lood accu's zoeken op afmeting

ik heb een stel nieuwe accus nodig voor mijn UPS.
origineel zit er 12v 17Ah in in de afmeting 181x76x167mm.
die kosten tussen de 28-46€.

als ik op internet zoek, kom ik ze ook tegen met 18Ah-19Ah-20Ah-21Ah-22Ah...

22ah met afmeting 181x76.2x167 voor 98€
https://benl.rs-online.com/web/p/lead-acid-batteries/8720080

20Ah voor 38€ met afmetingen 182.5x77.5x167.5
https://www.digikey.be/product-detail/en/b-b-battery-[chp]/BP20-12-B1/…

het zijn maar mm's dat ze groter zijn, maar de capaciteit is wel beduidend meer (als ze op dezelfde manier bepaald worden natuurlijk).

zelf modellen waar de accupolen haast plat bovenaan liggen en 24Ah beweren te hebben
https://asset.conrad.com/media10/isa/160267/c1/-/nl/1667530_LB_00_FB/image.jpg
maar als ik dan zoek achter 12V 24Ah zijn het blijkbaar plattere en bredere batterijen (166x125x175). een ander model dus (dewelke ik ook in gebruik heb thuis op mijn raspberry als UPS batterij).
https://www.thebatteryshop.co.uk/ekmps/shops/thebatteryshop/images/np24-12i-yuasa-12v-24ah-lead-acid-battery-np24-12si-pack-size-box-of-2-45.00-vat-each-14309-p.jpg. duidelijk ander vorm factor.

zit er verschil in de batterijen of is het gewoon verkoopspraat? mijn UPS heeft er namelijk 2 intern zitten en 4 in het expansion pack.
het verschil tussen 17Ah en 22Ah begint al aardig op te tellen dan (24V 51Ah VS 66Ah of 30% meer capaciteit dus uit mijn UPS).

ik vroeg me dan ook af, zijn er bepaalde keywoorden/model nr waar je kan achter zoeken. zoals de term "18650" die je dan ook cellen geeft die al 67mm lang zijn en meer capaciteit hebben.

bij de ene noemen ze REC22-12, bij een andere 12LS-17, MP22-12C, mijn originele zijn 17C-12. dat blijkt dus telkens de spanning en capaciteit te zijn.

ik heb wel wat mm's over, de laatste accu's heb ik eruit moeten slopen en die waren zelf al 1cm breder geworden

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Eens contact opnemen met Batterystreet? Geven vlug antwoord.
Meestal ga ik naar hun met de accu mee.

ASPA-tech.be
Sine

Moderator

Er zijn inderdaad capaciteitsverschillen in de aangeboden accu's, ook binnen het zelfde merk.

De bekende 7Ah accutjes krijg je bijvoorbeeld tegenwoordig ook al in 9Ah.

Is de spanning in jouw regio zo wonky dat je 1,6kWh aan backup nodig hebt? Mijn UPS-je heeft een hele 5Ah accu, em daar draait de hele server incluus randmeuk op.
En die houdt het meer dan lang genoeg om een nette shutdown te doen.

Mijn UPS draait tegenwoordig op een set NimH uit de bekende 10Ah banaanaccu's van Sparta. Voor 4 van die accu's betaalde ik 35€ aan de lokale fietsenmaker, daar kon ik 1 goede 24V 30Ah pack van maken. Die past niet volledig op de oude plek van de 2x 12Ah 12V accu's, da's logisch maar ik heb nu wel 2.5x zoveel capaciteit voor 1/2 van de kosten.

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op dinsdag 27 oktober 2020 13:24:32 (26%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Doe eens een belletje met ACA - accucentrale antwerpen - die kennen de afmetingen ongeveer uit hun kop.
Ja het zijn natuurlijk antwerpenaars, maar toch heel gedienstige en bekwame lieden - die vindt men zelfs daar! :)
Bijkomende charme is dat ze heel heel veel op stock hebben, ik heb al geleerd er zonder afspraak te komen binnenrijden, ze hebben gegarandeerd in huis wat ik nodig heb.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

de capaciteit verhoging is niet helemaal zuiver, waar men voorheen de gegevens erop zette met 10 uur ontladen, staat er nu 20 uurse ontlading op. een deel is wel hogere capaciteit, maar lang niet zoveel als het lijkt..

ik zou wegblijven van merkloze meuk en voltcraft, die zijn in 4 jaar weer gaar. ik heb met panasonic goede ervaring in ups..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 27 oktober 2020 12:32:04 schreef fcapri:
het zijn maar mm's dat ze groter zijn, maar de capaciteit is wel beduidend meer (als ze op dezelfde manier bepaald worden natuurlijk).

Als je niet de "verkooppagina" van een bedrijf wat ook niet goed weet wat ze doen voor je neus hebt maar bijvoorbeeld een datasheet dan staat er regelmatig bij: (20h). Dus als ze denken dat een accu 24Ah is, dan zetten ze een stroombron op 1.2A en dan mag ie in 20h niet onder de afslag grens gekomen zijn.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
benleentje

Golden Member

Het betekend dus enerzijds dat je wel degelijk meer capaciteit hebt als je ontlaad stroom niet te hoog is. Maar bij een hoge ontlaadstroom kan de capaciteit harder achteruit gaan dan bij variant met minder capaciteit.
Je moet dus in de datasheet kijken wat de capaciteit is voor de ontlaadstroom die de UPS nodig heeft. En die is afhankelijk van het vermogen wat je erop hebt aangesloten. Met die berekening en de gegevens uit de datasheets, kan je kijken welke accu het meest geschikt is.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

ok, is dus meer verkoopspraatje.

Op 27 oktober 2020 12:43:51 schreef Sine:
Er zijn inderdaad capaciteitsverschillen in de aangeboden accu's, ook binnen het zelfde merk.

De bekende 7Ah accutjes krijg je bijvoorbeeld tegenwoordig ook al in 9Ah.

Is de spanning in jouw regio zo wonky dat je 1,6kWh aan backup nodig hebt? Mijn UPS-je heeft een hele 5Ah accu, em daar draait de hele server incluus randmeuk op.
En die houdt het meer dan lang genoeg om een nette shutdown te doen.

maandag voor de 3DE keer dit jaar weer electriciteitspanne.
de eerste keer een hele voormiddag (9h-13h op een koude winterdag),
waarbij de maatschappij beweert dat ze verwittigd hadden met een briefje.
echter bleek mijn overbuur, en de 2 zijburen niks ontvangen te hebben.
toen alles uitgeklaard was, hadden ze pas vanaf huisnr 4 de papierjes in de bus gestoken, omdat ze aan paal bij huis nr 4 gingen werken. maar de spanning ging er overal af en geenenkele van die pipo's had er aan gedacht dat ook de begin van de straat dan zonder zit.

paar maand terug weer op een ochtend zonder electriciteit, vrouw belde me op werk.
ik zei haar dat ze moest terugbellen als er na 30min nog niks was. jaja, 1uur later nog steeds niks, dus ikke verlof genomen en met fietsje naar huis (30km).
kwaad gebeld, weer een dame die beweert dat er een paar dagen geleden verwittigd werd. mijn goedkope APC CS350 UPS met 24Ah lood accu eraan was al uitgeshcakeld natuurlijk (die kijkt niet of de accu leeg is, die telt gewoon minuten af en dan schakelt die uit). duurde toen ook een 3-4uur

en nu deze week weeral prijs. heb het wel een beetje gehad nu.
2jaar terug ook een paar keer panne gehad in de winter, waardoor ik 1 keer zelf mijn golf diesel uit 1988 heb laten draaien, daar een 600W inverter op en daar een zibro laser kacheltje op om het huis warm te krijgen
want een pelletkachel doet het niet zonder stroom.

ik verhuis volgende maand en ga mijn nieuwe goed aardig voorzien van UPS groepen nu.
heb 4 UPS'en klaar staan.
-een witte APC CS350 voor de internet modem en telefoon aan te hangen, 7Ah intern, 24Ah extern,
-een zwarte gelijkaardige UPS, vind niet direct een merk. 7Ah intern, 24Ah extern
-een witte APC 1000XL, 2x 12V 17Ah intern, 4x 12V 17Ah extern in pack. hier draait mijn pc op, mijn 3D printer,....
-een 2de witte APC 1000XL, 2x 12V 17Ah intern, 4x 12V 17Ah extern in pack (kan ik ook gewoon aan de andere inpluggen), 2x 12V 24Ah als zelfbouw extern pack. hier komt de volledige huis verlichting op, en eventueel microgolf ofzo dat we toch iets van babyvoeding kunnen maken.

de nieuwe woning is 100% electrisch verwarmt, geen andere verwarming aanwezig.
en dan nog eens super gevaarlijk, komen de zonnepanelen ook ACHTER de UPS op het net. dus die blijven ook gewoon doorleveren als de spanning wegvalt, maar de UPS nog online blijft

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

enigsinds kleine afdwaling op het topic maar wou geen oude koe uit de sloot halen ivm desulfatie van lood accus.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/94972

t is winter en corona lockdown, ik heb dus tijd, veeel tijd :-)

deze accu's dat ik heb zijn allemaal kapot gegaan doordat ze nieuw gestockeerd in een magazijn lagen.
ik heb er een 6tal van de 20 die tot 12,5V gaan en dan opwarmen. de lader blijft dagenlang laden.

maar er zijn er een heleboel die 2dagen op desulfatie bleven hangen en ineens toch doorladen om te stoppen als ze vol zijn. deze doen het nu gewoon (en de UPS start er gewoon van op, al is het wel met 2 parallel broertjes want anders past die de self test niet).
ook het onbelast laten staan, behouden die batterijen schoon hun spanning rond de 12,5V. (diegene die opwarmen zakken weer naar 10-11V)

nu heb ik me al wat in gelezen over het desulfateren en meestal lukt dit niet bij 'versleten' batterijen omdat er een cell in stuk gaat.
maar ik heb allemaal nieuwe batterijen die gesulfateerd zijn door het stilstaan. ik kan mijn batterijen niet blijvend desulfateren omdat mijn lader automatisch overschakelt. ik zoek dus een werkend principeschema die ik 2-3maand op de batterijen kan laten zitten, als test.

ik heb een heleboel test accu's liggen, ik wil zelf eens een poging ondernemen om een compleet lege accu omgekeerd te gaan opladen. ik denk dat ik dit zelf al eens per ongeluk heb gedaan bij mijn vorige UPS. ze kwam wel op -12V maar veel stroom leveren kwam er niet meer uit

over het nu van desulfateren of niet wil ik het niet hebben.
ik heb een CTEK XS3600 lood accu lader die de desulfatie functie heeft zitten.
als ik daar één van mijn lood accu's aan hang (pakweg eentje van 4.0V) dan komt de accuspanning instant op 13,5V en loopt er GEEN stroom. trek je de lader los, heb je direct weer 4.0V.
en dan begint die lader zo te knipperen (groene led-oranje led-groene led-oranje led...). en dat doet die een paar dagen tot die ineens begint op te laden. als je de accu dan lostrekt met 12,3V, dan blijft die 12,3V staan.
laat je die laden tot 12,6V, dan blijft ze 12,6V.
het desulfateren werkt zeker, de accu begint daarna weer stroom op te nemen. in hoevere dat werkt... dat wil ik nu gaan bepalen

ik heb al een accu test toestel besteld die de Ri kan meten, nu zoek ik eenvoudige schakelingen om te gaan testen. dat mag passief zijn op de accu, dat mag ook met 12V voeding zijn.
naar aanleiding van dit filmpje, wil ik dus geen chinese meuk bestellen die beweert dat te doen, want die zijn dus waardeloos:
https://www.youtube.com/watch?v=kjacw9LBcZQ

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

dat desulfateren heeft echt geen nut, maandenlang bezig zijn om erachter te komen dat een "geholpen" accu een enorme Ri heeft waar je niks meer mee kunt. iemand hier had met zo'n speciale lader ervaring van menig maanden, ik dacht fred101

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dit heb ik ook opgegeven. Ik had een 12V 230Ah accu wat ergens in een paar maanden onbeheerd helemaal leeg is gegaan wegens afgewaaid zonnepaneel :+

Accu blijft stroom op nemen, wordt warm en als je de lader afkoppeld zakt de spanning vrijwel meteen meer als 2V. Cel kapot dus.
Gekke was dat de accu wel zonder problemen meer als een uur een load van 30A aan kon (aanjager van auto).

Volledig kortgesloten cel dus accu zo goed als onbruikbaar wegens nog maar 10V nominaal en elektronische verbruikers wat 'nope' daartegen zeggen (en laders wat niet willen stoppen, alhoewel met een solar charger niet zo erg).

Verder nog wel ruime ervaring met 7Ah en 17Ah accu's, meeste willen na dagen desulfateren wel weer stroom opnemen maar hebben of een cel kortgesloten of een zelfontlading van heb ik jou daar (en meestal een Ri van hang maar een ledje eraan).

Enkele keer komt het wel 'goed' maar die zou ik dan niet verder als in een niet kritieke standby applicatie gebruiken want de zelfontlading word je bang van.

wel, bij 4 van de 20 heb ik dat ook. veel opwarming, lader gaat nooit op 'vol' over, blijft in de oranje 'opladen' stand hangen.
4 anderen waren gewoon DOOD, polen weg door corosie.

maar bij 10 van die accu's zijn ze gewoon op 'vol' status gekomen.

nr 1 stond op 4V toen ik ze vond.
26/09 weggezet van de lader met 12.75V
23/10 gecontrolleerd en had 12.23V (stond losgekoppeld). dus zelfontlading, valt best mee. de UPS werkt er gewoon op.

nr 2 is zijn seriebroertje, 7V toen in die vond.
aan de lader op 12/09 (desulfateren),
op 15/09 had die 12.35V,
op 18/09 had die 12.39V (vermoed meetfout in 1 van de 2 gevallen, of temperatuursinvloed?). heb die hier alvast volgeladen nu
op 23/10 had die 12.55V, dus ook na een maand houd die lading vast.

die doen het alvast nog. laatst een electriciteitspanne gehad van een paar uur, mijn desktop draait op die UPS en is de hele tijd online gebleven.
de Ri is idd een pak hoger, en die probeer ik te verbeteren met een desulfator.
maar als je 3 pakketten parallel hebt ( 1 set in de UPS, 2sets in de expansion pack), dan is de gezamelijk Ri best nog OK.

ik heb 2 zulke UPS'en en die expansion packs kan je blijven aan elkaar hangen

De volgende 2 te testen accus staat er bovenop. klemspanning 0,8V en 1,47V :-)

het desulfateren zorgt er alvast voor dat je het 'laden' kan starten bij een accu die geen stroom meer aanvaard.
heb ik ook al gedaan met auto accus die weigere. even de 24V lader op een 12V accu en ze 'wakker schrikken'

even een filmpje gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=MPfZwWQ-DdQ
nr 1 is dus een compleet dode accu, weigert enige stroom en springt instant naar 13,5V van de laadspanning.

nr 2 is een accu die deels is gedesulfateerd, de desulfator werkt op ander niveau (led knippert sneller).

nr 3 is een accu waar desulfatie bij voltooid is en die nu gewoon stroom aanvaard.

nr 3 was al volgeladen, die laad ik dan een paar dagen rusten (terwijl nr 2 desulfateerd), en daarna laad ik die nog eens volledig vol.
volgende stap is dan een maand laten rusten en spanningen vergelijken.

een groot deel accu's geraakt na het desulfateren nooit vol, die hebben hoge zelfontlading. die zie je vaak rond 12,3V hangen en als je de lader lostrekt zijn die binnen de minuut al naar 11,5V. die vallen terug naar <10V als ze een dag rusten

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Desulfateren tot 17v wordt bereikt . Dan is het terug vol .

ik kan da nie kiezen. is automatische functie van de lader.

daarmee dat ik graag een los schema test van een desulfator. ik heb die uit dat filmpje ook besteld, alsook ene van china (toch ene met een grote spoel erop). zal wel zien wat ze doen. had al wa gekeken naar zelfbouwschemas, maar er zit zoveel 'onzin' op het net....

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Je moet minstens pieken van 300A halen om er een goede te hebben .

Arco

Special Member

Een desulfator is ook geen wondermiddel: hooguit laat het een rotte accu weer iets doen, hij wordt nooit meer wat het (ooit) geweest is...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
High met Henk

Special Member

@fcarpi: ik kijk altijd hier: https://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=catalog&view=sub&cid…

maarem echt zoeken op afmetingen gaat hier ook niet.
op type wel. hoewel ik jouw 12240 hier niet zie..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Zelfs nieuwe accu's gaan hier eerst aan de desulfator voor deze in gebruik worden genomen .

Op 4 november 2020 21:50:15 schreef High met Henk:
@fcarpi: ik kijk altijd hier: https://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=catalog&view=sub&cid…

maarem echt zoeken op afmetingen gaat hier ook niet.
op type wel. hoewel ik jouw 12240 hier niet zie..

er zijn er 3 die beantwoorden aan mijn model
18Ah
https://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=DC18-12

22Ah en doch dezelfde afmeting als de 18Ah
https://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=DC22-12

en 20Ah. bij deze krijg je dan ook nog een heleboel alternatieven voorgesteld (dewelke je bij bovenstaande niet zag). met alweer een hoop andere benamingen: CP18-12I - CP20-12B - DC18-12 - DC22-12 - LSLC22-12G en SLA20-12
https://www.hefra.nl/docs/webshop.asp?act=item&itemcode=SLA20-12

VMF-DC22-12:
CAPACITY
22.0Ah@20hr-rate to 1.75V per cell @25C
18.0Ah@2hr-rate to 1.75V per cell @25C

DC18-12
18.0Ah@20hr-rate to 1.75V per cell @25C
16.0Ah@2hr-rate to 1.75V per cell @25C

de initiele vraag was dus of er verschil zat, of een andere meetmethode. blijkbaar toch verschil. de ene haalt 18Ah bij 2u discharge, de andere 18Ah bij 20u discharge

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

De ene weeg 5.9 kg en de andere 6.3 kg.