10V referentie

blackdog

Golden Member

Hi,

Vandaag een referentie binnen gekregen en deze is geschonken door JBerg54 op dit forum.
Ik heb een nieuwe 9V batterij geplaatst en de TEK DMM4050 er aan gehangen om te meten in hoeverre
de adjustering verschild met de die van JBerg54.

Maar eerst een plaatje van de referentie onder test.
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-01.png

En dit zegt de DMM4050 er van die hier op de bank staat welke binne 1PPM overeen komt met de 3458A.
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-02.png

Dit is de Calibration Sheet die bij de Referentie zat.
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-03.png

Het verschil met de waarde in deze sheet is 3PPM, en dat verschil is klein.
3PPM tussen twee meetinstrumenten is klein en ze zijn beide in 2014 als laatste gecalibireerd.

Dan nog dit, direct bij het inschakelen was de uitgansspanning +33PPM.
Na 1 minuut was dit gezakt tot +6PPM.
En rond de 10 minuten zat de referentie tussen de +4 en de +3PPM.

Voor de andere specificaties kunnen jullie naar plaatje hieronder kijken waar ondermeer de lange termijn stabiliteit zien die LT opgeeft.
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-04.png

Update!
Testje gedaan met het uitzetten en weer inschakelen, de tijd die de referentie nodig heeft om op spanning te komen als hij al op temperatuur is, en dat is een stuk sneller.
In drie minuten binnen 1PPM en dat is lekker snel.

Conclusie
Een leuke 10V referentie die weinig kost en goed presteerd.
De ruis weergegeven op de TEK DMM4050 ziet er ook goed uit, maar heb dit nog niet met de Analyser getest, misschien heb ik hier morgen tijd voor.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog :)

Ziet er goed uit, maar dat wist ik eigenlijk wel. :)
Ik heb wat referenties naar een klant in Hamburg geleverd, en deze had ook best wel akelig nauwkeurige meetinstrumenten. Ook daar waren we op 2 ppm met elkaar in sync.

Ik ben eens benieuwd naar je ruismetingen. ;)
Er zit een chargepump op, die de noodzakelijke 17V voeding voor de referentie uit de 9V maakt. Ik heb niks van rommel gevonden, maar wie weet ?

edit: zoals je in de calibration sheet ziet is het bij mij in het lab vrij warm. Ik had zelf de indruk dat de referentie 1 tik onder de 10,000.00V zit. Die 4 tikken verschil kan ook nog door verschil in temperatuur komen ..

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op zondag 17 april 2016 00:08:35 (21%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Ik kwam er achter dat ik mijn topic regel wel erg kort gemaakt had... :-)

Hieronder wat plaatjes gemaakt met de Audio Precision meetset betreffende de ruis die uit deze 10V referentie komt.

De AP bij 22Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise22Khz-05.png

De scoop bij 22Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise22Khz-Scoop-12.png

De AP bij 30Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise30Khz-06.png

De scoop bij 30Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise30Khz-Scoop-11.png

De AP bij 80Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise80Khz-07.png

De scoop bij 80Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise80Khz-Scoop-10.png

De AP bij 300Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise300Khz-08.png

De scoop bij 300Khz bandbreedte
http://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-Noise300Khz-Scoop-09.png

Volgens mij grotendeels alleen de ruis uit de LT1021, ik heb op het ogenblik weinig tijd om te kijken of hoeveel er van de spanningsconverter doorzijpeld naar de LT1021 uitgang.
Ik denk dat dit weinig is.
Ik kon op de AP en de scoop geen 1/f ruis vinden, dus ik bedoel hiermee ruis met grote amplitude beneden de paar Hz.

Wat betreft het verschil tussen de meetinstrumenten en het aantal PPB.
Als je kijkt wat KeySight zegt over de absolute nauwkerighied na adjustering van mijn 3458A dan is het een wonder
dat onze meetinstrumenten zo dicht bij elkaar zitten :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Blackdog :)

Je ruisplaatjes bevestigen wat ik ook al had gezien: van de chargepump zie je aan de uitgang niets terug. Dat is mooi :)

Wat betreft de instrumenten: Ik heb nog even de data van mijn Hamburgse klant opgeduikeld, en het lijkt erop alsof mijn HP34401A's 2 tikken te laag staan bij 10.000.00V. Dat zou bevestigd worden door jouw meting. Jouw DM4050 zou ik inschatten als 1 tik te hoog ;)

Nog een plaatje van de pcb:

Bij de rode pijl is een sterpunt voor de uitgang gemaakt. Het uitgangs-signaal is gaat vervolgens ingebed in het GND naar de aansluiting. Over het IC kan nog een blikje gemonteerd worden. Daarmee zou het termisch- en ruisgedrag nog kunnen verbeteren. Alleen heb ik geen instrumenten om een dergelijke verbetering nog te zien ..

edit: voor wie zich afvraagt waarom het IC op een soort van eiland gemonteerd is: dat verminderd mechanische stress en verbeterd het gedrag als de vochtigheidsgraad veranderd. Een plastic behuizing is gevoelig voor vocht, door verandering van de vochtigheidsgraad en de mechanische stess veranderd de spanning op de uitgang. Met een eiland probeer je dit wat te ondervangen. We hebben het hier wel over zaken die zich afspelen in het nano volt gebied .. :)

[Bericht gewijzigd door JBerg54 op zondag 17 april 2016 11:38:03 (23%)

blackdog

Golden Member

Hi,

Tja, ik weet het, het is een topic kick, maar ik heb deze 10V referentie module, die ik van jberg54 als donatie heb gekregen, van een kleine update voorzien.

Deze 10V referentie module gebruik ik regelmatig als ik een stabiele spanning nodig heb en sluit er dan b.v. een 10 slagen potmeter op aan als de belasting laag is.
Beter zou zijn als ik de unit in een degelijk kastje bouw, met een spanningbuffer er achter...

En ja, ik heb hem al eens opnieuw afgeregeld, toen mijn 3458A vers was gekalibreerd, het verloop zit in de buurt van een PPM of drie.
Mijn laatste vergelijking met de 3458A deze week was binnen 1PPM bij de toen hersende werkhok temperatuur.

Wat is de toegepaste "hack" als je goed kijkt, dan kunnen jullie een blauwe "waas" om het referentie IC zien, dat is Conformal Coating, vreselijk stinkend spul. |:(
https://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-05.png

.
Er is een beetje stof zichtbaar, komt omdat hij meestal hier ergens rond mijn werkbank slingert en ik in Amsterdam woon, stof is een hel hier.
https://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-06.png

.
Het laagje coating is bedoeld om de gevoeligheid voor hoge vochtigheids graden te verminderen, alle plastic huis referenties hebben daar meer of minder last van.
Dit soort coating over de LT1021 is niet perfect, maar houd de bulk wel tegen.
Het luchtbelletje is doorgeprikt tussen pen 2 en 3 en voorzien van een nieuw laagje coating.
https://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-07.png

Heeft een van jullie ook zo'n module aageschaft, en hoe zijn jullie bevindingen?
Verder zie ik John "JBerg54" hier niet meer op het forum, volgens mij was zijn laatste project een audio versterker.

Ik ben nog steeds blij met deze 10V referentie moduul!

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
flash2b

Special Member

Ik blijf het vreemd vinden dat er een Bourns knock-off potmeter van Benteng op deze mooie referentie zit.

Ha blackdog,

Het hele printje ken ik niet of anders gezegd die heb ik niet wel de chip.
Is goed te noemen ruim binnen de specificaties maar dat is geen nieuw ontwerp IC en ik denk ook niet echt bijzonder.
Ik leg een kussentje onder het IC als demper maar goed of dat het veel uitmaak ik weet het niet het is moeilijk vast te stellen ja als je er aan buig maar dan oefen je een kracht uit :( niet normaal.

Ha @markce ik weet het niet meer zonder te spieken maar de ene is op de lange termijn stabieler en de andere zit weer dichter bij de nominale spanning het is maar net wat je in je ontwerp belangrijk vindt :D

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.

De "B" is op spec ongeveer 2x temperatuur stabieler en kost maar een paar Euro meer.
Met het werk dat Blackdog erin steekt moet er haast wel iets speciaals zijn met die "D" (DCN8) versie van hem.
Voor wie bog wil nabouwen zou ik meteen een "B" kiezen.

blackdog

Golden Member

Hi,

Als eerste is het enige werk wat ik er nu in steek dit: rondom het IC van voldoende laagjes coating voorzien net als rond de instel potmeter.

Vanavond ben ik begonen het print eilandje waar de LT102 op gemonteerd zit te voorzien van coating, zeg maar de zaagsnede in de print.

Ook heb ik de trimpot nu met wat lijm vastgezet, ja de orginele, daar deze geen problemen geeft.
De draden die uit de trimpot komen hebben ook een laagje coating gekregen.

Waarom doe ik dit, tja waarom niet, af en toe pak ik iets aan, waar ik mee wil experimenteren en/of iets toepas wat ik in de jaren er voor geleerd heb.

De referentie is "gewoon" een LT1021, maar wel op een eiland gezet ter voorkoming van stress in de print en daardoor ook in de behuizing van de LT1021.
Deze stress in de print kan gewoon puur mechanisch zijn doordat het printje op de 9V batterij houder geschroeft zit en/of de vocht die in het printje trekt.
Dit weer zamen met de temperatuur verschillen die zouden kunnen optreden.

Natuurlijk zijn er betere LT1021 modellen die van de fabriek beter zijn gespecificeert, het is gewoon een selectie proces...
Is na het aanbrengen van het plastic de DC spanning aan de uitgang te veel afwijkend voor het beste type, dan schuift hij door naar de "slechtere" typen enz.

Vrijwel alle LT1021 die ik in mijn handen heb gehad zijn echt zeer goed.
Mijn 10V LAB referentie bevat ook 4x een LT1021 die in een oven zitten en 24/7/365 aan staat.
Verder staan er nog een stuk of 15 andere LT1021 IC te verouderen, ook 24/7/365.
En ook nog 8x een LM399 van LT 7/24/365.

Zijn deze allen beter dan een LTC1000, natuurlijk niet, maar ik kon jaren geleden voor vrij weinig Metal Can LT1021 5V kopen, en na een aantal testen was ik hooked. :)
Al mijn 6,5 digit meters hebben een LM399 versie welke ook zeer stabiel zijn.

Maar het gaat om dit meetinstrumentje van jberg54 dat uiteindelijk echt goed blijkt te zijn met een goedkope versie van de LT1021.
Kan natuurlijk exemplarisch zijn, maar ik heb aardig wat vertouwen in dit moduul en het toegepaste referentie IC.

Het printje bevat verder nog een Charge pomp, de 7660 die de spanning van de batterij bijna verdubbeld.
Je zou als enige opmerking kunnen plaatsen dat de LT1021 niet met een stabiele spanning wordt aangestuurd, waardoor de uitgansspanning enigsins afhankelijk is van de batterij spanning.
Maar voor een low cost 10V referentie is hij gewoon goed.
Van de drie soortgelijke modules die ik heb, is deze het mees stabiel.

Deze aanpassingen ben ik deze week gestart, omdat mijn 3458A al weer een tijde heeft uitgestaan en de temperatuur rond dit jaargetijde vrij stabiel is in mijn werkruimte.
Je kan zover mijn kennis rijkt, je 3458A beter regelmatig aanzetten, dit is dan voor de stabiliteit van de LTZ1000 referentie.
Dus de 3458A geboot en ook mijn 6,5 digit multimeters LAB referentie er aan en dan aan elkaar vergelijken.

En dus ook deze referentie module, en toen dacht ik, wat kloddertjes coating er op aanbrengen, waarom niet. :+

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Op 29 september 2020 19:04:20 schreef blackdog:

Heeft een van jullie ook zo'n module aageschaft, en hoe zijn jullie bevindingen?

Ik heb er een waar een REF102P IC opzit. Werkt ook goed!

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12, :-)

Is jouw moduul vochtig geweest? zo ziet hij er wel uit op de foto.
De jouw is wel nieuwer dan de gene die ik laat zien.

De REF102 is ook een goede referentie, maar omdat ik er daar maar een paar van heb heb ik er niet zoveel ervaring mee.
Wat ik van REF102 testen heb gezien, is dat hij een vrij goede lange termijn stabiliteit heeft, maar waarschijnlijk is dat dan wel voor de TO versie geweest.

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
RAAF12

Golden Member

Dat zal wel door de foto komen, de moduul is kurkdroog. Mooi compact setje met die aangebouwde 9V batterijhouder even groot als de print.

blackdog

Golden Member

Hi RAAF12, :-)

Yep, je hebt gelijk, mooi compact en het werkt goed!

Nog een paar kleine dingen gedaan aan de moduul, dat is nog wat printranden voorzien van conformal coating.
En ik zag net toen ik de onderstaande foto's maakte dat ik een klein stukje in het gleufje rond het referentie IC over had geslagen.
Die schande is nu reeds gecorrigeerd.

Maar eerst dit, door de bevestiging van de print op de houder wordt het printje een beetje krom getrokken.
Dit omdat de hoeken van de batterij houder iets hoger zijn dan het plastic van de schroefgaatjes.
Ik heb dit voor nu opgelost door een extra moer toe te passen.
Deze fot i nog zonder de drie extra moertjes.
https://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-08.png

.
En hier zijn de drie extra moertjes aangebracht.
https://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-09.png

.
Hier is te zien dat de print nu wat afstand heeft van de batterij houder.
Dat heeft als vorodeel dat de bedrading niet meer tussne de print en de houder geklemt zit.
Bij mij zat de bedrading klem onder het referentie IC en dat is ongewensd, daat dit weer mechanische stress op het IC levert.
https://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-10.png

.
Net als op de vorige foto is er nu ook een kleine koelvin gezet op het referentie IC.
Dit heb ik als test aangebracht om een test te doen betreffende het opwarmen van het IC.
Het verschil tussen net ingeschakeld en een paar uur aanlaten is bij mijn moduul rond de 31PPM.
Dit is waarschijnlijk de interne verwarming van de chip, ik had gehoopt dat dit met het koelvinnetje wat beter zou worden,
maar de 2PPM verandering die ik meten vind ik te weinig om te zeggen doen!
https://www.bramcam.nl/Diversen/jberg54/LT1021-Ref-11.png

Ik heb ook gemeten in hoeverre de uitgangs spanning van het IC veranderd bij wisselende batterij spanning.
Het verandering van de 10V uitgangsspanning is ongeveer 2PPM bij variatie van 6,5V naar 9,5V en dat is zeer goed.
Bij mijn moduul zakt de 10V spanning in bij 6,35V batterij spanning, en dan is de 9V batterij eigenlijk al leeg.
De moduul verbruikt ongeveer 4ma en daar kan 0,6mA van af, door de 5K6 voor de groene LED een stuk te verhogen, de output van de LED is toch al erg hoog.

Ik laat het voorlopig hierbij wat deze modele betreft, ik bouw hem later wel in een metalen kastje, maar daar heb ik nu geen tijd voor.

Oja, het koelertje zit natuurlijk wel direct op het IC huisje gelijmd, met een scherp mesje heb ik de conformal coating er netjes af kunnen snijden.
Daarna is weer een laagje conformal coating aangebracht om het IC huisje volledig te omsluiten.

Dit was de laatste week een leuke ontspanning voor mij tijdens de verbouwing. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
vergeten

Golden Member

Ik heb wel interesse in zo'n referentie module, zijn die nog ergens te koop?

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
blackdog

Golden Member

Hi Vergeten, :-)

Probeer de maker eens te e-mailen dat is jberg54 op dit forum.
Hij heeft zijn e-mail zichtbaar staan.

Daar vind je een post van hem.
Gepost zondag 17 april 2016 00:05:48

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi,

Nog even een afsluitende opmerking over de 10V referentie na mijn aanpassingen.
Ik heb hem 20 dagen aan laten staan dat is zo'n 500 uur om te zien hoe het staat met de drift van deze module.

Wat opviel was dat zijn "E.L.D." wat de Amerikanen Early Live Drift noemen nog niet voorbij was.
Dat klopte ook wel, deze module had nooit echt lang aangestaan zoals de laatste bijna drie weken.

Aan de hand van testen die ik gisteren en dagen er voor heb gedaan aangesloten op een van mijn TEK DMM4050 DVM's (dese staan 24x7x365 aan)
kan ik zeggen dat mijn module ongeveer 1PPM/°C.

Ook ben ik gisteren gaan testen hoe bij de ruimte temperatuur tussen 20 en 23°C de "retrace" is, dat is dus hoeveel PPM de waarde van de spanning uit de module veranderd als hij is uitgeweest.

Dit is met de DMM4050 niet goed te meten, want na 8 uur was de weergave op de DMM4050 -1PPM waarbij ook de lagere werkruimte temperatuur ook nog verrekend zou moeten worden.
Dat ga ik niet verder uitzoeken, want dat zou ook een lange meting worden met de 3458A en een van mijn 34461a meters voor de temepratuur logging.
Dat vind ik de tijd niet waard, maar door de metingen die ik wel heb gedaan zamen met de aanpassingen weet ik dat het een betrouwbare module is.

Het verschil in de koude stand en na opwarming is bij mijn module ongeveer 33PPM.
Na inschakelen is na een kleine 3 minuten de uitgangsspanning van mijn module weer op "0-PPM" verschil aangekomen als er geen omgevings temepratuur verschillen van meer dan 1°C zijn.

Ik ben erg tevreden met deze module en verbaasd over hoe goed hij is, dit is een comby natuurlijk van de eigenschappen van de LT1021 en de manier zoals jberg het printje heeft opgebouwd en wat van mijn bijdrage.

Hier nog wat info over vochtigheid, hoe dit spannings referenties kan beinvloeden en de mogelijkheden dit wat te beperken.
Het is informatie van Analog Devices.

https://www.analog.com/en/analog-dialogue/articles/does-my-voltage-ref…

Jammer genoeg ben ik een tweede link kwijt waar ook leuke info in stond betreffende spanning referenties.
Als ik de info weer tegenkom plaats ik de link hier wel bij.

Als ik de tijd en de zin heb, plaats ik later deze module in een metalen kastje, maar er lopen al te veel projecen hier, dus wacht er niet op. ;)

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
High met Henk

Special Member

Heel interessant om dit allemaal te lezen,
maar wat mij vooral verbaasd:

wat is de toepassing van dit?
ik kan alleen maar aan WO denken......

even ter beeld voorming: alles tussn 11 en 14 V is bij mij 12V.
alles tussen 22 en 28 V is bij mij 24 V.

en ja dat klinkt beetje lomp, maar had vorige week een stuur inrichting die reageerde tussen 0 en 4 V gebaseerd op 360 graden met due een 360 graden potmeter die gewoon via een afgeschermde kabel (met daarin nog meer signalen) liep.. das dus 1 V per 90 graden. dus 11 mV per graad ongeveer... voor een stuurinrichting.

en dan is die 4 V eigenlijk ongeveer 4.1 MAar soms ook 4.0 en soms 4.2
Niet mega nauwkeurig. Nou weet ik hoe je dat kan componeseren in je electronica: kom allemaal niet uit een ei. Echter het interesseert me hoeveel moeite jullie doen in het verkgijen van een ultieme referentie.

En zeker als ik lees dat J Berg ze dus ook verkoopt (natuurlijk) vraag ik me af wie zijn klanten zijn

net als destijds die oscilator referentie die hier ook angeboden werd.
Zou niet weten wat ik ermee zou moeten behalve meet apparatuur kalibreren of zenders mee inrgelen..

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Ha High met Henk,

Dat zie je goed WO..... als je hier wetenschappelijk onderzoek mee bedoel en dan binnen de fysica Metrologie is de studie van meting, dat wil zeggen, van maten, meetprocessen en meetfouten.

Maar voor bedrijven en hobbyisten is het vaak een model om op terug te vallen het is een referentie waarmee je de andere meetinstrumenten kan vergelijken.
Dit met de gedachte dat jij je werk buiten op een verantwoorde manier kan uitvoeren.
Omdat de bandbreedte van jou metingen groter is wordt met de nauwkeurigheid van de interne referentie de contouren goed zichtbaar.

Waar gebruik ik zo'n nauwkeurige spanning voor en die is ruim 10 keer nauwkeuriger als de @JBerg54 print/ontwerp....... je moet het zien als een elektronen weegschaal :D in mijn situatie tel ik het gewicht van een geladen deeltje ( ratio meting ).
Ook voor tijd meting geldt het zelfde voor de meeste amateurs is een GPSDO het enige om op terug te vallen dit om de huis apparatuur mee te vergelijken.
In de industrie is tijd ( het geen wij verzonnen hebben ) heel belangrijk denk aan de beurshandel internet biedingen dan wil je als veiling niet dat in Japan de klok anders aanwijst als in Nederland ;( maar ook in de sport.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@HmH: Ook voor mij hoeft het allemaal niet zo bijzonder nauwkeurig, verre van. Maar ja, ieder diertje zijn pleziertje zeker... en het houdt ze van de straat, tenslotte. Laat ze dus maar rustig hun ding doen, die preciesiefreaks, ze hinderen niemand.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
High met Henk

Special Member

Tuurlijk, maar was pure interesse van mijn kant!

Het boeit me wel namelijk

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
haasje93

Golden Member

Op 26 oktober 2020 11:25:28 schreef electron920:
Waar gebruik ik zo'n nauwkeurige spanning voor en die is ruim 10 keer nauwkeuriger als de @Jberg52 print/ontwerp.......

Als die 10x nauwkeuriger is, dan maak je zeker gebruik van een LTZ1000?

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Hi,

electron920 heeft het al goed uitgelegt dat ga ik dus niet herhalen, maar er is wel nog meer. :+

Denk eens wat verder...
Er was al aan mijn foto's te zien dat ik aan de aansluit pennetjes had gesoldeerd, een paar keer heb ik deze referentie gebuikt bij experimenten waarbij ik een stabiele DC spanning nodig had.
Bij een aantal experimenten heb ik een 10K 10 slagen potmeter op deze referentie aangesloten om een soort mini regelbare voeding te maken.
Die mini voeding is dan niet laag Ohmig, dat was niet echt nodig, maar wel vrij precies instelbaar,
Dit ook nog gedaan met een serie weerstand zodat ik b.v. 0 tot 2V regelbaar had.
Deze spanning is dan stabiel en heeft weinig ruis.

Nog een meting waarbij ik hem heb gebruikt, dat is het meten van lekstromen van Elcos.
Dan kan je zeggen neem gewoon een van je LAB voedingen, een enkele voeding die ik hier heb, is daar maar geschikt voor en regelmatig al in gebruik.
Als je de Elco b.v. op de referentie aansluit via 10k of een 100K weerstand en je probeert de spanning over deze weerstand te meten,
dan wordt je geconfronteerd met de nogal hoge 1/F ruis uit de meeste LAB voedingen, dit resulteerd in een nogal onrustige meting van de spanning over de meetweerstand.

Zo kan ik nog wel even doorgaan met meet voorbeeldjes. ;)

Het belangrijkste doel is echter het puntje "vertrouwen" mijn metingen laten zien dat de korte termijn specificaties goed zijn van deze referentie unit.
Goed afgeregeld is met deze unit, iedere tot 5,5 digit meter op het DC 10V bereik te testen met hoog vertrouwen.
De LT1021 geeft in de datasheet 7PPM voor 1000 uur aan staan, voorde lange termijn drift, dit geld vooral voor de eerste 1000 uur, daarna wordt de drift steeds lager.
Dat is dus niet iedere 1000u die 7PPM maar dat wordt steeds minder het is "Noncumulative".

Dus als je deze unit aan je multimeters hangt en niet binnen 1 seconde resultaat wilt hebben,
dan kan je met deze unit een zeer goede indruk krijgen van hoe goed je meter is op het 10V DC bereik.

Dat bereik is meestal de basis van het meetinstrument, dus gaat dat goed, dan zijn een aantal andere meetbereiken meestal ook goed.
Dit is echter wel verschillend per meetinstrument.
Wil je alles weten van je DMM nauwkeurigheid, laat hem dat controleren door een bedrijf dat daar in gespecialiseerd is.

Als je zelf iets wilt maken met de LT1021, dan zal je netjes moeten werken, vooral opletten met solderen.
2x een 9V batterij en een LDO op 13V geeft je dan een zeer stabiel resultaat, dit na een maandje te hebben laten aanstaan op een voeding.
Spanning en stroom referenties net as multimeters worden en wijn worden beter als je wat tijd hebt.

Nodig, nodig, ik heb hier een Gamma DVM en ik wil weten of mijn accu 14,2V is als de motor loopt en of dat nu 14,2 of 14,12356V is boeit mijn niet.
Dat kan je mening zijn, maar als je moet controleren of het laadcircuit goed regelt zal je toch wat "vertrouwen" in je gebruikte meetinstrument moeten hebben.
Ja maar gisteren deed hij het nog, ja en... het is nu vandaag laat ik mijn DVM eens aan een 10V referentie kastje hangen om te kijken of hij dit nog goed weergeeft.

Komen we nu bij b.v. aan bij de 4,2V accu's en hun laad schakelingen, de leeftijd van de accu is sterk afhankelijk van de laadspanning.
4,05, 4,1, 4,15 4,2 tot zelf 4,35 zie ik soms aangegeven om extra lading in die accus te proppen, wat de leeftijd niet ten goede komt.
Als ik deze spanningen meet, wil ik wel wat vertrouwen kunnen hebben, in wat ik meet met zijn meetinstrument, de levensduur en capaciteit is direct van mijn metingen afhankelijk.

.
Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ook net als bij het Domoticz topic, ik wil weten waar de grensen zitten en ik ook graag niet voor de gek gehouden worden.
0,1°C resolutie in de temperatuur grafiek is OK voor ruimte bewaking, minimale sampletijd van 5 minuten met daar overheen groffe middeling, dat is nogal dom.
En dan kan de goegemeente vinden dat het beter niet nodig is, maar als iedereen zo'n menig zou hebben, dan liep iedereen nu niet met zo'n asociale mediadoos in zijn broekzak.

Haasje93
Wat electron920 zijn 10x betere referentie kan alleen maar de LTZ1000 series zeners zijn of de Fluke referentie Zener die door LT of vroegen Motorola gemaakt werd.
Dat houd dan wel in dat je moet gaan kachegelen een een aantal zeer goede weerstanden moet gaan kopen met een prijskaatje van zo rond de 70€ per stuk.

High met Henk
Dat in jouw werkomgeving het allemaal niet zo nauwkerig op aan komt, houd natuurlijk niet in dat in andere werkomgevingen b.v. de slager met zijn weegsschaal.
dat het daar ook niet van belang zou zijn.
Dat hij iedere keer maar 180-gram levert, maar dat op de weegschaal rond de 200-gram wordt aagegeven en hij je die 200gram prijs berekend vind jij vast niet leuk.
Of jij 50-Liter Diesel tankt, maar dat het eigenlijk maar 48,5Liter is, kassa!
Door het kalibreren en adjusteren van de pompen weet jij vrij zeker dat je krijgt voor wat je betaald, dat geeft dus "vertrouwen" bij het tanken en bij de slager.

Als ik mijn Maglite zaklantaarn meet met 4-D cellen en ik meet als het gewone lampje aan is 4,9 of 5,1 volt, tja boeid mij niet echt hoor.

Mijn meeste DVM's of dit nu hand meters zijn of bench typen zijn minimaal 4,5 digits. dat houd in als ik b.v. een DC spanning meet van een voedings rail,
dat die altijd tot twee digits achter de komma korrect is bij laagspannings electronica, ik hoef me dan niet bezig te houden met de eventuele kalibratie,
dat is weer dat vertrouwen waar ik het eerder over had.

De Xtal referentie van Miedema gebruik ik zeker paar keer per maand voor een een aantal metingen, een zeer nuttig apparaat.
Ik heb ook nog een rubidium 10MHz referentie en en ook nog de 10MHz uit mijn Leo GPS NTP Server, drie apparaten die een zeer nauwkerige 10MHz leveren.
En ja , dat is soms nodig.
Deze week ga ik weer twee klokjes voor de Arduino er mee controlen/afregelen dan meet ik de 32 Khz uitgang met PPB resolutie en wacht dan zo'n 15 minuten voor de middeling van de meting.
Dit samen met de ingebouwde temperatuur correctie in het DS3231/32 IC zorgt er dan voor als ik dit klokje op een Arduino aansluit dat mijn logging binnen 2 minuten per jaar gelijk loopt.

.
Algemeen
Compleet de andere kan op is dan weer dit, ik was bijna 30 jaar geleden in Cairo voor een audio en besturings klus.
Daar liep een Egyptische electricien rond welke heel hulpvaardig was, deze teste of er spanning op de draden stond met twee vingers aan één hand!!! hij gebruikte de "veilige methode"
Toen de klus daar klaar was, heb ik hem een handvol gereedschap gegeven dat ik kon missen, want wat hij had was te triest voor worden waar hij mee werkte.
Ik had verder geen idee, of hij zich hield aan het kalibreren van zijn twee vinger meetinstrument! :+

Als iemand een doormeetpieper maakt met een 555 en uitgaat van 400Hz maar dat blijkt 485 Hz te zijn, boeie.
Gaat iemand de zelfde 555 schakeling gebruiken voor een muzikale a' toon, tja dat is een heel ander plaatje, ook al krijg je hem op 440Hz,
hij drift er zeker af als een hobbyist het gebouwd heeft, wat voor de doormeet pieper in het geheel niets uitmaakt.

Functies van meetinstrumentjes worden meestal pas goed duidelijk als je er mee gaat werken.
Micrometers die nauwkeuriger zijn dan 0,001mm, waar heb ik dat nu voor nodig...
Als ik dat moet gaan uitleggen, dan ben ik de hele avond bezich in hoeverre iedereen de voordelen er van heeft dat die meetinstrumenten er zijn, en dan ook nog in heel veel uitvoerigen.

Mooi, genoeg, basta ;)

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ha haasje93,

Nou nee LTZ1000 is ook al weer 40 jaar jong ;) en eigenlijk een beetje achterhaald.
Ik maak gebruik van een batterij met een controle systeem voor mijn onderzoek is de korte tijd stabiliteit belangrijk en niet zo zeer of het na 1 minuut nog hetzelfde is.
Overigens is het print/ontwerp van @jBerg54 absoluut niet slecht en de chip mag zeker naast de LTZ1000 staan :D
Er zijn vandaag de dag referenties die in absolute zin nauwkeuriger zijn ook van LTanalogDiv !
Het enige nadeel is dat door het verlagen van de voedingsspanning van de ADC/DAC de referentie spanning ook omlaag gaat 1,25 V 2,5 V max.

PS, Het antwoord van Bram @blackdog is helder en met name vertrouwen voor wat betreft de elektrische spanning is geen absoluut referentie kader aanwezig om deze reden is de eenheid na 1838 al 4 keer bijgesteld |:(
En is verleden jaar de josephson-junctie verlaten conflict met andere grootheden.
Daarom is het belangrijk dat wereldwijd afspraken gemaakt worden of dit dan in absolute zin correct is daargelaten !

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
RAAF12

Golden Member

In mijn geval heeft het niet zoveel zin om een coating over het IC op de JBerg54 print aan te brengen. Ik kan niet nauwkeurig genoeg meten en ik heb geen hygrometer in de ruimte. Dus laat ik het maar zo :-)