Het grote "Waar krijg ik dit onderdeel" topic Deel 6

Dit topic is gesloten

Denk het wel. Welk merk is dat? Hopelijk te krijgen bij RS of farnell.

Ik herken het merkteken niet. Afm. is 33 x 17 x 5,5 mm. Ik heb hem al heel lang in een bakje liggen. Dus je mag hem hebben.

rob040

Golden Member

Diotec brugcellen worden door Distrelec verkocht.

Soms, als de power "effe een dipje heeft", gaan je chips "raar doen". Om dat te voorkomen kan je een "reset controller" gebruiken die dan je chip een reset verkoopt, zodat ie tenminste weer netjes opstart....

Ik heb nu een reset controller die zelf dit gedrag vertoont. Bij het testen van 100 printjes is het 5-10 x gebeurd dat de module in "doet niets" terecht komt. Een paar keer heb ik het nagemeten: reset chip heeft 5.2V op de voeding/input en houdt zijn reset-out lijn laag. In theorie kan het zijn dat 1 van de andere chips "raar aan het doen is" en zijn reset INPUT laag stuurt. Maar dat denk ik niet.

Kortom: Weet er iemand een betrouwbare reset controller die dit niet doet, zodat ik evt kan overschakelen voor de volgende batch?

Er zit nu een TCM809M op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Sommige CPU's hebben een watchdog die de reset (die normaal input is) pin zelf driven als er een watchdog timeout komt. De line is dus een wired OR constructie. Dat feature is heel handig als je nog andere IC's op je bord hebt zitten die mee gereset moeten worden als de software vastloopt.
Dus: Heb je daar geen last van, en wat voor CPU heb je?

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
High met Henk

Special Member

Op 14 oktober 2020 09:26:56 schreef rew:
[...] in "doet niets" terecht komt.[...]

Volgens mij ken ik dat bij jouw: Doetnix

Maarem ik ben nogal fan van de HW WD timer:
CPU een reset puls laten uitsturen in SW.
Daarmee kun je een timer (555?) resetten voor hij afloopt.
Erg efficient en simpel: Kost je 1 I/O pin en wat RC componenten..

en voor elke idioot te begrijpen.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zelf gebruik ik de TPS3825 als supervisor ic.
Heb hem gebruikt in series met max 200 stuks en zover ik weet heeft hij nog geen problemen gegeven.
Deze TPS voldeed aan de eisen die we hadden; delay bij het opstarten om de cpu 200mS in reset te houden totdat de rest van de schakeling stabiel is, en een manual reset knop input.

bprosman

Golden Member

Op 14 oktober 2020 09:26:56 schreef rew:
Soms, als de power "effe een dipje heeft", gaan je chips "raar doen". Om dat te voorkomen kan je een "reset controller" gebruiken die dan je chip een reset verkoopt, zodat ie tenminste weer netjes opstart....

Ik heb nu een reset controller die zelf dit gedrag vertoont. Bij het testen van 100 printjes is het 5-10 x gebeurd dat de module in "doet niets" terecht komt. Een paar keer heb ik het nagemeten: reset chip heeft 5.2V op de voeding/input en houdt zijn reset-out lijn laag. In theorie kan het zijn dat 1 van de andere chips "raar aan het doen is" en zijn reset INPUT laag stuurt. Maar dat denk ik niet.

Kortom: Weet er iemand een betrouwbare reset controller die dit niet doet, zodat ik evt kan overschakelen voor de volgende batch?

Er zit nu een TCM809M op.

In een grijs verleden gebruikte ik altijd de Maxim CPU / Reset (Watchdog) controllers. Die zat op een controller ter besturing van "grote" (ca 3m3) keramiek ovens, moest wel eens ingrijpen als de verwarmingselementen in/uitgeschakeld werden.
Reset controller zelf was bij mij altijd betrouwbaar.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
EricP

mét CE

Kortom: Weet er iemand een betrouwbare reset controller die dit niet doet, zodat ik evt kan overschakelen voor de volgende batch?

Er zit nu een TCM809M op.

Zo maar eens een open deur: dat ding heeft een push-pull uitgang. Dat is vast soms handig, maar... Als er ook nog ergens iets met een C op de reset lijn zit, zou het dan kunnen dat het ding gewoon staat te oscilleren? (cq. z'n eigen voeding onderuit trekt op het moment dat-ie probeert de reset (zo je wilt nRESET) hoog te driven als de spanning hoog genoeg is? Ik kan me voorstellen dat iets soortgelijks gebeurt als er een andere chip van mening is de nRESET actief (laag) te maken. Zeg maar plaatje 4.3 uit de datasheet...

Arco

Special Member

Gebruikte vroeger de TL7757 veel, maar deze eeuw eigenlijk niet meer... ;)
(moderne microcontrollers hebben zoveel beveiligingen zoals BOR en Watchdog zodat een extra monitor ic weinig tot geen zin heeft)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Weet iemand waar je gewaxt koord voor het 'vlechten' van kabelbomen kan krijgen, in nederland?

Ik vind een paar amerikaanse aanbieders op ebay, maar vreemd genoeg niets in europa, en er verschijnt zelfs niets uit China...

11 euro voor een klosje vettig garen vind ik een beetje prijzig, vandaar.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
Arco

Special Member

Deze in Engeland: https://www.ebay.nl/itm/PRO-POWER-4-840B-LACING-CORD-1-90MM-X-0-26MM-X…
Anders even zoeken op 'Waxed Lacing Cord'

Veel goedkoper zul je het niet vinden...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je veel nodig. Ik heb nog wat zwart en creme liggen

Op 14 oktober 2020 09:58:11 schreef henri62:
Dus: Heb je daar geen last van, en wat voor CPU heb je?

Op 14 oktober 2020 10:42:43 schreef High met Henk:
CPU een reset puls laten uitsturen in SW.

Op 14 oktober 2020 10:51:14 schreef 2N3055:
delay bij het opstarten om de cpu 200mS in reset te houden...

Er zit geen CPU op het bord.....

https://www.ftdichip.com/Support/Documents/DataSheets/ICs/DS_FT312D.pd…
BLZ 7: De reset is echt een input.

Op 14 oktober 2020 11:50:03 schreef EricP:
[...]Zo maar eens een open deur: dat ding heeft een push-pull uitgang. Dat is vast soms handig, maar... Als er ook nog ergens iets met een C op de reset lijn zit, zou het dan kunnen dat het ding gewoon staat te oscilleren?

Ik denk het niet. Het printje is in staat om 1.5A aan stroom te leveren. Dus de "ongeveer 50 Ohm" van een enkel output drivertje gaat geen deuk maken in de voeding van de print.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 14 oktober 2020 18:26:08 schreef rew:
Er zit geen CPU op het bord.....

Wat dan wel wat een reset nodig heeft? Die FTDI zal ook wel iets van een controller intern hebben.
Blijft wel raar dat die output in een lockup gaat.

Wat ik wel zie is dat de FTDI 3V3 is en je supervisor chip 5V met push-pull output (goede opmerking van EricP). Die FTDI is dan wel 5V tolerant maar toch.

Dit staat er in de maximum ratings:
DC Input Voltage -All other Inputs -0.5 to +(Vcc +0.5) V

Dus toch niet 5V tolerant?

Ik vind het zelf toch altijd een beetje ranzig om meer spanning op een chip te zetten als zijn VCC is.
Ik heb ik het verleden wel eens gezien dat complete IC's opgeblazen zijn (letterlijk stuk eruit) door latchup tgv een te hoge spanning aanbieden op de ingang.

Ik zou zelf kiezen voor een chip met open drain output. Werkt gegarandeerd.

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
EricP

mét CE

Ik denk het niet. Het printje is in staat om 1.5A aan stroom te leveren. Dus de "ongeveer 50 Ohm" van een enkel output drivertje gaat geen deuk maken in de voeding van de print.

Dat denk ik ook niet. En in de voeding van het chippie zelf? (de 10mA van een poortjes-IC doet ook niks met deuken... maar toch zit daar een bypass-Ctje vlak naast als je snapt waar ik heen wil). Nogmaals, het is een open deur. Maar je bent niet de eerste met dergelijke 'rare' verschijnselen - die achteraf gewoon 'onhandig ontwerp' zouden kunnen heten.

Op 14 oktober 2020 22:08:51 schreef henri62:
Ik zou zelf kiezen voor een chip met open drain output. Werkt gegarandeerd.

Dat ga ik zeker doen. Ik heb er overheen gekeken. De pullup zit er al op, maar ik heb de "pushpull" versie gekocht terwijl dat niet had gemoeten.

Foutje, bedankt! Niet waarom ik er naar vroeg, maar het is gewoon niet goed en ik ga het voor de volgende batch fixen. De andere chip aan de reset controller is wel 5V, maar heeft een "1.8V gegarandeerd hoog" drempel. Dus 3.3V moet gewoon goed gaan.

Op 14 oktober 2020 22:20:20 schreef EricP:
maar toch zit daar een bypass-Ctje vlak naast als je snapt waar ik heen wil). Nogmaals, het is een open deur.

Enerzijds: Ik denk niet dat dit het is, maar ook jij hebt vind ik een bug in mijn print gevonden. Er moet een bypass condensator naast het supervisor chipje komen.

Bij een chip met "state" kan ik me voorstellen dat een powerdipje funest is: Dan kan er een bitje omvallen en hij in een rare state terecht komen. Maar bij dit ding? Enerzijds is het gewoon een comparator met een vaste spanning. Anderzijds, hoe zou ie 200ms aftellen? Als dat digitaal gaat met een 13 bit teller en een 32-40kHz oscilatortje.... dan is een "rare state" nog niet zo gek. Toch... geloof ik niet dat ie z'n voeding onderuit trekt, hij constateert dat de 200ms opnieuw moeten beginnen en dat dit zich herhaalt. Als ie NIET in deze toestand zit, dan doet ie altijd gewoon precies 200ms en nooit 400ms. En als ie wel in deze toestand zit dan komt ie er niet uit in de tijd dat ik nodig heb om m'n multimeter te pakken. Kortom, ik denk: "Kan het niet zijn". Toch ga ik een bypass condensator plaatsen. Hoe suf van me om die te vergeten. Zucht.

[Bericht gewijzigd door rew op donderdag 15 oktober 2020 19:14:30 (52%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
RAAF12

Golden Member

Op 14 oktober 2020 15:27:11 schreef Ledlover:
Weet iemand waar je gewaxt koord voor het 'vlechten' van kabelbomen kan krijgen, in nederland?

Ik vind een paar amerikaanse aanbieders op ebay, maar vreemd genoeg niets in europa, en er verschijnt zelfs niets uit China...

11 euro voor een klosje vettig garen vind ik een beetje prijzig, vandaar.

waxed nylon draad wat voor tandflossen bedoeld is werkt ook prima. Vooral als je niet veel nodig hebt.

pa3gws

Golden Member

Op 14 oktober 2020 15:27:11 schreef Ledlover:
Weet iemand waar je gewaxt koord voor het 'vlechten' van kabelbomen kan krijgen, in nederland?

Ik vind een paar amerikaanse aanbieders op ebay, maar vreemd genoeg niets in europa, en er verschijnt zelfs niets uit China...

11 euro voor een klosje vettig garen vind ik een beetje prijzig, vandaar.

Als het goed is moet ik nog ergens een rol hebben liggen. (ben ik 75% zeker van)
Moet er wel even naar zoeken maar als hij er nog is mag je hem wat mij betreft wel hebben.
Als ik tijd heb zal ik morgen even op zoek gaan. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
Ruben_Lichtenvoorde

Golden Member

Op 14 oktober 2020 15:27:11 schreef Ledlover:
Weet iemand waar je gewaxt koord voor het 'vlechten' van kabelbomen kan krijgen, in nederland?

Ik vind een paar amerikaanse aanbieders op ebay, maar vreemd genoeg niets in europa, en er verschijnt zelfs niets uit China...

11 euro voor een klosje vettig garen vind ik een beetje prijzig, vandaar.

Je zou eens bij een schoenmaker kunnen informeren wat een klosje waxgaren daar kost.

bprosman

Golden Member

Je hebt er nu niets aan maar op de Vlooienmarkt in Apeldoorn stond dat spul altijd.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

De aansluitkabel voor een kleine machine is defect en moet vervangen worden. Aan de binnenzijde zit deze kabel met een soort van "lasdoppen" aan de bestaande inwendige bedrading vast. Natuurlijk kan ik de verbindingen solderen en met een krimpkousje afwerken maar ik wil het geheel origineel houden. Hoe heten deze doppen en waar koop je zoiets. Ze worden er met een AMP tang op vastgeknepen.(denk ik)

Dit topic is gesloten