2 dynamo's parallel schakelen

Op 14 oktober 2020 14:27:10 schreef Jinny:
@Jazeker, jij woont al 6 jaar op een schip, EricP en ik ruimen professioneel regelmatig de rommel op die door dergelijke zaken ontstaan.
We spreken uit ervaring dus.
Waarbij ik op zee draaiende vort en EricP aan de wal omdat de zut stil ligt.

Daarom de discussie.
Uit ervaring.
We verdienen er ons dagelijks brood mee.

Dat begrijp ik.
Maar de standaard onderschatting van iemand die 365/24 op zijn schip woont, alles al heeft meegemaakt qua uitval en reparatie/vervanging van apparatuur stoort me even.
Een serieuze hobbyist levert vaak meer kwaliteit dan een doorsnee monteur.
En ook ik weet niet alles.
Daarom vraag ik eerst of je dynamo's parallel kunt plaatsen.
Maar oeverloos kauwen over een ladertje dat mogelijk ooit kapot kan gaan hetgeen een geringe impact heeft gaat me even te ver.

Jinny

Golden Member

Noem dat beroepsdeformatie.
We zijn geconditioneerd om de zaak nagenoeg 100% betrouwbaar en startvaardig te houden.
Daar worden we voor betaald, en goed ook.
En dus valt zo een ladertje ons op.
We gaan uit van schepen die zeker 20 van de 24 uur varen.
Stilstand kost klauwen met geld.

Nogmaals, in je startpost was eea wat summier.
Maar twee dynamo's kan je parallel zetten, dat was al enkele keren gemeld.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Jinny

Golden Member

Op 14 oktober 2020 14:32:53 schreef EricP:
[...]Ja, en dat is natuurlijk zomaar in een maand gebeurd :) (ofwel: verwaarloosd).[...]

Hee, ik had dat niet verzonnen?

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 14 oktober 2020 14:46:20 schreef Jinny:
Noem dat beroepsdeformatie.
We zijn geconditioneerd om de zaak nagenoeg 100% betrouwbaar en startvaardig te houden.
Daar worden we voor betaald, en goed ook.
En dus valt zo een ladertje ons op.
We gaan uit van schepen die zeker 20 van de 24 uur varen.
Stilstand kost klauwen met geld.

Nogmaals, in je startpost was eea wat summier.
Maar twee dynamo's kan je parallel zetten, dat was al enkele keren gemeld.

Ik begrijp het helemaal.
Eric onderschat even dat:

  • Ik wil douchen
  • Met warm water
  • Er gescheten moet worden (toilet)
  • De kachel moet kunnen branden
  • Er ook koud water uit de kraan moet lopen
  • 24V moet werken
  • 230V moet werken
  • De schuit niet lekt/zinkt
  • De zaak altijd vaarklaar is
  • De schijttank geleegd moet kunnen worden
  • De grijswatertank geleegd moet kunnen worden
  • Etc.

En dat elke dag.
En deze uiterst serieuze hobbyist ervoor zorgt dat, ondanks dat uiteindelijk alles kapot gaat, dit al 6 x 365 dagen voor 100% in orde is.
De schuit is overigens 15 jaar jong, dus dan begrijp je dat er regelmatig een storing(kje) optreedt.

Meneer Eric zal een prima monteur zijn (slechts een aanname), communicatief heeft hij nog iets te leren.
Dank voor jouw bijdragen!

Jinny

Golden Member

Het is niet dat EricP niet communicatief niet sterk is, het is omdat we dat niet kunnen ruiken in de startpost, -en- omdat we beiden al regelmatig ellende van goedwillende amateurs hebben moeten opknappen.

Het is niet voor niks dat ik bij plezierjachtjes begin met de kniptang in een installatie en de zut heraanleg voordat ik er ook maar de minste verantwoording voor nemen wil....
We kunnen vanaf ons scherm niet jouw skils beoordelen.

En met een permanente lader op een accu kan je dus effecten als in mijn voorbeeld verwachten.
Een startaccu heeft in de regel een zeer kleine zelfontlading en dat schotje dat de dynamo erin schopt na het starten kan netjes en net voldoende zijn om de accu ongeveer het eeuwige leven te gunnen.

Hufterproof en simpel.

Als je toch vasthoud aan een ladertje, dan zou ik dat intermitterend laten werken.
Of via een diodebrugje bij lopen motor even de startaccu laten meelopen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Thanks.
Even inhoudelijk:
De acculader (capaciteit 8A bij 50 Ah Optima RedTop accu's) staat er constant op.
Wat is de functie van de diode en waartussen plaats je deze?

Jinny

Golden Member

Inhoudelijk, die acculader eraf gooien, alleen voor nood gebruiken, en een ouderwetse diodescheider tussen dynamo en de accu's.

Wat we niet weten is hoe vaak je vaart, en dus hoe vaak de accu gebruikt wordt.
Vaar je iedere week is een diode(scheider) in de plus vanaf de dynamo naar de accu('s) meer dan zat.
Vaar je een maal per jaar, dan zou ik je acculader op een tijdslot zetten zodat ie eens in de maand een keer 24 uur laad of zo.

De diode zorgt ervoor dat de accu's electrisch gescheiden van elkaar zijn zodat de hh accu nooit de startaccu kan leegzuigen.

Zonder degenererend te willen doen, dit is basis E.
En juist dit soort zaken leven we oa van....
Vul in en kleur de plaatjes.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

De TS heeft blijkbaar niet in de gaten dat ik uit een wereld kom waar dat commercieel gebeurt - in meerdere hoedanigheden. Zodra iets essentieels niet werkt, kost het hoe dan ook geld. En meestal veel geld.
Daarnaast noemt hij allemaal dingetjes die 'voor thuis' heel veel minder interessant zijn als het eens een uurtje niet wil. Of een halve dag. Er zit tot op heden niks essentieels tussen en het meeste is niks spannends / 'of the shelf te koop', je hoeft het er alleen maar in te schroeven.
Wellicht iets wat ongemakkelijk is als het ff niet werkt. Niet boeiend. Vaartechnisch: heel ander kaliber. Maar daar lees ik niks over.

TS blijft maar doordrammen dat hij een goed idee heeft. Want hij woont al pas 6 jaar op een boot... Post het halve verhaal. Zo nu en dan komt er een stukje. En elke keer weer wordt gebrek aan kennis tentoon gespreid. Geeft niks, je kunt niet alles weten. Als TS dan uitgelegd wordt dat zijn 'goede idee' helemaal niet zo'n goed idee is, dan blijven doordrammen dat het wel een goed idee is. En dan zou het aan mijn 'communicatie' liggen. Yeah, sure.

@Jinny: ik zou er nou juist een 'moderne' scheider voor pakken. Nauwelijks spanningsval. Maar dan nog... liever gewoon een self-supporting systeem voor iets essentieels. :+
En voor wat betreft die goedwillende amateurs: ik sta eigenlijk hoofdzakelijk de rommel op te ruimen van 'erkende professionals' - inderdaad, die denken dit soort ongein ook regelmatig uit. En dan blijkt het in de praktijk toch niet helemaal zo te werken als ze verzonnen hebben (joh, zelf wel eens paar keer een half jaartje aan boord gezeten en vrijwel dagelijks gevaren? Moet je eens proberen, leer je een hoop van...).
Net als jij: grote fan van de kniptang, in elk geval om zoveel mogelijk afhankelijkheden te elimineren.

Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2020 17:01:02 schreef EricP:
De TS heeft blijkbaar niet in de gaten dat ik uit een wereld kom waar dat commercieel gebeurt - in meerdere hoedanigheden. Zodra iets essentieels niet werkt, kost het hoe dan ook geld. En meestal veel geld.

Eric maak je niet druk. :)

@Jinny: ik zou er nou juist een 'moderne' scheider voor pakken. Nauwelijks spanningsval.

Ik gebruik ook liever bijv. een argofet, die zijn beter dan zo'n diode brug. Al heb je tegenwoordig ook de argo-diode, die zijn alweer wat beter dan de gewone diode brug.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Jinny

Golden Member

En voor wat betreft die goedwillende amateurs: ik sta eigenlijk hoofdzakelijk de rommel op te ruimen van 'erkende professionals' - inderdaad, die denken dit soort ongein ook regelmatig uit.

Ik ook hoor...
Maar ook van amateurs..

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Goed, we gaan nu in een rondje draaien.
De hobbyist wordt bijna collectief verguisd but i rest my case.

Het is echter mooi om te vernemen dat de 2 servicedynamo's prima parallel kunnen werken, tenslotte ging het hier om.

De nieuwe apparatuur komt er in aan het eind van het voorjaar in de vorm zoals bericht.
Tot die tijd vaar ik nog genoeg, ik gooi de dynamo er volgende week af en laat de intelligente lader zijn werk doen.

Ik zal t.z.t. berichten in hoeverre mijn abject idee in de praktijk wel functioneert.
Dank voor alle bijdragen.

Sine

Moderator

Tjongejonge Eric, je loopt weer een partij te zuurpruimen hoor, dat kan ook wat vriendelijker.

Dit gaat ook niet om een scheepje wat tonnen kost als het evenjes stil staat, en wat betrouwbaarheid betreft ... een lader of een alternator ... ik weet nog niet wie wint.

EricP

mét CE

ts: Je leest alleen maar wat je lezen wil cq. binnen jouw plaatje past.
Succes met je prutsel. Als het er 'al' een jaar in zit, zal het best wel goed gegaan zijn. Meestal.

@sine: ik weet het wel. De praktijk leert dat de dynamo altijd wint. Als is het maar omdat je WEET wanneer die kuren heeft - en dan ruim te tijd hebt (in de context van een scheepsmotortje) om dat op te lossen. Daarnaast 'slijt' die alleen maar als motortje loopt. Niet 24/7.
En vriendelijk? Zo zijn we begonnen. Maar als TS dan gewoon glashard staat te beweren dat zijn lader het gewoon blijft doen... tsja... Maar wat je wilt. Dit soort figuren zoekt alleen maar bevestiging van hun idee. Jammer. Niet gelukt.

EricP

mét CE

/oops. Kan weg...

[Bericht gewijzigd door EricP op woensdag 14 oktober 2020 18:25:50 (96%)

Even over het parallel schakelen van dynamo's en generatoren:
Dat zijn apparaten met een stabiele uitgangsspanning. Dat kan bereikt worden door een spanningsbron met lagere impedantie of door een regelcircuit dat de spanning constant houdt.

Zo'n regelcircuit kan niet tegen aansluiten van een ander regelcircuit. Net zoals bijvoorbeeld een opamp met lage versterking (buffer) instabiel kan worden met een capacitieve belasting. Je voegt een pool toe.

Of net zoals James Watt twee stoommachines parallel schakelde. Dit voorbeeld is wat beter te begrijpen dan die opamp.

James Watt schakelde op de tentoonstelling in new york twee geregelde stoommachine aangedreven generatoren parallel. Die werden instabiel. Een ging harder lopen, dan de andere weer, dan de ene weer. Watt moet wel een goed inzicht gehad hebben in regeltechniek want hij loste het zo op: Beide machines zette hij op 1 regelaar. Daarmee werd het probleem opgelost.

Dat is een risico van geregelde bronnen parallel zetten. Instabiliteit.

@Hoeben:
Thanks!
Het toepassen van 1 of 2 regelaaars staat nog open.
Balmar meldt (zie eerder bericht met bijlage) dat 2 dynamo's op 1 regelaar kan.
Ik wil de dynamo's echter wel op zeg 70% belasting kunnen laten draaien hetgeen een standaard functie is.
Ik heb bij hen nog de vraag uitstaan of deze functie bij toepassing van 1 regelaar met 2 dynamo's in stand blijft.

EricP

mét CE

@hoeben: dat zal ook wel degelijk optreden. Maar het boeit niet. Dat beiden exact 50% leveren is geen vereiste! En de accu zorgt voor stabiliteit in de spanning, zo leert de praktijk.
Andere situatie dat de stoommachines of de opamps!

Jinny

Golden Member

Hier hangen beide dynamo's aan dezelfde machine, ik denk dat dat wel meevalt.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Instabiliteit is wel vragen om problemen. Op zich is het niet zo erg met een acculader. Maar het kan wel problemen opleveren in de regelaar, die is er niet op gebouwd met dergelijk variërende lasten om te gaan.

Jinny

Golden Member

Omdat de spanningen toch niet geheel gelijk zijn en omdat ze aan dezelfde machine hangen zal de een altijd meer leveren dan de andere.
Maar dat geeft niet.

Dat lossen ze zelf onder elkaar wel op.
De accu is de stabiliserende factor in deze.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

En ter info:

De aan te schaffen 2e dynamo is qua specs/merk/type/opbrengst identiek aan de huidige dynamo.

Lambiek

Special Member

En je kon geen Balmar meer krijgen of komt deze uit Amerika?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het betreffen Bosch dynamo's.
Vandaar ook de veilige 70%.
Balmar heeft een vertegenwoordiging in NL voor aanschaf regelaar(s).

[Bericht gewijzigd door Jazeker op woensdag 14 oktober 2020 21:16:38 (11%)

Op 14 oktober 2020 18:32:53 schreef Jazeker:
@Hoeben:
Thanks!
Het toepassen van 1 of 2 regelaaars staat nog open.
Balmar meldt (zie eerder bericht met bijlage) dat 2 dynamo's op 1 regelaar kan.
Ik wil de dynamo's echter wel op zeg 70% belasting kunnen laten draaien hetgeen een standaard functie is.
Ik heb bij hen nog de vraag uitstaan of deze functie bij toepassing van 1 regelaar met 2 dynamo's in stand blijft.

En antwoord van Balmar:

'The alternator can be different in size and make. Since it is a single regulator controlling them they will go to the same percentage of output power. For example, you have a 100 amp and a 75 amp alternator. If you set the amp manager to 75%. The 100 amp alternator will put out a maximum of 75 amps and the 75 amp alternator is limited to 56.25 amps maximum.'

Wow, dan eerst maar 1 stuks MC-624 bestellen.
Wordt vervolgd.

Lambiek

Special Member

Op 14 oktober 2020 21:12:21 schreef Jazeker:
Het betreffen Bosch dynamo's.

Heeft die Bosch dynamo de mogelijkheid om het veld te sturen dan, zo niet dan gaat het niet werken met een MC-624.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.