blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Morge...
Ik heb vanochtend het labeltje op het alu frontje geplakt en het voorzien van een laagje boeklon.
Onderop het oudste meetinstrumentje in dit type kastjes, mijn 50Hz notch versterker zonder label op het frontje... tja dat is nu zo gemaakt maar wel veel soldeerwerk.
De middelste is denk ik vrij duidelijk, ook een meetversterker, nu is 40dB gain mogelijk t.o.v. de onderste 20dB.
Deze heeft een 400Hz High Pass en omschakelbare 10KHz/100kHz filter.
Het middelste kastje heeft geen boeklon over het label en is al aan het verkleuren, jammer maar helaas.
.
En dit is het front en het is klaar, de drie referentie spanningen hebben nu een rode aansluitbus en zijn net als de zwarte voorzien van een laagje goud.
Het schakelaatje blijkt maar 100mA aan te kunnen tot 40V DC, met met mijn "soft start" schakeling is dit geen probleem.
Het gaat bij de schakelaar om het inschakelen, dan moeten er condensatoren geladen worden, de rond de 10 a 11mA die het geheel verbruikt is geen probleem.
.
Gertjan, ik had ej begrepen hoor wat montage van de SOT23 transistoren betreft, maar ik vind het niet zo netjes, het bespaard wel veel ruimte op die manier.
Maar ik had al aangegeven dat doordat ik twee i.p.v. drie 9V batterijen ga gebruiken, er ruimte voldoende is.
henri62
Ik loop het nog even na voor je, betreffende de MOSFets.
Groet,
Bram
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
miedema
Golden Member
Op 4 november 2020 11:02:49 schreef henri62:
[...] Staat die ompool mosfet niet verkeerdom? De substraat diode verpest de boel nu.
Scherp gezien Henri62! Ik had er ook overheen gekeken. 
Daarom is het goed die substraatdiode in het symbool te tekenen. En hier al helemaal, omdat Source en Drain hier andersom staan dan gebruikelijk....
Bram: Kastje en frontje zien er goed uit. Begint een respectabele (en goed uitziende) serie meet accessoires te worden!
groet, Gertjan.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 4 november 2020 12:52:54 schreef miedema:
[...]
Scherp gezien Henri62! Ik had er ook overheen gekeken.
Daarom is het goed die substraatdiode in het symbool te tekenen. En hier al helemaal, omdat Source en Drain hier andersom staan dan gebruikelijk....
Inderdaad in het symbool altijd de diode tekenen, dat wilde ik ook nog vertellen in die eerdere opmerking.
We hadden in een ander topic het nog over het netjes en leesbaar maken van een schema dat het heel belangrijk is: I rest my case. 
blackdog
Golden Member
Daar de mens het noodzakelijke niet kan volbrengen, streeft hij naar het overbodige (Goethe)
Hi
henri62 en Gertjan,
Ik heb echt zitten staren met de gedachte: waar hebben de Heren het nu over...
Tijdens het plamuren van de slaapkamermuur kwam het tot mij door Onze Lieve Heer Gezegend. *grin*
Ze bedoelen de intrinsieke diode die in vrijwel iedere MOSFet zit!
In sPlan staat deze diode niet in de MOS transistoren getekend.
Ik heb daar verder ook niet aan gedacht, dit omdat voor mij standaard is.
Ik teken ook niet de beveiligings diodes die tegenwoordig in iedere opamp zitten.
Ook al gebruik ik die diodes af en toe met een serie weerstand ter bescherming.
Maar omdat het dus niet voor iedereen duidelijk is, en ik dus graag heb, dat mijn "export" zo duidelijk mogelijk is, 
heb ik het schema aangepast en na het verversen van de webpagina, moet de correctie zichtbaar worden.
Dank voor de opmerkzaamheid!
Groet,
Bram
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Die onderste fet kan er inderdaad uit.
(De rest weggehaald, klopte niet mijn fout).
Oh ja hoger als 20V zou ik ook niet doen, de Vgs is max 20V.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (27%)]
blackdog
Golden Member
Hi henri62, 
De schakeling staat hier werkend op tafel, tot 20V heb ik heb getest met een reverse spanning.
Ik zou zeggen, misschien zie ik nog iets niet, kan altijd, leg uit, teken waar mijn abberatie in dit schema zit.
Groet,
Bram
Op 4 november 2020 17:32:36 schreef blackdog:
De schakeling staat hier werkend op tafel, tot 20V heb ik heb getest met een reverse spanning.
Werkt prima zo.
Als het goed aangesloten is geleid de fet, bij ompolen spert de schakeling door de diode.
blackdog
Golden Member
Hi henry62, 
Dat van de Gate spanning dat weet ik, ik wou hierover nog wat meer uitleggen in een volgende post asl ik de bestelde onderdelen binnen heb.
De eerste MOSfet is nu ook wat gevoelig voor statische spanningen en er komt ook nog een weerstand van een hoge waarde in de schakleling,
die er voor zorgt dat de Gate van de eerste MOSFet mooi aan het Source potentiaal hangt.
Maar dat komt dus allemal in de post waar ik de definitieve schakeling laat zien.
DE MOSFets die ik besteld heb, zijn ook geselecteerd op redelijk tot goede +-Gatespanning.
Nu weer even over het frontje en wat er achter zit aan bedrading op de stekker bussen.
Ik heb een strookje koper aangebracht aan de achterzijde van het frontje om een redelijke massa verbinding te krijgen tussen het kastje en het Alu frontje.
Dit frontplaatje is gemaakt van geëloxeerd aluminium en daardoor is het lastig een electrische verbinding er mee te maken.
Daar komt dan nog bij, dat het frontplaatje in rubber is opgehangen.
Normaal maakt het frontplaatje contact via de schroefjes naar de behuizing, maar door mijn labeltje maken deze schroefjes nu geen goed contact.
Dus daar hed ik een oplossing voor nodig, dit is een dun koperen stripje dat onder de ringen van de stekkerbussen wordt klemgezet.
Dit zorgt achter niet voor een electrisch contact, en daar zijn de twee soldeerlippen voor die nu nog niet voorgevormt over de schroefjes zijn aangebracht.
.
Hier is het voorgebogen soldeerlipje te zien.
.
Heir zijn twee bewerkingen te zien, de soldeerlip is nu vastgezet en ook de ring van de schakelaar is verbonden met het koperen strookje.
Dit is zinnig, omdat door het afbramen van het gat, het blanke aluminium contact met met deze ring.
.
Hier is zichtbaar dat iedere stekekrbus een ferriet ring heeft gekregen om zo veel mogelijk RF energie uit de refenties te houden.
Ook is te zien dat alles nog steeds netjes past in het kastje.
.
Hier zijn de ferriet ringen beter te zien, ze krijgen later nog een laagje hobby lijm om ze beter vast te zetten, er was door de dikte van de ringen
weinig draad aanwezig om de moer goed vast te zetten.
.
Hier zijn de 1uF Cer. condensatoren aangebracht, dit samen met een vertikaal stukje koper om de zwarte bus met massa te verbindend.
Natuurlijk weet ik dat dit geen perfecte HF ontkoppeling is, maar het is beter dan niets. 
De draden en de beschermings diodes ga ik in de volgende stap aanbrengen.
Groet,
Bram
henri62
Hoe zorg jij er voor dat die banaan-bussen niet in het plastic wegsmelten? Eerst solderen en dan pas de plastic ringen erop draaien en de moertjes vastzetten? In het verleden had ik daar last van.
En waar komen die kastjes eigelijk vandaan, zien er wel cool uit.
[Bericht gewijzigd door henri62 op (15%)]
blackdog
Golden Member
Hi henri62,
De kastjes komen bij Reichelt vandaan, ze hebben jammer genoeg alleen de kleinere modellen, TME heeft ook wat grotere modellen.
https://secure.reichelt.de/de/de/alu-designgehaeuse-134-x-91-x-53-5-mm…
Foto van een nog ingepakt kastje.
Als je een TME accoutn hebt, kan je hier kijken, klik op de link voor hun website pagina voor deze kastjes.
https://www.tme.eu/be/nl/katalog/behuizingen-met-paneel_100623/?art=FR…
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Vandaag zijn de dual MOSFets in SIOC behuizing binnen gekomen en daar heb ik een proef setup mee gemaakt.
Ik heb gekozen om de test setup te maken met deze dual P-MOSFet: DMP3036SSD
Eerst even twee schema versies met dual MOSFets, vergeef me dat ik vergeten bens de componenten te hernoemen.
Deze is getekend met dit model: FDS8858CZ welke een P en een N-MOSFet in één behuizing heeft.
De TVS diode aan de ingang beschermd de schakeling tegen piekspanningen zoals statische electriciteit.
Weerstand R6 beschermd de gate een beetje tegen te hoge spanningen/gate stroom bij calamiteiten, maar die kunnen bijna niet optreden als de TVS diode geplaatst is.
Ik wil hier laten zien dat ik rekening hou met fout situaties.
R2 in het schema zorgt er voor dat bij lage of geen belasting aan de uitgang de Gate/Source spanning laag blijft, de stroom in de normale situatie door deze weerstand is net geen 10uA.
Dat is weinig t.o.v. van de 10mA die mijn schakeling normaal trekt.
Q2 is de Soft start schakeling, bij het inschakelen is C1 van 1uF leeg en Q2 geleid daardoor niet.
R3 van 1Meg gaat nu de condensator opladen en als de spanning bij het kniepunt van de MOSFet aankomt, dan gaat deze geleiden.
C1 en R3 bepalen de tijd voor dat de volle spanning op de uitgang staat.
Dit is ook afhankelijk van de belasting op de uitgang en natuurlijk de kniespanning/stijlheid van de MOSFet Q2.
Als je de RC tijd de lang maakt, dan heb je kans dat bij een groot stroomverbruik je SIOC IC van de print af brand. 
Dit vertel ik omdat als iemand deze schakeling voor b.v. een grotere verbruiker gaat inzetten, je goed in de datasheet kijkt en zorgvuldig je printopbouw pland.
Mijn SIOC verloop voetje had een aardige verliesfactor door de zeer dunne spoortjes op dit printje.
De gebruikte MOSFets kunnen een mooie lage Ri hebben, maar dan moet er wel voldoende gatespanning aanwezig zijn hou daar rekening meer bij lage batterij spanningen.
En nogmaals, voor mijn schakeling/toepassing is dit niet zo van belang, bij 6,5V lege 9V batterijen, dat is mijn Gatespanning nog steeds ruim voldoende.
Vergelijk ook het stukje uit de datasheet dat boven de schakeling staat betreffende de opbouw van de MOSFets,
dit type heeft beveiligings diodes aan de Gate.
Verder heb ik geen enkel idee waarom de fabrikant van dit IC de tekening op zijn kop zet, normaal is links boven pin-1 en links onder pin-4.
.
En dan nu de schakeling die ik gebouwd heb, met de dual P-MOSFets, DMP3036SSD.
De werking van de schakeling is verder het zelfde als die hierboven beschreven is.
In de datasheet is verder niets te vinden of dit model ook ingebouwde zeners aan de gate heeft, hou rekeniing met de +-Gatespanning!
.
Dit is de test setup, het IC zit dus op een verloop printje en dat zit weer in een standaard goed IC voetje.
De aangelegde spanning is 10V en er loopt 100mA door de belasting weerstand.
.
Gemeten op de schroefjes van de aansluit klemmen staat 5,05mV de Ri is dan op dit punt: 50,5mΩ
Aan de rechterzijde van het verloop printje kunnen jullie zien dat pin-7 en pin-8 zijn doorverbonden met een soldeer druppel en dat geld ook voor pin-5 en pin-6.
Op deze twee aansuitingen staat 4,75mV en dat geeft dan op dit punt een Ri van 47,5mΩ
Meet ik nu direct op de IC aansluitingen dus tussen b.v. pin-6 en pin-7 dan meet ik 3,52mV wat dan resulteerd in 35,2mΩ
Daarmee zit ik dan binnen de specs van het IC, dit was alleen mogelijk te behalen als je naar de laatste aanpassing kijkt, het draadbrugje op het IC tussen pin-1 en pin-3.
Ook hier was het printspoortje weer dominant, in verhouding met de lage Rds van de MOSFet.
Ook nu weer is deze draadbrug voor mij in het geheel niet nodig, maar ik doe deze testen voor mijzelf als ik later iets ga bouwen dat meer stroom verbruikt en voor jullie, zodat dat jullie rekening houden met de externe omstandigheden betreffende de verliezen.
Je kan mooie MOSFets uitzoeken met een zeer lage Rds, maar als je opbouw niet klopt, dan gooi je die goede eigenschappen zo het raam uit...
.
En als laatste de foto die ik net vergeten was de plaatsen, hier is goed te zien hoe de "soft start" schakeling werkt bij 10V en 100mA stroom.
Kies C1 en R3 zo, dat dit past bij jouw toepassing, hier duurt bij de aangegeven belasting en spanning het hele traject rond de 30mSec.
Wat mij betreft ben ik klaar met dit stukje van de schakeling, en kan ik verder met de rest.
SHOOT!
Gegroet,
Bram
Net werk weer bram, wellicht is een diode bij om het timing C-tje leeg te trekken bij het uitschakelen ook geen slecht idee.
[Bericht gewijzigd door Sine op (19%)]
blackdog
Golden Member
Hi Sine, 
Er blijft weinig over van mijn RC tijd met de extra diode...
Ik zal later eens meten wat de Gate doet bij het uitschakelen.
Groet,
Bram
Je suis een kluns,
Die diode moet dan uiteraard andersom 
Zodat de C zich kan ontladen via de schakeling.
[Bericht gewijzigd door Sine op (31%)]
blackdog
Golden Member
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Bram, als je een SOIC op een eilandjesprint wilt zetten, kun je ook overwegen om 1 eilandje met een mes door midden te snijden. De pootjes 2 en 3 komen dan samen op dat gesplitte eilandje, en aan de andere kant met 6 en 7 doe je precies hetzelfde. Pootjes 1, 4, 5, 8 krijgen elk hun eigen eilandje.
Ik vind dat zelf een stuk sneller werken dan verloopprintjes en voetjes. Maar misschien wil je juist wel de mogelijkheid hebben om hem uit het voetje te halen om een ander type te proberen en in dat geval heb je niks aan mijn tip.
@Bram
MAgic!
@Jochem,
Bram gebruikt doorgemetaliseerde print, dan wordt doorhalen van een eilandje een uitdaging 
blackdog
Golden Member
Hi Jochem, 
Dank voor de tip, maar je heb het goed, ik wou wat kunnen uitwisselen maar weet nu al voldoende waar de bottelnecks zitten bij deze opbouw.
Nogmaals de schakeling die ik ga toepassen trekt rond de 10mA al die optimalisatie die ik heb gedaan is voor grotere stromen.
Oja, het tweede schema pas ik vandaag ook nog even aan met de extra diode Sine, dan is het compleet zonder verschillen in werking.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Ondertussen drie maal! het de schema's aangepast. 
Mooi dat jullie allemaal meehelpen om de foutjes er uit te halen en toevoegingen aan leveren.
Gertjan maakte via een e-mail mij er op attent dat er nog een foute body diode in het schema stond, in de "soft start" schakeling.
Dat is nu ook aangepast, verder staan het massa icoontje nu aan de goede kant(voor mijn toepassing), die was vroeg in het schema daar geplaatst en hing daar al die tijd op de verkeerde plek.
Gertjan maakte de opmerking dat dit stukje schakeling al een flinke afleiding is geworden van het eigenlijke ontwerp.
Ik denk dat het goed is om te laten zien hoe een op zich simpele schakeling, nog heel wat verwarring kan opleveren en het is hiermee volhens mij dus ook een mooi leerobject geworden.
Iets goed ontwerpen is niet even wat aan elkaar plakken, daar begin je vaak wel mee en dan komt het testen en bij mij laat ik het hier zien op CO,
zodat jullie mijn blinde vlekken corrigeren en toevoegingen presenteren, net als in een bedrijf dat je een collega je schema laat controleren.
Dat is voor mij prettig, en jullie krijgen schemas's van goed geteste schakelingen (hoop ik) waar meestal wat meer onderdelen in zitten,
dit omdat er beter over na is gedacht dan wat de eerste Google resultaten meestal oplevert.
Verder ook nog zeer veel tekst fouten aangepast, ik was weer goed bezig! 
Er was ook nog vanochten een pakketje afgelevert van TME welke snel gelevert is!
De inhoud laat ik toch even hier zien, dit i.v.m. de vragen over het model van het kastje dat ik voor meerdere projecten gebruik.
Dit is de FR105-52-160-ME van Fischer en daar past een standaard Eurokaart print in, de alu buit is precies even lang als zo'n print.
De hoogte in het kastje is 46,5mm en dat geeft de mogelijkheid een redelijk display hier in op te nemen, dis samen met wat meer ruimte in de breedte welke meer dan 90mm inwendig is.
Mooie kastjes voor een ander project.
.
En nog een om de grote een beetje te kunnen vergelijken.
.
Nu weer even een laptop voor een klant gereed maken.
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Ik heb even de software en controlers losgelaten en dan mijn beetje tijd besteed aan de 10V referentie.
Dus hier wat plaatjes van het binnenwerk van deze referentie.
Dit is de basis waar de referentie op gebouwd gaat worden, het is gemaakt van dus dubbelzijdig print materiaal van 0,8mm, dit omdat ik dit nog kan knippen met mijn papiersnijder.
Door wat schotjes te gebruiken zoals hieronder aangegeven maakt je het geheel heel stevig.
.
Hier is het referentieprintje op het binnenwerk gemonteerd, alles is nu van het printje verwijderd wat niet past of nodig is.
Het printje is zo gemonteerd dat de instelpotmeter naar boven steekt om makkelijk de 10V referentiespanning te kunen adjusteren.
Voor de gene die denken dat nu de koeler verkeerd om zit, dat is maar heel weinig van belang hier.
De dissipatie in het IC is maar heel laag en het koelertje hielp maar weinig de inschakeldrift kleiner te maken.
.
Het dwarsschotje dient er voor het batterijdeel te scheiden van de referentie sectie, en geeft extra degelijkheid en om een moderne uitdrukking te gebruiken,
het wordt hierdoor "robuust" 
Nog een functie van het schotje is om er voor te zorgen dat de 9V bedrading niet in de referentie sectie terrecht kan komen.
De batterijen liggen ongeveer op de positie zoals ze ook komen als ze in de behuizing zitten.
Als je in de behuizing kijkt dan zie je dus wat ik bedoel hiermee, in het midden van de behuizing bevind zich een soort pijpje waar de schroefjes in komen.
.
Dit is van de anderezijde bekeken.
Er zitten wat vlekken op het koper, deze zijn er niet af te poetsen met IPA...
Al het koper is na het schoonmaken voorzien met soldeerlak, dit tegen oxidatie van het koper.
.
Hier is goed te zien hoeveel ruimte er is voor de batterijen en de bedrading van de batterij clips.
Er is ook te zien dat het printje een beetje "doorzakt", daar heb ik al wat strookjes printmateriaal liggen om dit te voorkomen.
Hierdoor zal het printje dan niet meer doorzakken.
De extra ruimte boven de batterijen vul ik op met wat schuim, zodat het geheel niet gaat rammelen.
.
Een blik in het kastje, ja het printje zit een beetje scheef, het zal er nog meerdere keren uit gaan, dus dat is nog niet van belang.
Ik heb met deze opset bouwwijze gekozen, zodat ik met een gesloten kastje, na het boren van een gaatje,de 10V kan adjusteren.
Voor nu weet ik nog niet zeker of ik dit ga doen, waarschijnlijk bepaal ik dat na nog wat testen.
.
Hier zijn de beschermings dioden aangebracht, de condensatoren zijn 1uF.
Als je goed kijkt zie je ook dat er een laagje lijm is aangebracht om de ferriet kernen beter vast te zetten.
.
Hier is zichtbaar dat voor de 2,5V aansluiting een andere manier is gekozen voor de bescherming, in het krimpkousje zitten 6x 1N4007 in serie.
De diode die vertikaal tussen de massa en de 2,5V aansluiting zit, is tegen het ompolen.
Er is hier en daar nog wat hars en soms een soldeer druppel te zien, dat wordt uiteindelijk allemaal verwijderd.
Er was nog een vraag over hoe ik de aansluitbussen soldeer zodat ze niet smelten.
Dat smelten valt bij de Hirschmann modellen wel mee, ja ze smelten wel, getest op een witte aansluiting met verguld binnenwerk.
Waar het op neer komt is eigenlijk de normale goede soldeer techniek, heet snel en niet knoeien.
Met en 30-Watt bout richt je meer schade aan dan met de 160-Watt bout die ik gebruik met een brede punt.
Aan de zwarte bus is drie maal gesoldeerd zonder dat de aansluitbus is losgekomen, geef het de aandacht die het vediend en dan gaat het meestal goed. 
Groet,
Bram
blackdog
Golden Member
Hi,
Vanmiddag nog wat tijd besteed aan deze referentie.
Ik ben verder gegaan met de mechanische opbouw zoals een printje aanbrengen waar de 5V en de 2,5V referentie op komen,
samen met de schakeling die help met de batterij beveiliging en de slow start die nodig is om mijn schakelaar te beschermen.
Hier heb ik de hoofdprint gebruikt om het rode printje af te tekenen, het rode printje ligt hier op zijn kop.
.
Nu is het printje gezaagt, het gat voor de ferriet ring is wat groter dan het gat in de basis print, dit is omdat deze print dichterbij de ferrietring komt.
Er is hier nog iets te zienik heb de boutjes die de rode print vast zetten voorzien aan de onderzijde van een extra moertje,
door dit toe te passen komt de print net niet te strak in de eerste gleuf aan de zijkanten van het kastje te zitten.
Nu hoef ik geen strookjes meer te solderen aa nde onderzijde van de hoofdprint, er komt alleen nog één zo'n schroefje in de buurt van het batterij vakje, zodat daar ook nog wat extra steun is.
.
Het rode printje is hier gemonteerd.
.
Hier heb ik de batterij clipjes voorbereid, stukje krimpkous en adereind hulsjes.
.
Hier als proefje een stukje schuim aangebracht om te zien of met deze dikte van het materiaal de batterijen redelijk klem zitten tegen het rammelen.
.
Ik heb er voor gezorgt dat de bedrading van de batterijen netjes blijft zitten, dit omdat ik na een aantal malen de batterijnen had geplaatst en verwijderd de bedrading toch in de buurt kwam van de referentie print en dat kan nu niet meer.
.
Nu nadenken hoe de referenties en het IC met de dubbele MOSFet op het printje te monteren.
Groet,
Bram
haasje93
Golden Member
If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Hi Blackdog,
Mooi om te lezen dat je er weer wat mee verder bent gegaan.
Het geeft weer ideeën, want ik heb ook nog zo'n kastje liggen voor een project. Wat ik eerst niet helemaal snapte waren die 6 1N4007 diodes, maar na even te hebben nagedacht heb ik hem geloof ik toch. die 6x 1N4007 is 0.7V drop dus 4.2V dat staat dan in serie met de uitgang in doorverbinding met GND? Zodat als er een spanning hoger dan die 4.2V wordt aangeboden het doorslaat naar de GND. Dit is hem toch? Het duurde even voordat ik hem had, hoofdpijn helpt niet echt mee dan..
Wat betreft je print, ik had die blauwe connector wel iets meer naar de rand gezet, waardoor je dan net iets meer ruimte nog over hebt.
Groet,
Christiaan
blackdog
Golden Member
Hi Christiaan, 
Ik heb metingen gedaan aan diverse dioden, ook aan Zeners die net boven de 2,5V referentie spanning zaten wat hun waarde betreft.
Het verbruik bij de aangelegde spanning van 2,5V was gewoon te hoog, 2 a 3 mA weg gooien door de geleiding bij de 2,5V vond ik zonde.
De 6x 1N4007 heeft een voldoende lage lekstroom, en geeft alsnog een redelijke degelijkheid tegen overbelasting.
Het kan misschien nog beter, maar dit vond ik mooi genoeg.
Hoe het nog beter kan.. crowbar met een TlV431 en een thyristor/MOSFet, te veel onderdelen,
ik heb besloten dat de door mij gekozen oplossing, voldoende beveiliging geeft.
Dit is trouwens het bijgewerkte schema, het schema is klikbaar voor een grote versie.
.
Bij de MOSFet sectie heb ik de gateweerstand R3 naar 10K gebracht, dat levert voldoende beveiliging en is wat minder storings gevoelig omdat de impedantie nu lager is.
Vanmiddag ben ik ook bezig geweest met zoiets simpels als de power LED sturing, in het schema staat wat het geworden is.
Ik wou eigenlijk een knipper functie als de batterij spanning te laag zou worden.
Eigenlijk was alles wat in mijn hoofd kwam was te complex en/of verbruikte te veel stroom, of ik moest weer onderdelen aanschaffen.
Dus een zener gekozen die beneden de 7V de LED snel minder licht laat geven, probleem opgelost!
Over de LT1027 en de MAX6325 staat en weerstand, in dit schema gaat het om R4 van 5K6(wordt waarschijnlijk nog wat lager) en R5 van 33K2.
Deze weerstanden compenseten de stroom door het trim circuit van deze referenties.
Hierdoor is de dissipatie in deze referenties lager en bereiken ze wat sneller hun eindspanning na het inschakelen.
Het gebruik van de weerstand lever verder geen probleem op, de energie komt uit een ruisarme en stabiele bron, de REF102P.
De twee TVS dioden aan de ingang van de ingangen van deze twee referenties, zijn de laatste barrière bij calamiteiten aan de uitgang van deze referenties,
de LT1021 op de jberg54 print kan max 40V hebben.
Maar als er al een spanning vanaf de uitgangen komt richting de Charge Pump komt, dan zal de Charge Pump erder overleiden.
Dan zijn ondertussen wel al twee beveiligings zeners naar de eeuwige jachtvelden vertrokken, voor mij mooi zat zo.
De weerstanden R1 en R2 (10Ω)in dit schema dienen een beetje voor beveiliging, maar vooral dat de REF102P niet direct capaciteiten aan zijn uitgang ziet.
Trimmen van de referenties
Iedere referentie heeft een andere spanning op zijn trimaansluiting, en daar bedoel ik dit mee, kijk naar de LT1027 die zit mooi in het midden en dat is meestal rond de +-50mV.
Bijde MAX6325 is deze spanning rond de 1,65V dat is niet in het midden van de uitgangsspanning!
Dus als je wat referenties meet, zoals ik dat meestal doe en wilt trimmen met een klein regelbereik om de temperatuur gevoeligheid van de trimpot zo klein mogelijk te houden.
Meestal laat ik de referentie een tijd aanstaan en trim hem op het nominale spanning, en meet dan de spanning op de trim aansluiting, welke meestal pinnummer-5 heeft.
Kier het trimbereik ook weer niet te klein, je moet later wel nog de veroudering weg kunnen regelen, bij de LT1027 staan R8 en R9 als 2K55 15PPM vermeld.
Dat is ongeveer de 5K waarde die in de datasheet staat als trimpot waarde, ik had nog twee mooie weerstanden over van een ander project, vandaar de 2K55.
Bij de MX6325 staat in de datasheet een 10K trimpot vermeld en 3K24 en een 6K81 weerstand met de 500Ω trimpot kwam mooi uit om de uitgang precies op 2,5V te kunnen regelen,
met een net groot genoeg regelbereik.
Oja, de blauwe connector, die zat meer naar de zijkant vande print, toen paste het printje niet meer in het kastje! 
De positie waar de blauwe connector nu zit is de positie dat het heheel net weer in het kastje schuift, en de bedrading ook mooi de conector in gaat zonder vreemde hoeken in de bedrading.
Groet,
Bram