Tijd van registratie

Lucky Luke

Golden Member

Het valt me nu toevallig op dat als ik op iemands forumnaam klik, ik de exacte tijd van diens registratie kan zien. Bijvoorbeeld om 18 minuten over 3 's nachts. Ook als ik niet ben ingelogd. (en uiteraard, als ik op mijn eigen forumnaam klik zie ik ook bij mezelf gewoon de tijd, saaiweg ergens in de middag)

Klik ik echter op mijn eigen "mijn gegevens" - dan zie ik alleen de datum van mijn registratie en niet de tijd.

Dat vind ik vreemd: waarom mag een niet-ingelogde bezoeker wel weten of ik een ochtendmens/avondmens ben, maar zie ik het zelf niet in mijn profiel? >:)

Vanwaar dit verschil? Ik zou me nog eerder kunnen voorstellen dat een niet-ingelogde bezoeker minder ziet, (of helemaal geen registratiedatum ziet,) als er een verschil moet zijn, maar niet dat juist de ingelogde gebruiker minder ziet in zijn eigen profiel.

Verder denkend: Ook iemands geboortedatum is gewoon zonder inloggen zichtbaar.

Tsja. Het kan van nut zijn te weten hoe oud een poster ongeveer is, of beter nog: was op het moment van schrijven. In 2004 schreef ik heel anders dan nu, als 14-jarige, en die context kan voor de lezer waardevol zijn. (Als in: "laat maar, da's weer een puber die voor het eerst een forum ontdekt")

Maar is daarvoor een geboortejaar niet voldoende? (Iemand die een geboortedatum wil hebben om zich als een ander voor te doen zal die -en meer- informatie eerder op facebook zoeken, daar niet van, maar toch).

Niet om ineens weer een klus erbij te verzinnen voor de vrijwilligers die dit prachtige forum draaiende houden, het viel me gewoon op.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Dat is inderdaad kwalijk, Het hele profiel behalve emailadres is zichtbaar.
Ik heb dus even alles verwijderd wat niet verplicht is.

reading can seriously damage your ignorance

Het is toch logisch dat je hele profiel zichtbaar is?! Waarvoor is dat profiel anders? Die tijd in de registratie is wel wonderlijk, maar ook niet echt problematisch toch? Wat boeit het dat die tijd openbaar is?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Alles behalve email is openbaar, en dat hoort voor niet geregistreerde bezoekers onzichtbaar te zijn. Dat is in ieder geval bij de meeste andere fora zo geregeld.
Ik zie wel wat ermee gaat gebeuren. Ik ben nu onzichtbaar.

reading can seriously damage your ignorance
maartenbakker

Golden Member

Lijkt me prima dat het zichtbaar is, maar wel alleen voor ingelogde gebruikerts. Dat is wat je verwacht als je het invult.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Ik zie het probleem niet.
Als ik op mijn naam klik zie ik: 20 juli 2007 @ 13.05.
Ook heb ik inmiddels 4300 keer een bericht gepost.
Dat boeit toch niemand? 8)7
Ergens een probleem van maken wat eigenlijk geen probleem is schijnt tegenwoordig in de mode te zijn.
En Je maakt toch zelf uit wat je wel of niet invult?

pietplof

Golden Member

festina lente
Sine

Moderator

Het gaat tegenwoordig twee extreme kanten op, van ik wil ALLES delen !! (de Facebook en co fanaat)
Tot ik wil NIETS delen (Het "ik registreer alles met een wegwerp mail en maak alle verbindingen via een VPN" alu-hoedje)

En dan is er nog het gelukkige midden ;)

Je hebt helemaal gelijk Sine, er zijn meer soorten. Om dat dan gelijk weer aan alu hoedjes te koppelen zal jouw kortzichtigheid wel zijn.
De meeste forumsoftware laat de keuze aan de gebruiker. Ik ging er van uit dat een profiel niet zichtbaar was voor iemand die niet is geregistreerd/ingelogd, en had daarom e.e.a ingevuld.
Ik heb het al op mijn manier opgelost. Alle persoonlijke details zijn weg. Ik ben niet het facebook type.

reading can seriously damage your ignorance
Sine

Moderator

Als je mijn profiel bekijkt dan zie je hoe kortzichtig ik daar mee ben ;)

Arco

Special Member

Ik zie ook het probleem niet. Profiel is soms handig omdat je kunt zien waar iemand woont...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lambiek

Special Member

En buiten alle antwoorden, ze weten toch al alles van je. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Kruimel

Golden Member

@Lucky Luke: Als je je registratietijd wilt zien moet je de volgende link gebruiken: https://www.circuitsonline.net/forum/user/8231. Als je https://www.circuitsonline.net/my gebruikt krijg je de informatie iets anders geformatteerd te zien. Je kunt het dus wel zien als je bent ingelogd, maar de link naar je eigen "externe" profiel is dan niet beschikbaar tenzij je jezelf googlet op circuitsonline. Het klinkt mij in de oren als een klein detail dat men verschillende "timestamp.luckyluke" variabelen heeft gebruikt of een hoofdletter wel of niet heeft gebruikt of zo. Het lijkt me niet dat men nog bezig is met het oplossen van zulke kleine bugs in de code.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op maandag 19 oktober 2020 11:48:21 (24%)

Arco

Special Member

Je moet er vanuit gaan dat alles wat je op het internet zet een soort openbaar bezit wordt, ongeacht of je dat wilt...

Ik vergelijk het altijd met een fiets.
Als je die zonder slot buiten zet, zou die daar theoretisch eeuwig moeten blijven staan; in de praktijk is die binnen een paar uur verdwenen... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2020 09:57:52 schreef Sine:
Het gaat tegenwoordig twee extreme kanten op, van ik wil ALLES delen !! (de Facebook en co fanaat)
Tot ik wil NIETS delen (Het "ik registreer alles met een wegwerp mail en maak alle verbindingen via een VPN" alu-hoedje)

En dan is er nog het gelukkige midden ;)

Het intuitieve midden is iets delen met degenen met wie je denkt dat je het deelt (dat is zelfs een essentieel kenmerk van privacy). Als CO member verwacht je dat je alles dat je invult, deelt met CO members. Dat lijkt me de meest logische situatie, ook vergeleken met het groot ledenregister dat je bij de meeste clubs en verenigingen krijgt.

Nu is alleen het e-mailadres niet zichtbaar als je uitlogt.

Een consequentie gaat zijn dat mensen juist die nuttige profielinformatie niet delen, terwijl ze hem anders wel zouden delen.

Ik heb even gecheckt, op het transistorforum heb ik er niets aan veranderd maar stond het al goed. Goeie reminder om het even na te lopen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
vergeten

Golden Member

Op 19 oktober 2020 11:46:27 schreef Arco:
Je moet er vanuit gaan dat alles wat je op het internet zet een soort openbaar bezit wordt, ongeacht of je dat wilt...

Ik vergelijk het altijd met een fiets.
Als je die zonder slot buiten zet, zou die daar theoretisch eeuwig moeten blijven staan; in de praktijk is die binnen een paar uur verdwenen... ;)

In veel steden met slot ook! :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Als je het profiel alleen aan leden laat zien, is dat nog steeds "delen met iedereen". Immers, van de n*1000 leden ken je er hooguit een paar. Al die anderen zijn vreemden. Wat is dan het verschil met het volledig openbaar zijn? Ik snap 'm niet.
Daarnaast, welke info staat er uberhaupt? Hobbies (joh, wat zou dat zijn op een eca forum?!), woonplaats (boeien, kun je ook niet invullen), geboortedatum (boeien2)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Sine

Moderator

Iemand die ECHT bij de info wilt maakt gewoon een accountje aan :?

Inderdaad zoals Sine het vermeld. Zo eenvoudig is het. Een accountje aanmaken en het slotje is open.

Wat het ook kan wezen (????): nu alle horeca zaken en cafe's in Belgie en Nederland gesloten zijn is er hier extra tijd vrijgekomen om hier wat lekker te gaan debatteren, discuteren, disputeren, kibbelen, redekavelen, redetwisten over dergelijke onderwerpjes :) .

maartenbakker

Golden Member

Op 19 oktober 2020 21:10:43 schreef Sine:
Iemand die ECHT bij de info wilt maakt gewoon een accountje aan :?

Google en andere zoekmachines maken niet even een accountje aan. Die vormen een grotere privacyschending dan een besloten gezelschap, zelfs al is dat """maar liefst"""" 1000 man. Moeite doen, lijkt me genoeg beveiliging. Het zijn geen staatsgeheimen, alleen basale privacy zoals je die intuitief zou verwachten. Kwestie van dat je het ledenregister van de "vereniging" niet huis aan huis bezorgt bij alle niet-leden. Het lijkt me een kleine moeite voor Jeroen om het systeem conform verwachtingen te maken en daarmee ook zoals het op ongeveer elk ander forum werkt.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 20 oktober 2020 21:59:47 (33%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."