Alleen op een ladertje vertrouwen voor de HoMo vind ik op zich geen prettige keuze. Bij een dynamo heb je nog een laadstroomcontrole lampje wat zou kunnen gaan branden als daar ellende is (en dat is best betrouwbaar). Als de lader er mee stopt, dan kom je er achter als het motortje niet meer wil.
Ik ken Balmar niet. Het concept van '2 parallel' heb ik vaker gezien met Bosch dynamo's. Helemaal geen probleem. En ook exact dezelfde spanning is nergens voor nodig. Immers, de spanning zal wat dalen op het moment dat de boel belast wordt. Daarmee is 'in de buurt' goed genoeg voor een redelijke verdeling.
Bij 'onbelast' zou het best kunnen dan 1 dynamo 'al het werk' doet. Nou en.
In de setups die ik ken, zijn de dynamo's ook niet identiek. Het kabelwerk is ook niet identiek. het 'balanceren' vindt puur door 'droop' plaats. Derhalve moet je ook niet verwachten dat je exact het opgetelde vermogen beschikbaar hebt. Voor 'laden' hoeft dat ook niet.
Ik heb weinig ervaring met 12V systemen - dat zit met name in de speelgoedbootjes sector. Eea. is gebaseerd op 'of the shelf' 24V exemplaren. Geen spannende regelaars, gewoon wat erin zit.
De reden dat men 24V gebruikt is omdat de stroomsterkte gewoon lager ligt (en professioneel is er gewoon veel meer apparatuur voor te koop). Daarnaast heb ik zomaar het idee dat de stroomsterkte de beperkende factor bij een dynamo is (er gaan nou eenmaal niet meer electronen door een koperdraadje bij een gegeven mate van opwarming). 24V exemplaren zijn niet groter dan 12V exemplaren, bij dezelfde stroomsterkte. Als je met 12V klem loopt, dan zou je - als je toch gaat schroeven - wellicht ombouw naar 24V kunnen overwegen. En ja, dat kost geld. Maar veel is wel minder kritisch dan op 12V.
Klein rekenvoorbeeld: stel ik wil 1200W ergens hebben (dat getal is mooi en rekent handig). Bij 12V is dat 100A. Bij 24V 50A. Dat impliceert meteen al dat bij 12V het draadje 2x zo dik moet zijn dan bij 24V om gelijke verliezen (in spanning, niet in vermogen) te hebben. Stel dat we een spanningsval van 1.2V acceptabel vinden (wederom:het getal is gekozen omdat het makkelijk rekent). Op 12V hebben we dan 10% verlies in het draadje. Op 24V heeft het draadje slechts 5% verlies. Ondanks dat het maar de helft van de doorsnede heeft.
Voor een dynamo maakt dat niet zoveel uit - die 'hoge' stroom loopt toch alleen maar op het moment dat je begint met laden, en dus niet zo lang.
Voor een omvormer wordt het een ander verhaal. Naast dat in de omvormer een soortgelijk verhaal speelt (het rendement van een 12V exemplaar zal dan ook lager zijn dan het rendement van een 24V exemplaar bij gelijke opbouw), hebben die ook nog de 'nare' eigenschap dat ze meer stroom gaan trekken als de spanning daalt. Aan de uitgang moet tenslotte het gevraagde vermogen verschijnen en dat moet *ergens* vandaan komt. De 'pijn' is daar dus nog wat groter.
Daarnaast... je zegt dat je meer opbrengst nodig hebt. Dan toch maar eens voorzichtig vragen... waar baseer je dat op? Reden dat ik het vraag is dat ik - professioneel - vrij regelmatig de sh*t van anderen sta op te lossen. 1 van de dingen die je tegen komt is een klein setje van zeg 700Ah en een 100A lader. En de eigenaar denkt dan dat in 7 uur z'n setje wel vol is. En dat is dan aangelegd door de lokale vonkentrekker die ook wat 'scheepselectrotechniek' erbij doet.
Niet zelden is zo'n beetje alles aan kabelwerk wel wat aan de dunne kant, maar waar niemand over nagedacht heeft is dat een 100A lader dan misschien wel 100A kan leveren, maar krijg je het het accupackje ook in? Immers, je wilt doorgaans ook niet echt boven de 'gasspanning' komen. Dus in den beginne lukt die 100A (of iets wat in de buurt komt) nog wel. Maar naarmate het packje (iets) voller wordt, loopt de spanning ook op. En de enige manier om te voorkomen dat die te hoog wordt, is toch minder gaan laden (of eigenlijk: die lader komt gewoon niet hoger dan de ingestelde spanning). De stroom gaat dan dus terug lopen. En daarmee loopt de tijd tot 'vol' op. En dan maakt het niet zoveel uit of je er een 50, 80 of 100A lader aan hangt - dat maakt alleen uit in het eerste stuk.
Dus: voordat je gaat schroeven: waarom wil je meer vermogen hebben? (om te voorkomen dat je de hele klus gaat doen om erachter te komen dat het daarna nauwelijks beter geworden is en de oplossing elders ligt).
En wellicht is het hele 12V-24V verhaal overbodig omdat je zegt een 24V regelaar te gebruiken... (maar er komt ook iets over 12V voorbij en nergens benoem je hard welke spanning je aan boord gebruikt).