Alleen op een ladertje vertrouwen voor de HoMo vind ik op zich geen prettige keuze. Bij een dynamo heb je nog een laadstroomcontrole lampje wat zou kunnen gaan branden als daar ellende is (en dat is best betrouwbaar). Als de lader er mee stopt, dan kom je er achter als het motortje niet meer wil.
Ik ken Balmar niet. Het concept van '2 parallel' heb ik vaker gezien met Bosch dynamo's. Helemaal geen probleem. En ook exact dezelfde spanning is nergens voor nodig. Immers, de spanning zal wat dalen op het moment dat de boel belast wordt. Daarmee is 'in de buurt' goed genoeg voor een redelijke verdeling.
Bij 'onbelast' zou het best kunnen dan 1 dynamo 'al het werk' doet. Nou en.
In de setups die ik ken, zijn de dynamo's ook niet identiek. Het kabelwerk is ook niet identiek. het 'balanceren' vindt puur door 'droop' plaats. Derhalve moet je ook niet verwachten dat je exact het opgetelde vermogen beschikbaar hebt. Voor 'laden' hoeft dat ook niet.
Ik heb weinig ervaring met 12V systemen - dat zit met name in de speelgoedbootjes sector. Eea. is gebaseerd op 'of the shelf' 24V exemplaren. Geen spannende regelaars, gewoon wat erin zit.
De reden dat men 24V gebruikt is omdat de stroomsterkte gewoon lager ligt (en professioneel is er gewoon veel meer apparatuur voor te koop). Daarnaast heb ik zomaar het idee dat de stroomsterkte de beperkende factor bij een dynamo is (er gaan nou eenmaal niet meer electronen door een koperdraadje bij een gegeven mate van opwarming). 24V exemplaren zijn niet groter dan 12V exemplaren, bij dezelfde stroomsterkte. Als je met 12V klem loopt, dan zou je - als je toch gaat schroeven - wellicht ombouw naar 24V kunnen overwegen. En ja, dat kost geld. Maar veel is wel minder kritisch dan op 12V.