Mwah... Ik ken genoeg commercieel varende 'gecertificeerde' schepen waar danwel een hydraulische pomp continu staat te zoemen en een paar electrische bediende ventielen worden gebruikt om te sturen, danwel de pomp rechtstreeks linksom of rechtsom draait, geschakeld met een paar magneetschakelaars. Geen spannend spul, gewoon wat jij en ik ook bij de electrotechnische groothandel halen. Vaak hebben die niet eens de mogelijkheid om wat op de hand te doen - in elk geval niet 'nu' (wel over 5-10 minuten, maar goed...).
Engineered? Ach... je moet om van de ene kant naar de andere kant zoveel liter verpompen. De pomp doet x liter per minuut. Met deze druk. Is dat krachtig genoeg? Ja? Is het snel genoeg? Ja? Mooi, dan zijn we uit-engineered. Noodstop? Leuk, maar dan blijft het roer wel in de laatste positie staan. Of het daar nou zoveel beter van wordt? Wellicht wel als je ook handbediening hebt en handmatig kunt ingrijpen. Bij grotere hydraulische systemen... Levert niks op.
De electrische kant? Motor vermogen X. Neem een magneetschakelaar die 1.5X aan kan. Wellicht nog een soort van interlock zodat je niet 2 kanten tegelijk op kunt sturen (door welk technisch probleem dan ook). En dat was het doorgaans wel. Ohja... iets met noodstroom om nog wat te kunnen bij een blackout. Leuk... maar het duurt (in de praktijk) toch niet zelden zomaar 30 seconden tot een minuut voordat je een noodgenny auto-startend in bedrijf hebt en weer wat kunt. In de tussentijd: good luck!
Let er wel op dat een koppel gemeten zoals voorgesteld nog steeds niet zoveel zegt. Immers, als er en berg schroefwater op dat roer staat en het is geen balansroer, dan zul je een aanzienlijk groter koppel nodig hebben. Dus als je er wat zinnigs over wilt zeggen, dan moet je bij vol vermogen (ik ga er even vanuit dat bootje niet in plané gaat) het roer zo ver mogelijk draaien en DAN het koppel meten. Daar zul je dan een factor 2-5 boven moeten zitten.
Voor wat betreft de snelheid: er is maar 1 ding vervelender dan 'duurt lang' en dat is 'gaat te snel'. Je gaat heel zenuwachtig sturen met hele korte klapjes. En veel corrigeren. Veel slijtage mechanisch, niet in de laatste plaats aan de relais (soms zo hard van de ene naar de andere kant dat de motor nog niet stil staat). Voor 'rechtuit' zijn kleine correcties doorgaans voldoende. Om te manouvreren wordt er niet zelden een 2de pomp of een booster pomp bij gezet (soort stuurbekrachtiging) zodat het sneller rond gaat.
Mijn tip: kijk eens naar het vermogen van de motor van een commercieel verkrijgbare stuurautomaat. Dat moet je al vrij snel uit de manual kunnen halen. Voor klein spul, hydraulisch, staat mij iets van 24V zekeren op 20A bij. Dat is waarschijnlijk inclusief aanloopt piek. En mogelijkerwijs toch nog wel een maatje groter dan wat TS nodig heeft.
Een ander dingetje is dat het roer moet blijven staan als je niks doet. Hydraulisch gaat dat eigenlijk altijd wel vanzelf goed. Mechanisch hoeft dat niet zo te zijn. Een jaar of 2 terug heb ik nog met een joystick-controlled ding met een broodwagen gevaren. Daar hoor je bij elke keer dat je wat doet een electrisch bediende rem los komen.