2 dynamo's parallel schakelen

Op 21 oktober 2020 16:56:54 schreef Lambiek:
[...]
Heeft die Bosch dynamo de mogelijkheid om het veld te sturen dan, zo niet dan gaat het niet werken met een MC-624.

Geen idee.
Het is een recht toe, recht aan dynamo en wel de 0986037770.
De oorspronkelijke dynamoregelaar is vervangen door massavrije borstels.
De huidige Mastervolt regelaar stuurt een borstel aan (+ of - weet ik even niet, vertoef elders) en de andere borstel ligt rechtstreeks aan + of - (even afhankelijk van de vorige situatie).

Mischien hangt jouw vraag samen met mijn vraag.
In de bijlage (schema op pag. 4) heb ik de functie van de oranje draad nog niet scherp.

Oeps, eerst de PDF even comprimeren.
En de pdf bijgaand.

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2020 17:05:45 schreef Jazeker:
Mischien hangt jouw vraag samen met mijn vraag.

Die regelaar regel het veld van je dynamo, daar heb je een externe aansluiting voor nodig. De Balmar dynamo's hebben dat standaard, die kun je niet zonder regelaar gebruiken.

Eigenlijk is het een laadregelaar, en werkt het zelfde als een lader van Victron. De regelaar werkt ook via het drie traps principe, bulk, absorption en float.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2020 17:22:04 schreef Lambiek:
[...]
Die regelaar regel het veld van je dynamo, daar heb je een externe aansluiting voor nodig. De Balmar dynamo's hebben dat standaard, die kun je niet zonder regelaar gebruiken.

Eigenlijk is het een laadregelaar, en werkt het zelfde als een lader van Victron. De regelaar werkt ook via het drie traps principe, bulk, absorption en float.

Mmmm. Ok.
Ik mis wat kennis denk ik. Als ik het goed schets:
Nu heb ik een Bosch dynamo waarbij de rotor gevoed wordt door de regelaar.
Al naar gelang de spanning (en daarmee stroom) in de rotor toeneemt, neemt de opbrengst (veld) ook toe. E.e.a. onder de voorwaarde dat een batterijpakket dit ook opneemt.

Als ik het goed begrijp gaat die Balmar ook nog eens aan het werk met de opbrengst van de dynamo. En daartoe is een signaal van de dynamo (veld) benodigd. Ik vrees dat die Bosch dit niet heeft.....

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2020 17:31:17 schreef Jazeker:
Als ik het goed begrijp gaat die Balmar ook nog eens aan het werk met de opbrengst van de dynamo. En daartoe is een signaal van de dynamo (veld) benodigd. Ik vrees dat die Bosch dit niet heeft.....

Nee, door de regelaar wordt het veld van de dynamo meer of minder bekrachtigt. Dus bij veel vraag wordt het veld meer bekrachtigt en bij minder vraag "of bij accu vol" wordt het veld minder bekrachtigt.

Dus je kunt niet zomaar iedere dynamo gebruiken met deze regelaar, je dynamo moet wel geschikt zijn. Je hebt dus een aparte veld aansluiting nodig voor een externe regelaar. Staat ook in de datasheet.

Ik heb vroeger meerdere malen Balmar gebruikt, prima spul verder. Alleen is het niet goedkoop.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2020 17:37:08 schreef Lambiek:
[...]
Nee, door de regelaar wordt het veld van de dynamo meer of minder bekrachtigt. Dus bij veel vraag wordt het veld meer bekrachtigt en bij minder vraag "of bij accu vol" wordt het veld minder bekrachtigt.

Dus je kunt niet zomaar iedere dynamo gebruiken met deze regelaar, je dinamo moet wel geschikt zijn.

Ik heb vroeger meerdere malen Balmar gebruikt, prima spul verder. Alleen is het niet goedkoop.

Thanks en klopt.
Die Balmars kosten het gewicht in goud.
Maar dit zo lezende overweeg ik toch om (oeps) 2 Balmar dynamo's te scoren.
Dat dit op 1 regelaar kan functioneren is inmiddels wel scherp.
Even nachtje over slapen :-)

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2020 17:39:36 schreef Jazeker:
Die Balmars kosten het gewicht in goud.

Ze zijn niet goedkoop, maar of ze nu goud kosten. :)

Je kunt ze trouwens op twee manieren aan sluiten of je haalt de spanning voor het veld van je dynamo of je haalt het via je contactslot van je accubank.

Hier blad 1 van het schema van een rondvaartboot waar een balmar gebruikt is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2020 17:53:12 schreef Lambiek:
[...]
Ze zijn niet goedkoop, maar of ze nu goud kosten. :)

Je kunt ze trouwens op twee manieren aan sluiten of je haalt de spanning voor het veld van je dynamo of je haalt het via je contactslot van je accubank.

Thanks!
Kunnen we met zekerheid concluderen dat een Bosch dynamo niet gaat samenwerken met een Balmar indien de eis is dat ik de Bosch dynamo op bv. 70% van z'n capaciteit wil kunnen laten werken?

Dit is essentieel vanwege de komst van een flink pakket LiFePo4.
Als ik de huidige Mastervolt regelaar en de Bosch dynamo hierop aansluit, dan zit de Bosch op constant vol vermogen te draaien (uiteraard indien de LiFePo4 voldoende ontladen zijn). En dit betekent vroeg of laat dat de Bosch in rook op gaat.

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2020 18:00:21 schreef Jazeker:
Kunnen we met zekerheid concluderen dat een Bosch dynamo niet gaat samenwerken met een Balmar indien de eis is dat ik de Bosch dynamo op bv. 70% van z'n capaciteit wil kunnen laten werken?

Als die bosch geen externe veld aansluiting heeft gaat het niet, zoals eerder gezegd.

Ik vermoed dat die bosch gewoon een regelaar aan boord heeft.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2020 18:04:28 schreef Lambiek:
[...]
Als die bosch geen externe veld aansluiting heeft gaat het niet, zoals eerder gezegd.

Ik vermoed dat die bosch gewoon een regelaar aan boord heeft.

En hierbij een plaatje met aansluitingen.

https://www.mupload.nl/img/mj3boc49s9.jpg

Lambiek

Special Member

Is gewoon een standaard dynamo.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 21 oktober 2020 18:11:19 schreef Lambiek:
Is gewoon een standaard dynamo.

Ofwel ongeschikt voor Balmar en geen mogelijkheid om op bv. 70% te laten draaien?

Jinny

Golden Member

Een dynamo is erop gebouwd om permanent op 100% te draaien.
Ik zie het probleem niet.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 oktober 2020 18:22:42 schreef Jinny:
Een dynamo is erop gebouwd om permanent op 100% te draaien.
Ik zie het probleem niet.

Een standaard truck dynamo niet.
Het www staat vol met verhalen dat continue 100% draaien met dit soort dynamo's leidt tot oververhitting.
Tenslotte zijn ze gebouwd voor even bijladen na het starten en daarna de accu's op peil houden.
Ik denk dat ze gemiddeld 1 of hoogstens een paar procent van hun kunnen hoeven te leveren in een truck.

Jinny

Golden Member

Dan koel je het ding wat meer...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

Op 21 oktober 2020 18:32:10 schreef Jinny:
Dan koel je het ding wat meer...

Dat zal zeker iets helpen.
Ik heb daartoe (en ook om bij lagere RPM al voldoende prik te genereren) al een kleinere dynamopoelie en een grotere krukaspoelie geplaatst.

Shiptronic

Overleden

Op 21 oktober 2020 18:25:19 schreef Jazeker:
[...]

Tenslotte zijn ze gebouwd voor even bijladen na het starten en daarna de accu's op peil houden.
Ik denk dat ze gemiddeld 1 of hoogstens een paar procent van hun kunnen hoeven te leveren in een truck.

Je truck/auto draait op de dynamo , bijladen na de start is nog een extra belasting. Maar alle stroom die je verbruikt tijdens bedrijf komt uit de dynamo, niet uit de accu.

En die zal ook niet meer leveren dan gevraagd, dus altijd op 100% draaien? hoe dan? waar gaat die stroom dan heen?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 21 oktober 2020 18:42:36 schreef Shiptronic:
[...]

Je truck/auto draait op de dynamo , bijladen na de start is nog een extra belasting. Maar alle stroom die je verbruikt tijdens bedrijf komt uit de dynamo, niet uit de accu.

En die zal ook niet meer leveren dan gevraagd, dus altijd op 100% draaien? hoe dan? waar gaat die stroom dan heen?

Eensch!
Ik zit teveel in mijn boot-modus alwaar al het andere uit de service-accu's komt.

Ik moet naar de kern ;-)

Uitgangspunten:

- De huidige capaciteit is te klein.
- Een aanstaand LiFePo4 pakket vergt een slimme regeling.

Mogelijke oplossingen:

- Een 2e Bosch dynamo erbij en de 2 Bosch dynamo's laten draaien op een Balmar. Maar gezien eerdere posts lijkt de Balmar niet te kunnen werken met de Bosch.
- Een Balmar 94LY-24-140-IG met een Balmar MC-624.
- Een Mastervolt Alpha 150/24 met bijbehorende Alpha regelaar.

Wat is wijsheid?

Lambiek

Special Member

Op 21 oktober 2020 18:25:19 schreef Jazeker:
Het www staat vol met verhalen dat continue 100% draaien met dit soort dynamo's leidt tot oververhitting.

Dat ding levert ook niet continue 100%, daar zorgt je regelaar voor.

En dat is bij iedere dynamo zo, ook in jou schip.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 22 oktober 2020 09:33:15 schreef Lambiek:
[...]
Dat ding levert ook niet continue 100%, daar zorgt je regelaar voor.

En dat is bij iedere dynamo zo, ook in jou schip.

Dank je.
Bij varen na een nachtje zonder walstroom (komt vaak voor) draait de dynamo een paar uur volle mep, mede vanwege aanstaand LiFePo4.
En straks met de stabilisers nog meer uren.

Ik ben er niet uit.
Zeker daar ik nog niet 100% weet op Bosch-Balmar wel of niet werkt.

Het mag duidelijk zijn dat deze 'hobbyist' zich eerst uit en te na op de hoogte wil stellen van (on)mogelijkheden en pas daarna een keuze maakt ?

Jinny

Golden Member

Dat is duidelijk.
Dat ik het anders aangepakt had moge ook duidelijk zijn.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Lambiek

Special Member

Op 22 oktober 2020 11:25:21 schreef Jazeker:
Het mag duidelijk zijn dat deze 'hobbyist' zich eerst uit en te na op de hoogte wil stellen van (on)mogelijkheden en pas daarna een keuze maakt ?

Dan bel of mail je Balmar toch, wij kunnen je blijkbaar niet overtuigen.

Op 14 oktober 2020 21:12:21 schreef Jazeker:
Balmar heeft een vertegenwoordiging in NL voor aanschaf regelaar(s).

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@Lambiek:
Je schrijft:

Als die bosch geen externe veld aansluiting heeft gaat het niet, zoals eerder gezegd.
Ik vermoed dat die bosch gewoon een regelaar aan boord heeft.

Ik stuur nog een plaatje en vraag of die Bosch dit heeft (externe veldaansluiting).
Ik ben geen dynamo-expert.
Waar zit dan de niet-overtuiging?
Ik weet het zeker niet maar heb ook nog geen echt antwoord gezien.....