2 dynamo's parallel schakelen

Jinny

Golden Member

Zet dan eerst eens duidelijk en helder op een rij wat je wilt, en niks vergeten of verzwijgen.
Dan zal uitkomen dat je het veel te moeilijk zoekt.

Wat er nu gebeurd is dat je een deel van je verhaal post, en later weer een ander deel en loopt met een gefixeerd idee in je hoofd.

Hier op het forum zit een hoop, ik kan wel zeggen een hele hoop, kennis van mensen (M/V) uit de harde praktijk.
Mensen die schepen draaiende houden en die fouten van anderen herstellen.
Die kunnen je vertellen wat de meest eenvoudige en betrouwbare oplossing is.

Je woont 6 jaar op die tobbe.
Voor een inschatting wat of de oplossing is willen we weten wat je mate van varen op de HOMO is.
Dat had ik je al eens gevraagd, maar geen antwoord gekregen.

Ik ga me niet herhalen, maar als er geen accurate informatie komt ga ik er verder geen energie aan verspillen.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Dank je.
Maar wel iets te kort door de bocht.

Bij elk plukje informatie ontstaat over zo'n subonderwerp weer discussie, of het nou skippen van de startdynamo is, de gewenste hoogte van de opbrengst, etc, etc.

Ik wil simpelweg de capaciteit uitbreiden naar ca. 4.000 watt, that's it. En daartoe heb ik 2 dynamoplekken beschikbaar.

Eerder schreef ik al:

Uitgangspunten:

- De huidige capaciteit is te klein.
- Een aanstaand LiFePo4 pakket vergt een slimme regeling.

Mogelijke oplossingen:

1 Een 2e Bosch dynamo erbij en de 2 Bosch dynamo's laten draaien op een Balmar. Maar gezien eerdere posts lijkt de Balmar niet te kunnen werken met de Bosch.
2 Een Balmar 94LY-24-140-IG met een Balmar MC-624.
3 Een Mastervolt Alpha 150/24 met bijbehorende Alpha regelaar.

Wat is wijsheid?

Hoe duidelijk ben ik dan (niet)?
Alvorens de keuze op 2 of 3 te laten vallen (kosten dezes ruim € 2.000) wil ik onderzoeken of 1 kan. Maar ik kan hierop het antwoord nog niet vinden.
Uiteraard kan ik Balmar hierover nog altijd aanschrijven.

En ter info (of het er toe doet vraag ik mij af): Ik vaar een uurtje of 400 per jaar.

Lambiek

Special Member

Op 22 oktober 2020 13:52:52 schreef Jazeker:
Je schrijft:

Als die bosch geen externe veld aansluiting heeft gaat het niet, zoals eerder gezegd.

Wat is daar niet duidelijk aan dan?

Ik stuur nog een plaatje en vraag of die Bosch dit heeft (externe veldaansluiting).

Dat plaatje wat je post is een gewone dynamo met een interne regelaar.

Waar zit dan de niet-overtuiging?
Ik weet het zeker niet maar heb ook nog geen echt antwoord gezien.....

Zoals eerder gezegd, dan bel je balmar toch lekker.

Die balmar regelaars en dynamo's horen bij elkaar, dat zijn complete sets. Je kunt alleen kiezen voor meer of minder stroom.

Maar kijk maar, ik ben er klaar mee.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bouw die Bosch om naar externe veldaansluiting.
Regelaar tesamen met koolborstelhouder (complete unit is dat) verwijderen.
Enkele koolborstelhouder zonder regelaar erin en je hebt je externe veldaansluiting.
Moet het veld vrij blijven van de massa, dan lipje onder montageboutje afzagen.
Zie voor voorbeeld hoe of dat zo'n koolborstelhouder eruit ziet:
https://campe-fahrzeugbedarf.de/Kohlenhalter-fLucas-Lichtmaschine-ulb4…
Vermoedelijk nog wel bij elke starter- of dynamozaak te verkrijgen.

Op 22 oktober 2020 14:37:47 schreef Lambiek:
[...]
Wat is daar niet duidelijk aan dan?

[...]
Dat plaatje wat je post is een gewone dynamo met een interne regelaar.

[...]
Zoals eerder gezegd, dan bel je balmar toch lekker.

Die balmar regelaars en dynamo's horen bij elkaar, dat zijn complete sets. Je kunt alleen kiezen voor meer of minder stroom.

Maar kijk maar, ik ben er klaar mee.

Da's duidelijk, dan hoef ik ook niet meer te antwoorden.
Thanks.

Lambiek

Special Member

Op 22 oktober 2020 14:37:50 schreef jerdijk:
Bouw die Bosch om naar externe veldaansluiting.

Ja, maak het nog gekker. :) De TS kan niet eens een beslissing maken wat hij wil. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 oktober 2020 14:37:50 schreef jerdijk:
Bouw die Bosch om naar externe veldaansluiting.
Regelaar tesamen met koolborstelhouder (complete unit is dat) verwijderen.
Enkele koolborstelhouder zonder regelaar erin en je hebt je externe veldaansluiting.
Moet het veld vrij blijven van de massa, dan lipje onder montageboutje afzagen.
Zie voor voorbeeld hoe of dat zo'n koolborstelhouder eruit ziet:
https://campe-fahrzeugbedarf.de/Kohlenhalter-fLucas-Lichtmaschine-ulb4…
Vermoedelijk nog wel bij elke starter- of dynamozaak te verkrijgen.

Ha, hier hebben we wat aan.
Dit heb ik dus ooit gedaan (in mijn bewoordingen eerder vermeld).
Zo werkt het dus nu i.c.m. met een wat oudere Mastervolt regelaar.
Rest nu nog hoe ik dit zou kunnen aansluiten op de Balmar MC-624 (pagina 4 in de bijlage).

Zal nog even melden hoe of je dat dan aansluit.
Als de koolborstelhouder zonder regelaar gemonteerd is dan heb je drie aansluitingen erbij gekregen. D+, D-,DF.
Alleen DF gaan we gebruiken.

Aansluiten v.d. Balmar regelaar wordt dan:
Aansluiting 1 daar moet spanning op komen als je het kontaktslot aanzet, dus naar kontaktslot nr.15 (of IGN als het geen europees slot is)
Aansluiting 2 zit aan de B+ aansluiting v.d. dynamo (let op de getekende zekering).
(Balmar tekent het zo, maar ik heb daar mijn twijfels bij of dat dan wel netjes gaat werken. Praktijk zal het uitwijzen.)
Aansluiting 3 gaat naar DF koolborstelhouder
Aansluiting 4 naar de W aansluiting op de dynamo.
Aansluiting 12 naar D- 'OP de dynamo'.

Dat is ie dan.

Nog één ding, let op dat de koolborstelhouder geschikt is voor de juiste sleepringmaat. Maten uit het hoofd 32mm of 28mm.

Held!
Daar heb ik wat aan.
Balmar schreef nog:

One of the brushes must go to ground (batt Negative) and the other brush goes to the field excitation wire of the 624. You should be ready to go at that point.

Jouw betoog, samen met de bevestiging van Balmar, betekent dat de Bosch dynamo prima gaat werken op de Balmar.

Eerst ga ik de startdynamo loskoppelen ter check dat het met alleen een startaccu + lader goed werkt.
Daarna koppel ik de huidige startdynamo (welke ik eerst loskoppel van de startbedrading) met een aan te schaffen koolborstelhouder (regelaar er dus uit) als 2e dynamo aan op de Balmar.
En als dat goed werkt komt er een Bosch dynamo met gelijke specs als de huidige servicedynamo.

Nogmaals dank!!

High met Henk

Special Member

Zover massa vrij systeem dus
2 alternators parallel met elk hun eigen AVR.

Dit wordt lachen!!!

Uberhaupt zou ik als je zoiets gaat doen en bijna alles aanpakt van koolborstels afgaan en een brushless generator (wellicht zelfs al op 230 V of beter 3F 400V) nemen.

Der zijn van die systemen die met een alternator en slimme kast dus gewoon grote vermogens 230 V kunnen maken. Wordt gebruikt ipv zware 24V inverters in werkvoertuigen.

En dan kun je uit die 230 je LiPo laden.
Geen onderhoud meer..
Lijkt mij een alternatief.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dank je.

Volgens Balmar (eerder gepost) kunnen 2 alternators prima op 1 Balmar regelaar, zelfs als deze qua specs verschillen.
Maar, indien onverhoopt dit teveel uit balans werkt, kan ik met een 2e Balmar regelaar elke alternator separaat aansturen.

Ook wel interessant, die 230V generator.
Even op het www speuren :-)

Mmm, bij nader inzien:
Op de Victron Quattro heb ik nu 2 ingangen voor 230V, walstroom en generator (aanwezig).
Daar komt dan een 3e 230V stroombron bij.
Dan zou ik dit met een relais o.i.d. moeten aansluiten op een van deze 2 ingangen.
Ofwel: Indien de dynamo/generator stroom levert, dan generator of walstroom afsluiten.
Daarnaast: De LiFePo4 ontvangt bij de BMS graag 24V.
En bij een 230V dynamo/generator moet deze eerst door de Victron terwijl een 24V dynamo de BMS rechtstreeks van prik voorziet.
Nog even een nachtje over slapen.

High met Henk

Special Member

Op 28 oktober 2020 13:16:44 schreef Jazeker:
Dank je.

Volgens Balmar (eerder gepost) kunnen 2 alternators prima op 1 Balmar regelaar, zelfs als deze qua specs verschillen.
[...]

Dan staan ze dus niet parallel....

maarem ik zou mijn bootje toch graag massavrij willen houden, maar das een persoonlijke voorkeur: heb ze ook die niet massavrij zijn. Als ik de keuze had: ALTIJD!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Volgens mij parallel (bijgaand).
Of mis ik iets?

Update.

De startdynamo is geen startdynamo meer.
De startaccu wordt nu meer dan prima op peil gehouden door de 230V 200W Victron lader.

De 2 huidige dynamo's (80 en 55A) heb ik parallel gezet (regelaars eruit en sec borstels erin) en draaien prima op de huidige en wat oudere Mastervolt regelaar.

Deze ga ik vervangen door de Balmar 624 daar ik de veldstroom dan beter kan sturen hetgeen van belang is voor het beperken van te hoge temperaturen in de dynamo's. Met een temperatuurmeter (pistool) kan ik dit goed meten. Additioneel kan ik een Balmar temperatuursensor op de dynamo plaatsen.

En even een update.

De startaccu's voeden vanuit de 230V lader werkt prima.
De lader heeft een nog geen minuut nodig om weer terug te keren in storage mode.

Twee dynamo's (80A service en 55A voormalig start) parallel werkt uitstekend op de huidige externe wat oudere Mastervolt regelaar.
De dynamo's leveren elk ongeveer het vermogen naar rato van de grootte.

Wel wordt de kleine dynamo te heet hetgeen betekent dat ik deze vervang voor een 80A exemplaar.
Dan heb ik 2 stuks van 80A, in totaal ruim 4.000 watt.
M.b.v. een Balmar regelaar (624) laat ik deze op maximaal zo'n 60% draaien, derhalve bijna 2,5 kW.

Kan iemand mij vertellen hoeveel ampere het veld maximaal zou kunnen betrekken van de (externe) regelaar bij een Bosch ABC dynamo 24V, 80A?
Dank jullie!!

Iemand? ;-)
Thanks!!!