Iemand tegen zichzelf beschermen

TinusTech

Golden Member

Beste mensen,

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151736
Iemand wil een (duur) meetinstrument kopen om VHF tuners af te regelen. Hij kan de specificaties blijkbaar niet lezen en begrijpen.
Zelfs als hij met hulp van het forum het goede apparaat koopt, begrijpt hij niet wat hij doet en zal waarschijnlijk meer tuners verknoeien dan repareren.

Moet je zo iemand helpen of kan hij beter het advies krijgen om voorlopig maar eens tijd te nemen om basiskennis op te doen?

blackdog

Golden Member

Hi TinusTech,

Nou... trek die doos met wormen maar niet open. :)

Vrouwen die iedere week naar de kapper ga nen 30 Euro daar voor uitgeven.
Mensen die iedere dag een pakje sigaretten weg stoken.

Mannen die auto velgen willen hebben die lekker duur zijn, die absoluut hun rijgedrag niet verbeteren.

Het is altijd goed om door te vragen, waarom en het hoe en waar en dan kan de gene altijd nog beslissen
of hij ondanks de op dat moment beperkte kennis gaat uitbreiden met een stukje meetapparatuur.

Toen ik mijn Fluke 8840A Multimeter kocht zo'n 35 jaar geleden, had ik veel minder kennis van electronica dan nu.
Deze meter koste toen zoiet als 3200 Gulden in de BTW, hij staat nu nog werkend op de testbank. :-)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 28 oktober 2020 12:43:46 schreef TinusTech:
Zelfs als hij met hulp van het forum het goede apparaat koopt, begrijpt hij niet wat hij doet en zal waarschijnlijk meert tuners verknoeien dan repareren.

Als je dat denkt dan moet je in die thread posten en uitleggen wat je moet weten om een tuner te reparen.

Dan kan iemand zelf een gefundeerde beslissing nemen.

Arco

Special Member

Ik vind niet dat wij op de stoel van een 'rechter' moeten gaan zitten of iemand iets wel of niet mag doen, dat moet degene zelf bepalen.
Wij kunnen alleen de best geschikte mogelijkheden aandragen.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Hier ga ik graag akkoord met @Bram.

Als mensen fysiek gevaar voor zichzelf of hun omgeving gaan opzetten, dan kunnen we niet hard genoeg roepen, en dat gebeurt hier ook volop. Tot en met het verbieden van bepaalde onderwerpen, waar ik helemaal achter sta. Zie bv. het recente draadje over hersenprobers, of de af en toe terugkerende draadjes over zgn. teasers.

Dat mensen dom geld willen uitgeven, dat mag men hen niet willen ontnemen. Er is zelfs een kans dat ze er iets uit leren, dan is het geld niet helemaal weggegooid.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
pa3gws

Golden Member

Op 28 oktober 2020 12:43:46 schreef TinusTech:
Zelfs als hij met hulp van het forum het goede apparaat koopt, begrijpt hij niet wat hij doet en zal waarschijnlijk meert tuners verknoeien dan repareren.

Waar haal je de wetenschap vandaan dat hij het niet kan?
Hij begrijpt de specs van het apparaat niet maar dat wil niet zeggen dat hij geen tuner kan afregelen.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
maartenbakker

Golden Member

Precies dat. Je weet niet of iemand bijvoorbeeld dyslectisch is of ergens een hapering in zijn kennis heeft zitten.

Op 28 oktober 2020 12:43:46 schreef TinusTech:
Beste mensen,

https://www.circuitsonline.net/forum/view/151736
Iemand wil een (duur) meetinstrument kopen om VHF tuners af te regelen. Hij kan de specificaties blijkbaar niet lezen en begrijpen.
Zelfs als hij met hulp van het forum het goede apparaat koopt, begrijpt hij niet wat hij doet en zal waarschijnlijk meer tuners verknoeien dan repareren.

Moet je zo iemand helpen of kan hij beter het advies krijgen om voorlopig maar eens tijd te nemen om basiskennis op te doen?

Helpen kan ook een advies zijn om eerst basiskennis op te doen. Dat soort adviezen wordt hier ook gewoon gegeven maar je kunt niet verwachten dat iedereen hetzelfde advies geeft. En ik weet wel dat er hier ook wel eens mensen zijn weggejaagd doordat iedereen overalkaar heen buitelde met veiligheidsadvies dat al begrepen was. Dus ik zou zeggen, als jij het advies wil geven om eerst meer te leren: doe dat één keer, leg het zonodig uit maar overdrijf het niet.

@Arco hieronder: inderdaad. Je hoeft niet eens wilsbekwaam te zijn om van je zakgeld een toonfiets te kopen. De TS hier heeft het over een duur apparaat, maar dat is ook relatief. De titel als eerste lezende dacht ik dat het om iets veel heftigers zou gaan.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Arco

Special Member

Betreffende TS heeft om technisch advies gevraagd, niet om een geestelijke evaluatie... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Precies, @Arco. Anders gezegd:
Het heeft geen zin om te antwoorden op vragen die niet worden gesteld.
Het heeft geen zin om oplossingen aan te dragen bij iemand die geen probleem ziet.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
mvdk

Golden Member

Laat die man bestellen, maar geef em advies als z'n keuze niet juist is.
In de kroeg kan je het op dit moment niet uitgeven.

TinusTech

Golden Member

Beste mensen,

Even voor de duidelijkheid. Ik wil niets verbieden en dat heb ik ook niet gesuggereerd. Ik heb het volgende gevraagd: Moet je zo iemand helpen of kan hij beter het advies krijgen om voorlopig maar eens tijd te nemen om basiskennis op te doen?

Ik denk zelf dat iemand die zo overduidelijk de specificaties van het bedoelde apparaat niet begrijpt er goed aan doet om nog eens wat meer basiskennis op te doen.
Ik ben vast niet de enige die ervaring heeft met door voorgaande hobbyïsten (soms onherstelbaar) verknoeide toestellen.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Het heeft een kleine kans op sukses. Mensen die er uberhaupt voor openstaan om zichzelf en hun eigen ideetjes in vraag te stellen, die hebben dat gewoonlijk toch al wel uit zichzelf gedaan. Een enkele keer kan men iemand helpen die net op het randje zit.
Advies en goede raad hebben enkel nut bij iemand die er zich voor openstelt.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
bprosman

Golden Member

Ik denk zelf dat iemand die zo overduidelijk de specificaties van het bedoelde apparaat niet begrijpt er goed aan doet om nog eens wat meer basiskennis op te doen.

Tja van de andere kant, als iemand wil leren solderen , en je hebt de keuze uit een top-of-the-bill Weller of een gloeiende spijker ?
Zo ook met klussen, kun je iets niet, en heb je professioneel gereedschap dan kan dat in ieder geval niet meer de oorzaak zijn.
Als TS daar het geld voor over heeft. Het is wat Bram (Blackdog) zegt, soms duurt het jaren voor je alle ins- en outs van een meetapparaat kent en / of de meetmethode.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Arco

Special Member

Het heeft hier niets met kennis van TS te maken, maar met de onwetendheid/gebrek aan kennis van de leverancier. Bij Conrad staat bijvoorbeeld:

GW Instek AFG-2125 Functiegenerator 5 Hz - 150 MHz

Iets wat totaal niet klopt en daarom verwarring en onduidelijkheid veroorzaakt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Sine

Moderator

Ik zag dat topic voor deze, en eerlijk is eerlijk Bram, ik vond de aanbeveling ook wat vreemd ...

Kan het ding het? Wellicht. Is het de beste ( en meest kosten efficiente ) weg naar een oplossing? Zeker niet.

Maar ik neem aan dat de starter van dat topic ook met zijn beurs kan kijken. En die uni-t doet toch een beetje pijn in het hobby budget.

[Bericht gewijzigd door Sine op woensdag 28 oktober 2020 13:40:06 (25%)

daar komt nog bij dat indien ts lerende is hij meteen een apparaat heeft waar hij lang plezier van kan hebben .
dat lijkt me handiger dan bij elke fase van bekwaamheid telkens nieuwe spullen te kopen omdat de ouden niet meer voldoen .
en helemaal weggegooid geld is het nu ook weer niet aangezien hij het ook weer kan verkopen

Ik heb die man al een paar keer ontmoet.
Jammer dat hij bij zijn gegevens zijn website niet heeft vermeld: klik
Zoals je zal zien is het zeker geen 'beginneling', maar eerder iemand 'van den ouden stempel' die door het aanbod van generatoren het bos door de bomen niet meer ziet.

Mijn thuis is waar mijn Weller staat
Anoniem

Op 28 oktober 2020 13:08:22 schreef maartenbakker:
Precies dat. Je weet niet of iemand bijvoorbeeld dyslectisch is of ergens een hapering in zijn kennis heeft zitten.

Het is al héél lang geleden dat ik d)t argument nog heb zien passeren.
5jaar geleden was het hier dagelijkse kost. iedereen die te leeg en te luizig was om zn spelling te controleren, op het onleesbare af, gaf dyslexie op als excuus.
Tegenwoordig zie je het haast nooit meer. Ook beperkingen zijn modegebonden blijkbaar :-)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Nee. Die uitvlucht pakt geen verf meer, heden ten dage. En wie toch het ongeluk heeft om met die handicap door het leven te moeten, die leeft daar mee. Zonder het weg te steken maar evenzeer zonder het van de daken te roepen.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
maartenbakker

Golden Member

Precies. Mensen die dyslectisch zijn, missen zo nu en dan wat of maken fouten, ze hangen dat niet altijd meer aan de grote klok. En het labeltje doet er eigenlijk niet eens toe voor het argument; iemand die een "domme" vraag stelt kan gewoon een klein hiaatje hebben in zijn kennis en er voor de rest wel redelijk of goed mee uit de voeten kunnen of snel bijleren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
benleentje

Golden Member

Je weet niet of iemand bijvoorbeeld dyslectisch is of ergens een hapering in zijn kennis heeft zitten.

Van beide regelmatig last (autisme) maar gewoon alle tekst waar een rood slingerend lijntje onder komt te staan aanpassen en als het woord niet in de taalherkenning voorkomt het even opzoeken en voordat je post alles nog een keer nalezen. En dan nog zie ik soms een fout staan na het posten en corrigeer dat dan en heel soms laat ik het staan dan is de fout zo klein of niet meer opgemerkt.

Maar het is inderdaad geen excuus om je tekst niet zo goed mogelijk neer te zetten.

iemand die een "domme" vraag stelt kan gewoon een klein hiaatje hebben in zijn kennis

Zo zit ik momenteel bij een bureau wat me op weg helpt naar een andere baan ivm met een versleten schouder. Die man heeft geen idee wat mijn functie als onderhoudsmonteur inhoud of wat besturingstechniek is. Concepten die voor heel helder zijn hoeft dat voor een ander niet zijn en die zin bestaan domme vragen niet. Gewoon dat iemand ergens over nadenkt en er niet uitkomt en daar vragen over stelt zijn nooit domme vragen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
RAAF12

Golden Member

Op 28 oktober 2020 19:38:44 schreef benleentje:
maar gewoon alle tekst waar een rood slingerend lijntje onder komt te staan aanpassen en als het woord niet in de taalherkenning voorkomt

In Windows 10 zit het standaard aan, maar niet iedereen zal dat OS gebruiken.

maartenbakker

Golden Member

Op 28 oktober 2020 19:38:44 schreef benleentje:
[...]Van beide regelmatig last (autisme) maar gewoon alle tekst waar een rood slingerend lijntje onder komt te staan aanpassen en als het woord niet in de taalherkenning voorkomt het even opzoeken en voordat je post alles nog een keer nalezen. En dan nog zie ik soms een fout staan na het posten en corrigeer dat dan en heel soms laat ik het staan dan is de fout zo klein of niet meer opgemerkt.

Maar het is inderdaad geen excuus om je tekst niet zo goed mogelijk neer te zetten.

In dit geval haalde ik het aan als reden om iets niet goed te lezen, maar de schuld lag hier bij Conrad die het onduidelijk had opgeschreven.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 28 oktober 2020 19:38:44 schreef benleentje:
[...]Van beide regelmatig last (autisme) maar gewoon alle tekst waar een rood slingerend lijntje onder komt te staan aanpassen en als het woord niet in de taalherkenning voorkomt het even opzoeken en voordat

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Frederick E. Terman

Honourable Member

van, last, rood (¼ acre), in, even: raad de taal. :)
Bij mij kun je de taal kiezen. Maar ik krijg hoe dan ook geen lijntjes; blijkbaar is dat niet voor hardware keyboards.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org