behoren is de motor helaas toch net niet sterk genoeg. (Dat werd hier al aangegeven op het forum maar ik was te koppig)

Heeft er iemand een goed adres waar ik een goede 12v DV motor kan vinden met veel power? Maximale snelheid op 12 volt zou ongeveer 100 omwentelingen per minuut moeten zijn maar, (veel), trager kan ook.

Ik denk dat ik het moet gaan zoeken bij aandrijvingen van rolstoelen, scootmobiels etc? Ik kan nieuw geen passende oplossing vinden zo ver.

Wederom bedankt voor het advies!