aardlek automaat controleren

Op 3 oktober 2020 10:22:37 schreef KlaasZ:
[...]O, dus iemand die volgens de aanbevelingen braaf elke maand de testknop bedient moet steeds vantevoren iemand met een testapparaat laten komen?

:) . Zelf ben ik nog nooit een "klevende" ALS tegengekomen. heb een vermoeden dat het fabrikantafhankelijk is. (vet gebruikt of niet), maar ga het wel eens testen. Ik weet enkele differentiëlen hangen die in geen jaren getript hebben.

klevende aardlekken kom je wel tegen, maar vaker zijn dat oude alamatjes. die reageren wel, maar de mechaniek valt gewon niet uit. bij aardlekken is het vaak oud vet, 1x uitvallen in 20 jaar tijd en de mechaniek lockt niet meer in de on positie..

had er recent weer 1, een siemens uit 1978 die door de metervervanger als gevaarlijk was bestempeld. hun mogen ze niet bedienen, schijnt al letsel mee te zijn opgelopen nadat zo'n ding klapte. geregeld komt het dus voor dat je ergens zon ding moet vervangen omdat met de meter wisselen dat werd aanbevolen. rotdingen zijn het, geen din rail bij die dingen, en nul zit links..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Op 3 oktober 2020 10:22:37 schreef KlaasZ:
[...]O, dus iemand die volgens de aanbevelingen braaf elke maand de testknop bedient moet steeds vantevoren iemand met een testapparaat laten komen?

Niet zo slim doen Klaas....
Je weet best wat er bedoeld wordt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Eindelijk iemand die me slim vindt. :)
Maar misschien snap je ook wat ik bedoel. Stel dat er iemand de aardlek wil controleren en de bewoner heeft net een dag van tevoren de testknop bediend. Is die controle dan zinloos?

een moderne aardlek springt in 25-40 msec al. de grens ligt wel wat hoger als dat, meen 300msec.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 3 oktober 2020 20:57:39 schreef testman:
een moderne aardlek springt in 25-40 msec al. de grens ligt wel wat hoger als dat, meen 300msec.

De uitschakeltijd mag afhankelijk zijn van de verschilstroom

Lekstroom kleiner dan 0,5 dIn ; mag niet uitschakelen.
Lekstroom tussen 0,5 dIn en dIn ; mag uitschakelen
Lekstroom dIn moet uitschakelen t ≤300 ms
Lekstroom 2x dIn moet uitschakelen t ≤150 ms
Lekstroom 5x dIn moet uitschakelen t ≤40 ms

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Jinny

Golden Member

Op 3 oktober 2020 20:51:24 schreef KlaasZ:
Eindelijk iemand die me slim vindt. :)
Maar misschien snap je ook wat ik bedoel. Stel dat er iemand de aardlek wil controleren en de bewoner heeft net een dag van tevoren de testknop bediend. Is die controle dan zinloos?

Nee, want je meet nog steeds een praktijk situatie.
De bewoner houd blijkbaar het mechaniek gaande.

Maar kort en goed, toen ik nog groepenkastjes naliep op grote projecten had ik gemiddeld zo een drie procent uitval.
Dat waren nieuwe kasten met nieuwe onderdelen.
Als ik nu weer zou controleren, een jaar of 10 na dato of zo, denk ik dat ik er zo weer een procent of 5 uit zal vissen...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 3 oktober 2020 22:20:18 schreef Jinny:
[...]

Maar kort en goed, toen ik nog groepenkastjes naliep op grote projecten had ik gemiddeld zo een drie procent uitval.
Dat waren nieuwe kasten met nieuwe onderdelen.

Bedoel je dat 3% van nieuwe differentieelschakelaars afgekeurd werd?

dat is erg veel. Dan zit er wat fout of bij de fabrikant of bij de test.. weet je nog welke fabrikant / test het was?

GJ_

Moderator

Op 4 oktober 2020 10:47:15 schreef kris van damme:
Bedoel je dat 3% van nieuwe differentieelschakelaars afgekeurd werd?

Ik lees 3% van de groepenkasten. Dat is dus gelukkig iets heel anders. Dat kan door van alles zijn natuurlijk. Van apparatuur tot prutswerk.

Jinny

Golden Member

3% Van de aardlekschakelaars/automaten.
Op diverse punten, variërend van DOA tot niet voldoen aan de specs.
Kan dat het een serie geweest is, ik kan nu niet meer herinneren welk merk het was..
Het was een A merk, misschien ook wel meerdere merken..
Ik heb het percentage onthouden omdat ik er zelf van schrok.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 4 oktober 2020 10:47:15 schreef kris van damme:
[...]

Bedoel je dat 3% van nieuwe differentieelschakelaars afgekeurd werd?

dat is erg veel. Dan zit er wat fout of bij de fabrikant of bij de test.. weet je nog welke fabrikant / test het was?

Kan ook een periodieke keuring zijn van bestaande installaties.

Jinny

Golden Member

Nee, nieuw voor de inbedrijfstelling.
Ik was de laatste die daar langsliep voor oplevering zeg maar.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Ik heb regelmatig de vraag gekregen "moet ik werkelijk iedere maand de schakelaar testen" omdat dat op de sticker staat.
Ik adviseerde doe het 2x per jaar als de tijd verzet word, dan heb ge een mooi geheugen steuntje en omdat je toch de klok moet verzetten. Ik heb ook wel eens klanten gehad die de testknop niet meer durfden indrukken, de schakelaar ratelde plots kwam er rook uit een knal en alles uit. Was de hooftzekering getript.
De testknop is meer bedoeld voor de eigenaar dan voor de installateur.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

klopt, ik heb dat ook gedaan bij oplevering van oa huizen. aardlek testen, alles van hetzelfde type doorgaans. uitval viel vaak wel mee, als de meter een keer hing op uitschakeltijd, lag dat doorgaans aan een meetsnoer wat geen goed contact maakte. een keer draaien rond de aarding of elders zetten en het werkte wel. oplevering ging vaak in delen, dus een stuk of 40 aardleks achtereen had je dan wel. de uitschakeltijd en uitschakelstroom worden meteen al beinvloed door een cv ketel of ventilatiebox, dat was doorgaans alles wat er aanstond in nieuwbouw. ook wel gehad dat ik werd gestuurd en de bouw nog geen voeding had, aarding had of de meterkasten hingen nog niet.. niet handig, want je neemt de installatie ook mee, dus alle wcd's testen, wel gewoon met stekkertester. daar kwam afhankelijk van de uitvoerend monteur en de hoeveelheid inleners die af hadden gelast en afgemonteerd nog wel het eea uit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer